Drum Nou, iunie 1955 (Anul 12, nr. 3253-3278)

1955-06-10 / nr. 3261

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNITM ORGAN AI COMITETULUI REGIONAL P.M.R. ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL REGIUNEA STALIN Anul XII. Nr. 3261 Vineri 10 iunie 1955 4 pagini 20 bani Să pregătim încheierea cu succes a anului şcolar în învăţămîntul de partid In anul şcolar 1954-55, în sistemul învăţămntului de partid, numeroase organizaţii de partid şi-au îmbunătăţit simţitor munca de conducere şi îndrumare a studiului marxist-leninist al membrilor şi candidaţilor de partid, au luptat cu mai mult spirit de răspundere împotriva formalismului, bacherismului şi dogmatismului, căutînd în continuu să ridice nivelul convorbirilor în cercuri şi cursuri. Unele comitete raionale şi orăşeneşti de partid s-au preocupat de îndrumarea studiului activiştilor, controlind felul cum conspectează materialul bibliografic, cum participă la convorbiri etc. Membrii biroului comitetului raional de partid Tîrnăveni, încadraţi fie la cursul de tip superior de economie politică, fie la cel de filozofie, frecventează ei înşişi cu regularitate cursurile, studiază şi conspectează lucrările indicate şi vin pregătiţi la discuţii, fiind astfel un exemplu pentru ceilalţi activişti. Comitetul raional de partid Tîrnăveni a luat măsuri ca activiştii aflaţi pe teren, înscrişi la diferite forme de învăţămint, să fie seminarizaţi separat, în zilele de studiu indicate de comitetul regional de partid. In cursul acestui an unele comitete raionale şi orăşeneşti de partid din regiunea noastră au subapreciat însă în mare măsură învăţămîntul de partid, neţinind seama de faptul că, cu cit nivelul politic, ideologic şi cultural al masei membrilor de partid, candidaţilor şi nemembrilor de partid este mai ridicat, cu cit conştiinţa marxist- leninistă a tuturor conducătorilor din orice domeniu de activitate, este mai înaltt, cu atît rezultatele muncii lor sînt mai rodnice şi mai concrete. Dacă luăm, de pildă, pe membrii comitetului raional de partid Stalin, pe cei ai comitetului raional şi ai celui orăşenesc de partid din Mediaş, vom vedea că ei au subapreciat învăţămîntul de partid, neglijînd atît ridicarea propriului lor nivel politic şi ideologic, cit şi o parte însemnată din formele de învăţămint. Cercurile de filozofie, in care au fost încadraţi şi membrii birourilor acestor comitete de partid, nu au avut nici o activitate in cursul anului de învăţămint. Din cei 14 activişti ai comitetului raional de partid Stalin, înscrişi la universitatea serală de marxism-leninism, ni participă cu regularitate decit foarte puţini. Mulţi dintre activiştii comitetului raional, printre care şi Alexandru Mănăilă, Eufrosina Manole, Butuşaru Nistorescu, au avut posibilităţi de studiu dar t nu le-au folosit din neglijenţă. In tot timpul anului şcolar, în raionul Stalin nu s-a ţinut nici o conferinţă pentru ridicarea nivelului ideologic şi politic al acelor tovarăşi care nu au avut posibilitatea să urmeze o formă de învăţămint. De asemenea şi uni activişti ai comitetului orăşenesc şi ai comitetului raional de partid din Sibiu, printre care tov. Ioan Vatase, Vasîie Coroiu, Nicolae Tudor, Dionisie Simuiescu, n-au urmat cu regularitate formele de învăţămint la care au fost înscrişi. Aceste lipsuri se manifestă şi la comitetul orăşenesc de partid Mediaş şi la comitetele raionale de partid din Sighişoara şi Rupea, care au neglijat învăţămîntul de partid, sarcină de cea mai mare importanţă. Dacă aceasta este situaţia