Drapelul Roşu, noiembrie 1971 (Anul 27, nr. 8336-8360)

1971-11-26 / nr. 8357

1 J DRAPELUL RO$0- 8.351 920 TOVARĂȘUL NICOLAE CEAUȘESCU ÎN MIJLOCUL STUDENȚILOR ȘI CADRELOR DIDACTICE DIN TIMIȘOARA (Urmare din flag 1) strictoare de mașini din Reșița, Uzinele mecanice din Timișoara, Uzinele de strunguri din Arad, Complexul hidroenergetic și de navigație de la Porțile de Fier, Uzinele chimice de la Săvinești, in urma cărora, cadrele didactice, studenții și specialiștii din producție și-au adus o contribuție comună la rezolvarea unor probleme curente ale unităților productive, la promovarea noului în producție, la ridicarea nivelului tehnic de dotare a întreprinderilor. Se arată că în Institut au fost încheiate peste 150 de contracte cu diferite unități productive în vederea realizării unor noi mașini și utilaje cu performanțe ridicate, acordării de asistență tehnică pentru îmbunătățirea unor produse, creșterii productivității muncii și reducerii prețului de Cost. Numai cadrele didactice ale Facultății de mecancă au încheiat anul acesta 41 de asemenea contracte cu întreprinderi aparținînd Ministerului Industriei Construcțiilor de Mașini, Ministerului Energiei Electrice și din alte ramuri de producție, în urma cărora se prevede o eficiență economică de aproximativ 3,3 milioane lei. Se evidențiază contribuția cadrelor didactice și a studenților timișoreni la construcția unor importante obiective industriale, la fabricarea unor utilaje hidraulice și energetce, pentru sudura automată și de tăiere cu jet de plasmă. Tovarășul Nicolae Ceaușescu este invitat să ia contact direct cu activitățile de cercetare din laboratoarele didactice și științifce ale Facultății de mecanică. In laboratorul de mașini hidraulice își desfășurau activitatea la acea oră studenții anilor IV și V de la secția de mașini hidraulice. In discuțiile cu studentul Nicolae Priboi din final V al Facultății de mecanică, tovarășul Nicolae Ceaușescu se interesează de tematica cercetării la care lucrează, de rezultatele obținute și îl felicită pe el și pe colegii lui pentru rezultatele obținute. In laboratorul de sudură, tovarășul Nicolae Ceaușescu asistă la lucrările practice ale unor studenți din anul V, care utilizează cu pricepere un procedeu modern de sudură cu arc electric. Secretarul general al partidului recomandă conducerii Institutului să ia măsuri pentru îmbunătățirea condițiilor de dotare și de amenajare a acestui laborator, corespunzător cerințelor tehnicii înaintate. Vizitele tovarășului Nicolae Ceaușescu în alte laboratoare ale catedrei de tehnologia construcțiilor de mașini prilejuiește un dialog viu între secretarul general al partidului și gazde. Este evidențiată și aici buna colaborare în rezolvarea unor probleme curente ,ale procesului tehnologic din unele întreprinderi de specialitate din Timișoara, Arad, Reșița, București. In discuțiile purtate cu cadrele didactice, secretarul general al partidului arată că este necesar ca Politehnica timișoreană să realizeze după proiecte proprii și cu mijloace proprii, prin munca profesorilor și studenților, prototipuri de mașini și utilaje pe care să le producă apoi în serie în întreprinderile Ministerului Industriei Construcțiilor de Mașini. Profesorul dr. Eugen Dodon își exprimă ""■"cita de a avea ca oaspete pe tovarășul Nicolae Ceaușescu și subliniază hotărîrea cadrelor didactice, a studenților din colectivul pe care conduce de a transpune în viață reîlcomandările făcute de secretarul general al partidului. In laboratorul de prelucrări neconvenționale, dotat in întregime cu aparate și utilaje proiectate de cadrele didactice și studenți, tovarășului Nicolae Ceaușescu i se prezintă un procedeu tehnologic nou, care se experimentează aici cu succes. Este vorba de prelucrarea metalelor dure din oțeluri superioare. Prof. dr. Aurel Nami, aflat in mijlocul studenților secției de tehnologia construcției de mașini, înfățișează general al partidului secretarului rezultatele obținute în cercetarea științifică efectuată în colaborare cu specialiști ai Uzinelor „Oțelul Roșu”". Apreciind rezultatele obținute, tovarășul Nicolae Ceaușescu recomandă