Cuvântul Poporului, 1925 (Anul 7, nr. 1-40)

1925-01-11 / nr. 1

Nr. 50—51 Oscir Singer, Al. Zagorodin, caporal C. Covalgi, şi pe acuzaţii absenţi Savcen, Culievici Huber, Rumenovici Kolbe, Weiss Buhadin, Stoianov, Knirje. Condamnă la patru ani pe Wile Wittinger, G. Livov, caporal Negrea Ioan, Hans Kopony. Condamnă la 3 ani şi 6 luni pe caporalul Tretemniţki şi M. Cavalgi. Condamnă la 3 ani pe corn, Iascheviei, Wilemans cavaler de Monteforte zis Viclearinei, Wolff Richard, Zurec; Condamnă la 7 ani pe Morgenstern, David Singer, A. Sternlieb ; Condamnă la un an pe Margarete Arvale, Iulia Krontz, W. Gusbeth. Achită pe N. Badia, P. Ivaşcenko, Marie Livov, Elena Stoianov, Ana Zagorodin, Eugen Kessler, Volubovici, Soţi Singer.Absolvă pe absenţii Heidl şi Novicov, dovedindu-se că au făcut faptele încriminate afară de ţară. Declară confiscate sumele şi obiectele găsite ca corpuri delicte la perchiziziţiile operate. Cere să se intervie pentru punerea sub acuzare, ca complici la spionaj, a martorului Gupovski şi a informatoarei Elena Novac în contra cărora a eşit din desbateri că au ajutat primul pe locot. Niţă, a doua pe Al. Kisseleff în actele de spionaj. * Ştiri. — Inaugurarea tribunalului din Făgăraş s’a făcut în ziua de 5 Ianuarie, ora 10 dimineaţă. — Suveranul a conferit d-lui Tzankoff, prim ministrul Bulgariei, marele cordon al Stelei României. — Intr’un cerc intim a cântat în Viena micuţa Markus Ilona în etate numai de 9 ani. Mica cântăreaţă a cântat cele mai grele melodii cu o siguranţă care a uimit pe ascultători. — Papa a primit pe diverşi membrii ai corpului diplomatic, printre cari şi pe ministrul României la Roma, cari i-au prezentat urări de Anul nou. — Colonelul Nuri-Bey din armata turcă venit în România într'o misiune specială, în ziua de Anul nou a părăsit țara. — Permisele de liber parcurs pe căile ferate ale ceferelor au fost prelungite până la 31 Ianuaie 1925. — In noul buget al căilor ferate s’a prevăzut suna de 200 milioane Lei pentru terminarea gărei de Nord. Se crede că lucrările se vor termina o toamnă. — La Cluj a fost găsită lada cu cele 5 milioane lei dispăruţi de la Oradea-Mare. Funcţionarii arestaţi cu acest prilej au fost puşi în libertate. — Generalul Mărdărescu, ministrul de războiu se află în Basarabia pentru a inspecta trupele locale., — Generalul Erard a fost numit şef al misiunei militare franceze pentru reorganizarea şcolilor de ofiţeri din Grecia. — In anul acesta se va continua cu organizarea armatei pe baze moderne. Se va lucra mult la organizarea marinei. Se vor face mari comenzi de armament şi material în streinătate. — Se comunică din Tientsin (China) că 800 soldaţi chinezi cari au jefuit oraşul Kalgan au fost condamnaţi la moarte şi executaţi imediat. — Au fost arestaţi peste 20 persoane vinovate de a fi răspândit manifeste comuniste în Târgul-mureş, Regimul-Băsesc şi Topliţa. — Pe teritorul comunei Micălaca (jud. Arad) s’a oprit cu începerea dela 1 Ianuarie pe timp de 2 ani orice vânătoare. — Sismograful dela universitatea din Georgetown (Anglia) a inregistrat un cutremur de 2 ore cu punctul central în împrejurimile Japoniei. — Ministerul de interne a făcut cunoscut prefecţilor din Ardeal ca , pe viitor alegerile să nu se mai facă decât într’o singură zi, pentru a se evita acuzarea de furt de urne. La Venezia (Italia) au început sborurile de probă ale marilor hidroavioane putând transporta 25 pasageri. Ele vor servi pentru serviciul aerian dintre Venezia- Bucureşti-Constantinopol. — Cu ocazia exploziei de pulbere din portul Otam (Japonii) au pierit peste 100 oameni, alţii 200 sunt grav răniţi — Cel mai mare dar de Crăciun a fost făcut de guvernul englez, care a donat 2 milioane lire sterline pentru funcţionari civili cari au luat parte la războiu. — In Montreal (America) un inconcendiu a distrus institutul de surdo-muţi 150 copii au putut fi scăpaţi cu mare greutate. — Guvernul turc a hotărât să expulzeze pe Patriarchul grec din Constantinopol, pentru că acesta ar simpatiza cu bolşevicii şi ar fi avut o atitudine binevoitoare faţă de propaganda bolşevică. — Johin Rockfeller iun. a donat muzeului metropolitan din New-York un milion de dolari. Totalul donaţiilor făcute de Rockefeller se ridică \ 600*milioane. —• Conducătorul partidului ţărănist republican croat Rădici a fost arestat. — Un sanatoriu în apropiere de Tokio (laponia) a fost distrus de un puternic incendiu, 13 corpuri au găsite carbonizate alttele 108 lipsesc. Au ars și 50 case dimprejur. «CUVÂNTUL POPORULUI*___ Pag. 3 muu HU! Osămintele lui Nicolae Bărcescu. Se vesteşte din Roma, că profesorul Isăceanu a descoperit la Palermo, moaştele marelui nostru scriitor Nicolae Bălcescu şi că aceste