Evenimentul Zilei, aprilie 2002 (Anul 11, nr. 2977-3002)

2002-04-16 / nr. 2990

ALBA IULIA Doi sugari au decedat în doar cîteva ore la Spitalul Județean . Din motive neelucidate, în România continuă seria morților premature, fără ca autoritățile să poată face ceva concret în acest sens. După evenimentele tragice de la Galați și Oradea, în Spitalul Județean Alba au decedat într-un interval de doar cîteva ore doi bebeluși. Duminică după-amiază, Răzvan Pintea, în vîrstă de opt luni, a fost adus la Secția Urgențe a spitalului din Alba Iulia cu stop cardio-respirator. Medicii au făcut tot ce a depins de ei pentru a-l salva, însă sugarul nu a putut fi resuscitat nici după o oră de eforturi. Duminică noaptea, la aceeași secție a fost transportată Larisa Radu, de doar șapte luni, care făcuse deja stop respirator la ora internării. Cadavrele celor doi sugari au fost examinate ieri de către medicii legiști Gheorghe Macavei și Gheorghe Vieru, în urma autopsiei anatomo-patologice efectuate, dr. Gheorghe Macavei a stabilit cauzele celor două decese premature. Astfel, Răzvan Pintea, provenit dintr-o familie de rromi din zona Abrud, a decedat din cauz unei forme grave de pneumonie acută, masivă, manifestate la ambii plămîni. Pe fondul unei viroze, sugarul a făcu un edem cerebral de mari dimensiuni, care i-a grăbit sfîrșitul. Dr. Macavei ne-a mai declarat că băiețelul ar fi putut fi probabil salvat dacă părinții săi i-ar fi urmărit cu atenție pneumonia inițială și ar fi fost dus din timp la un consult de specialitate. Mai mult, bebelușul suferea și de distrofie hepatică, generată de hrana de calitate proastă care i s-a administrat încă de la naștere; în al doilea caz însă, cel al micuței din Ciumbrud, sfîrșitul era previzibil. Autopsia a relevat că fetița suferea de hidrocefalie o malformație congenitală cerebrală gravă, situație din care doar Dumnezeu te mai poate salva. Dar primele investigații nu se pune problema unei eventuale culpe medicale în nici una dintre cele două tragedii Colegiul Medicilor Alba va declanșa o anchetă pentru a stabili cu exactitate cauzele care au condus la moartea celor doi sugari și persoanele responsabile de aceste decese premature. LUCIAN DOBRATER Pagina 7 • Nr. 2990 • marți, 16 aprilie 2002 COTIDIAN - EVENIMENT Învățămîntul medical va suferi modificări importante Medicii români se vor putea angaja în spațiul Uniunii Europeane Specialiștii din domeniul Sănătății, conducătorii universităților de medicină și farmacie din întreaga țară, personalități politice, au dezbătut, la sfîrșitul săptămînii trecute, principalele modificări care trebuie aduse învățămîntului medical, universitar și postuniversitar: în urma solicitării ministrului delegat la UE, Vasile Pușcaș, au fost convenite corecturi în domeniul rezidențiatului, educației medicale continue și specializării învățămîntului sanitar, necesare compatibilizării cu învățămîntul de medicină european. Acestea vor permite atît angajarea pe piața muncii din România a unor doctori străini, cît și a românilor în Uniunea Europeană. Hotărîrea de guvern care va fi operată va intra în vigoare în viitorul apropiat și va permite angajarea la 31 decembrie 2004 de negocieri pentru recunoașterea deplină a diplomelor pe teritoriul Uniunii Europene. Anticipînd, România a adoptat deja două legi prin care medicilor și farmaciștilor din Uniunea Europeană li se permite să lucreze în România în aceleași condiții cu omologii lor români. Una din modificările semnificative în sistemul de învățămînt este faptul că asistenții medicali vor avea nevoie de studii superioare Se va face