la unele comitete raionale şi orăşeneşti de partid, nu-i de mirare că membrii comitetelor şi ai aparatului lor nu au depus o muncă mulţumitoare în îndrumarea şi controlul învăţămîntului de partid jos în cercurile şi cursurile din organizațiile de bază de la întreprinderi, S.M.T., gospodării de stat, gospodării agricole colective şi sate. Lipsa mare a multor organizaţii de partid raionale şi orăşeneşti şi a cabinetelor de partid, constă mai ales in faptul că mulţi cursanţi de la diferite forme de învăţămint, cum ar fi de pildă unii de la Şcoala serală de marxism-leninism din Sibiu, nu au fost lămuriţi asupra rolului hotăritor al industriei grele în dezvoltarea economiei naţionale, asupra problemei claselor sociale şi a luptei de clasă in ţara noastră, în perioada actuală, asupra desfăşurării revoluţiei democratpopulare în ţara noastră şi a funcţiilor statului nostru democrat-popular, precum şi asupra altor probleme ale politicii partidului şi guvernului nostru. Ne mai desparte puţin timp de închiderea anului şcolar în învăţămîntul de partid la oraşe. Organizaţiile de partid din cuprinsul regiunii noastre mai au încă posibilitatea să aducă o contribuţie importantă în vederea ridicării studiului teoriei marxist-leniniste la un nivel mai înalt şi lichidării unei serii de lipsuri ce mai există în diferite forme de învăţămint. Din acest punct de vedere constatăm iniţiative bune la comitetele raionale de partid Slatin, Sibiu, Mediaş şi la comitetele orăşeneşti de partid Stalin şi Sibiu, care au luat măsuri pregătitoare destinate să asigure încheierea cu succes a învăţămîntului de partid. In planurile lor de măsuri s-a prevăzut organizarea de consultaţii colective şi individuale cu propagandiştii şi cursanţii, în vederea lămuririi problemelor principale din cursul anului şi înlăturării confuziilor manifestate, mai ales la Şcoala serală de marxismleninism de pe lingă comitetul orăşenesc de partid Sibiu, precum şi măsuri de organizare a unor preseminarii calificate, cu propagandiştii. Una din sarcinile cele mai importante în perioada de pregătire este buna organizare a convorbirilor de încheiere a anului şcolar în cercurile, cursurile şi şcolile serale de marxism-leninism, care au drept scop să-i ajute pe cursanţi, activişti de partid, de stat şi din economie, să-şi sistematizeze şi să-şi adincească cunoştinţele dobîndite, să le completeze cu altele noi şi totodată să clarifice problemele rămase neînţelese sau confuze în cursul anului. In acest scop, unele comitete raionale şi orăşeneşti de partid au stabilit din timp cele mai importante probleme ce vor fi dezbătute în convorbirile de închidere a anului şcolar. Cabinetele de partid au un rol principal în organizarea de consultaţii cu propagandiştii şi cursanţii şcolilor serale de partid şi ai tuturor formelor de învăţămint de care răspund, pentru ajutorarea cursanţilor în înţelegerea justă a teoriei marxist-leniniste şi a politicii partidului şi guvernului nostru. Propagandiştii, au ca sarcină principală ca în perioada de pregătire a încheierii anului şcolar să îndrume cursanţii ca să repete întreaga materie predată în timpul anului şi totodată să organizeze consultaţii colective şi individuale, asupra celor mai importante probleme. O sarcină principală a organizaţiilor de partid, în perioada încheierii anului şcolar în sistemul învăţămîntului de partid, este de a ajuta şi controla propagandiştii în aşa fel, incit să poată conduce convorbirile pe linia evidenţierii rolului conducător al partidului în lupta