Dobrogea Nouă, iulie 1966 (Anul 19, nr. 5564-5590)

1966-07-22 / nr. 5582

Organ al Comitetului regional Dobrogea al P.C.R. și al Sfatului popular regional Anul XIX nr. 5582 Vineri 22 iulie 1966" 4 pagini 25 bani Probe de laborator efectuate de către laboranta Cîrnațiu •Sofica de la Uzina de superfosfat și acid sulfuric Năvodari. Citit în pagina a 3-a Tot mai sus titlul de MEMBRU AL PARTIDULUI Cînd terminăm, totuși, recoltatul ? Dacă ar fi să stabilim data terminării recoltatului la grîu după realizările cooperativelor agricole din raioanele Medgidia și Negru Vodă — 98,8 și respectiv 98,1 la sută — această lucrare va fi încheiată în următoarele 12 zile. Ritmul de lucru scăzut realizat la recoltat de cooperativele agricole din raioanele Macin și Adamclisi — 79,2 și 80,7 la sută — arată însă că această lucrare va putea fi încheiată abia după 4-5 zile. Dar fiecare zi de întîrziere la recoltat înseamnă diminuarea producției la hectar, face ca și alte lucrări agricole — în special cele de fertilizare a solului și arat — să nu poată fi executate în ritmul prevăzut, reduce perioada în care mecanizatorii trebuie să-și revizuiască combinele și să le pregătească pentru recoltarea inului. Sunt, deci, destule motive care să determine unităților și consiliile conducerile agricole raionale Macin și Adamclisi să ia măsurile cele mai eficace pentru urgentarea recoltatului. Printre aceste măsuri considerăm că trebuie să fie, pe primul plan, mobilizarea tuturor forțelor și organizarea temeinică a muncii, care să ducă la folosirea din plin atît a timpului de lucru, cit și a utilajelor. De asemenea, mișcarea operativă a combinelor de pe o sală pe alta și de la o cooperativă agricolă la alta trebuie să fie printre măsurile luate de consiliile agricole respective. ȘEDINȚA CONSILIULUI AGRICOL REGIONAL Ieri, comitetul executiv al Consiliului agricol regional Dobrogea a analizat, într-o ședință lărgită, rezultatele obținute de cooperativele de producție în domeniul creșterii animalelor pe primul semestru al acestui an și măsurile ce se impun a fi luate pentru însilozarea porumbului. La ședință, au participat, în afara membrilor comitetului executiv, președinții și vicepreședinții cu creșterea animalelor de la consiliile agricole raionale, reprezentanți ai unor unități economice cu care au relații contractuale cooperativele de producție. Pe marginea materialelor prezentate, s-au purtat discuții, numeroși participanți făcînd propuneri prețioase în vederea realizării sarcinilor de plan în sectorul zootehnic și asigurării unei puternice baze furajere, propuneri care au întregit planul de măsuri întocmit în acest sens. Cu toate forțele, în campanie cutate pe mai mult de 20 la sută din suprafață, în ultimele zile, un ritm de lucru mai bun la alături s-a realizat și în cooperativele agricole din raioanele Medgidia și Tulcea, care au executat această lucrare pe cste 18,5 la sută din suprafața planificată. Totuși, ritmul de lucru la arături este încă destul de scăzut, atît în cooperativele agricole, cit și în gospodăriile agricole de stat. Pînă la data de 20 iulie, cooperativele agricole au executat arături pe 16,6 la sută din suprafață, iar gospodăriile de stat — pe numai 12,2 la sută. Este inexplicabil faptul că în cooperativele agricole din raionul Hîrșova, care au terminat recoltatul grîului de mai multe zile, arăturile au fost executate pe numai 4.750 ha din planul de 35.500 ha, iar în gospodăriile agricole de stat din trustul Tulcea s-au executat arăturile doar în proporție de 8,3 la sută. După cum se vede, în toate raioanele — îndeosebi în Măcin, Hîrșova, Adamclisi — precum și în toate gospodăriile agricole de stat, trebuie luate măsuri de urgentare a arăturilor și fertilizare a solului, pentru prelucrarea imediată a arăturii bolovănoase. De asemenea, conducerile S.M.T.urilor pe lângă măsuri care să asigure folosirea din plin a tractoarelor la arături, trebuie să organizeze verificarea și punerea la punct în cel mai scurt timp a combinelor care ar lucra la recoltatul inului I. G. Recoltatul griului se apropie de sfîrșit. După cum se știe, această lucrare a fost terminată de gospodăriile agricole de stat și cooperativele agricole din raza orașului Constanța încă în cursul săptăminii trecute, iar pe 19 iulie au comunicat terminarea recoltatului și cooperativele agricole din raionul Hîrșova. Pe regiune, recoltatul grîului a fost executat pe o suprafață ce reprezintă 97 la sută din suprafața cultivată. Ritmul de executare a arăturilor trebuie mărit Greutățile întîmpinate în toamna anului trecut la pregătirea arăturii și semănat s-au datorat, în cea mai mare parte, executării cu întîrziere și, din această cauză, de calitate mai slabă (cu bolovani), a arăturii, pe o mare parte din suprafața destinată însămințărilor