distincția între asistent și infirmier, pentru care se vor efectua fie studii la colegiu, fie studii la universitate. La Cluj s-a propus și înființarea de asistenț medicali comunitari, plătit din bugetele locale, propunere agreată de ministru Daniela Bartoș MIHAI BACALU Daniela Bartoș privind zborul medicilor spre Europa 55 / 13 LU OO Protocolul PSD-UDMR introduce Segregație etnică în școlile din Satu Mare Elevii din județul Satu Mare care învață în limba maghiară vor avea propriile școli în urma semnării protocolului de colaborare dintre organizațiile județene PSD și UDMR. Astfel în punctul 12 al acestui protocol este prevăzut ca “pentru desfășurarea în condiții corespunzătoare a învățămîntului confesional, părțile semnatare se angajează să ia următoarele măsuri: pînă la începerea anului școlar 2002-2003 să se facă schimbul între Liceul Industrial nr. 7 și Liceul confesional romano-catolic “Ham Janos” din municipiu”; în legătură cu acest schimb președintele UDMR Satu Mare, Iuliu Ileș consideră că “ este un schimb rațional între două instituții ale statului și nu se pune deocamdată problema unui schimb de proprietate”. în același punct al actului semnat vineri la Satu Mare se prevede soluționarea utilizării în comun a curții Liceului “Ioan Slavici" și de către elevii Liceului confesional reformat. Prin acest protocol UDMR Satu Mare a cerut rezolvarea problemei învățămîntului confesional și la Cărei. O comisie mixtă PSD-UDMR, Primăria Cărei și Episcopia Romano-Catolică va analiza situația Liceului romano-catolic din Cărei pentru găsirea unei clădiri corespunzătoare funcționării ei. în prezent elevii care învață în limba maghiară își desfășoară cursurile în incinta Liceului Iuliu Maniu. Aici există șapte clase de limba maghiară în care învață aproximativ 150 de elevi. Protocolul de colaborare pe anul 2002 semnat la sfîrșitul săptămînii trecute la Satu Mare a mulțumit ambele părți semnatare și nu au existat nici un fel de probleme legate de cele 18 punte trecute în acesta IOANA ARDELEAN „Finul” lui Petre Roman, cercetat penal Un bărbat în vîrstă de 26 de ani din Cluj-Napoca care se dădea drept finul fostului președinte al PD Petre Roman este cercetat de către polițiști pentru săvîrșirea infracțiunii de trafic de influență. Grigore Ioan Prodan (26 de ani), este administratorul firmei “International Euro Consult" iar sub pretextul că este consilier guvernamental și lider al Ligii pentru Apărarea Drepturilor Omului a promis la mai multor cetățeni că poate facirita obținerea de vize Schengen prin intermediul relațiilor pe care are la diferite ambasade occidentale. Potrivit căpitanului Adrian Marian de la IPJ Cluj, Grigore Prodan a primit de la o persoană suma de 3.000 de mărci germane pentru obținerea unei astfel de vize. în momentul de față, “finul” este cercetat în alte șapte dosare penale tot pentru săvîrșirea infracțiunii de trafic de influență. Polițiștii spun că Prodan pretindea că poate “rezolva cu NUP sau SUP” unele dosare penale prin intermediul relațiilor pe care le are în rîndul polițiștilor, procurorilor sau judecătorilor. MIHAI ȘOICA DAN ZELCIU Week-end negru în județul Bistrița-Năsăud Două persoane și-au pierdut viața, iar o alta se zbate între viață și moarte pe patul spitalului, ca urmare a producerii a trei accidente grave de circulație, pe șoselele din județul Bistrița-Năsăud, informează RomNET. Primul accident s-a produs în localitatea Rodna unde, Leontin Nătăraș, în vîrstă de 47 de ani, și-a pierdut viața, după ce autoturismul Dacia condus de el s-a izbit violent de o autoutilitară Mercedes, la volanul căreia