pentru construirea socialismului, a rolului poporului ca făuritor al istoriei, a necesităţii dezvoltării cu precădere a industriei grele, a importanţei hotărîtoare a alianţei dintre clasa muncitoare şi ţărănimea muncitoare, pentru transformarea socialistă a agriculturii. încheierea anului şcolar în sistemul învăţămîntului de partid este strins legată de pregătirea pentru deschiderea noului an şcolar. Comitetele raionale şi orăşeneşti de partid sunt obligate să cunoască temeinic rezultatele concrete obţinute de comunişti şi de toţi cursanţii în cadrul învăţămîntului de partid din anul care s-a scurs, să scoată la iveală lipsurile, să tragă învăţăminte din experienţa dobîndită, pentru organizarea cit mai bună a noului an școlar. m DTÎCA CENTRALĂ SIBIU în cuprinsul ziarului: Tinere, cunoaşte-ţi regiunea: Predealul este gata pentru a primi oaspeţi; In drum spre Bazna; „Bine aţi venit“!; In împărăţia brazilor; Ocna Sibiului; O seară la cabană (pag. 2). Lucrările conferinţei regionale de partid Stalin (pag. 3); Noutăţi culturale (pag. 3). Răspuns la chemarea comitetului executiv al sfatului popular al oraşului Stalin: Oraşele regiunii noastre să fie tot mai frumoase (pag. 3) Şedinţa extraordinară a Consiliului de Miniştrii al Germaniei occidentale (pag. 4) Puternicul ecou al notei guvernului sovietic adresată guvernului Republicii Federale Germane (pag. 4) Ori cinstea conferinţei regionale a cooperaţiei meşteşugăreşti Noi succese în muncă Membrii cooperativei meşteşugăreşti „Lemn şi mobilă” din Oraşul Stalin, muncesc cu avînt în întrecerea socialistă, pentru a întîmpină conferinţa regională a cooperativelor meşteşugăreşti cu noi succese. Organizînd mai bine procesul tehnologic şi aplicând metode înaintate de muncă, sarcina de plan la producţia globală pe luna mai a fost realizată în proporţie de 112 la sută, fiind date peste plan însemnate cantităţi de produse finite. Realizarea a cît mai multe economii şi a unei producţii de bună calitate, au fost obiectivele principale ale întrecerii socialiste. In secţia tîmplărie, unde se lucrează cutii pentru radio, colectivul şi-a depăşit sarcinile de plan cu 70 la sută. Calitatea bună a produselor, care au fost livrate la timp, o dovedesc scrisorile de mulţumire primite, între care şi cea a colectivului de muncă al întreprinderii „Electromagnetica” din Bucureşti. In lupta pentru economii se evidenţiază tîmplarul Ioachim Eftim, care p prin inovaţii şi folosirea raţională a materiei prime a realizat de la începutul anului economii în valoare de 17.000 lei. Realizări însemnate a obţinut şi echipa condusă de Emerik Benedek II, care şi-a depăşit planul cu 50 la sută. Rezultate asemănătoare au obţinut şi cooperatorii din secţia lăzi de ambalaj, unde echipa condusă de Iuliu Csata a depăşit sarcina de plan cu 44 la sută, iar echipa lui Andrei Oprea cu 43 la sută. De la secţia firme, pentru munca de calitate şi depăşirea planului se evidenţiază Nicolae Aberi şi alţii. Diverse sortimente de prăjituri Pentru conducerea cooperativei meşteşugăreşti „înainte“ din Oraşul Slatin, lărgirea sortimentelor şi îmbunătăţirea calităţii produselor de cofetărie este o preocupare centrală. Pînă acum în secţia de produse zaharoase a acestei cooperative se produc 32 de sortimente cerute de consumatori cum ar fi: amandine, mocanice, prăjituri cu frişca şi altele. Sporindu-şi eforturile în întrecerea socialistă, colectivul secţiei zaharoase a realizat planul pe luna mai în proporţie de 127 la sută. Realizarea planului pe secţie a contribuit la depăşirea