Familia, 1985 (Anul 121, nr. 1-12)

1985-01-01 / nr. 1

2 familia Personalitate de înalt prestigiu, remarcabil om politic și de stat, strălucit om de știință și savant de renume mondial, tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu reprezintă un exemplu de devotament nemărginit, ce se evidențiază cu consecvență de-a lungul activității revoluționare consacrată cauzei construcției socialismului și al viitorului comunist al patriei noastre. Militant de seamă în conducerea partidului și statului, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., prim viceprim-ministru al guvernului, președintele Consiliului Național pentru Știință și Tehnologie, tovarășa Elena Ceaușescu a adus o contribuție de excepțională însemnătate la elaborarea programelor de dezvoltare economico-socială a țării pe baza celor mai noi cuceriri ale științei și tehnicii. Contribuția de seamă în știința și tehnologia din chimia contemporană este cunoscută și unanim apreciată. Dezvoltarea dinamică a chimiei în anii construcției socialiste, cu deosebire în ultimii 20 de ani, reliefează cu strălucire aportul nemijlocit al tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu, capacitatea organizatorică inspirată, demonstrată prin înființarea Institutului Central de Chimie, constituind prin reunirea tuturor forțelor oamenilor de știință, inginerilor și chimiștilor din cercetare, inginerie tehnologică, proiectare și învățămîntul superior, un valoros potențial pentru dezvoltarea și în viitor a industriei chimice, conform istoricelor prevederi din documentele Congresului al XIII-lea al Partidului Comunist Român. Ca om de știință și cercetător, activitatea tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu a fost orientată, în mod deosebit, spre un domeniu de mare importanță pentru economia națională și anume sinteza elastomerilor stereospecifici. în acest sector de cercetare, înființat și dezvoltat de tovarășa Elena Ceaușescu, s-a desfășurat o vastă activitate de cercetare cu caracter fundamental și aplicativ, căutînd să răspundă cerințelor dezvoltării industriei chimice și a altor ramuri industriale. Munca desfășurată s-a materializat în realizarea unor mari instalații industriale cum sunt cele de cauciuc poliizoprenic de la Brazi și de terpolimeri elastomeri de la Combinatul Petrochimic din Pitești. A intrat în funcțiune de curînd la Combinatul Petrochimic Brazi o altă importantă instalație industrială — cea de cauciuc polibutadienic. în curs de industrializare în actualul cincinal sînt și alte tehnologii ca de exemplu tehnologiile de sinteză a bloc copolimerilor, elastomeri termoplastici de mare importanță pentru economia națională (deoarece în prelucrarea lor se elimină operația de vulcanizare), tehnologiile pentru rășini de hidrocarburi și altele. Sub conducerea tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu au fost elaborate și alte tehnologii, cum sunt cele pentru poliesteri plastifianți și poliesteri pentru spume poliuretanice, în baza cărora a fost realizată o primă instalație la Combinatul Petrochimic din Timișoara și urmează să se realizeze o nouă instalație, de capacitate mai mare în viitorul cincinal. Cercetările au fost îndrumate spre soluții originale, superioare din punct de vedere tehnic și economic, elementele de noutate permițând obținerea unui număr mare de brevete în țară și în străinătate. In același timp s-a urmărit în permanentă creșterea eficienței cercetării, scurtarea termenelor de cercetare, aplicarea rapidă în industrie, precum și perfecționarea, în continuare, a tehnologiilor aplicate. Preocuparea tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu pentru aspectele de cercetare fundamentală în chimia macromoleculară este pusă în evidență începînd cu teza de doctorat „Polimerizarea stereospecifică a izoprenului" și numeroasele articole și comunicări științifice publicate în reviste de specialitate sau prezentate la manifestări științifice din țară sau străinătate. Participarea tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu la cercetarea științifică în domeniul polimerilor este concretizată de asemenea, prin numărul mare de comunicări prezentate la manifestări științifice de prestigiu din articole și cărți, traduse și cunoscute în multe țări ale lumii. Astfel, lucrarea „Cercetări în domeniul sintezei și caracterizării compușilor macromoleculari“, apărută