Dobrogea Nouă, mai 1971 (Anul 24, nr. 7060-7085)

1971-05-08 / nr. 7066

DOBROGEA NOUA nr. 7066 pag. a 2-a (Continuare in pag. a tll-a) Expunerea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU (Urmare din pag. 1) forma cea mai consecventă a apărării intereselor nationale ale țării. Lipsa de unitate a forțelor democratice a permis insă reacțiunii să instaureze dictatura militaro-fascistă, să subordoneze țara Germaniei hitleriste. După cum se știe, în 1939—1940 situația internațională s-a agravat : Germania nazistă a trecut la agresiune directă împotriva a numeroase state din Europa, dezlănțuind cel de-al doilea război mondial. România se găsea într-o situație de izolare internațională, care a ușurat int Hitlor impunerea filetatului de la Viena, dezmembrarea teritorială a țării noastre. În aceste Împrejurări, Partidul Comunist din România împreună cu Frontul Plugarilor, Madoszul și alte forte politice au chemat poporul la luptă pentru apărarea Integrității teritoriale a patriei. (Aplauze puternică). Se crease o situație favorabilă rezistenței naționale, dar trádarea cercurilor conducătoare guvernante și conducerii partidelor burgheze a împiedicat lupta maselor largi populare. La scurt timp, România a fost împinsă de dictatura militaro-fascistă, alături de Germania nazistă, în războiul antisovietic, împotriva voinței poporului și a intereselor sale naționale. Intrarea trupelor Hitleriste în țară in 1910 a însemnat în fapt ocuparea României și subordonarea ei mașinii de război naziste, a dus la jefuirea bogățiilor țării, prorocind grele suferințe poporului român. Totodată, dictatura militaro-fascistă și ocupanții hitleriști au dezlănțuit o prigoană sălbatică împotriva comuniștilor și a altor forțe patriotice antifasciste. Sute și mii de comuniști și luptători antifasciști au fost aruncați in închisori și lagăre : zeci dintre ei au fost uciși de plutoanele de execuție. Prin aceste represiuni sîngeroase se urmărea decapitarea mișcării de rezistență antifascistă și antirăzboinică. Dar, după cum se știe, planurile reacțiunii fasciste române și ale naziștilor germani au suferit un eșec total ; ei nu au putut învinge voința forțelor antifasciste care, in ciuda terorii, și-au unit rîndurile și au desfășurat cu succes luptă contra fascismului și războiului.Aplauze puternice și prelungite). Este meritul Partidului muncă a militat, încă de la Comunist Reînființarea sa, împotriva intervenției imperialiste contra puterii sovietice. După cum știți, la primul Congres a fost votată și o moțiune de solidaritate cu statul făurit de Lenin. (Vii aplauze). Atunci când a izbucnit agresiunea Germaniei fasciste, partidul s-a ridicat cu toată forța împotriva participării României la acest război nedrept. El a chemat toate forțele naționale la lupta pentru ieșirea din războiul antisovietic, pentru întoarcerea armelor împotriva Germaniei fasciste și alăturarea țării noastre coaliției antihitleriste. Prin politica sa Partidul Comunist Român a apărat onoarea poporului și interesele naționale ale țării, politica de prietenie tradițională cu marea noastră vecină — Uniunea Sovietică. (Aplauze puternicie). Activitatea intensă desfășurată de partid a dus la unirea forțelor antifasciste patriotice, la formarea in mai 1944 a Frontului Unic Muncitoresc intre Partidul Comunist Și Partidul Social-Democrat și apoi a Blocului Național Democrație. In același timp, partidul a organizat gărzile patriotice, a condus numeroase acțiuni de sabotare a războiului. Anul 1944 se caracterizează prin schimbarea radicală a situației militare in favoarea coaliției antihitleriste. Sub loviturile zdrobitoare ale Armatei Roșii, care a dus greul celui de-al doilea război mondial, trupele fasciste se retrăgeau cu pierderi mari; pe alte fronturi forțele aliate dădeau, de asemenea, lovituri puternice armatei hitleriste. Lupta armată a forțelor patriotice din diferite țări creștea in amploare, izbind nimicitor mașina de război fascistă. Folosind condițiile interne și externe favorabile, forțele naționale patriotice din România, itt findul cărora Partidul Comunist constituia principalul nucleu, inițiatorul și organizatorul