intensificarea activității de cercetare prin adîncirea și diversificarea continuă relațiilor cu producția, participaarea directă a studenților la realizarea unor teme științifice din cele mai apropiate de nevoile economiei naționale. Tovarășul Nicolae Ceaușescu subliniază necesitatea conlucrării cadrelor didactice cu specialiști din întreprinderile productive pentru asimilarea în țara noastră a unor utilaje noi necesare procesului de fabricație ale unor întreprinderi. De asemenea, în vederea realizării unor oțeluri cu caracteristici tehnice superioare se recomandă intensificarea colaborării cu unele întreprinderi mai mici, care dispun de cuptoare speciale, profilate in fabricarea oțelurilor bogat aliate. Aceste citeva laboratoare didactice și de cercetare vizitate fac o impresă bună tovarășului Nicolae Ceaușescu. Secretarul general al partidului este informat că In Institutul politehnic timișorean funcționează 94 asemenea laboratoare, modern utilate,in care se desfășoară o intensă activitate de pregătire a viitorilor ingineri, un centru de calcul și un centru de învățâmint programat, echipate cu calculatoare și aparate de concepție și construcție proprii. Se arată că, recent, a început construcția unui mare „atelier-școală“ pentru studenți, proiectat de cadrele didactice ale Institutului, urmând a fi realizat prin munca entuziastă a miilor de studenți timișoreni și cadre didactice. După vizitarea unor amfiteatre și săli de cursuri ale noului pavilion de invățămint al Facultății de mecanică, tovarășul Nicolae Ceaușescu participă la o consfătuire de lucru cu colectivele de conducere ale celor patru institute de invățămint superior din Timișoara, cu secretarii comitetelor de partid din aceste institute, membrii Consiliului profesoral al Facultății de mecanică, membrii Senatului universitar al Institutului politehnic, reprezentanți ai Asociațiilor studențești din facultățile timișorene. Participă, de asemenea, tovarășul Vasile Alexandrescu, adjunct al ministrului învățămîntului. In numele cadrelor didactice universitare și al studenților timișoreni, prof. dr. docent Ion Anton, rectorul Institutului politehnic, adresează tovarășului Nicolae Ceaușescu mulțumiri pentru cinstea de a se fi oaspete, pentru indicațiile și recomandările date și cu acest prilej, Sn vederea îmbunătățirii activității generale in învățămîntul superior timișorean, el a exprimat, totodată, conducerii partidului și statului, personal tovarășului Nicolae Ceaușescu, recunoștință pentru grija ce o acordă condițiilor de viață, de cercetare și invățămint ale cadrelor didactice și studenților. Aceleași sentimente de stimă și prețuire față de conducătorul partidului și statului nostru exprimă, in numele cadrelor didactice și studenților timișoreni, prof. dr. docent Pius Brînzeu, rectorul Institutului de medicină, prof. dr. Eugen Pop, secretarul Comitetului de partid al Centrului universitar — Timișoara, prof. dr. Iulian Drăcea, rectorul Institutului agronomic, prof. univ. Petre Stanciu, rectorul Universității timișorene, și studentul Liviu Cotarga din anul III al Facultății de chimie industrială. Ei il informează pe secretarul general despre preocupările colectivelor de conducere ale institutelor pe care le reprezintă, în vederea unei mai bune organzări a învățămîntului timișorean, pe baza hotărîrilor C.C. al P.C.R. și a Legii învățămîntului, îmbunătățirii continue a procesului instructiv-educativ din facultăți, pentru mîntuiri legarea strinsă a învățăde cercetare, de practică, pentru formarea viitoarelor detașamente de specialiști cu o temeinică pregătire profesională și o înaltă conștiință politică, cetățenească. Vorbitorii au arătat că actualul an de invățămint marchează noi pași pe calea perfecționării activității didactice și științifice, a procesului de educație a studențimii in spirit revoluționar, comunist, al înaltei responsabilități pentru progresul României socialiste. Se arată că, sub îndrumarea permanentă a organizațiilor de partid, cadrele didactice, studenții au in centrul preocupărilor lor înfăptuirea neabătută a sarcinilor ce le revin pentru traducerea în viață a programului de