Evenimentul Zilei, aprilie 2002 (Anul 11, nr. 2977-3002)

2002-04-16 / nr. 2990

_____________ __________ POLITICĂ________________ Nr. 2990 • marți, 16 aprilie 2002 • Pagina 10 Pe banii Secretariatului General, Guvernul a pornit o campanie pentru promovarea imaginii României între țările membre NATO. în acest scop a aprobat o hotărîre privind finanțarea unor proiecte pentru sprijinirea candidaturii de aderare a României la NATO și a unor proiecte aprobate de Consiliul Interministerial pentru imagine externă. Hotărîrea nu a fost dată publicității, probabil, din cauza fondurilor imense care urmează a fi cheltuite, în scopuri de multe ori colaterale sau fără legătură cu aderarea la Alianța Nord-Atlantică. Printre proiectele finanțate se află înființarea „Casei NATO“, finanțarea unui număr special dedicat României din revista „NATO’s Nations“, crearea unui portal pe Internet pentru promovarea exporturilor românești, dar și finanțarea realizării unei rețele de corespondenți în străinătate ai Televiziunii Române Guvernul își face rețea de reporteri TV TVR primește 13 miliarde Conform hotărîrii de guvern pentru finanțarea rețelei de corespondenți străini ai TVR se alocă 13,2 miliarde de lei. Suma nu este destinată însă bugetului TVR, ci bugetului Ministerului Informațiilor Publice și este luată din cel al Secretariatulu General al Guvernului, capitolul destinat programelor de informare și prezentare a imaginii României. întrebarea care se pune este cum poate un corespondent al TVR, care trasmite pentru populația României, să promoveze astfel imaginea țării în afara granițelor? în plus, de ce angajații TVR sînt plătiți din bugetul Ministerului Informațiilor, condus de Vasile Dîncu, și nu din cel al Televiziunii Publice? TVR și-a stabilit deja locurile unde va trimite corespondenți și care vor fi aceștia. Astfel, în Orientul Mijlociu - Ierusalim, va pleca Adelin Petrișor, la Washington, Nicolae Melinescu, la Bruxelles, Sonia Rusu, la Londra, Loara Ștefănescu, la Moscova, Liviu Iurea, la Berlin Cristian Beșleagă și la Paris, Marcela Feraru , revista de 61.000 de dolari Și celelalte proiecte beneficiază de finanțări mari. Astfel, pentru crearea portalului de promovare a exporturilor românești sînt alocate 6.000 milioane de lei, pentru „NATO's Nations“, 2.074 milioane de lei, iar pentru „Casa NATO“, peste patru miliarde de lei. Conform anexelor hotărîrii de guvern, cheltuielile detaliate arată astfel: 40.000 de dolari pentru nouă calculatoare, trei laptop-uri și cîte un scaner, copiator color, imprimantă, aparat foto digital, cameră video digitală și reportofon digital; 11.800 de dolari pentru instalarea unei rețele de calculatoare și întreținerea ei: 37.000 de dolari cheltuieli de protocol, 30.790 de dolari cheltuieli de personal și 15.000 de dolari cheltuieli de administrare. Cele 2.074 de milioane de lei, adică aproximativ 61.000 de dolari, destinate realizării numărului special al revistei „NATO’s Nations“, sînt cheltuite pentru realizarea revistei, transportul în țară a trei mii de exemplare din totalul de 22.000 și organizarea a două lansări speciale la sediul Alianței din Bruxelles și în Reykjavik cu prilejul reuniunii miniștrilor afacerilor externe. Cele 56 de pagini ale revistei vor conține: editorialul redactorului-șef, mesajele lui Ion Iliescu, Adrian Năstase, Mircea Geoană, Ioan Mircea Pașcu, un articol despre armata română al șefului Marelui Stat Major, interviuri cu ambasadorii statelor NATO la București, precum și articole de prezentare a produselor industriei de armament românești și a economiei din România LUCIAN PURCĂREANU Iliescu plînge iar de dorul CAP-urilor Președintele Ion Iliescu a vorbit din nou, ieri, la Medgidia, în județul Constanța, unde se află într-o vizită oficială de două zile, despre soarta agriculturii care nu