Evenimentul, octombrie-decembrie 1897 (Anul 5, nr. 1353-1424)

1897-10-14 / nr. 1364

1364 lementelor străine, atît de numeroase,împotriva celui romin, ant de puțin numeros. Căci in măsurile acestea patriotice ale autorilor ,puilor de lei, iată unde au ajuns, la nemulțumirea elementului bulgar, la plîngerile acestora prin „Otsivk și alte ziare bulgare, la pregătirea unui teren foarte prielnic pentru uneltirile rusești ori bulgare, căci să nu uite patriotul d-l Nenițescu cd atee ie adevărata primejdie: să nu dai motiv bulgarilor și celorlalte elemente streine pentru a privi statul român ca un dușman, si nu dat tu îndreptățiri pentru acele uneltiri și conspirații, cari subminează Dobrogea, aceasta cu atît mai mult cu cit sunt unele elemente străine care se bucură de oarecare trecere, așa de elementul turc căruia i s’a dat voie să aibă un ziar național al lor. Până la întinderea constituției in Dobrogea și până la acordarea de drepturi politice locuitorilor iei — o politică împăciuitoare a tuturor elementelor, iată ce le trebuie dobrogenilor. Dog. Congresul de lepră. iii. de la corespondentul nostru special Berlin 16 Octombrie. A CINGEA ZI, VINERI 15 OCT. La oarele 9 dimineața vizitarea muzeului hygienic. La 11 jumătate se deschide ședința. La aceasta ședință luă parte și primul ministru principele Hohenlohe-Schillingsfurst. La intrarea in sală a acestuia carei era condus de președintele congresului prof. Virchow, toți cei prezenți se sculară in picioare. La ordinea zilei e discuția relativ la măsurile de luat contra propagarei leprei și mai seamă isolarea leproșilor. D. Armauer Hansen, șeful marelui ospiciu de leproși din Norvegia, descrie toate circumstanțele in care se află serviciul, arătînd apoi că izolarea forțată a leproșilor a adus mari servicii, căci din an in an numărul celor mai imbolnăviți, se observă descrescănd considerabil, crede că dacă s’ar esecuta cu stricteță măsură a izolărei s’ar putea chiar spun cu siguranță că la începutul veacului viitor, lepra va fi dispărută din Norvegia. Fără insă denunțarea obligatorie nu se poate ajunge la acest scop. Orice caz de lepră trebuie să fie adus la cunoștința autorităței competente. E de cea mai mare necesitate că fiecare bolnav de lepra să fie ținut căt se poate de curat, să aibă patul său propriu, rufele sale proprie, lingeria sa etc. pentru că puterea de contagiositate să fie mai mică. Curățenia este una din măsurile importante pentru a impedeca intinderea boalei. Cere deci ca isolarea forțată să fie aplicată la toate țevile. D. Dehio (Dorpat) vorbesce despre lepra endemică din Livland, ce s’a incuibat acolo. Probabil, spune oratorul, că boala ar fi fost adusă pe câtră armată rusească in timpul resbelului lui Napoleon. încă de la 1890, s’a inființat in Livland o societate care se ocupă cu multă activitate pentru a impedica propagarea boalei. Se pronunță apoi pentru isolarea leproșilor ca măsură propriilactica. Nu este insă pentru isolare forțată. Spune că intr’un mod indirect s’ar putea sili pe leprosul de a cere singur internarea sa intr’un ospiciu, așa de pildă dacă pericolul leprei va fi susținuți de preoți și invățători la diferite întruniri, apoi dacă vreunul va fi declarat lepros, să nu fie primit in nici un local public, sa nu-i se dea nimic de lucru, atunci va fi forțat a ceda el singur. D. Besnier (Paris) nu ieste de opiniunea ca puținele cazuri de lepră să fie isolate, ci numai să fie sub observarea și ingrijirea serioasă medicală. Pe de altă parte măsurile de isolare nu pot fi aplicate in toate țările