acțiunilor antifasciste și antirăzboinice, au trecut la declanșarea și înfăptuirea cu succes a insurecției naționale antifasciste armate. (Vii aplauze). Aceasta a dus la arestarea guvernului Antottescu, la ieșirea imediată a României din războiul antisovietic și la intrarea ei în luptă împotriva Germaniei naziste, alături de Uniunea Sovietică și celelalte țări ale coaliției antihitleriste. (Aplauze puternice). Din primul moment al înfăptuirii actului istoric de la 23 August, partidul nostru a fost organizatorul, sufletul tuturor acțiunilor poporului și ale armatei. Forțele patriotice și armată au eliberat rapid Capitala și alte centre ale țării, capturând importante grupări militare hitleriste. Pentru a înțelege starea de spirit din acel timp, merită să menționăm că întreaga armată a răspuns cu promptitudine chemării de a se alătura armatei sovietice, coaliției antihitleriste. (Aplauze). Angajîndu-se cu toate resursele de care dispunea in războiul antifascist, armata română a purtat, alături de Armata Roșie, grele lupte pentru eliberarea defiinitivă a patriei, a participat la eliberarea ungariei și Cehoslovaciei pînă intrungerea completă a Germaniei hitleraniste, înscriind astfel o luminoasă pagidă de eroism și glorie în istoria României. (Aplauze puternice). Acum, la a 50-a aniversare a partidului nostru, in preajma Zilei Victoriei, aducem un fierbinte omagiu și prinosul recunoștinței întregului nostru popor fiilor patriei Care nici Sivîrșit fripte de vitejie, am dat dovadă de un alt devotament și nu și-am precupeții riscî viața pentru eliberarea țării și întfringerea fascismului. (Aplauze puternice, prelungite). Totodată, exprimăm sentimentele noastre de recunoștință față de glorioasele armate ale Uniunii Sovietice, care, cu prețul altor jertfe Uriașe, au sfarîittat mașina de război nazistă, au adus o contribuție hotăritoare la eliberarea României și a altor țări de sub jugul fascist, la infringerea Germaniei Hitleriste. (Aplauze puternice). In același timp, poporul nostru cinstește memoria ostașilor tuturor celorlalte țări din coaliția antihitlerista Care am participat la marea bătălie militară pentru infrîngerea Germaniei fasciste. (Aplauze puternice). « * • Ne îndreptăm gîndul cu venerație spre milioanele de luptători din rezistență, spre patrioții din țările cotropite, care și-au vărsat sîngele, și-au dat viața în dramatica încleștare cu fascismul, contribuind prin lupta lor eroică la salvarea civilizației umane de robia hitleristă. (Vii aplauze). Răsturnarea dictaturii militaro-fasciste a marcat o cotitură istorică în dezvoltarea României, lupta antifascistă, democratică transformîndu-se rapid într-o mișcare socială de o amploare Cum nu a mai cunoscut istoria țării și care a deschis calea celor mai profunde schimbări revoluționare, înfăptuirii idealurilor de libertate și dreptate socială și națională ale poporului român. Desfășurând o multilaterală activitate politică și organizatorică, Partidul Comunist Român a reunit în această mișcare principalele forțe ale națiunii — clasa miruncitoare, țărănimea, intelectualitatea, păturile mijlocii de la orașe și chiar anumite cercuri ale burgheziei. Rod al luptei celor mai largi mase populare, instaurarea la 6 martie 1945 a primului guvern cu adevărat democratic din istoria țării — în frunte cu înflăcăratul patriot, emiteCnt om de stat și militant progresist dr. Petru Groza — a însemnat o mare victorie a femeilor revoluționare, democratice, a muncitorilor și țăranilor, a deschis calea unor transformări social-politice profunde în societatea românească. (Aplauze prelungite). Doresc să exprim cu acest prilej mulțumirile și recunoștința partidului nostru tuturor partidelor și organizațiilor democratice, patriotice, care au colaborat în acei anii cu comuniștii în lupta pentru transformarea revoluționară a țării. (Vii aplauze). Este știrit că România ieșise din război ruinată și secăldită, că in țară domnea haosul economic și sărăcia, că masele muncitoare se zbateau într-o neagră mizerie. Sarcina imperioasă care se punea în fața țării era ieșirea din această situație catastrofală, trasarea unui program al evoluției economice