în 1974 în Editura Academiei, a fost tradusă și publicată în edituri renumite din R. F. Germania, Italia, U.R.S.S. Franța, Marea Britanie, Olanda, Grecia, R. P. Chineză, Turcia, Japonia, Mexic și din alte țări. Lucrarea „Polimerizarea stereospecifică a izoprenului" a apărut în anul 1979. Această carte, cuprinzînd și teza de doctorat susținută în anul 1967, a constituit un eveniment editorial și s-a bucurat de aprecierea unor savanți de renume. Tradusă în limba greacă și apărută la Atena, lucrarea a fost primită cu deosebit interes de lumea științifică din această țară. Această lucrare apărută în limba rusă la Moscova a fost apreciată elogios de prestigioși oameni de știință sovietici, printre care acad. V. A. Dolgopolsk, autorul prefaței la ediția rusă. Al doilea volum de culegeri de articole apărut la București, în Editura Academiei, „Noi cercetări în domeniul compușilor macromoleculari" reunește o parte din lucrările elaborate în anii 1976— 1981. Tematica cărții prezintă cu claritate orientarea cercetărilor spre domenii de vîrf, precum și modul original, modern de abordare și desfășurare a cercetărilor și aduce o contribuție majoră la soluționarea unor probleme de interes științific și economic. Lucrarea a fost publicată, de curînd, în traducere italiană, de casa editorială „Edimen" din Roma. Datorită activității creatoare în cercetarea științifică și a rezultatelor remarcabile obținute, concretizate prin numeroase articole apărute în publicații de specialitate, brevete și lucrări, tovarășa acad. dr. ing. Elena Ceaușescu și-a cîștigat un renume atît în lumea științifică, cît și în cea industrială, fiind distinsă cu numeroase titluri științifice și academice. Pe lîngă titlul de doctor în științe și membru titular al Academiei Republicii Socialiste România menționăm că este membru titular și de onoare a numeroase instituții științifice prestigioase de peste hotare: Societatea internațională de chimie industrială din Franța, Academia de științe din New York, Colegiul chimiștilor și inginerilor chimiști din Costa Rica, Consiliul Universității Centrale din Ecuador, Societatea de chimie din Mexic, Societatea de știința polimerilor din Japonia, Academia din Atena, Academia de științe din Illinois , S.U.A. De asemenea este profesor honoris causa al Politehnicii din Londra centrală și doctor honoris causa al Universității din Buenos Aires, Manila, Teheran, Malta, Ankara, Islamabad ș.a. Pe lîngă activtatea creatoare de cercetător eminent, în calitate de președinte al Consiliului Național pentru Știință și Tehnologie a inițiat elaborarea programelor speciale de dezvoltare pentru toate ramurile economiei socialiste, în vederea asigurării în mai mare măsură a independenței economice, a asigurării cu forțe proprii a tehnologiilor destinate dezvoltării cu prioritate a bazei energetice și de materii prime, realizării tehnicilor din ramurile de vîrf ale economiei moderne. Este de remarcat faptul că, cercetătorul de vocație și omul politic revoluționar, cu toate îndatoririle ce îi revin prin funcțiile de înaltă răspundere în conducerea partidului și statului, desfășoară o activitate laborioasă, de îndrumare și coordonare a activității de cercetare științifică, inginerie tehnologică și de proiectare în domeniul chimiei, în calitate de președinte al Consiliului științific al Institutului Central de Chimie. In cuvîntările rostite la Conferința Națională a Partidului Comunist Român, la Plenara Consiliului Național pentru Știință și Tehnologie (1983), tovarășa academician, dr. ing. Elena Ceaușescu, a expus pe larg sarcinile cercetării științifice, dezvoltării tehonologice și introducerii progresului tehnic, în cadrul priorităților stabilite de dezvoltarea economiei socialiste: „In mod deosebit, cercetarea trebuie să-și concentreze activitatea pentru creșterea mai rapidă a bazei proprii energetice și de materii prime. In acest scop se impune intensificarea și perfecționarea activității de cercetare geologică pentru descoperirea și punerea în valoare de noi substanțe minerale și resurse energetice, sporirea eficienței lucrărilor de prospecțiuni și explorări, scurtarea perioadei de trecere de la faza de cercetare la punerea în producție a rezervelor descoperite. Totodată, cercetarea științifică trebuie să asigure crearea de noi tehnologii și perfecționarea continuă a tehnologiilor