in aelaș mod. Astfel incă măsurile prevăzute in Norvegia unde sunt multe cazuri de lepră nu pot fi aplicate in Franța sau Germania unde nu sunt multe cazuri. Apoi nu trebuie să se facă aceiași isolare pentru lepra cronică, ca pentru holera acută și altele Numai atunci, spune oratorul, s’ar putea lua asemenea măsuri, dacă boală ar avea caracterul unei epidemii intinse. Principele Hohenlohe, după ce multumeste in numele guvernului membrilor congresului pentru intrunirea lor in interesul umanităței s’a retras aseminea condus de președintele congresului. La această ședință, domnul Kirschner a propus inființarea unei societăți internaționale pentru a lupta in contra leprei, după cum există societatea * Crucea Roșie * pentru ajutorarea celor răniți. Ar trebui sa ne interesăm de acei ce se inapoiează la domiciliurile lor după o absență indelungată, militari, funcționari, marinari, să fie supuși unui examen medical serios și repetat. La panale 4 p. m. membrii congresului plecară cu un tren special la Potsdam, unde au fost primiți de împăratul Germaniei. ALELEA ZI, SAMB. 16 OCT. 6 7 încheierea. Iată punctele principale cari s’au discutat și admis de membrii congresului : 1) Bacilul leprei este factorul principal ce produce boala. 2) Cum se introduce bacilul in organism nu se cunoaște , probabil că gura și mucoasa nasală* sunt căile principale. Sigur insă este că omul este purtătorul bacilului. 3) Lepra este o boală contagioasă, insă nu-i hereditară. Cu căt mediul social se mai rea, cu căt mizeria fisiologică e mai mare, cu atăt și pericolul boalei pentru acea localitate e mai mare. 4) Toate mijloacele pentru vindecarea boalei au rămas pănă in present zadarnice. De aceea, acolo unde se observă că boala ia un caracter epidemic, se simte necesitate de isolare. Succesele ce s’au obținut in Norvegia, prin isolare forțată, vorbesce pentru această metodă. După aceasta, se votă următoarea propunere a lui Hansen : 1) In toate țerile unde lepra formează focare sau ia o mare extensiune, isolarea este cel mai bun mijloc de a impedica propaganda boalei. 2) Declarațiunea obligatorie, supraveghiarea și isolarea, după cum se practică in Norvegia, trebuie săie recomandate tuturor națiunilor, ale cărora municipalități sunt autonome și posedă un număr suficient de medici. 3) Trebue de lasat autorităților administrative, ingrijirea de a decide dupa avizul consiliilor sanitare, măsurile de detail in raport cu condițiunile sociale din fiecare țară. Declarând ședința inchisă d. Virchow mulțumește membrilor și secretarilor congresului pentru osteneala lor. Apoi mulțumi miniștrilor precum și șefului sanitar și prof. Lassar pentru partea ce luară la organizarea congresului. După care răspunseră mulțumind d-nii Kirchner, Kohler, Hansen și Lassar. Dl. Lassar termină cuvîntarea sa prin prin, cuvintele : „Trăiască Împăratul“ la care adunarea respunse in cor și stând in picioar . Hoch ! Hoch ! Hoch ! Berlin, Octombre 1897. Dr. S. S. DE ÂRENDAT Moșia ONEȘTII și URZICANII din comuna Șipotele și moșia BOROSOAIA din comuna Ceplenița, ambele din județul Iași, proprietatea d-nei ELENA STURDZA. Arendarea se face pe un period de 5 sau 7 ani și cu începere de la 23 Aprilie 1899, intrându-se cu plugul in toamna anului 1898. Doritorii sunt rugați a se adresa pentru orice lămuriri si condițiuni, la avocatul. ATANASIE AT.GHEORGHIU in Iași, lin Pi mail nou 8* pentru Un viip CU un cal sau doi este de vînzare. A se adress str. St. Neculai 13. MULȚUMIRE Aducem prin aceasta, mulțumirile noastre vii, d-lui dr. curant Anghel care in timpul cel mai scurt posibil, a vindecat de anghina difterica pe fiul nostru Petru, dăndu-și toate silințele posibile. Aseminea mulțumesc d-lui dr. consultând Hertenberg.