Evenimentul Zilei, octombrie 2005 (Anul 14, nr. 4230-4260)

2005-10-15 / nr. 4244

NEÎNȚELEGERE ! Statutul Centrului „Andrei Șerban“ /"W Ț Fftf 0J " este subiect de polemică între regizor și ministrul culturii vJ JLj | vJ Jno\ Privilegiații de ieri, protestatarii de azi Greii cinematografiei prerevoluționare contestă noile reguli ale jocului Sandra Scarlat Nouă dintre cei mai prolifici cineaști români înainte de 1989 protestează față de noul regulament de concurs pentru subvenționarea peliculelor de la bugetul de stat, într-o scrisoare deschisă care a ajuns sâmbătă la Comisia de cultură a parlamentului. Sergiu Nicolaescu, cu o filmografie de peste 50 de pelicule, Andrei Blaier, cu peste 30 de filme la activ, sau Geo Saizescu, autorul a aproape 20 de producții, contestă faptul că numele cineastului care aplică la concurs trebuie să rămână secret, dar și faptul că se cuantifică doar spectatorii filmelor ce au avut premiera după 1997. Pragul cronologic a fost eliminat din proiect însă, înainte ca scrisoarea să ajungă în parlament, și de acum încolo se vor lua în considerare toate filmele din cariera unui cineast, potrivit secretarului de stat Ioan Onisei, de la Ministerul Culturii. „Pentru numele pe care îl am acum am muncit o viață întreagă“ Secretizarea dosarelor rămâne totuși în regulamentul de concurs, rezultat în urma a numeroase consultări cu cineaștii de toate vârstele, începute încă din luna aprilie. Semnatarii protestului spun însă că această prevedere este o încălcare a drepturilor la libertatea de creație. „Suntem artiști, venim în concurs cu datele noastre de personalitate (...) cu experiențele artistice anterioare, cu stilul fiecăruia. Numele noastre reprezintă o garanție“, se menționează în documentul trimis parlamentului. Sergiu Nicolaescu spune chiar că o astfel de secretizare nu există nicăieri în Europa. „Este anormal în cultură să se prezinte lucrări care să nu fie semnate. Nu putem accepta acest lucru sub nici o formă“, a spus regizorul. „Pentru numele pe care fi am acum am muncit o viață întreagă, 50 de ani“, a adăugat Nicolaescu. Cineaștii cer controlul parlamentului Protestatari sunt, de asemenea, nemulțumiți din cauză că cinematografia este singura artă încă subordonată guvernului, prin Ministerul Culturii, și nu parlamentului. „Și parlamentul e politic, dar acolo sunt toate culorile, mai ai o șansă, pe undeva...“, a explicat Nicolaescu. Potrivit scrisorii, cinematografia este condusă acum de „niște funcționari care nu au nicio legătură cu filmul“ și care își văd de propriile interese, ce nu au nimic de-a face cu arta. In replică, Ioan Onisei a spus că, după fiecare concurs, perdanții sunt nemulțumiți și dau vina pe sistem și regulament, cum este și cazul celor nouă protestatari. „Este absolut tipic, din păcate, pentru lumea cineaștilor, care n-are capacitatea să se solidarizeze atât cât ar trebui“, a explicat secretarul de stat. „Mă voi întâlni, din nou, cu cineaștii, pentru a clarifica, o dată în plus, aceste aspecte“, a conchis secretarul de stat. Regulamentul concursului de selecție a proiectelor cinematografice care primesc credite financiare de la buget face parte din prevederile Ordonanței de Guvern nr. 39, din iulie 2005, și ține loc, momentan, de Legea cinematografiei. Pe baza acesteia s-a organizat concursul de proiecte din luna august și va funcționa ca act normativ până când vor fi elaborate noile norme ale cinematografiei aflate, în prezent, în fază de proiect. PROTEST. Sergiu Nicolaescu contestă regulile concursului pentru subvenționarea filmelor, deși inițial le aprobase, spune Ioan Onisei re cre t-rfl QJ : C Iro < öo Iu «am „Vara Simfonic“ la Sala Palatului COMCEMT» Tudor Gheorghe va susține recitalul de muzică și poezie „Vara Simfonic“, alături de o orchestră simfonică dirijată de Marius Hristescu, în această seară, la ora 19.00, la Sala Palatului. Spectacolul încheie ciclul „Anotimpurile Poeziei Românești“, după „Toamna Simfonic“, „Primăvara Simfonic“ și „Iarna Simfonic“; în cadrul concertului, Tudor Gheorghe va interpreta pentru prima dată poezie eminesciană. Piesa „Sara pe deal“ va fi prezentată într-o orchestrație inedită. (Simona Chițan) Cinematografe scoase la vânzare InttVAT. Ministerul Culturii va începe