și sociale imediate și de perspectivă. Elaborarea acestui program a făcut obiectul Conferinței Naționale din 1943 a Partidului Comunist Român, al raportului prezentat de Gheorghe Gheorghiu-Dej — fiu devotat al clasei muncitoare, al poporului român, militant de seamă al mișcării comuniste, care timp de 20 de ani s-a aflat in fruntea partidului nostru, aducînd împreună cu îistrețin activ de partid și de stat o contribuție de seamă la realizarea marilor transformări revoluționare din acea perioadă, (Aplauze puternice)...Subliniind însemnătatea esențială a industrializării pentru asigurarea progresul general al țării și consolidarea independenței noastre naționale, Conferința Naționala a indicat ca primă etapă trecerea., ș.i reconstrucția țării, la refacerea rapidă a economiei distruse și dezorganizate de război. (Aplauze puternice). Partidul nostri a desfășurat o intensă metvitrite pentru mobilizarea Maselor largi populare la înfăptuirea acestui obicutiv principal. Munca Constructiva, amplă și grea, s-a împletit cu lupta fermă împotrivă forțelor reacționare, a claselor exploatatoare și a partidelor bir politice, care, routind pe sprijinul cercurilor imperialiste din exterior, se opineau cu înverșunare transformărilor sociale, democratizării țării, înfăptuirii măsurilor de redresare și dezvoltare economicii. Amplificarea continuă a procesului rexo Iu'binar a dus la modificarea radical» • a raportului forțelor sociale in favoarea maselor celor ce muncesc. la intategerea claselor exploatatoare, la eliminarea din guvern a ultimilor reprezentanți ai partidelor burgheze, la îndatorareă MoHariiler și proclamarea Republicii Populare Române. (Aplauze puternice). Primesc adesea întrebări in legătură cu femi in care a ciștigat partidul nostru majoritatea poporului de partea sa. Încă alegerile din noiembrie 1948 au demonstrat StöevelitulfHttgereri politicii reacționare, marea majoritate a poporului — peste 79 la sută dintre Vetitleji — exprimâdu-și tn mod democratic încrederea în partidul comunist și în forțele care colaborau CU noi. (Aplauze puternice). Trecerea pe calea socialismului a fost deci expresia Voinței, democratic exprimată, prin vot, a poporului român care s-a convins pe deplin — in anii cind partidul nostru a militat neînfricat pentru interesele națiunii și a mobilizat toate forțele pentru salvarea poporului — că numai urmîndu-i pe comuniști își asigură un viitor fericit, perspectiva unei dezvoltări independente. (Aplauze puternice). Desigur, nu negăm — și am mai arătat aceasta — că a existat întotdeauna o strinsă interdependență intre condițiile interne și internaționale, că împrejurările internaționale ne-au favorizat , dar pînă la Urmă, rolul hotărîtor, fără de care nu se putea face nimic, l-a avut poporul. Lui îi mulțumim pentru drumul nou pe care merge patria noastră socialistă ! (Aplauze puternice, prelungite). In cursul acestui proces ,s-a întărit unitatea clasei muncitoare. S-a făurit și dezvoltat alianța muncitorească-țărănească ; partidul a înmănunchiat intr-un singur șuvoi eforturile muncitorimii, țărănimii,intelectualității, ale tuturor forțelor patriotice și progresiste ale mitimii. O importanță deosebită pentru desfășurarea cu succes a procesului revoluționar a avut realizarea unității de acțiune între Partidul Comunist și Partidul Social-Democrat, pe baza frontului unic creat irtcă în anii hipici împotrivă fascismului, în condițiiile ilegalității. Făurirea în februarie 1948, a partidului revoluționar unic al clasei muncitoare, pe temelia marxism-leninismului, a asigurat realizarea unității depline politicei organizatorice a proletariatului — Condiție a exercitării de către clasa nimicitoare și partidul ei a rolului de Oiță conducătoare în societate. Cucerirea întregii puteri politice de către clasa muncitoare în alianță cu țărănimea, cu celelalte categorii de oameni ai muncii, a marcat trecerea țării dintr'-o nouă echipă de dezvoltare — im.aptoiier revoluției socialiste. "(Aplauzi puternice, prelungite). Realizarea acestui salt calitativ in viața societății noastre impunea ca o condiție sine qua non trecerea avuției naționale în mîinile celor ce