Educaţie Fizică şi Sport, 1972 (Anul 25, nr. 1-12)

1972-01-01 / nr. 1

CERINŢELE EDUCAŢIEI FIZICE ŞCOLARE înviorare, alergări, plimbări în aer liber, mers pe bicicletă, excursii la sfârşit de săptămână şi în vacanţe ; • asigurarea caracterului educativ al tuturor lecţiilor şi activităţilor sportive, mărirea contribuţiei acestei discipline la formarea etică, comunistă, la educarea cetăţenească şi la închegarea personalităţii tinerilor ; • în privinţa sarcinilor şi mijloacelor lecţiilor de educaţie fizică este necesar să se aibă în vedere în mai mare măsură motivaţia, interesul elevilor din zilele noastre, satisfacerea nevoii de mişcare, precum şi gradul de eficienţă; în acest sens, sportul s-a impus ca formă principală de practicare a exerciţiilor fizice, cu efecte biologice şi educativ-psihologice superioare ; • printre sarcinile şi mijloacele lecţiilor de educaţie fizică caracteristice etapei pe care o parcurgem, evidenţiem următoarele : clasele I—IV,— învăţarea şi formarea deprinderilor de practicare a gimnasticii zilnice, jocurilor de mişcare, alergării, săriturilor şi aruncărilor, înotului, patinajului, schiului, minijocurilor sportive (minibaschet, minivolei, minihandbal, minifotbal...), miniatletismului, gimnasticii moderne ; clasele V—X — dezvoltarea calităţilor motrice de bază (viteza, forţa, rezistenţa, îndemînarea), sporirea capacităţii de executare a acţiunilor motrice globale (nu a elementelor) din diferite sporturi : atletism, handbal, volei, baschet, fotbal, rugbi, oină, hochei, tenis (2—3 din aceste jocuri sportive, precum şi unele jocuri de mişcare), gimnastică acrobatică, modernă, sportivă, înot, schi, patinaj, lupte , la anii I—IV ai liceelor şi şcolilor profesionale , perfecţionarea deprinderilor de practicare a diferitelor ramuri de sport şi a calităţilor motrice de bază. Prin urmare, lecţiile de educaţie fizică trebuie să asigure tuturor elevilor un bun nivel de pregătire fizică multilaterală şi de pregătire sportivă, să contribuie efectiv la întărirea sănătăţii şi la dezvoltarea fizică a întregului tineret, devenind astfel forma de bază, de mare eficacitate a sportului de masă în rîndul tinerilor. Lecţiile trebuie să asigure tuturor elevilor un minimum de dezvoltare, pregătire fizică şi sportivă care se materializează în gradul de dezvoltare a vitezei, forţei, rezistenţei, îndemînării, în posibilitatea de practicare integrală cel puţin a unui sport, în însuşirea unui complex de 6—8 exerciţii de gimnastică zilnică. Astfel, programul minim care poate reflecta nivelul de instruire şi pregătire fizică şi sportivă cuprinde : o alergare de viteză, o alergare de rezistenţă, o săritură din atletism şi una din gimnastică, o probă de forţă pentru braţe, una pentru musculatura abdominală, un exerciţiu din gimnastica acrobatică, 12 ramuri de sport şi un complex de gimnastică zilnică ; • dintre cerinţele metodice ale lecţiilor de educaţie fizică care optimizează funcţiile lor formative, practica evidenţiază în special următoarele : efortul susţinut — elementele de întrecere şi de joc — starea emoţională ridicată, atractivitatea, dinamismul să constituie note caracteristice în organizarea şi predarea tuturor lecţiilor de educaţie fizică ; învăţarea exerciţiilor fizice să integreze elementele afective, emoţionale ca elemente importante ; 2.3 ramuri de sport vor forma conţinutul principal al majorităţii lecţiilor ; aceasta deoarece practica a demonstrat eficacitatea planificării