măsuri inițiat de tovarășul Nicolae Ceaușescu, pentru îmbunătățirea continuă a murcii politico-ideologice și cultural-educative, pentru așezarea relațiilor din societatea noastră pe baza principiilor eticii și echității socialiste și comuniste. Sunt evidențiate, totodată, și unele neajunsuri din activitatea procesului instructiv-educativ din facultăți, făcîndu-se propuneri concrete pentru înlăturarea lor. Vorbitorii exprimă hotărîrea cadrelor didactice, a studenților timișoreni — români, maghiari, germani, sîrbi și de alte naționalități — de a face totul pentru ca Timișoara universitară să se afirme cu și mai multă vigoare ca important centru de pregătire a cadrelor necesare economiei și culturii patriei noastre. La sfirșitul consfătuirii, a stat cuvântul tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU. Mi-a făcut o deosebită plăcere să vizitez Facultatea de Mecanică din cadrul Politehnicii. Mi-au făcut o impresie bună laboratoarele pe care le-am vizitat. De altfel, Politehnica din Timișoara are un renume bun, atît în ce privește activitatea legată de procesul de invățămint, cît și în ceea ce privește cercetarea și legarea mai strinsă a învățămîntului de producție. Sínt bucuros că, în cadrul acestei scurte vizite, am putut să mă întîlnesc cu conducerile Universității și institutelor de învățămînt superior din Timișoara, cu studenți, cu activul de partid, și, mai cu seamă, mi-a făcut o deosebită plăcere să ascult cele relatate aici de toți tovarășii care au luat cuvintul, referitor la faptul că măsurile privind mai buna organizare a învățămîntului nostru pe baza hotărîrilor Comitetului Central și a Legii învățămîntului dau rezultate bune. Sigur, sintem numai la început. Dar și din ce ați relatat dumneavoastră și din ceea ce cunosc din alte centre universitare, se pare că am pornit pe un drum mai bun pentru înfăptuirea directivelor Comitetului Central privind învățămîntul. In fond, nu este vorba de ceva nou ci este vorba de a acționa mai consecvent în aplicarea Legii învățămîntului și directivelor Comitetului Central, deoarece, deși s-au stabilit măsuri pentru legarea învățămîntului de producție, de cercetare, nu am reușit să obținem rezultatele pe care le așteptam. Desigur, procesul de Invățămint trebuie perfecționat continuu, trebuie ținut seama că in această epocă a uriașei revoluții tehnico-științifice este necesar să ne preocupăm permanent de ridicarea nivelului general al învățămîntului, de dezvoltarea cercetării științifice, de o strînsă legătură ci producția, pentru că numai așa vom putea ține pasul cu noile cuceriri, numai așa Învățămîntul nostru, oamenii de știință, cercetătorii noștri vor putea să-și îndeplinească menirea lor. Am ascultat pe cîțiva tovarăși care au relatat despre unele realizări și preocupări în domeniul cercetării științifice, despre dorința lor ca aceste realizări să fie cît mai rapid puse în producție. Este o dorință bună și sper că se va și realiza intr-un timp mai scurt decit a fost stabilit. Sunt, de asemenea, rezultate bune și pe linia întăririi disciplinei, a activității politico-educative despre care s-a vorbit, de asemenea, aici. Toate acestea sunt lucruri care vor contribui la înfăptuirea programului de măsuri elaborat de Comitetul Central al partidului, program în cadrul căruia Invățămintul — deci și învățămîntul superior — ocupă locul central, pentru că, pînă la urmă, el constituie baza formării educației tineretului, a cetățenilor patriei noastre. Aș dori să ridic o singură problemă, care nu se referă neapărat numai la Timișoara, ci reprezintă un fenomen care se pare că este mai general, și anume o prea mare fluctuație în organizarea unor catedre și a unor cursuri, unde se produc prea mari schimbări. Este clar că aceasta produce tulburări în organizarea învățămîntului și in buna lui desfășurare. De aceea, eu aș ruga și pe tovarășii din Timișoara să aibă în vedere această stare de lucruri, ținînd seama și de drepturile pe care le au senatele și consiliile universitare în elaborarea programelor. In primul rind, ne gîndim ca numărul de catedre și poate chiar și de cursuri să se stabilească prin lege — nu