muncesc. Un rol hotărîtor l-a avut în acest sens actul revoluționar al naționalizării principalelor mijloace de producție, și apoi cooperativizarea agriculturii, care au dus la crearea și dezvoltarea unui puternic sector socialist în economie. Pornind de la cerințele legilor obiective, de la studierea realităților concrete ale României, partidul a elaborat politica de edificare a noii orînduiri, a organizat și condus întreaga activitate de dezvoltare a bazei tehnico-materiale a socialismului, de consolidare și generalizare a relațiilor de producție socialiste, de ridicare a nivelului de trai material și cultural al celor ce muncesc. De-a lungul celor 27 de ani care au trecut de la eliberarea țării, poporul român, condus de partidul comunist, a desfășurat o uriașă activitate creatoare, la capătul căreia patria noastră, România, se înfățișează ca un stat socialist înfloritor, cu o industrie dezvoltată și o agricultură în plin proces de modernizare, cu o orinduire socială avansată care asigură condiții de viață tot mai bune tuturor oamenilor muncii de la orașe și sate. (Vii aplauze). Exploatarea omului de către om a fost lichidată pentru totdeauna, poporul a devenit stăpîn pe avuția națională, pe destinul său, liber și suveran in propria țară. Aceasta este o cucerire epocală care întruchipează traducerea în viață a aspirațiilor celor mai înaintate, a idealurilor celor mai îndrăznețe, nutrite de-a lungul timpurilor de mințile luminate ale poporului. Cu trei decenii în urmă cercurile conducătoare considerau că România este predestinată să rămînă „eminamente agricolă“. Astăzi, geografia economică a patriei cuprinde mii și mii de întreprinderi industriale moderne, de înalt nivel tehnic. în 20 de ani de economie planificată socialistă, industria s-a dezvoltat cu un ritm mediu anual de 13 la sută. S-a creat o puternică bază tehnică pentru înzestrarea superioară a tuturor ramurilor, pentru progresul rapid al întregii economii. Pentru a măsura distanța ce ne separă de anul economic cel mai prosper al regimului burghezo-moșieresc, este suficient să amintim că producția industrială fost în 1979 de cca. 17 ori mai mare decât a în anul 1938. Crearea marii proprietăți agricole socialiste, înzestrarea tehnică a agriculturii, sprijinul multilateral acordat de stat țărănimii au deschis drumul transformării radicale a satului, creșterii producției agricole, schimbării condițiilor de lucru și ridicării bunăstării tuturor oamenilor Mititeii de la sate. Agricultura — ramură de bază a economiei noastre adus și aduce o însemnată contribuție la sporirea venitului național. . . Rezultatul principal ini vertiginosului progres înregistrat in dezvoltarea forțelor de producție, în creșterea potențialului economic al țării este ridicarea nivelului de trai al tuturor Cetățenilor de la orașe și sate, o uriașă dezvoltare a cunoscut învâțămîntul public de toate gradele. Cu numai Un sfemt de secul în Urmă, țară a 1 milioane de analfabeți, România asigură astăzi cetățenilor ei învățămîntul general gratuit de 1« clase. Un progres remarcabil a cunoscut activitatea științifică în care se materializează inteligenta, geniul creator al poporului nostru, știința devenind unul din factorii esențiali ai progresului, o uriașă forță materială in slujba societății socialiste. Perioada în care dezvoltarea societății noastre a înregistrat ritmul cel mai impetuos, pe toate planurile, a fost aceea a plartului cincinal 1968—1070, al barei bilanț i-am făcut nu de mult, și care a pus in evidență marile resurse ale orinduirii socialiste, dinamismul ei, avântul cu care poporul muncește pentru înfăptuirea programului partidului, în care vede garanția viitorului său de bunăstare și fericire, (Aplauze prelungite). Desigur, de-a lungul întregii epoci la care tiî âhi referit a trebuit să facem față multor dificultăți, inerente unei opere pe proporțiile celei pe care am realizat-o. Adesea a trebuit să plătim tribut lipsei de experiență, lipsei de pregătire, precum și unei viziuni simpliste despre socialism care au dăunat bunului mers al construcției economice și sociale. în activitatea noastră au apărut destule lipsuri și