* De a.xe:ExcL © t MOȘIELIE : Isvoarele, Epureni, Băiceni și tizinca din județul Iași A se adresa la IS 1 George A. Scorțescu. Sau la redacția EVENIMENTUL. %=£ EVENIMENTUL 1897 CRONICĂ ZILEI Ministerul cultelor a autorizat pe d. David Blechman se înființeze un azil mozaic in orașul Tîrgul-Frumos. Simbătă d. procuror Lefter-Dumitrescu dinpreuna cu d. dr. Bogdan au făcut autopsia cadavrului fetei Maria I. Balan din Tomești, decedată in spitalul Sf. Spiridon. Constatindu-se că numita a murit din cauza febrei tifoide, Pachița Balan, acea care bătuse pe Maria, va fi* dată in judecată numai pentru loviri simple. *3 La concursur de fizico-chimice de la școala normală superioară au reușit d-nii Nether I. si Andriescu Vasile. O Camera de punere sub acuzare a trimis in judecata tribunalului corecțional din Botoșani pe Constantin Gh. Crețu din comuna Tudora, pentru că a cauzat femeei Maranda Sandu avortarea dîndu-i substanțe vătămătoare. Asemenea a fost dat judecăței și N. C. Bunduc, pentru că fără autorizarea ofițerului stărei civile, a permis îngroparea cadavrului copilului avortat. Concursul de matematice de la școala normală superioară a fost casat de comisiune. Simbătă candidații au dat o nouă teză. Cauza casărei concursului se zice că e imprudența unui candidat, care se lăuda câtre un prieten că a copiat perfect la teză nefiind păzit de nimeni; din nefericire pentru el in odaia de alături se afla un profesor universitar, care a comunicat cele auzite d-lui Tzony. In viderea vizitei ce M. S. Regina va face școalei profesionale a Reuniunei femeilor române din Iași, direcția acestei școale va organiza o exposiție splendidă de lucrările efectuate de elevile școalei. Primirea augustei suverane se va face de toate profesoarele și elevile școalei care vor presenta Suveranei un buchet frumos de flori naturale. Se spune că M. S. Regina va inspecta și spitalul de copii „Caritatea“ și școala profesională de fete Sf. Sava.X loialitate pentru a lua toate măsurile de a impedica întinderea epidemiei. X Tribunalul secția 111 a fixat ziua de 17 Octombrie pentru a proceda la deschiderea testamentului defunctului Andrianopol. X 11. dr. Felix printro telegramă trimeasă Simbătă către prefectul de județ, face cunoscut că exportul pentru străinătate a animalelor și productelor animale din județul Iași, este permis. In consecință, îl ivită a pune aceasta la cunostința primarului și veterinarului orașului Iași precum și medicului veterinar al județului. or. dr. Weâtfried, președintele asociațiunei generale a israeliților păminteni, a adresat primului ministru următoarea scrisoare . Dlui Dimitrie A. Sturdza, președintele consiliului de miniștri și ministru de externe. Cu prilejul inaugurărei monumentului in memoria batalionului 2 vinători la Ploești, secțiunea noastră din localitate, in vedere ca e compusă din foști militari, fiind invitată formal de către comitetul de inițiativă spre a lua parte la această festivitate pur națională, d. prefect in numele guvernului a interzis președintelui acelei secțiuni d. dr. Margulies* de a se presenta la serbare cu toți membrii. Adine răniți in sentimentele noastre de foști militari, aducem respectuos la cunoștința d-stră acest fapt extra ordinar, rugîndu-vă, domnule prim-ministru, să bine-voiți a da ordine d-lui prefect ca sa nu fim înlăturați de la această festivitate. Președintele