Evenimentul Zilei, noiembrie 2010 (Anul 19, nr. 6018-6043)

2010-11-25 / nr. 6039

EVENIMENT Oana Crăciuneana.craciun_evz.ro Angajații de la stat vor beneficia de la 1 ianuarie 2010 de o creștere cu 15%, însă aceasta se va aplica la valoarea redusă cu 25% a veniturilor bugetarilor, resimțită odată cu „fluturașul“ din august. Așa a decis ieri sează executivul, potrivit căruia, angajații care se ocupă de colectarea de bani la buget vor mai primi, după majorarea salariului de bază cu 15%, și o sumă egală cu media stimulentelor pe funcție și pe ordonator de credite din octombrie 2010, după cum a explicat ministrul muncii, Ioan Botiș, după ședința de guvern, însă proiectul legii de salarizare pentru anul 2011 mai prevede că bugetarii vor avea parte de pierderi anul viitor. Astfel, executivul nu mai are bani să plătească nici premiul anual, așanumitul al 13-lea salariu, care ar fi trebuit acordat pentru activitatea din 2010,nici sporul de ore suplimentare, în plus, a fost eliminată și acordarea oricărui fel de tichet. „Premiul“ pentru 2010, sacrificat pentru cele 15% Concret, in proiectul legii salarizării pe 2011 se arată că „sumele corespunzătoare premiului anual pentru anul 2010 nu se mai acordă începând cu luna ianuarie 2011“ Motivul: „Acestea au fost avute în vedere la stabilirea majorărilor salariale ce se acordă în anul 2011 personalului din sectorul bugetar, potrivit prevederilor prezentei legi“. De asemenea, „în anul 2011 ordonatorii de credite nu vor acorda premii“ nici „ajutoare sau, după caz, indemnizații la ieșirea la pensie, retragere, încetarea raporturilor de serviciu ori la trecerea în rezervă“ este specificiat în document. Nu se vor plăti nici banii pentru orele suplimentare efectuate de angajații de la stat, acestea urmând să fie compensate doar cu timp liber corespunzător, se mai arată în lege. Tot din ianuarie 2011, instituțiile publice centrale și locale (inclusiv activitățile finanțate integral din venituri proprii, înființate pe lângă instituțiile publice, cu excepția instituțiilor finanțate integral din venituri proprii) nu acordă tichete de masă, tichete-cadou și nici tichete de vacanță personalului din cadrul acestora. Al 13-lea salariu și prima de vacanță, pentru toți în 2010 Insă, reprezentanții executivului au dat asigurări că toți bugetarii trebuie să primească anul acesta atât al 13-lea salariu (premiul pentru 2009), cât și prima de vacanță pe 2010. „Toți bugetarii trebuie să beneficieze de aceste drepturi. Este obligația ordonatorilor de credite să le acorde, fiind prevăzute de lege și, dacă nu s-au dat, ele se vor acorda, pentru că altfel ne vor da în Bugetarii primesc 15%, dar rămân fără premii I ‘! 11 =C«I ÉI *-l»HM fii Executivul a adoptat legile salarizării. Bugetarii vor primi anul viitor 15% la veniturile reduse, iar salariul minim va fi de 670 de lei judecată și vom plăti cu vârf și îndesat“, a explicat aseară purtătorul de cuvânt al guvernului, Ioana Muntean. Sindicatele susțin că, de fapt, prin această mișcare, executivul nu le dă nimic în plus bugetarilor, din contră. „ Prin eliminarea premiului anual și a primei de vacanță în 2011, ei de fapt taie aproximativ 16,6% din salariul de bază al unui bugetar. Asta, fără să mai punem la socoteală creșterea ratei inflației. Așa că, de fapt, nu e niciun fel de creștere a salariului, a explicat Liviu Apostoiu, vicepreședinte la Cartel Alfa. Guvernanții au mai aprobat în ședința de aseară și noua legecadru de salarizare unitară a bugetarilor, despre care ministrul Botiș a spus că „va arăta fiecăruia cum va evolua în carieră, ceea ce este esențial pentru cine vrea o carieră în sistemul public“ Legea prevede o valoare de referință a salariului minim de 600 de lei, însă aceasta, ca și coeficienții, nu se va aplica în 2011. De altfel, Botiș a arătat că legea-cadru stabilește, ca obiectiv general, creșterea salariilor bugetarilor cu 43%, etapizat, până în 2015. CONTROVERSĂ. Bugetarii au primit doar 15% din reducerea salariată de 25%, dar au rămas și fără premiul actual, prime și orice fel de tichete I ca« LI A 2 I Joi, 25 noiembrie 2010 ! Evenimentul zilei OPINII „Prin eliminarea premiului anual și a primei de vacanță în 2011, guvernul taie aproximativ 16,6% din salariul de bază al unui bugetar Asta, fără să mai punem la socoteală creșterea ratei inflației. Așa că, de fapt, nu e niciun fel de creștere a salariului." LIVIU APOSTON vicepreședinte Cartel Alf. „Sumele corespunzătoare premiului anual pentru anul 2010 nu se mai acorda începând cu luna ianuarie 2011, acestea au fost avute în vedere la stabilirea majorărilor salariale ce se acordă în anul 2011 personalului din sectorul bugetar.“ PROIECT] Legea salarizării pe 201 DIFERENȚE 670 de lei, salariul minim pe țară Guvernul a stabilit în ședința de ieri-seară și salariul minim brut garantat în plată pe care angajatorii vor fi obligați să-l achite salariaților români, în 2011, indiferent dacă este vorba despre instituții de stat sau din mediu privat. Valoarea acestuia e de 670 de lei, ceea ce reprezintă, de fapt, indexarea vechii valori de 600 de lei cu rata inflației din 2009 și 2010, așa cum a admis și premierul Emil Boc, însă, potrivit ministrului muncii, Ioan Botiș, în sistemul bugetar această valoare ajunge la un venit brut de 690 de lei, prin adăugarea „anumite sporuri“ și cu majorarea de 15%. Cifra nu e însă pe placul sindicatelor, care au propus în negocierile cu patronatele un salariu minim pe economie de 750 de lei, ceea ce ar putea duce la stabilirea unei alte valori în contractul colectiv de muncă la nivel național. Asta înseamnă că România va reveni la practica mai multor salari minime în economie.