existente privind extracția și prepararea substanțelor minerale, accentuarea valorificării complexe și complete a potențialului de rezerve, inclusiv a celor situate la mare adîncime sau cu conținuturi mai sărace de substanțe utile". Aceste priorități ale economiei socialiste se reflectă în planul național unic, cincinal și anuale, secțiunea de cercetare științifică, dezvoltare tehnologică și introducerea progresului tehnic. Sub directa coordonare a tovarășei academician dr. ing. Elena Ceaușescu, Consiliul Național pentru Știință și Tehnologie a elaborat programe prioritare, care concretizează cadrul de realizare a sarcinilor ce revin activității de cercetare științifică și inginerie tehnologică în domenii de înalt nivel tehnic, cum sunt: electronica și microelectronica, aeronautica, energia nucleară, chimia polimerilor, fizica plasmei și fizica laserilor precum și cercetările privind tehnologiile viitorului, ca biosinteze, cataliză enzimatică, biotehnologii, inginerie genetică, surse noi de energie etc., urmînd să se asigure cu prioritate tehnologiile necesare activității acestor sectoare de vîrf în economia modernă. In cei 40 de ani de la revoluția de eliberare socială și națională, îndeosebi în ultimii 20 de ani de construcție socialistă, de cînd în fruntea partidului nostru se află tovarășul Nicolae Ceaușescu, s-a asigurat activității de cercetare științifică și inginerie tehnologică o bază materială modernă, laboratoare și ateliere dotate cu aparatură, instalații și utilaje de înalt nivel tehnico-științific. Organizarea cercetării științifice și tehnologice se reflectă în dezvoltarea rețelei de institute și centre de cercetare și inginerie tehnologică și proiectare care se ridicau în 1984 la 215 unități. Personalul din activitatea de cercetare științifică și dezvoltare tehnologică în 1965 de 77 600, iar pentru 1985 se prevăd 254 900, dintre acestea cadrele cu studii superioare au crescut de la 9 600 în 1965 la 102 300 în 1985. Față de cincinalul 1961—1965 evoluția fondurilor de investiții în activitatea de cercetare-dezvoltare-progres tehnic a crescut de 15 ori în cincinalul 1981—1985. Remarcabilă este cuvîntarea rostită la Congresul al XIII-lea al Partidului Comunist Român, în care tovarășa Elena Ceaușescu arăta că în îndeplinirea obiectivului fundamental al activității în cincinalul 1986—1990 și în perspectivă pînă în anul 2000 — făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate și crearea condițiilor pentru trecerea la societatea comunistă — cercetării științifice și tehnologice îi revine o „înaltă răspundere în fața partidului, a poporului de a fi în primele rînduri ale progresului tehnic, de a elabora tehnologii moderne în toate domeniile, necesare înfăptuirii obiectivelor de dezvoltare intensivă a industriei, agriculturii, a tuturor sectoarelor de activitate". „In același timp ,este necesar să acordăm o atenție mai mare și să dezvoltăm cercetarea fundamentală în domeniul matematicii, fizicii, chimiei, biologiei și altor domenii, care să dea o nouă perspectivă întregii activități de cunoaștere a structurii materiei, a tainelor naturii și ale vieții, ale cunoașterii umane în general". In cadrul acțiunilor determinate de politica de pace promovată de tovarășul Nicolae Ceaușescu, Secretarul general al Partidului Comunist Român, a fost constituit Comitetul Național Român „Oamenii de Știință și Pacea". Alegerea ca președinte al Comitetului și al Biroului Executiv al Comitetului a tovarășei Elena Ceaușescu are o semnificație deosebită, aceea că în țara noastră, știința este pusă exclusiv în slujba păcii și a progresului social. In cuvîntarea rostită cu acest prilej se arăta: „ ... întreaga evoluție a umanității demonstrează că progresul și pacea nu pot fi concepute fără contribuția nemijlocită a științei, iar știința nu-și poate afirma posibilitățile de progres decit în condiții de pace". „Concentrîndu-ne forțele pentru realizarea programelor de dezvoltare și construcție socialistă, nu putem uita că atît țara noastră, cît și toate statele lumii au nevoie de pace și de colaborare internațională". Viziunea dialectică asupra rolului esențial pe care știința este chemată să-l joace în procesul de edificare a societății socialiste multilateral dezvoltate, de înaintare a României spre comunism, concepția profund umanistă, militantă despre misiunea și îndatoririle științei