licitațiile pentru privatizarea sălilor de cinema aflate în patrimoniul său începând din februarie 2006, potrivit declarațiilor ministrului culturii, Adrian Iorgulescu. Doar 42 din cele 317 săli de proiecție din subordinea ministerului sunt încă în administrare publică, în timp ce 161 sunt închiriate și 114 sunt închise. Privatizarea îi va favoriza pe actualii concesionari ai sălilor, în cazul în care aceștia și-au respectat contractele, o parte vor fi transferate primăriilor, iar restul vor fi scoase la licitație. Potențialii investitori nu vor putea cumpăra doar cinematografele cele mai bune, ci vor fi obligați să achiziționeze pachete de săli, cu diverse categorii de confort. (Sandra Scarlat) Opereta are un nou sediu MUTAM. Sala Omnia va deveni, peste aproximativ un an, noua sală de spectacole a Teatrului de Operetă „Ion Dacian“, exilat din clădirea Teatrului Național în luna iulie, din pricina neînțelegerilor cu directorul TNB, Ion Caramitru. Proprietarul actual al sălii, Ministerul Administrației și Internelor, va ceda spațiul Ministerului Culturii luna viitoare, printr-o hotărâre de guvern. Amenajările necesare vor costa aproximativ patru milioane de euro, iar lucrările vor demara, cel mai probabil la începutul anului 2006, potrivit ministrului culturii, Adrian Iorgulescu. (Sandra Scarlat) DISPUTA Centrul „Andrei Șerban“, posibil fără Andrei Șerban Simona Chițan Sandra Scarlat Centrul de Cercetare ,Andrei Șerban, deschis în cadrul Teatrului Național din București (TNB), este în pericol să rămână fără directorul care îi dă numele, Andrei Șerban, pentru că regizorul nu a ajuns la o înțelegere cu ministrul culturii. Centrul a luat ființă prin Hotărârea Guvernului nr. 803/14 iulie 2005, ca rezultat al discuțiilor dintre fostul ministru al culturii, Mona Muscă, și regizorul Andrei Șerban, stabilit în Statele Unite. „Am convenit ca, din motive practice, acest Centru să fie creat în cadrul Teatrului Național, dar cu totală autonomie de decizie și programare“, a spus renumitul regizor. Condițiile acestuia nu au fost însă respectate în hotărârea de guvern. Centrul .Andrei Șerban“ nu este ordonator principal de credite și nu poate emite certificate de absolvire. Ca urmare, regizorul a trimis numeroase scrisori la Ministerul Culturii, în căutarea unei soluții, însă noul titular al portofoliului, Adrian Iorgulescu, a spus că este peste puterile sale să schimbe legislația și l-a invitat pe Andrei Șerban să fie mai flexibil. Șerban: „Argumentele mele nu erau auzite de nimeni“ „Citind hotărârea, am fost uimit și consternat să constat că nu ținea seama de condițiile convenite împreună cu ministrul Mona Muscă și directorul Ion Caramitru, și mi-am exprimat prompt dezacordul cu această transformare unilaterală a termenilor înțelegerii, anunțând că, în această formă distorsionată, Centrul nu poate să aibă viață“, a declarat Andrei Șerban pentru EVZ. „La scrisorile mele repetate, nu am primit niciun alt răspuns decât că se așteaptă proiectul meu pentru funcționarea Centrului, ca și cum argumentele mele nu erau auzite de nimeni“, a adăugat el. Regizorul speră ca dialogul cu MCC să rămână deschis. „Ar fi păcat ca această șansă unică pentru teatrul românesc să fie pierdută. Am dorința, experiența și capacitatea necesare pentru a realiza acest proiect cu deschidere internațională“, a precizat Șerban. Adrian Iorgulescu spune că hotărârea de guvern este corectă și în conformitatea cu legile din sistemul de învățământ și cu normele cărora li se supun majoritatea instituțiilor de cultură. Iorgulescu: „îmi pare rău“ „Nu se putea da altă variantă. Eu nu am cum să modific legislația, îmi pare rău“, a declarat ministrul culturii. „Sper ca domnul Andrei Șerban să-și moduleze poziția. Acest Centru va funcționa cu sau fără Andrei Șerban“, a adaugat Adrian Iorgulescu. ADRIAN IORGULESCU T3 T3 .I PERSONALITATE. Andrei Șerban are o carieră internațională prestigioasă CISTIGI 86.000 de lei {8.6 lei noi pe lună* prin abonament 41% □ Reducerea este pentru afelul de copertă. :—ta sistemului util cu cel de luni. •"■■stribuire: de luni prin duminică fată de nică va fi livrat 41 bani 38 ban ARIFE DE ABONAMENT/ IUN/ Luni-simbata 11 lei (110.000 lei vecbiț+tane postale1 Luni-duminicà 12,4 lei (124.000 