de toamnă. Cooperatorii din raionul Istria și raza orașului Constanța au tras — se pare — învățăminte corespunzătoare. în raionul Istria au fost arate pînă în prezent peste 8.500 ha, pe care, în cea mai mare parte, au fost administrate îngrășăminte minerale și organice. în raza orașului Constanța arăturile au fost exe Secțiile* 1 și atelierele întreprin,,,derii mecanice de utilaje din Medgidia cunosc în aceste zile o vie , animație. Prin hărnicia sa , întregul colectiv este hotărît să se înscrie pe graficele întrecerii socialiste noi și însemnate realizări în primul an al planului cincinal. De altfel, succesele obținute de acest harnic colectiv , în procesul de producție pe perioada ce a trecut de la începutul anului și pînă acum sînt semnificative. — Pînă în prezent — ne relata, tovarășul ing. Marin Tăbîrgie, directorul întreprinderii — colectivul nostru de muncă a livrat la T.A.V.S. Tulcea peste prevederile planului, piese de schimb pentru utilaje stuficole și tractoare în valoare de 274.000 lei, precum și 39 de recoltoare în avans față de prevederile planului, iar cele 50 de tractoare „Delta 1“ destinate recoltării stufului au fost livrate la timp, conform sarcinilor de plan. De asemenea, s-au mai livrat bazelor de aprovizionare din agricultură și transporturi însemnate cantități de piese de schimb pentru mașini agricole și autovehicule. Livrarea unor însemnate cantități de produse peste plan dat posibilitatea muncitorilor, inginerilor și tehnicienilor de la I.M.U.M. să depășească planul producției globale și marfă pe perioada ce a trecut de la începutul anului și pînă acum cu 624.000 lei și, respectiv, 2.582.000 lei. Semnificativ este faptul că sporul producției globale pe primele șase luni s-a realizat, în special, pe seama productivității muncii, indicator care prezintă o depășire de 1,88 la sută față de sarcina planificată. Mai trebuie arătat că realizările la producția globală pe primul semestru din acest an sunt cu 5,44 la sută mai mari față de cele din aceeași perioadă a anului precedent, iar productivitatea muncii a crescut cu 5,63 la sută. Toate aceste rezultate bune obținute în muncă sînt strîns legate de preocuparea colectivului de aici, sub îndrumarea comitetului de partid, pentru organizarea mai bună a procesului de producție. Astfel, aprovizionarea cu materii prime și materiale a atelierelor și secțiilor s-a desfășurat în condițiuni mai bune în comparație cu anii precedenți, iar pentru asigurarea unei asistente tehnice corespunzătoare, în schimburile II și III au fost repartizați maiștri la toate locurile de muncă. Totodată, pe baza planului de măsuri tehnico-organizatorice, serviciul sculier-șef și-a organizat mai bine munca, reușind să asigure la timp sculele, dispozitivele și verificatoarele necesare procesului de producție. Măsurile luate privind organizarea superioară a procesului de producție, aplicarea în practică a obiectivelor cuprinse în planul M.T.O. au creat condiții mai favorabile pentru folosirea eficientă a capacităților de producție și au dat posibilitate muncitorilor să-și îndeplinească cu succes angajamentele luate în întrecerea socialistă. Acest lucru rezultă și din aceea că pînă acum se mențin evidențiați în întrecerea socialistă aproape 700 de muncitori. Strungarii Ilie Constantin, Tudor Stanciu, lăcătușul Gheorghe Ilie, topitorul Bucur Moroianu de la cuptorul electric de oțel, frezorul Dumitru Pîrvu și matrițerul Petre Tănăsescu sunt numai o parte din muncitorii întreprinderii care prin hărnicia lor se mențin lună de lună evidențiați în întrecerea socialistă. Pe linia creșterii productivității muncii, reducerii prețului de cost și îmbunătățirii continue a calității produselor, un aport substanțial și-au adus și inovatorii. Numai în acest an s-au aplicat în producție 34 de inovații care au o eficiență economică pe anul de folosință de peste 800.000 lei. „Dispozitiv pneumatic universal pentru ascuțit cuțite de strung, adaptat pe mașina de ascuțit“ (autor maistrul Dumitru Cîrjan), „Cuptor electric pentru revenire joasă a temperaturii“ prin care se elimină operația de sablare a bucșelor și a hoiturilor de la zalele de tractor S-80 (autor Zisu Granzulea), precum și „Dispozitiv pentru asamblarea discului de la remorca de stuf“ (autor Nicolae Fierarul sunt numai cîteva din inovațiiile aplicate anul acesta în producție, care au o importantă eficiență economică și permit realizarea unor lucrări de o calitate mai bună. Luînd în continuare noi măsuri tehnico-organizatorice, generalized experiența bună muncitorilor evidențiați în întrecerea socialistă și luptînd în același timp cu toată hotărîrea pentru eliminarea unor deficiențe care mai există, colectivul de la I.M.U. Medgidia va avea posibilitatea să înscrie realizărilor de pînă acum noi și însemnate