neajunsuri, s-au comis multe greșeli. Se știe că într-o anumită perioadă au fost încălcate normele și principiile concepției noastre socialiste, aceasta avînd consecințe negative în întreaga viață socială, în desfășurarea construcției noii grinduuri. Așa cum este cunoscut, partidul nostru a acționat cu hotărîre împotriva acestor încălcări și abuzuri, a făcut o analiză aprofundată cauzelor care le-au provofcăt și a luat măsurile cele mai fenergice public evitarea repetării lor în activitatea de partid și de stat. in intreaga noastră Shbi Bate. Esențial de subliniat este făptul ca poporul nostru, Partidul ebrtUttist au găsit întotdeauna resursele necesare pentru a miatura greutățile, pentru a îndrepta greșelile, pentru a depăși dificultățile. Linia caracteristică dombtârdă a Cplicii Construcției socialiste in România este dezveltarert ascendentă, neîntreruptă, clocotitoare, mersul inamic pe toate fronturile, perfecționarea cOttiirtstă a activității itt toile domeniile. tApinistfe prelungite). Âentut, la a sti-a aniversare a partidului, putem face eu mindriC, cu conștiința datoriei împlinite, tot mumai bilanțul glorioaselor lupte feaOiliționare ciuise înpotriva vechiului regim, ci și bilanțul muncii încununate de succes in guvernarea țârii; in conducerea poporului pe calea luminoasă a socialismului și comunismului. (Aplauze puternice, îndelungi). In marea bătălie pentru cucerirea puterii, pentru înfăptuirea revoluției socialiste și edificarea noii orînduiri, rolul principal l-a avut eroica noastră clasă muncitoare, care și-a dovedit pe deplin capacitatea revoluționară, spiritul combativ, dirtenist și hărnicia, indeplinindu-și cu cinste misiunea istorică de clasă conducătoare a Societății. (Aplaltzie preistigits): un aport de seamă ia munca pentru transformarea țării, pentru dezvoltarea economiei naționale, pentru construirea socialismului, a adus, de asemenea, țărănimea din România, aliata de nădejde a Clasei muncitoare — care după cum am mai spus, în decursul veacurilor a dus pe umerii ei cele mai grele lupte pentru eliberarea socială și independență națională. Țărănimea și-a însușit cu devotament politica partidului comunist și a participat activ la realizarea ei. (Aplauze puternice). Alături de toți oamenii muncii, intelectualitatea țării, ințelegindu-și înalta menire ce-i revine în noua societate, și-a adus contribuția prețioasă la toate marile noastre succese, la sporirea patrimoniului de valori materiale și spirituale ale țării, la edificarea socialismului. (Aplauze puternice). Se cuvine evidențiată munca plină de abnegație a milioanelor de femei — uriașă forță a națiunii — care au participat activ alături de bărbații și fiii lor, de frații lor, la întreaga operă de dezvoltare socialistă a României. (Vii aplauze). Tineretul, anihiiat de un profund spirit patriotic, a răspuns întotdeauna cu entuziasm chemării partidului. Vă amintiți de șantierele construcției socialiste ! ce minunate dovezi de eroism a dat tineretul patriei noastre în această muncă, așa ca Și pe frontul antifascist, ca în toate domeniile de activitate socială! El și-a consacrat energiile, întreaga putere de muncă cauzei nobile a progresului și propășirii patriei socialiste, făuririi propriului lui viitor luminos. (Aplauze puternice, prelungite). Dragi tovarăși. Intrăm in a doua jumătate de secol de existență a partidului nostru, în condițiile muncii intense, pătrunse de un puternic avînt patriotic, a întregului popor pentru înălțarea tot mai sus a luminosului edificiu al socialismului pe pămintul României. Oamenii muncii acționează însuflețiți de perspectivele deschise de Congresul al X-lea al Partidului Comunist Român care a elaborat programul dezvoltării țării în perioada 1971 — 1975, precum și liniile directoare pînă în anul 1980. O vie expresie a hotăririi cu care cei ce muncesc au trecut la realizarea acestui program o constituie rezultatele obținute in primele patru luni ale anului. Planul producției industriale fost nu numai îndeplinit, ci și depășit, a realizîndu-se un ritm de dezvoltare de 11,7 la sută față de perioada corespunzătoare a anului trecut. Aceste rezultate reprezintă o nouă confirmare