asociațiunei generale a israelițior păminteni Doctor F. Westfried. Medic de regiment cl. II, nu reservă o Zadarnic — zice Constituționalul — caută guvernul cu ajutorul Independenței române să scape de răspunderea decorării lui lezenki și să arunce toată vina pe asupra ministrului de externe austro-ungare asupra legațiunei noastre din Viena și consulatului din Pesta. Suntem informați in mai destul de positiv că lista decorațiunilor de împărțit s’a supus de cu vreme la cunoștința d-lui D. Sturdza și in special in ceea ce privește pe leszewski era făcută in dreptul numelui următoarea observație: fost procuror in chestia memorandului. 1 deie suma de 300 lei cuvenite ei conform donațiunei d-lui Dimitrie Suceveanu. * * * Epitropia spitalului »Caritatea» a cerut primăriei să plătească suma de 1000 lei subvenția cuvenita acelei spital (pe trimestrele de Iuli și Octombre. Asemenea a cerut și epitropiei sf. Spiridon, suma de 350 lei, venitul pa jumătate de an, din donațiunea făcută de dl. Suceveanu. I Mici informații — Alaltaeri noapte s’a pradat debitul de tutun a d-nei Gatinca Dimitriu din strada Cuza-Vodă No. 106, furîndu-se 3 roți de tutun a 10 bani pachetul și 20 lei in aramă. Pănâ’n present, poliția n’a dat de urma hoților. — Femeia Maria Rusu zisă și Țugui, eri pe cînd intindea niște cămeși la etajul al 2-lea de la casele d-lui dr. Solomonovici din strada Veche, lunecind probabil a căzut de la o înălțime aproape de 7 metri. Femeia și a rupt mina stingă și la cap a capatat o leziune gravă. Pacienta a fost transportata la spit. Sf. Spiridon. Mai mulți cetățeni din Tărgu Frumos au cerut prefectului de județ se ordone daramarea feredeului din acel oraș căci amenință a cădea peste cei ce merg in el. Se știe că in urma inspecției făcută de dl dr. primar al județului,sa ordonase să se facă reparațiunele necesare acelui feredeu, in caz contrar se fie inchis. De atunci au trecut citeva luni și nici o reparație nu s’a făcut așa că feredeul azi a ajuns intr’o stare impracticabilă. D. dr. Crivăț, actual medic de plasă in județul Iași, a fost numit provizoriu medic comunal in Iași in locul d-lui dr. Antonescu, care a fost numit, in urma concursului, medic primar la spitalul Sf. Spiridon din Hirlau.X Ivindu-se mai multe cazuri de anghina difterică in comuna Voinești, dl medic primar al județului a plecat in acea X .............. c O T 1 D I A N E. ACHITAT!... Un amic îmi povestește un fapt nespus de uimitor adevarat insă—pe care l’a cetit intr’un ziar. Un soldat, al cărui nume nu ne interesează, dintr un regiment oarecare, fiind dat in judecata tribunalelor militare pentru recidivă de dezertare, a fost achitat,—și a fost achitat numai și numai pentru ca apărătorul său a arătat, cu martori și cu dovezi indiscutabile, suferințele și torturele îngrozitoare pe care acel soldat le suferea de la un sergent in armată, și care l’au făcut să dezerteze pentru a doua oară.... Și cu toate acestea, un soldat achitat de tribunalele militare,—rămine totuși un fapt de mirat. Suntem așa de deprinși ca, in judecățile militare, să vedem pe cei de jos condamnați uneori chiar fără vină, pe cînd gradele superioare primesc pedepse foarte mici, cînd nu’s achitați, pentru greșeli sau delicte mai mari, incit ’achitarea acestui soldat ne apare ca un fapt izolat și straniu. Că judecătorii militari au ținut samă de suferințele indurate de acel soldat, iarăși ne pare de mirat, dat fiind faptul că....nu’i in obiceiul judecătorilor cazoni acest lucru. Dar tocmai împrejurarea că descrierea torturilor suferite de