Dimineaţa Copiilor, 1929 (Anul 6, nr. 256-304)

1929-01-06 / nr. 256

GÂNDURI DE Un „an nou” este un prilej de bucurie şi de speranţe noui şi frumoase. Avem cu toţii Încredinţarea — şi e bine că o avem — că durerile şi necazurile au rămas în urmă şi că înaintea noastră stau numai lucruri bune. De aceea, Anul Nou este,întâmpinat cu bucurie şi mulţumire. Tot de aceea, cu ocaziunea fiecărui An Nou ne facem unul altuia urări de sănătate şi de viaţă cât mai fericită. Anul Nou este început de viaţă nouă, de o viaţă mai bună decât ceea ce a fost. Insă, pentru ca într’adevăr să fie aşa precum ne urăm şi precum dorim, suntem datori să dăm şi noi o mână de ajutor. Adică, să ne purtăm şi să lucrăm aşa ca frumoasele dorinţi şi speranţe să se poată îndeplini. Nici o dată să nu uităm că ceea ce numim „noroc”, atârnă de cele mai multe ori de purtarea noastră şi de faptele noastre. „Cum îţi vei aşterne, aşa vei dormi”, spune cu drept cuvânt o veche şi înţeleaptă zicătoare populară. Tot aşa, dacă în cursul anului care începe vom lucra bine şi ne vom purta bine, vom avea şi rezultate bune şi multă mulţumire sufletească. Iăr dacă nici purtarea, nici faptele noastre nu vor fi bune şi cum se cade, este de la sine înţeles că nu anul sau vremea sunt de vină, ci vinovaţii suntem noi şi numai noi. Mulţi oameni cari se plâng de noroc, trebue să se plângă de ei înşişi, de felul cum s’au purtat şi au lucrat. Când spun că norocul nu i-a ajutat în viaţă, adevărul este că nu s’au ajutat ei pe ei înşişi. Nu de florile mărului ni se spune şi ni se repetă cuvântul înţelepţesc: „Ajută-te şi vei fi ajutat”. S’a dus pentru totdeauna vremea — o vreme care, de altfel, n’a fost nici o dată—când „în gura lui Nătăfleaţă pica para mălăiaţă”. Astăzi se ştie că numai munca sfinţeşte locul şi pe om şi că, prin urmare, numai un om harnic, muncitor, drept şi cinstit poate să izbutească în viaţă şi să spere într’un viitor frumos. Şi ceea ce se întâmplă cu un singur om, se întâmplă şi cu popoare întregi. Naţiunile cari astăzi sunt mai bogate, mai instruite, mai civilizate, naţiunile cari stau în toate privinţile în fruntea omenirei, sunt naţiunile cari n’au aşteptat să le vie „norocul”, iar ele să stea cu braţele încrucişate. Din potrivă. Au ajuns să fie bine şi printre cele dintâi acele naţiuni, cari au muncit mai mult, cari s’au străduit şi nu şi-au petrecut vremea în lenevie. De asemenea, naţiunile la cari numărul leneşilor, al oamenilor cari s’au gândit mai mult la odihnă şi la petreceri, iar nu la o muncă de pe urma căreia să iasă ceva bun, au rămas înapoi şi au ajuns să fie umilite şi deseori cucerite de naţiunile muncitoare. , Spune iarăşi o înţeleaptă zicătoare: „Cine nu munceşte, n’are dreptul să trăiască”. Iar alta sună aşa: „Leneşului i se ia harul”. Repet, prin urmare, că dacă ţinem — şi cine nu doreşte aşa ceva? — ca anul în care intrăm să fie pentru fiecare din noi mai bun decât anul din care am eşit şi dacă dorim ca speranţele noastre să se înfăptuiască, suntem datori să muncim în sensul acesta. Şi aşa să facem, mult iubiţii mei cititori. Aşa să facem cu toţii, atât noi, cei mai mari şi mai bătrâni, cât şi voi, suflete tinere şi curate, pentru cari viaţa abia acum începe. Şi ca să fim mai bine înţeleşi, spun încă o dată ceea ce a fost în gândul meu, când am început să scriu rândurile de faţă. Iar acest gând, pentru a cărui exprimare am luat o pagină destinată să cuprindă altă materie, se rezumă în felul următor: 1. Anul Nou să fie pentru noi toţi un nou prilej de bucurie şi să ne facem unul altuia urări cât mai sincere şi mai prieteneşti; 2. Anul Nou să fie un prilej de mai multă unire, de o mai strânsă prietenie între noi. Să alungăm din minte orice gânduri rele şi să ştergem din suflete orice sentiment de ură, de duşmănie faţă de semenii noştri; 3. Anul Nou să ne dea credinţa că de acum încolo va fi mai bine de cum a fost în trecut, dar totodată să întărească în noi voinţa şi curajul de muncă, de fapte bune şi de purtări bună. Aşa să ne ajute Dumnezeu! N. Batzaria * « * Citiţi ! Citiţi! Citiţi! HAPLEA LA BUCUREŞTI de MOŞ NAE Noua carte apărută acum Un volum format mare, cu o frumoasă copertă in culori şi cu toate paginile îmbogăţite cu desene minunate, 130 de pagini. Preţul, LEI 60 De vânzare la toate librăriile = şi chioşcurile de ziare ==