pentru a restrînge autonomia senatelor și consiliilor universitare, ci din dorința de a da o mai mare stabilitate procesului de învățămint. S-a ajuns, în prezent, la o fărâmițare a investițiilor, la un mare număr de catedre și chiar la un număr mare de cursuri. Pun această problemă care este în studiu, întrucît aici este consfătuire de lucru, iar dumneavvoastră aveți un rol important în elaborarea programelor și deci în stabilirea și a numărului de teore și a cursurilor. Trebuie casă avem in vedere acest fapt pentru că, pînă la urmă, legarea Învățămîntului de cercetare și de producție trebuie să ducă la consolidarea și la o mai mare stabilitate in învățămîntul nostru. In ce privește Centrul de cercetări tehnice din Timișoara, el se dezvoltă puternic ; văd că are un program de investiții și de construcții destul de mare. Noi am dori ca realizarea tuturor facă într-un timp acestora să se cît mai scurt, dar cu o contribuție mai însemnată din partea profesorilor și studenților. Este foarte bună inițiativa studenților și Consiliului Asociației de a ccipsese renovarea sMului, de a lucra la el. Am văzut și în alte țări preocuparea studenților de a-și construi singuri o serie de obiective. Deci, aceasta nu este ceva specific românesc, ba chiar aș putea spune că suntem puțin rămași în urmă. De aceea, trebuie să acordăm mai mare atenție realizării unor construcții universitare cu participarea celor aproape 14.000 studenți din Timișoara. Este nu numai o problemă de educație, dar și o necesitate pentru a le realiza la timp și pentru a putea să asigurăm, în felul acesta, dezvoltarea întregului proces de invățămint și educativ. In Încheiere, doresc să menționez încă o dată că am impresii bune despre cele văzute și auzite atei. Doresc să adresez felicitări cadrelor didactice și studenților pentru rezultatele pe care le-au obținut în munca lor, să le urez succese in întreaga activitate de invățămint, de cercetare și de legare a învățămîntului și a cercetării de producție, ca și în munca educativă. Cuvintele tovarășului Nicolae Ceaușescu, aprecierile făcute adresa invățămintului superior timnișorean, prețioasele indicații date au fost primite de cei prezenți cu deosebită satisfacție, participanții la întîlnirea de lucru făcind o călduroasă manifestare de prețuire și stimă secretarului general al partidului nostru. In numele corpului didactic, al studenților timișoreni, prof. dr. docent Ion Anton adresează din nou tovarășului Ceaușescu calde mulțumiri pentru vizita făcută, pentru sprijinul permanent pe care îl acordă Învățămîntului superior, slujitorilor lui, în încheierea vizitei, tovarășul Nicolae Ceaușescu semnează in cartea de onoare a institutului : „Am rămas plăcut impresionat de atmosfera de muncă din Institutul Politehnic „Traian Vuia“ din Timișoara. Expoziția și laboratoarele vizitate reflectă existența unei bune orientări a activității didactice și a cercetării științifice spre nevoile majore ale economiei. Orez conducerii Institutului politehnic, organizației de partid și Uniunii Asociațiilor Studențești, întregului corp didactic și studenților, noi și noi succese in misiunea nobilă de formare și educare a noilor generații de ingineri cu înaltă calificare, cetățeni devotați patriei socialiste, profund atașați politicii Partidului Comunist Român". Gazdele oferă apoi tovarășului Nicolae Ceaușescu un album cuprinzînd imagini ale dezvoltării Învățămîntului tehnic timișorean. La despărțire, tovarășul Nicolae Ceaușescu este Înconjurat cu a filași entuziasm de cadrele didactice, de studenți, care ovaționează pentru partid, pentru conducerea sa, pentru patria noastră — Republica Socialistă România. Reportaj realizat de ION MARGINEANU VICTOR MUREȘAN Foto : ANGHEL PASAT ION DUMITRU EMERIK ROBICSEK Cuvîntul tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU înaltul oaspete s-a interesat de lucrările științifice ale cadrelor didactice și studenților de la Institutul politehnic Tovarășul Nicolae Ceaușescu vorbind la adunarea cu cadrele didactice din Centrul universitar Timișoara Tovarășul Nicolae Ceaușescu vizitînd laboratorul de tehnologie și construcții de mașini I