se afla Pavel Tita, de 25 de ani. în urma impactului, șoferul Daciei a murit pe loc, din cauza rănilor grave suferite la cap. Polițiștii susțin că autoturismul Dacia a intrat sub roțile autoutilitarei din cauza neatenției victimei, care nu a acordat prioritate utilitarei. Duminică noaptea, pe DN 15A, între localitățile Teaca și Viile Tecii, a fost găsit pe carosabil cadavrul lui Lucaci Moldovan, de 54 de ani, din județul Mureș. Din primele cercetări reiese că bărbatul, aflat sub influența băuturilor alcoolice, a fost accidentat mortal, iar șoferul mașinii a părăsit locul faptei. Polițiștii de la circulație au declanșat o anchetă pentru a stabili identitatea șoferului ucigaș. Cea de-a treia victimă a accidentelor de circulație este o tînără de numai 18 ani, din orașul Năsăud. Mihaela Andron a fost antrenată în strare gravă la spitalul din localitate, după ce motocicleta pe care se afla împreună prietenul ei, Octav Dare, de 21 de ani, a fost lovită puternic de un Ciclo, condus de Ionel Muntul, de 46 de ani. Polițiștii au declarat că accidentul s-a produs la ieșirea din orașul Năsăud, în momentul în care șoferul mașinii a încercat să facă o depășire neregulamentară. Tînărul Octav Dare a scăpat ca prin minune cu cîteva răni ușoare, cu toate că din motocicleta condusă de el nu sa mai ales mare lucru. Prietena sa a fost transportată la spital de șoferul autoturismului Cielo, care s-a întors apoi la locul accidentului, pentru a da explicații polițiștilor. (R.N.) Aurelian Serafinceanu, prefectul județului Hunedoara a declarat că persoanele care se fac vinovate de raportările fictive privind titlurile de proprietate eliberate la nivelul județului vor fi sancționați, mergînduse pînă la întocmirea dosarelor penale dacă se constată că acest lucru îmbracă forme infracțională. Aurelian Serafinceanu i-a criticat dur pe ce care s-au ocupat de punerea în Hunedoara Vinovații pentru titlurile de proprietate false vor fi sancționați banii primiți”, afirmă Serafinceanu. Mîine, la Prefectură, urmează să sosească o comisie de la Ministerul Administrației publice care să verifice toate aceste aspecte semnalate de prefect ministrulu Cozmîncă. Mai mult, controlu titlurilor de proprietate se va extinde la nivelul întregii țări, toate titlurile urmînd a fi verificate filă cu filă, aplicare a legii 1 și 18 la nivelul județului pînă în 2000, acuzîndu-i că au dezinformat pentru a-și justifica salariile pe care leau primit. „în perioada 1997- 2000 au fost eliberate doar 2014 titluri de proprietate, în medie cîte 500 pe an. Acum numai în luna martie a.c. am distribuit 417 titluri însă intenționăm să facem în medie 2000 pe lună. Raportările fictive au fost făcute pentru a justifica MARIUS MITRACHE Două gemene de șase săptămîni, salvate din mîinile părinților Două fetițe gemene din comuna Valea Lungă au fost instituționalizate în regim de urgență, la sfîrșitul săptămînii trecute, în Casa pentru copii săraci din Petrești, după o anchetă socială efectuată de specialiștii Direcției Județene pentru Protecția Copilului Alba. Cele două copile născute prematur provin dintr-o relație de concubinaj dintre Gheorghe N. și Lucica R, care mai au încă cinci copii cu vîrste cuprinse între zece și doi ani și jumătate. Cei nouă membri ai familiei neconstituite legal locuiau întro singură cameră a unei case dărăpănate, în suprafață de doar 12 metri pătrați care, în plus, urmează să fie retrocedată foștilor proprietari. Specialiștii DJPC au stabilit că părinții nu pot asigura condiții minime de creștere și educare a copiilor. Tatăl este alcoolic, iar mama este bolnavă de