succese în producție. S. POPA Preocupări, organizare, eficiență In plină întrecere -AMARA-CONSTANȚA - EFORIE-NORD-TECHIRGHIOL-EFORIE-5UD-COSTINEȘTI-MANGAUA MANIFESTĂRI CULTURAL-ARTISTICE • Mangalia — Casa de cultură , la ora 20,30 spectacolul „Nota zero la purtare“ prezentat de Teatrul „Ion Creangă“ din București. • Eforie-Sud — Clubul central : conferința „Impresii dintr-o călătorie la Roma“ expusă de Adrian Daicoviciu, lector universitar. In încheierea conferinței prezintă un spectacol formațiile artistice ale comitetului sindicatului de la I.R.E.D. • Tot astă-seară, la clubul central din Eforie-Sud, seara literară „Pagini din lirica mării“. • Eforie-Nord — Clubul central. Concursul — spectacol „Cel mai bun recitator și solist“. • La grădina de vară un spectacol susținut de ansamblul de cîntece și dansuri dobrogean „Brîulețul“. • Techirghiol — club : Simpozionul „Labiș, poet al amintirilor gingașe“. • La grădina de vară, un spectacol prezentat de artiștii amatori din raionul Negru Vodă. In pagina a 4-a SA ÎNCETEZE AGRESIUNEA S.U.A. ÎN VIETNAM! Pentru executarea arăturilor de vară în timpul optim, mecanizatorii de la S.M.T. Babadag ce deservesc cooperativa agricolă Sabangia, raionul Istria, lucrează în două schimburi. Cei cinci tractoriști ce luează în schimbul de noapte au executat pînă în prezent peste 200 ha arătură. Foto : G. Ciorobea Telegramă Tovarășului WLADYSLAW GOMULKA prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Unit Polonez Tovarășului EDWARD OCHAB președintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Polone Tovarășului JÓZEF CYRANKIEWICZ președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Polone Dragi tovarăși, VARȘOVIA Comunist Reale Republicii în numele Comitetului Central al Partidului mân, Consiliului de Stat, Consiliului de Miniștri Socialiste România și al întregului popor român, transmitem poporului frate polonez salutul nostru tovărășesc și cele mai cordiale felicitări, cu prilejul celei de-a XXII-a aniversări a eliberării Poloniei. Prin munca sa avîntată și plină de abnegație, poporul polonez a obținut, sub conducerea încercată a Partidului Muncitoresc Unit Polonez, realizări remarcabile în dezvoltarea economiei, științei și culturii, în ridicarea nivelului său de trai, în edificarea orînduirii socialiste. Poporul român se bucură din toată inima pentru succesele Poloniei prietene. Ne exprimăm și cu acest prilej convingerea că relațiile de prietenie trainică și colaborare multilaterală, statornicite între Republica Socialistă România și Republica Populară Polonă, între Partidul Comunist Român și Partidul Muncitoresc Unit Polonez, se vor întări și dezvolta permanent, spre binele popoarelor român și polonez, al unității țărilor socialiste, al cauzei socialismului și păcii în lume. De ziua marii dumneavoastră sărbători, vă urăm dragi tovarăși, dumneavoastră și prin dumneavoastră poporului polonez, noi succese în opera de construire a socialismului, pentru înflorirea continuă a Republicii Populare Polone. NICOLAE CEAUȘESCU secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român CHIVU STOICA președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România ION GHEORGHE MAURER președintele Consiliului de Miniștri Republicii Socialiste România al S-a deschis expoziția de mobilă în complexul comercial din cadrul ansamblului de locuințe Tomis I Constanța, s-a deschis ieri expoziția de mobilă organizată de Ministerul Comerțului Exterior și Sfatul popular al orașului Constanța, în colaborare cu Ministerul Economiei Forestiere. La deschiderea expoziției, au luat parte tovarășii: Ion Popa, vicepreședinte al Sfatului popular oraș Constanța, Ștefan Enache, secretar general în cadrul M.C.I., Aurel Tecovici, director general în cadrul Ministerului Economiei Forestiere, în cele 14 spații comerciale ale expoziției, sunt expuse peste 100 de garnituri de mobilă și piese detașate, ca: mobilă pentru camere de zi, dormitoare, holuri, bucătării, executate de I.P.R.O.F.I.L.-urile „23 August“ Tîrgu Mureș, „Bihorul“ Oradea, „Tehnica lemnului“ București, „Libertatea“ Cluj, „Mobila“ Iași, „Republica“ Sibiu și de C.I.L.-urile Pitești, Pipera, Turnu Severin, Bacău și altele. Tot în cadrul expoziției, se găsesc în standuri, stofe de mobilă realizate în culori atractive și de calitate serioară. Expoziția a fost organizată cu scopul de a cunoaște pe larg aprecierile și preferințele populației, precum și unele sugestii ale vizitatorilor cu privire la modelele expuse și calitatea acestora. Cele mai apreciate modele vor fi introduse în fabricație de către unitățile producătoare, urmînd a fi date pentru desfacere în perioada următoare, prin rețeaua comercială. Sufrageria „Lăcrămioara" ,produsă de INCEF București, barul’ Camera combinată Oradea. „Tan ța“ produsă IPROFIL 1