planului de desfacere cu 50 la sută. Peste puţine zile, în magazinele de desfacere ale cooperativei „înainte“ se va pune în vînzare, pe lîngă îngheţată, un nou sortiment — frişca la porţie. In întrecerea socialistă organizată între maiştrii cofetari cele mai bune rezultate le-a obţinut Ioan Bogdan, precum şi Lazăr Vegh, Victor Vinchevici şi alţii. La realizarea planului de desfacere o contribuţie de seamă au adus-o şi tovarăşele Ana Guti, de la magazinul nr. 97, Ioana Crudu, utemista Rozalia Ambruş şi altele, care întreţin cît mai igienic magazinele, servind în mod conştiincios clienții. Tineretul întîmpină Festivalul In şcolile din raionul Sibiu, tineretul întîmpină cel de al V-lea Festival al Tineretuluişi Studenţilor de la Varşovia prin noi succese în muncă şi învăţătură. Cei 82 pionieri, printre care Ioan Rucărean şi loan Mandeal de la şcoala din comuna Porumbacu de Jos, s-au pregătit temeinic pentru examenele şcolare, iar elevii din comuna Slimnic, sub conducerea profesorului Ion Popescu, au colectat aproape 4.000 kg. fier vechi. Organizaţia U.T.M. din comuna Armeni, în frunte cu utemiştii Gheorghe Neamţu şi Aurel Opriş, au contribuit la plivitul a 450 hectare păioase și la prășitul celor peste 20 hectare plantate cu cartofi. P. PINTEA, coresp. SA ÎNTREŢINEM BINE CULTURILE, SA NE PREGĂTIM DE RECOLTĂRI Cu colectiviştii în frunte Campania de întreţinere a culturilor se desfăşoară intens în întreaga regiune. Colectiviştii din comuna Tigmandru, raionul Sighişoara, de exemplu, au prăşit pînă acum întreaga suprafaţă însămînţată cu sfeclă de zahăr, au plivit 40 hectare păioase, împrăştiind totodată şi 2.500 kg. de azotat de amoniu pe lanurile de gria, orz şi ovăz. S-a executat şi prima prăşiia la porumb, fiind prăşite peste 15 hectare din porumbul cultivat pentru boabe. Concomitent cu lucrările din cîmp s-a desfăşurat şi plantarea răsadurilor de roşii, varză, conopidă, volumul lucrărilor executate fiind mare şi în acest sector. Rezultatele bune se datoresc în mare măsură străduinţelor depuse de brigadierul Adam Buboc, care avînd sprijinul efectiv al secretarului organizaţiei de bază, Traian Haiduc, a reuşit să organizeze în aşa fel munca în cadrul brigăzii, încît şefii de echipă să cunoască din timp sarcinile echipelor. Rezultatele se datoresc şi colectiviştilor înşişi, dintre care Nicolae Roman, Coloman Roth, Veronica Buttoc, Andrei Müller şi Frieda Welter, prin munca depusă în campania de întreţinere a culturilor, constituie frumoase exemple pentru tovarăşii lor. IOSIF GRITTO, coresp. — — in raionul Apita se neglijează repararea maşinilor agricole Repararea maşinilor agricole necesare campaniei de recoltări se desfăşoară cu multă încetineală în raionul Agnita. Din parcul de batoze nu sunt reparate decît 16, iar din 5 cositori mecanice au fost reparate 3. Nu a fost reparată nici una din secerătorile simple şi secerătorile legători şi nici un motor stabil din cele planificate. Secţia agricolă a sfatului popular al raionului Agnita trebuie să ia de urgenţă măsuri pentru repararea tuturor maşinilor agricole, întrucît timpul recoltării se apropie. Femeile participante active în munca de înflorire şi dezvoltare a gospodăriilor agricole colective In lupta pentru realizarea celor 10 milioane tone griu şi porumb, sarcină trasată de partid şi guvern pentru anul agricol 1955, se angrenează tot mai mulţi oameni ai muncii de pe ogoare. Pentru buna desfăşurare a campaniilor agricole din cursul anului şi pentru a obţine recoltele propuse de fruntaşii recoltelor