lei vechiWtaxe postale ARIFE DE ABONAMENT/LUN/ uni-sîmbată lei (99.000 lei vechi)taxe poștal uni-duminică 1.4 lei (114.000 lei vechi)taxe poștale Evenimentul zilei. Pentru că ai nevoie de un ziar mai bun, CUM ma abonez? Completați talonul și expediați-l împreună cu copia documentului de plată - mandat poștal sau OP (după caz și copia carnetului de student vizat sau a talonului de pensie) pe adresa: OP 18 - CP 211, cod poștal 014770, sector 1, București, cu mențiunea ■ Talon de abonament sau prin fax: 021-20.30.990. Abonamentele contractate pînă la data de 20 a lunii sînt livrate începind din luna următoare. Prețul redus se apta pensionarilor cu pensie de pină la 2.500.000 lei (250 lei) și studenților. Pentru a beneficia de reducere, transmiteți obligatoriu copia carnetului de student vizat sau copia ‘atonului de pensie • la sediul Ringier România, Bd. Dimitrie Pompei nr. 6, sector 2 București (Novo Parc) sau prin OP/mandat poștal pentru Ringier România în contul Œ36 ABN A 4100264100070706, deschis la ABN AMRO BANK iR Centrala București , la oficiile poștale • la filialele Rodipet • la firmele particulare Pentru informații și reclamații privind abonamentul, vă stăm la dispoziție NONSTOP: •de luni pînă vineri - între orele 9.00 și 18.30 - la telefon 0800 800 210 (apel gratuit). 021/20.30.926.021/20.30.928. n?i?na. mi.Top 2212 de luni pînă vineri după ora 18:30, sîmbăta și duminica la telefon cu robot (tarif normal): 021/20.93.312. Menționați clar numele abonatului, denumirea publicației, tipul de abonament, adresa, problema pentru care ați sunat și un număr de telefon sau adresa de e-mail. E-mail: - abonamenteSrieier.ro Numele:___ Cod fiscal*...............................................Profesia: Prenumele Numele firmei* Vîrsta ‘se completează numai dacă abonamentul a fost plătit de firmă. Am achitat contravaloarea abonamentului pe o perioadă de....luni, începind cu luna Beneficiez de oferta: n oret întreg n Dret redus adresa la care doresc să primesc abonamentul. CI Numele firmei. Localitatea..... Cod poștal _.. Județ/sector :i ai Număr de abonamente contractate * se completează dacă doriți să primiți abonamentul la serviciu. Completați detaliile referitoare la adresă (tronson, interfon, departament cameră etc) promoționale și oferte legate de promovarea publicațiilor ce aparțin societăților comerciale membre ale Grupului Ringier România. Prin completarea prezentului talon sînt de acord să primesc gratuit prin poștă, e-mail, SMS sau alte mijloace de comunicare. mat( FRAGMENTE DE JURNAL Franz Kafka: „Undeva mă așteaptă un sprijin, iar hăitașii mă mână într-acolo“ Kafka nu mai vrea decât să se dizolve, să doarmă sau să moară, își imaginează un râu care curge-ndărăt și e gelos pe natura inepuizabilă, îl macină amărăciunea lipsei unui sens. Și-a atins ultimele limite 8.1V.1912 Sâmbăta Mare. Deplina cunoaștere de sine. (...) Dorința de a mă cufunda într-un somn mai profund, în care disoluția să fie mai mare. O nevoie metafizică este doar nevoia de a muri, 30.XI.1914.) Sunt din nou indiferent, insensibil; nu mi-a mai rămas decât dragostea de bătrân pentru odihna deplină. Și ca un animal care nu mai are nicio legătură cu omul, îmi legăn iarăși gâtul, încercând între timp s-o recapăt pe F. Voi încerca asta și-n realitate, dacă nu cumva are să-mpiedice s-o fac sila de mine însumi. 9.111.1922 Dacă deschiderea prin care te reverși în lume s-ar micșora de tot sau chiar s-ar obtura complet din cauza unei introspecții imperioase? (...) Un râu care curge-ndărăt, în mare parte, asta se și întâmplă de mult. Să folosești calul agresorului ca să-l călărești tu. Singura posibilitate. Dar ce energii și abilități ți se cer pentru așa ceva? și ce târziu e deja! Viața-n junglă. Gelos pe natura fericită, inepuizabilă, care, deși acționează, evident, de nevoie (nu altfel decât mine), reușește totuși să satisfacă orice pretenție a adversarului. Și într-un mod atât de ușor, de armonios! Undeva mă așteaptă un sprijin, iar hăitașii mă mână intr-acolo“, (selecție de Simona Chițan) AMĂRĂCIUNE. „Ori de câte ori aveam o durere și ea trecea, eram fericit, acum... însă mă încearcă un sentiment amar“. (Franz Kafka, „Jurnal“, editura Rao) Evenimentul zilei I Sâmbătă, 15 octombrie 2005 ! 19