a realismului sarcinilor și obiectivelor pe care ni le-am propus, capacității poporului nostru de a asigură înfăptuirea în bune condiții a noului plan cincinal, a programului stabilit de Congresul al X-lea. (Aplauze puternice). Noua etapă istorică de dezvoltare a societății noastre, care va cuprinde, probabil, cîteva cincinale, este etapa făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate. Esența acestei etape rezidă în construirea antei economii avansate, înzestrate cu o industrie modernă și o agricultură intensivă de înalt randament ; desfășurarea Pe un front larg a activității științifice, a instrucției publice și a eforturilor pentru ridicarea nivelului cultural al maselor ; creșterea continuă a Corespunzător prevederilor cincinalului, pe baza ritmului prevazut — de circa 12 lă sută anual — industria iși vă urrări poziția conducătoare in economie, participirtti cu aproape 65 la sută la semnarea venitului national. Ceea ce caracterizează in mod deosebit nomi enteistul este orientarea hotărită a eforturilor spre dezvoltarea rapidă a ramurilor industriale moderne, spre realizarea de produse cu parametri calitativi ridicați, de valoare economică superioară. Sarcini deosebite revin, tot această direcție, construcțiilor de mașini. Puternica dezvoltare a acestei ramuri — prevăzute sa-și sporească producția in cincinal de peste 2 ori — se va realiza in special pe baza creșterii susținute a industriei electrotehnice și electronice, a mecanicii fine, a producției de nave, mășini-unelte, utilaje tehnologice. Electronica și mecanica fină iși vor spori producția de 3,4 Tot ce am realizat în această scurtă dar bogată perioadă a istoriei României este rodul muncii eroice, al uriașei forțe creatoare a întregului popor, a tuturor celor ce muncesc de la orașe și sate — români, maghiari, germani, sîrbi și de alte naționalități — cărora orîniduirea socialistă le-a deschis pentru prima oară un cuttp nelimitat de afirmare socială, o perspectivă clară de progres și prosperitate, un viitor luminos. La toate succesele obținute de poporul român în lupta pentru eliberare națională și socială, pentru făurirea noii orînduiri, o contribuție deosebită au adus comuniștii. Zecile de mii de activiști de partid și de stat, care în condiții grele au muncit neobosit, cu dăruire și devotament nețărmurit, neprecupețind nimic pentru transpunerea în viață a politicii partidului, pentru slujirea poporului. (Aplauze puternice, prelungite). Cu prilejul acestui glorios jubileu al partidului, în numele Comitetului Central, al Consiliului de Stat și al guvernului, adresei Clasei muncitoare, țărănimii, intelectualității, tineretului, femeilor, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, comuniștilor, activiștilor de partid și de stat cele mai calde mulțumiri și felicitări pentru munca lor eroică, închinată înfloririi României socialiste, bunăstării și fericirii națiunii noastre socialiste. (Aplauze puternice,, îndelungate), bunăstării materiale și spirituale a oamenilor Muncii de la orașe și sate ; înfăptuirea repartiției bunurilor produse de societate în spiritul dreptății și echității socialiste ; perfecționarea relațiilor de producție, a organizării societății ; realizarea cadrului organizatoric care să permită participarea largă a maselor populare, a fiecărui cetățean la viața publică, la rezolvarea treburilor obștești, lărgirea libertăților publice, dezvoltarea democrației socialiste, înfăptuirea acestui program va ridica România pe noi culmi de civilizație și prosperitate, va crea condiții pentru trecerea treptată a patriei noastre spre comunism. Plenara Comitetului Central care și-a încheiat ieri lucrările a aprobat proiectul planului pe anii 1971—1975, apreciind că prevederile sale corespund obiectivelor stabilite de Congresul al X-lea că realizarea lor va avea un rol hotărîșitor pe drumul făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate. Plenar a dat o apreciere pozitivă muncii desfășuarate de organele de partid și de stat, de centrale și întreprinderi pentru fundamentarea prevederilor planului, dezbaterii temeinice, eficiente a acestor prevederi in unitățile economice