mai este inclusă în cooperativele de producție. Șeful statului a deplîns soarta acestei zone din Dobrogea „în care s-au destrămat CAP-urile“, în opinia sa, prin desființarea acestor CAP-uri „ne-am întors cu un secol în urmă“. După ce a vizitat Centrala Nuclearo-Electrică de la Cernavodă și Uzina Lafarge-Romcin din Medgidia, șeful statului a făcut unele considerații pe marginea prețului la energia electrică. El este de părere că „trebuie să fie un preț unitar la nivelul sistemului energetic național ca să se poată compensa investițiile mari, pentru cei care au consumuri de exploatare mici și investițiile relativ mici, dar cu consum de exploatare mult mai mare“. Șeful statului e de părere că o centrală nucleară are anumite avantaje, fiind „clar, o investiție ideală“. El știe că s-au folosit o serie de proceduri, cum ar fi cumpărarea energiei direct de la producător, dar „asta e o greșeală pentru că se consumă din osînza tării“ CRISTIAN OPRE Oc"))(t acu loc Curtea Supremă a Nevestelor După numirea unei serii de neveste ale unor demnitari PSD în funcția de judecător la Curtea Supremă de Justiție - Niculina Iorgovan și Alexandrina Cochinescu - acum a venit rîndul Gabrielei Gașpar, nevasta ministrului pentru relația cu parlamentul, Acsinte Gașpar. Doamna Gașpar a primit și ea apostila lui Ion Iliescu pe decretul prezidențial de numire ca judecător la aceeași Curte Supremă de Justiție. Numirile se încadrează în seria inaugurată de Viorel Stănoiu, soțul ministrului justiției, care a fost numit judecător la Curtea Constituțională tot de Iliescu. (C.O.) Parlamentarii-avocați, specie pe cale de dispariție Deputatul UDMR Ervin Szekely a depus la Biroul Permanent al Camerei Deputaților un proiect de lege privind exercitarea profesiei de avocat, care prevede că această profesie este incompatibilă cu calitatea de parlamentar, în urmă cu două săptămîni, Grupul de state contra corupției (GRECO) din cadrul Consiliului Europei recomanda României să prevină conflictul de interese interzicînd aleșii lor să-și exercite profesia de avocat în timpul mandatului. Potrivit deputatului UDMR, modificarea Legii privind exercitarea profesiei de avocat se impune ca urmare a promulgării Legii privind unele măsuri de accelerare a privatizării, care dă dreptul cabinetelor de avocatură să fie agenți de privatizare. (A.M.) Ion Mogoș s-a săturat de PNL Deputatul Ion Mogoș a anunțat ieri, în plenul Camerei Deputaților, că a demisionat din PNL. Mogoș a justificat decizia prin lipsa oricărui dialog cu actualul lider al PNL, Valeriu Stoica. „Am așteptat să se întîmple ceva la ultima Delegație Permanentă, care i-a dat un cartonaș galben lui Stoica“, a spus Mogoș. El a mai afirmat că, deocamdată, nu se gîndește să se înscrie în alt partid. (A.M.) Leul greu, anunțat la Geneva Premierul Năstase a declarat și la Geneva că „decizia politică” în privința introducerii „leului greu" este luată, urmînd a fi puse în aplicare detaliile tehnice. Năstase a afirmat ieri că în ședința de guvern de joi va fi discutată problema „leului greu” și mecanismele tehnice de introducere a noii monede. (O.N.) Simona Marinescu, în „meciuri" cu Giigăraș Senatorul PSD Simona Marinescu a anunțat ieri că va sesiza Parchetul în legătură cu drepturile de difuzare a meciurilor de fotbal de către Liga Profesionistă. Ea a făcut acest anunț în plenul Senatului, nemulțumită de răspunsul dat în această problemă de către ministrul sporturilor, Georgiu Gingăraș. Răspunzînd interpelării adresată de senatorul PSD, ministrul Gingăraș a afirmat, ieri, că derularea contractului a fost corectă și nici un club nu a făcut contestație nici în privința procentului luat de Ligă, nici în privința procentului luat de firma cipriotă. (C.S.) Pentru a doua oară, Năstase atrage atenția: Extinderea NATO, legată de evoluțiile din Orientul