bogate din regiunea Stalin, femeile colectiviste din comuna Harman, raionul Stalin, au lansat o chemare către toate colectivistele din regiunea noastră. Obiectivele cuprinse în această chemare sunt destinate să contribuie în mare măsură la obţinerea recoltelor propuse pe unitate de suprafaţă şi realizarea lor va constitui totodată şi un succes în întărirea economiei noastre naţionale, pentru îmbunătăţirea traiului celor ce muncesc. CHEMARE CĂTRE TOATE ŢARĂNCILE MUNCITOARE CUST GOSPODĂRIILE AGRICOLE Noi, ţărăncile muncitoare, membre ale gospodăriei agricole colective „Tudor Vladimirescu“ din comuna Harman, raionul Stalin, sîntem conştiente de răspunderea mare pe care o avem în întărirea şi dezvoltarea gospodăriei noastre agricole colective şi în aplicarea în practică a prevederilor Proiectului Directivelor celui de al doilea Congres al P. M. R., privind dezvoltarea agriculturii în următorii 2—3 ani. Pentru realizarea şi depăşirea unei producţii medii la hectar de 1.550 kg. grîu, 2.000 kg. porumb boabe, 14.000 kg. cartofi, 17.000 kg. sfeclă de zahăr, aşa cum prevede chemarea fruntaşilor recoltelor bogate din regiune şî pentru întimpinarea Congresului Mondial al Mamelor şî a măreţe! zile de 23 August, chemăm la întrecere toate femeile din gospodariie agricole colective dîn regiune, avînd următoarele obîective: — Nici o colectiviste să mai lucrese mai puţin de 140 zile-muncă în anul 1955. COLECTIVE — Nici o colectivistă capabilă de muncă să nu lipsească de la lucrările de întreţinere şi recoltare a culturilor la timp, executînd lucrări de bună calitate, aplicînd cel puţin trei praşiie la cartofi şî patru praşile la sfeclă de zahăr şi porumb. — Vom recolta la timp şi fără pierderi, toate furajele. — Vom aplica metodele agrotehnice cele mai înaintate atit la întreţinerea culturilor cerealiere, cît şi la întreţinerea plantelor tehnice, iar în grădina de zarzavat, prin lucrări de bună calitate, vom lupta să depăşim planul legumicol cu 10 la sută. — In sectorul zootehnic vom aplica zilnic masajul ugerului la vacile cu lapte; vom mări numărul vacilor ce pot fi mulse de 3 ori, pentru a mări producţia de lapte cu cel puţin 5 la sută peste sarcinile de plan; vom scurta timpul de hrănire a viţeilor direct de la mamă, pentru a-i alimenta apoi la găleată, în loc de 8, la 4 zile. Răsfptnnzând chemării femeilor fruntaşe la creşterea păsărilor, fiecare colectivistă va creşte în jurul casei sale un număr de cel puţin 30 de păsări. Pentru a oferi mamelor colectiviste condiţii optime ,în vederea realizării angajamantelor luate, conducerea gospodăriei agricole colective, sub îndrumarea permanentă a organizaţiei de bază, va lua toate măsurile pentru buna funcţionare a presei şi a grădiniţei sezoniere. — Sub îndrumarea organizaţiei de bază drin gospodăria noastră colectivă, vom populariza şi extinde metodele înaintate de lucru ale colectivistelor fruntaşe, cu ajutorul gazetei de perete, staţiei de radioamplificare, în adunările colectiviştilor, prin presă etc. pentru întărirea simţului de răspundere faţă de muncă, urmărind permanent felul cum aplică fiecare colectivistă angajamentele luate în prezenta chemare. Prin îndeplinirea acestor angajamente dăm o contribuţie concretă la aplicarea în viaţă a sarcinilor trasate prin hotărârile partidului şi guvernului, pentru ridicarea nivelului de trai al oamenilor muncii de la oraşe şi sate, pentru întărirea economiei scumpei noastre patrii, în lupte activă pentru apărarea păcii, bunul cel mai de preț al omenirii. Hanna®, 8 iunie 1985.