acuzat a mișcat și influențat pe niște judecători și incă militari, ne aratăm ce grozave trebuie să fi fost acele torturi. Căci niste simple bătăi suntem siguri că nu ar fi avut asa de mare inrîurire asupra hotărîrei judecătorilor’... De aceia ar fi interesant lucru să stim dacă justiția militară, care a achitat pe dezertorul recidivist, luata măsura ca să cheme inaintea sa pe sergentul torturator—adevăratul vinovat pentru dezertarea achitatului.... Odin.X Societatea de binefacere din Iași, a cerut epitropiei spitalului sf. Spiridon să x * Ministerul a incunoștiințat prefectura de județ cu un individ numit Gheorghe Lege expulzat din Budapesta ca fiind agitator socialist căuta să se introducă in Romasnia. In consecința invită pe prefect a lu« toate măsurile pentru care să se oprească intrarea acestuia intră și -i trimete tot odată semmsimantele acestui individ. 1 Prefectura de județ a înștiințat despre aceasta și pe prefectul de poliție. Dar de cind socialiștii nu se mai pot bucura de ospitaltatea țarei românești . Petreceri locale Berăria Unirea. Ia fiecare seara orchestră sub conducerea renumitului Gh. Borteanu și Ionică Barbu. Bere de Bragadir și Luter excelentă. ¥ O. Sturdza e Ungur 1!! Din Dreptatea. Nu se glumă de 1<>c. Când afirmăm că d. Sturdza, prim ministrul țarei românești de ungur, avem in fața noastră cunoscutul și savantul Lexicon Brockhaus, in care la litera S, se poate citi următoarele : »Sturdza (Stourdza), eine Moldavische »Boiarenlamilie, leitet ihren Ursprung von »den ungarischen Turzos ab. die im 15. »Jahrhunderte nach der Moldau kämm, »dort grosse Besitzungen erwarben... Adică, pe românește : »Sturdza, o familie boerească din Mol dova, își trage origina de la familia ungurească Turzos, care s’a stabilit in »Moldova către secolul XV-lea și a dobindit acolo mari proprietăți .. .* X X NOILE CLĂDIRI LA BĂILE SLANIC Epitropia" casei spitalului sat. Spiridon va începe din toamna acesta construirea unui nou pavilion p lângă Cascada la băile Slănic (Moldova). Subsolul și lucrările din lemnărie vor fi gata in astă toamnă și in cursul lunei Aprilie viitor pavilionul va fi gata pentru sezonul viitor. Acest pavilion va costa pe epitropie suma de 17,500 lei și va fi destinat a servi vizitatorilor la restaurant, cafenea, bererie, lăptărie etc.* ♦ * ... Asemenea epitropia a dispus in principiu instalarea de băi calde in noul local de la băile Slănic, de sub Hotelul Racoviță. X Societatea damelor de »Binefacere« din Iași, de sub președinția d-nei Maria A. Catargi, printr’o cerere adresată epitropiei casei stt. Spiridon, roagă să se elibereze d-nei Emma Conga casieră societatei suma de 300 lei venitul pe jumătate de an, ce se cuvine acelei societăți după actul de donație a d-lui Dumitru Suceveanu . Epitropia spitalului sst. Spiridon a obținut gratis 20 Care de crengi de molift și stejar din pădurea Poeni proprietatea A. S. Regale Principele Ferdinand, pentru decorarea spitalului central. Ministerul de interne a permis exportul pentru străinătate a vitelor și productelor animale din județul Botoșani, febra aftoasă fiind stinsă din acel județ. X Compania Angio-rranceza Din Londra Fabrica da Confectiuni pentru Dame Aduce la cunoștință onor. Public Ieșan că de la 1 Septembrie c. se va deschide depoul cu detail al fabricei in strada Ștefan cel Mare No. 11 vis-a-vis de magasinul Louvru cuprizănd bogate și complecte asortimente de toate articole de confecțiuni precum: Jachete, Pelerine, Rondoluri, Gulere pentru ronduri lucrați și brondate elegant in mătase, tei, aplecațiuni