Mjjlociu Premierul Năstase a admis din nou posibilitatea ca România să rateze, în cele din urmă, momentu Praga 2002: în cadrul unei conferințe ținute la Clubul presei elvețiene din Geneva. Năstase a afirmat că, în cazul în care lucrurile vor merge către acest deznodămînt, România va continua să facă lobby în direcția integrării euroatlantice, avînd în vedere consensul existent la nivelu clasei politice și puternica susținere populară pentru admiterea Românie în NATO. Potrivit lui Năstase, aproape 80-85 la sută din români susțin această idee. Este pentru a doua oară în ultimul timp cînd premiera Năstase avansează posibilitatea ca România să nu intre în NATO. într-o recentă declarație, făcută la București, premierul a spus că admiterea la summit-ul de la Praga poate fi ratată, ca urmare a unor evoluții politice din Orientul Mijlociu, ce pot deven nefavorabile interesului Bucureștiului. Și în cadrul discuțiilor cu presa elvețiană, premierul român a invoca posibilitatea ca evoluțiile din zona Orientului Mijlociu să influiențeze decizia finală a Washingtonului în privința extinderii NATO. Declarația de la Geneva vine cu numai o zi înainte de reuniunea „19+1” de la Bruxelles, în care ambasadorii statelor NATO vor examina stadiul îndeplinirii de către România a programului de aderare. Adrian Năstase este prezent astăzi la această reuniune, pentru a răspunde la întrebările oficialilor NATO. în cadrul întîlnirii cu presa elvețiană, Năstase și-a exprimat totuși încrederea că România nu va mai rata admiterea în NATO, așa cum s-a întîmplat la Madrid, în 1997. Potrivit premierului român, prin prezența în NATO, România și Bulgaria ar putea prelua o parte importantă din efortul militar american în Balcani Întîlnire tête-à-tête cu rabinul Genevei în cadrul programului de la Geneva, care precede importanta reuniune „19+1” de la Bruxelles, Năstase a avut, duminică, o scurtă întîlnire cu rabinul-șef al Genevei, Alexandru Safran, fost rabin-șef al României în perioada de dinaintea celui de-al doilea război mondial. în declarația care a urmat întîlnirii, Alexandri Safran a afirmat că suferințele din trecut ale evreilor din România nu trebuie uitate și că amintirea unor evenimente din trecut trebuie să stea la baza construirii viitorului. Una dintre cerințele cele mai clar formulate de către NATO la adresa Bucureștiului a fost renunțarea la cultul unor criminali de răboi din timpul celui deal doilea război mondial și renunțarea la monumentele care amintesc de aceștia. Guvernul de la Bucureșt a emis, recent, o ordonanță de urgență în acest sens. Premierul nu poate face minuni împotriva corupției Lupta împotriva corupției a fost de asemenea, unul dintre subiectele discutate de premier cu presa din Elveția. Premierul a insistat asupra rolului pozitiv pe care ar urma să-l joace Parchetul Național Anticorupție, însă a fost întrebat dacă partida nu este întrucîtva jucată, cîtă vreme „clienții” au fost deja serviți. Năstase a răspuns acestei întrebări spunînd că are o abordare pragmatică, în sensul că, în viitor, cei care nu sînt cu adevărat manageri vor da faliment, astfel că lucrurile se vor rezolva, în timp, în acest sens, Năstase s-a servit de exemplul Statelor Unite din secolul XIX, perioadă a așa-numitului capitalism sălbatic. „Nu pot vorbi de un mecanism-minune de eliminare a corupției”, a spus Năstase. OVIDIU NAHOI, Geneva Premierul Năstase s-a sfătuit 3"Act cu Rabinul Safran Compania Națională de căi ferate 3 * *:r■ 77 £ 5 .A ifompania Națională de Căi Ferate "C.F.R." -S.A. oferă operatorilor de transport feroviar un pachet complet de servicii necesar desfășurării activităților de transport în condiții de maximă siguranță și operabilitate. B-dul Dinicu Golescu 38, Sect. 1, București; Tel.: (Ol)- 222.36.37; Fax. (Ol) - 312.32.00 Web site: tvzuiv.cfr.ro