moaşte vor fi aduse în ţară pentru a fi înmormântate în Bălceşti-Argeş. O măsură binevenită. Ministerul de finanţe a trimis tuturor administraţiilor din ţară un ordin prin care le face cunoscut, că cu începere de la 1 ianuarie nu va mai elibera nici un fel de brevet de beuturi spirtoase cu amănuntul. Măsura este luată în vederea reducerii crâşmelor şi se va menţine până la votarea nouei legi a comerţului cu beuturile spirtoase. Propunerea unui bandit. Banditul Herbert Holliday din America a fost condamnat la 25 ani muncă silnică pentru că a prădat un vagon poştal După ce i-sa rostit sentința, banditul s-a adresat preşedintelui rostind următoarele: „Din cele 3 milioane de dolari cari mi-au căzut în mână, mai am 100.000 ascunşi la sigur sub pământ. Dacă îmi ertaţi 20 ani din cei 25 ,ce mi aţi dat ca pedeapsă, sunt gata să vă predau banii fără nici o reţinere". Judecătorul a respins propunerea banditului. Serviciul telegrafiei fără fir în ţară. A instalat până acum posturi pentru transmitere şi recepţie la Oradea-mare, Timişoara, Galaţi şi Constanţa. Oraşele Cluj şi Craiova au deocamdată numai posturi de recepţie, dar în curând vor putea face şi transmiteri. In primăvară va fi gata şi instalarea postului de la Cernăuţi, alt post va fi instalat la Medea lângă Constanţa, lin pompier octogenar. O adevără curioziate în întreaga Germanie e bătrânul croitor Karl Bisswurm din Rottweil, care cu toate că e de peste 80 ani, continuă să facă parte din corpul pompierilor voluntari ai oraşului, luând parte regulat la toate exerciţiile săptămânale. Colecţie de purcei. Lordul C. Rottschild a dăruit muzeului britanic din Londra o colecţie superbă de purcei. Ea conţine 40,000 bucăţi, cari aparţin la 680 soiuri împrăştiate pe tot globul. Fapt mai e că Lordul Rotschild poseda cea mai frumoasă colecţie de purcei din lumea întreagă. Măsuri împotriva partidului lui Rădici. Ieri s’a promulgat decretul cuprinzânt măsurile conta activităţei ilegale a partidului lui Rădici. Decretul ordonă disolvarea imediată a acestui partid, suprimarea oricărei acţiuni a ţărăniştilor croaţi precum şi deschiderea acţiunei publice împotriva conducătorilor partidului croat. S-a comunicat telegrafic aceste dispoziţiuni în provincie ordonându se imediata lor aplicare. Furtuna din Anglia. Furtuna extrem de violentă dezlănţuită în Anglia şi în Canalul mânecei a produs mari pagube. Toate serviciile aeriene au fost suspendate. Apele Tamisei continuă a creşte, producând inundaţii. Numeroase sate au suferit stricăciuni imense. Reorganizarea serviciului de Siguranţă. Dl Tătărescu, subsecretar de Stat la interne, lucrează actualmente la reorganizarea serviciil de Siguranţă a Statului. S au proectat următoarele schimbări: Direcţiunea generală încredinţată până în prezent dlui Romulus Voinescu încetează şi în locul ei se înfiinţează trei direcţiuni regionale cu drepturi egale, una la Bucureşti, având ca titular tot pe dl Voinescu, alta la Cluj, sub conducerea dlui dr. Bian şi a treia la Iaşi condusă d dl Vintilă Ionescu. Teritoriul de activitate al celei dintâi direcţiuni este Muntenia, Oltenia şi Dobroja, a doua supraveghiază Ardealul şi Banatul iar a treia Moldova, Bucovina şi Basarabia. Personalul va fi selecţionat şi mai bine retribuit. Directorii au graiul secretarilor generali şi lucrează independent unul de altul. Festivalul Avram Iancu va avea loc Duminecă 18 Ianuarie în teatrul oraşului la orele 8 seara. Programa este: O conferinţă despre faptele marelui erou, cor mixt al şcoalei normale va cânta un poem comnus de profesorul Timotei Popovici din cântece poporale despre Avram Iancu şi se va juca piesa Zorile de St Iosif. Notiţă. Conform lururilor Biroului de populaţie Sibiiu spre a constata numărul populaţiei stabilite din oraşul Sibiiu, a rezultat un număr de 41.452 locuitori, în care se cuprind ofiţerii şi personal civil militar, saii excluzându-se militarii cari fac stagiul militar. Consiliul orăşenesc. Congresul cooperativelor s-a ţinut săptămâna trecută la Bucureşti. Au luat parte 630 de trimişi ai tuturor cooperativelor din ţară. La deschidere a luat parte şi M. Sa Regele care a vorbit foarte frumos despre însemnătatea ce o au cooperativele în viaţa economică a ţării. Prin întovărăşire şi cooperative să-şi comandeze sătenii unelte şi maşini de lucru, sămânţă, vite bune etc. Centru de instrucţie al Cavaleriei SIBIIU. Oferă muzica sa compusă din 35 persoane şi orhestra întreagă sau quartet, totul reorganizat cu elemente de elită pentru serate, baluri, concert, etc., In condiţiuni foarte avantajioase. Ofertele pentru angajare în oraş sau sate, se vor adresa din vreme. Comandantul Centrului de Instrucție al Cavaleriei Colonel, Mihilescu*