de eleganță rară modele cele mai noi franceze pentru sezonul de toamnă și iarnă. Prețul Fabricei 30% mai eftin ca oriunde. LOT FRIA Comitetului spitalului .Elsabeta Doamna Caritatea Galateai“ Autorizată cu adresa No. 498196 d-lui ministru de interne 300000 bilete a 1 leu unul Câștiguri 1 a 12-000 Lei 12-000 1 „ 8-000 „ 8-000 2 „ 5-000 10-000 10 „ 1-000 „ 10-000 10 „ 500 „ 5-000 10 1 200 „ 2-000 64 Câstiguri in valoare de lei 50-000 Biletele se găsesc de vânzare: In Galați, la sediul Comitetului In țară, la prefecturi, la primării,la administrațiunile financiare, la debitanți de tutun și la cassa de schimb R. Marcu din București strada Regală. No. 2 Cumpărătorilor ,de la Comitet și de al 200 bilete in sus, li se acordă un însemnat scăzămînt. Tragerea va avea loc in ziua de 26 Octombrie 1897. Comitetul No. 1297 Galați, 26 Septembre 1897 30 „ 100 „ 3000 Subsemnata, in drumul Iași Raducăneni perzinderi din trăsură un cufăr, voi da o bună recompensă celui ce -i va fi găsit și aduce la Spitalul din Răducăneni sau la Iassy strada Bunavestire No. 1. Cuierul conținea documente de case și “Oșie, creanțe, longiuri, haine de doliu, Și diferite mărunțișuri. Cleopatra dr. Antoniu 1897 Octombrie 10. DR. I. MILIAN După o practici de mai mulți ani la spitalul de copii „Caritatea“, s’aŭ restabilit in Iași. Strada Palatului No. 11 Orele desconsultație de la 8 —11 a. m. și de la 3-6 p. m. ANUNCIU ! Marele hotel Trayan fiind aranjat cu totul din nou, restaurantul a trecut sub administrația d-nei Launey caree-a aranjat complect cu o bucătărie exemplară și 1 serviciu prompt. Se primesc abonamente atit in localul restorantului cît și pe la domiciliile abonaților, cu prețurile cela mai moderate. Depun și masă cu preț fix. Se execută supeuri și banchete pentru nunți, baluri, etc, atît in sala restaurantului precum și la domiciliuri particulare. Sper ca Onor, public mă va onora vizitînd restaurantul meu. Cu toată stima, Maria Launey DEBORA Salon de Model 28 rue Lăpușneanu 28Q Grand Assortiment de chapeaux élógants pour promenade et visite. ____________Chic párisién____________ Doctorii au părăsit cuötileu, copaciul și spintele pentru a prescri in locul lor Sântaiul Midy. Tinerii, foarte avisați refusă orice capsulă care nu poartă numele Midy.__________________________ MUZE TT Hanul Turcesc Str. Ștefan cel Mare BUTA EMT1E Cea mai mare Panoramă din lume prin 150 ochiane Scenele petrecute in toată lumea din ultimii ani Cu tablouri lucrate de cei mai buni artiști Lumină electrică _____ Intrarea 30 bani LA IZVORUL DE GAZ „PLEVNA“ Colțul str. Sf. Lazăr și Frecău Se face cunoscut că la 10 curent se deschide marele depozit de gaz regal cu prețurile cele mai avantajoase. Gazul este inconcurabil in calitate și preț. Berăria Centrală In fiecare sară orchestră sub conducerea celebrului violonist profesor V. Borteanu și a decanului artiștilor ieșeni Tonica Barbu. Bere Zimbru-Bere Peleș (Oppler)-Bavareză. Doctor S. Dulberger De la facultatea de Medicină din Viena După o practică mai lungă in spitalul Universal din Viena, mai in special, clinică Hofrath. prof. d-rului Dräsdhe. Stabilindu-se in Iași STRADA BĂRBOI No. 17. Consultă de la 8—10 a. m. și 1—3 p. m. In boale interne, de femei, copii și boale secrete. H. Ulrich Medic Vaccinator locuește la Gară. D-na E. Olinchievici—Zuhr Centistelași Str. Golia 42 Reintorcindu-se din străinătate și areluat ocupațiunele flaktorii*iof 1.006 apartamente din UCINOlI ICI oasele strada Buzdugan No. 6. Informațiunile se pot afla la d-na Maria Gatargi strada 40 Sfinți.