Familia, 1901 (Anul 37, nr. 1-52)

1901-01-28 / nr. 4

Tu lăcrimioară, Tu lăcrimioară cristalină, Ce-mi faci pe faţă largă cale, De ce nu eşti cerneală neagră, Să scriu cu tin’ un vers de jale ? Să facem slove-atât de negre Pe-o foaie albă de hârtie, Ca dragul meu dintr'o privire Să ştie, Că inima mea sfâşiată De dragostea-i mistuitoare, Îmi moare. Elena din Ardeal. Zece ani de mişcare literară în Transilvania. 1890-1900 — Material critic. — (Urmare.) IV Literatură artistică. 1. Poesia. In poesia noastră artistică putem distinge deja pe la începutul deceniului doue curente, produse de influenţa lui Eminescu şi de aceea a lui Coşbuc. Amândoi aceşti poeţi sunt cetiţi de societatea noastră , cel dintâi mai mult de cătră tinerime, iar Coşbuc în familie, unde-l face popular „Tribuna“. Baladele şi idilele acestuia sunt înveţate de-a rostul, cu mult înainte de a apare în volum. Amândoi îşi au imitatorii lor, imitatori nu tocmai fără valoare, nici fără simţ artistic, unii dintre ei ajungând chiar la un grad de măestrie a formei şi la oarecare originalitate în fond. Aproape la toţi aceşti imitatori se vede apoi oscilarea intre cele doue direcţii estetice, hesitarea de a se decide pentru una sau alta şi a urmă o singură cale. Sub aceşti imitatori, firesce, n’am înţeles stolul de versificatori, cari, luând de aici o trasă, de colo o idee, înjghebează strofe rimate şi umplu coloanele rîvnitoare de material, ci am numit acele firi cu disposiţii artistice, cari sub influenţa celor doi maeştri şi prin muncă au reuşit să ne dea versuri, ce nu pot fi cetite, fără ca să lase vreun răsunet în sufletul nostru. Măiestri se nasc numai la mari intervaluri de timp, iar lăţirea evangheliei române reservată apostolilor, ucenicilor, ce vin după dânşii. Intre aceşti ucenici locul întâi şi l-a asigurat loan Popovici, cunoscut cu atributul „Bănăţeanul“. Prin firea lui sensibilă şi bolnăvicioasă înclină mai mult spre estetica lui Eminescu. în poesiile sale se inspiră adeseori de „ţîrîit de greeri“, de „luna îngândurată“, „freamăt dureros de pădure“ și „de ale tale Numărul 4 Gradea-mare 28 ian. (10 fep. 1901.) Anul XXXVII. Giuseppe Verdi.