TBC, epilepsie și oligofrenă de gradul I. Cei doi nu au nici o sursă de venit, fiind în așteptarea unor sume în conformitate cu Legea venitului minim garantat. Sărăcia și neajunsurile i-au îndemnat pe ce doi concubini să-și trimită copiii mai mari la cerșit, banii obținuți în acest fel fiind folosiți pentru cumpărarea de alcool și nu pentru hrana celor mici, după cum au stabilit specialiști DJPC. Deoarece familia nu avea hrana asigurată pentru copii, îndeosebi lapte praf pentru cele două gemene DJPC a dispus plasamentul, în regim de urgență, a acestora la Petrești LUCIAN DOBRATER S.C. HIDROCONSTRUCȚIA SRL Antreprenor General în construcții Construcții civile industriale Lucrări Hidrotehnice Suntem constructorul dumneavoastră € ê TUV TUV B«*Wn BVM MiMtru CNN EN ISO 1440 3400 Cluj-Napoca, Strada Oașului 8-10, jud. Cluj, România, OP2 Cluj CP 2026 tel.: 064-436 100; 064-436203. 064-436204; fax: 064-436610 E-mail: hidrocon S3codec.ro OHSAS 1*001 HUEDIN Spital în flăcări Acoperișul Secției de Boli Contagioase a Spitalului Orășenesc din Huedin a fost cuprins de flăcări, în cursul serii de duminică. Intervenția pompierilor militari din Cluj a făcut ca incendiul să nu se extindă în întregul spital și să nu facă nici o victimă umană. Din primele cercetări, pagubele se ridică la aproximativ 2,5 milioane de lei. în prezent, se efectuează o anchetă care să stabilească cauzele incendiului. (D.l.) SATU MARI Publicul a vrut să le mulțumească arbitrilor Nemulțumiți de modul în care a fost arbitrată duminică partida de fotbal din localitatea Dorolț, județul Satu Mare spectatorii au încercat să-i linșeze pe arbitri. în timpul partidei dintre, Ronaldo Dorolț și Cămin publicu nemulțumit a pătruns pe teren. Poliția i-a izolat imediat pe arbitrui și au solicitat sprijinul Detașamentului de Intervenție Rapidă reușind în acest fel să-i scoată în siguranță de pe terenul de fotbal și apoi din localitatea Dorolț. In același timp, o persoană necunoscută a spart cu o piatră parbrizul camionului cu care s-a deplasat la meci echipa de fotbal din localitatea Cămin. Poliția continuă cercetările. (S.A.) Hoți de curent Aproape 50 de sătmăreni care au furat curent au fost depistați de lucrători ai societății Electrica și Poliție. Potrivit celor declarate de Mircea Tămaș directorul Societății Electrica sucursala Satu Mare, furturile au fost depistate în urma controalelor efectuate la domiciliile abonaților în ultima perioadă. Mircea Tămaș mai spune că au fost sustrași 73 de mii de kilowați oră în valoare totală de peste 190 de milioane de lei. După ce sînt depistați, consumatorii frauduloși sînt obligați să achite consumul de energie recalculat și să refacă branșamentul cu un model antifurt modernizat care costă aproximativ 5 milioane de lei. Cei care consumă ilegal energie electrică riscă o pedeapsă cu închisosrea între 6 luni și 5 ani. (I.A.) VAMA PETEA Carne pentru piața neagră, confiscată Peste 450 de kilograme de carne și produse din carne au fost confiscate în cursul săptămânii trecute la Vama Petea, în bagajele turiștilor a fost depistată cantitatea de 405 kg. de carne de pasăre și 54 de kg de preparate din carne care urma să fie introdusă în țară și vîndută pe piața neagră. întreaga cantitate a fost confiscată și predată Direcției Sanitar-Veterinare pentru denaturare. în acestă perioadă DSV continuă inspecțiile în piețele agroalimentare din județ. Acțiunea se desfășoară în comun cu Direcția de Sănătate Publică, OJPC, Direcția Generală a Finanțelor Publice, Inspectoratul Județean de Poliție, Inspectoratul de Protecția Mediului și Registrul Auto Român.I.A.'