în lume sunt principalele trăsături ce caracterizează volumul „Știința și progresul societății" ce reunește cuvîntările rostite de tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu în diferite foruri politice și științifice din țară și din străinătate in perioada 1974—1984, eveniment editorial remarcabil cu care Editura Politică marchează sărbătoarea acestui început de ianuarie. Prezentă în marile evenimente care s-au desfășurat de-a lungul a aproape jumătate de veac în revoluția și construcția socialistă în țara noastră, om politic și de stat, militant comunist din fragedă tinerețe, strălucit om de știință de renume mondial, academican doctor inginer Elena Ceaușescu este un luminos exemplu și îndemn de afirmare a valorilor științifice din țara noastră. în condițiile de activitate nou create sîntem animați de dorința de a participa cu toate forțele, energia și responsabilitatea la realizarea sarcinilor care ne revin în acest cincinal conform istoricelor prevederi din documentele Congresului al XIII-lea al P.C.R. La aniversarea, care o sărbătorim în aceste zile de început de ianuarie, noi toți ne îndreptăm cu emoție și considerație gîndurile noastre către tovarășa academican doctor inginer Elena Ceaușescu, dorindu-i din toată inima. Mulți ani fericiți, sănătate și putere de muncă pentru îndeplinirea înaltelor misiuni încredințate în activitatea de partid și de stat, în activitatea de cercetare științifică. Mihai FLORESCU, ministru secretar de stat la C.N.P.S.T. UN EXEMPLU DE DEVOTAMENT NEMĂRGINIT PE ACEST PAMÎNT ROMÂNESC E luna cîntării luminii din om. Luna cântării marilor inimi care bat pentru fericirea poporului. Luna victoriei Unirii românești, a strălucirii unității umane pe întinderea țării, cînd slăvim înflorirea frumuseții din om, convinși că înalta conștiință a sensului luminos al existenței ne este idealul, steaua miilor de ani lumină pe acest pămînt românesc. Datornici sîntem cinstind zilele deschise nemărginirilor posibile ale nașterilor și ale vieților marilor luptători ai țării, cinstiți cu sufletul nostru suntem slăvind mărturiile durabile ale faptelor marilor oameni creatori de lume nouă. Cercetători ai profunzimii inimilor umane sîntem cîntînd intensa vibrație a spiritului, munca susținută continuu ce luminează dimensiunile timpului și ale societății în care se realizează marile personalități ale gîndirii românești întotdeauna profund umanitară. Un astfel de om este tovarășa academician dr. inginer Elena Ceaușescu, exemplu strălucit de luptătoare comunistă română, care din adolescență a slujit partidul comunist, slujind și astăzi principiile programatice ale P.C.R. cu mare devotament politic. O viață trăită în deplină vrednicie a muncii, dăruită studiului, gîndirii, cercetării, cucerind în filoanele științei, cu ochiul limpede, adevăruri necunoscute încă. In această clipă de afirmare și luminoasă devenire a națiunii noastre, omagiul adus tovarășei Elena Ceaușescu este un omagiu adus țării, un omagiu adus unui mare destin contemporan, crescut la flacăra ideilor partidului, ca om și cărturar deosebit, slujitor al României socialiste și al marilor speranțe de pace în lume. Respect, bucurie, luminează privirile oamenilor afirmîndu-i strălucitoarea prezență în istoria științei și culturii contemporane. In viziunea noastră umanistă există o strînsă legătură între realitatea societății și cultura în acțiune, între civilizația societății și știința în acțiune, între minunea gestului estetic și știința de a trăi în frumusețe etică. Steaua bună ce ne-a luminat pămîntul vestind prețuirea valorii femeii în țara noastră, emanațiile ideilor vestitoare ale dreptății și noului umanism al revoluției proletaristului pe pămînt, înalță între imnurile sărbătorilor noastre din ianuarie ,minunata frunte a femeii române Elena Ceaușescu. Alături de strălucitorul conducător al țării ,tovarășul Nicolae Ceaușescu, creator prin gîndire, fapte și neostenită luptă al destinului României Socialiste de astăzi, tovarășa Elena Ceaușescu, militanta comunistă dăruită cu pasiune și mare devotament progresului, țării, înalță prin cultură și știință cele mai frumoase aspirații ale oamenilor pămîntului românesc. Cu multă admirație, profund respect, iubire și mîndrie de țară, ani mulți de împliniri și bucurii, urăm biruitoarei personalități a tovarășei Elena Ceaușescu. Violeta ZAMFIRESCU