și științifice, la județe și ministere. Participarea nemijlocită a maselor de oameni ai muncii la elaborarea și definitivarea planului a contribuit in măsură însemnată la găsirea unor noi căi pentru utilizarea intensivă a potențialului economic, pentru punerea mai bună în valoare a rezervelor economiei naționale. Față de Directivele Congresului al X-lea, planul cincinal prezintă îmbunătățiri importante la toți indicatorii principali. Ori. Această dezvoltare vă permite industriei constructoare de mașini să-și îndeplinească, și condiții tot Mai bune, rolul pe care-l are în înzestrarea superioară a tuturor ramurilor producției materiale, in accelerarea progresului tehnic al intregii echilomii naționale. Se vă asigura, de asemenea, creșterea și modernizarea în continuare a metalurgiei. In 1975, WOM reriliza 9,7 milioane tone de oțel, va spori producția la laminate, se va extinde fabricația de metale neferoase. Un accent deosebit se va pune pe dezvoltarea producției de oțeluri aliate, care va depăși imuma tone la sfîrșitul eiaeiianului. IauMHa chimică se situează, in contintitare, printre sectoarele cu cele mai întuite ritmuri de creștere, producția ei marindu-se in bistrutai de 2,3 ori. In mod special se va extinde industria petrochimică, a firelor și fibrelor sintetice, maselor plastice, caracterizate printr-o Înaltă eficiență economică. Se va dezvolta puternic industria materialelor de construcții. Producția de ciment se va dubla, ajungind în 1975 la 16,5 milioane tone. Se prevăd măsuri pentru introducerea in fabricație a unor materiale noi de construcții. Vor fi mai larg puse în valoare posibilitățile existente în acest domeniu pe plan local. în definitivarea proiectului planului cincinal s-a urmărit dezvoltarea mai susținută a producției bunurilor de consum, a industriei alimentare și a industriei ușoare. Se prevede îmbogățirea sortimentelor de mărfuri pentru a satisface mai bine gustul și preferințele consumatorilor. Vor fi mai bine puse în valoare posibilitățile largi de creștere a producției bunurilor de consum în cadrul industriei locale și cooperației meșteșugărești, precum și prin extinderea muncii la domiciliu. Un rol hotărîtor în dezvoltarea industriei îl are lărgirea bazei energetice și de materii prime. Sporirea rapidă a cerințelor economiei impune să examinăm posibilitatea folosirii mai intense a resurselor proprii de materii prime și combustibil, să găsim soluții pentru sporirea potențialului nostru în acest domeniu. Deosebit de important pentru progresul rapid al industriei noastre este dezvoltarea specializării și cooperării.. Vor trebui întocmite programe concrete de profilare rațională a unităților, de extidere a legăturilor de cooperare, în vederea utilizării intensive a capacităților de producție. Se impune, de asemenea, o preocupare sporită pentru îmbunătățirea aprovizionării tehnico-materiale ; trebuie să se asigure ritmicitatea livrărilor dă materii prime și materiale, îndeplinirea riguroasă de către toate întreprinderile a obligațiilor asumate prin contract. Ridicarea calității produselor trebuie să se afle în centrul atenției organelor și linitaților economice, a tuturor oamenilor muncii, în acest sens , mare însemnătate are accelerarea ritmului de asimilare a produselor noi, modernizarea celor existente. Problemele automatizării trebuie să constituie preocupări de prim-ordin ale tuturor unităților. Este necesar să se înființeze in scurt timp un institut central de conducere și automatizare, care să in loc se risca Studii și proiecte de perfecționare, pe Baze științifice, a activității întreprinderilor, să elaboreze soluții pentru automatizarea producției in diferite ramuri. In actualul cincinal se prevede creșterea producției agricole globale cu 49 la sută față de media anuală a perioadei 1966—1970. Așa cum s-a subliniat și in plenară, agricultura noastră dispune încă de rezerve foarte mari și va trebui să luăm măsurile necesare pentru a le pune in valoare. Investițiile prevăzute pentru agricultură însumează circa 80 Miliarde lei.. Un obiectiv important 11 étnstituie sporirea și Modernizarea Rardului de tractoare și mașini, rezolvarea sproblemei mecanizării complexe a lu BOMÍBK agricole. De asemenea, agricultura va primi un cincinal de 2,8 ori mai Multe îngrășăminte chimice in substanța aBivă decit hn perioada 1966—1970, profetiM ȘÎ Cantități sporite de inscctÖ t'Uttiéide. O sarcină importantă este realizarea programului național de dezvoltare a ZOO* tehnici și creștere a producției utticealiere. în acest scop este necesar să se ia măsuri pentru gospodărirea raționalâi a bazei furajere pentru Îmbunătățirea Și folosirea mai intensă a pășunilor. S-au stabilit, de asemenea, programe de EEBtri pentru dezvoltarea producției Sélégíimé și Miete în vederea aprovizionării Mai bune a populației. Actualul cincinal va fi o etapă esențială in înfăptuirea programului național de îmbunătățiri funciare. Se va asigura în 1975 o suprafață irigată de peste 2 milioane hectare, îndeplinirea integrală a acestei sarcini și asigurarea exploatării eficiente a sistemelor de irigații este un factor hotăritor al Creșterii producției agricole. Se impune, de asemenea, să fie mai larg sprijinite gospodăriile individuale din zonele de deal și instate care dispun de importante posibilități de creștere a producției, îndeosebi in zootehnie, în pas cu evoluția generală a ecosomiei naționale, traficul de Mărfuri Vasjphri tft cincinal de circa 2 ori. O dată cu extinderea și modernizarea în conUtruire a transporturilor feroviare, se va pune Un accent mai mare pe dezvoltarea transporturilor auto, precum și a transportului pe Dunăre.‘i ^ în această perioadă va trebui să se asigure utilizarea la un nivel superior, intr-un mod tot mai rațional, a Muncii sociale. Numărul de salariați va bleste în acest cincinal cu peste 1 milion perforine față de Wil—500 mu cit se stabiliseră surectivele Congresului ai II-lea, Amderea forței de munca din industrie și din celelalte ramuri neagricaie va ajunge la aproape 60 la suta din totalul populației ocupate; se prevede ca productivitatea muncii să crească cu 42 la suta in industrie, cu 35 la sută in ecJHstrucții-fHObtaj. CU 33 la sută în trantsportfng fefflinale. Considerăm însă că aceste prevederi < fu corespund pe deplin posibilitâților existente, necesităților dezvoltării rapide a economiei naționale, cerințelor ridicării nivelului de trai al poporului, și de aceea trebuie depuse eforturi pentru depășirea lor. în ce privește cheltuielile materiale, ponderea acestora 1a produsul social urmează să scadă de la 59,2 la sută in 1919 la 54,4 la sută în anul 1923, fie și S-aU a dus in această direcție UHCle sumbunatățiri esențiale prevederilor inițiate. Vor trebui luate noi măsuri pentru micșorarea continuă a cheltuielilor materiale de producție care shecottOifică ftOăStra COStinuă încă să fie Mafh Aceasta are o cale principală de creștere a venitului național și, implicit, de îmbunătățire a condițiilor de viață ale maselo. Volumul comerțului exterior urmează să crească in perioada 1971—4975 étt peste 76 la suta față de cincinalul trecut, im» din cele mai importante sarcini este creșterea eficienței economice a export«!#!, îmbunătățirea structurii acestora, reduce Programul construirii societății socialiste multilateral dezvoltate indicatorii principali ai planului cincinal 1971-1975 Indicatorul Producția globală industrială Producția globală agricolă (calculată pe baza mediei anuale pe perioada de 5 ani) Productivitatea muncii pe un salariat în industrie Reducerea cheltuielilor la 1.000 lei producție-marfă în industria de stat în 1975, față de 1970, în 0/0 Volumul comerțului exterior (pe perioada de 5 ani) investițiile centralizate din fondurile statului (pe perioadă de 5 ani) — miliției Venitul național Creșterea numărului de salariați în economia națională — mu Jefstarte Fondul de salarii Volumul desfacerilor de Mărfuri cu amănuntul Volumul serviciilor prestate populației Salariul real V&stituate reale ale țărăturii provenite din producția agricola pre 0 persoană activă Prevederi Prevederi directive plan cincinal 150 —157 168—178 128 —131 136—149 137 —140 142 6.0— 7,0 10— 12 140 —145 160—170 43# —435 47# 13 —13# 108—182 4#d —30# 1.fd# 13# —133 133 13# —133 146—14# 14# —145 155—1B1 116 —12# 12# ls —12# 122—130