Femeia, 1996 (Anul 49, nr. 1-12)

1996-01-01 / nr. 1

f ■ Magia sărbătoră. Cumpăna anilor este momentul în care abandonăm grijile, necazurile, incertitudinile existenţei noastre tumultuoase. Seduşi de parfumul speranţei — care niciodată nu moare —, rescriem, optimişti, inventarul năzuinţelor, cu dorinţe şi idealuri noi. Scrutăm încrezători către viitor, către culmile anului în care abia am intrat. Ne gândim la mai bine, la o viaţă şi o lume mai bune, mai frumoase. Vom găsi, în noi, forţa de a ne reîncrede unii în ceilalţi şi de a ne izbăvi, prin iubire, în anul care tocmai şi-a deschis porţile? Nădăjduim că istoria — aflată intr-o clipă de răgaz — ne va feri de viscolele sale. în bătătura planetei e loc pentru binele fiecăruia-n parte, şi-al tuturora laolaltă! Bucuriile personale se circumscriu binelui colectiv. Să lăsăm de o parte patimile, pizma, resentimentele şi duşmăniile necugetate şi să ne regăsim oameni între oameni, fraţi buni în acest timp şi în acest colţ de Univers. Cu sufletele luminate de neprihană, am întâmpinat colindătorii. Magia vorbelor lor frumoase a înmuiat şi coaja inimilor celor mai reci. Le-am îngânat urările, jinduind la împlinirea lor. Tămăduitoare este această clipă a anului! Rănile trecutului se-nchid, alinate de balsamul nădejdilor şi viselor noastre de viitor. Vom pune zăgazuri noi înstrăinării, amăgirilor şi tristeţii. Şi, totuşi, contemplativi, undeva, discret, în caietul gândurilor noastre se insinuează şi nostalgia după timpul apus, pe care nimeni şi nimic nu-l mai poate aduce-napoi. S-a mai scurs un an, apropierea crepusculului trecerii noastre prin această lume ne strecoară prin vine un fior subţire. Din 365 de zile şi 365 de nopţi — în care ne-am bucurat, dar ne-am şi întristat, am iubit şi, poate, am fost iubiţi, am urât şi, poate, am fost pizmuiţi, am iertat şi, poate, am fost iertaţi, am greşit şi, poate, ni s-a greşit, am nedreptăţit şi, poate, am fost nedreptăţiţi, am epuizat gama tuturor stărilor de spirit, adică am ars pe rugul înalt al vieţii — din frământările şi trăirile noastre rămâne un vraf de amintiri. Pe unele le vom păstra, pe altele le vom pierde în neantul uitării. Uitarea are şi ceva benefic în ea: ne despovărează de regrete, de amintiri amare, de pornirile răzbunătoare, de teama — cu care ne-am trezit în unele dimineţi — de a fi oameni, de a fi supuşi, adică, şi nefericirii, de a îndura insuportabilul, despărţirea, nestatornicia, vremelnicia... Se schimbă anii, şi peste tot cortegiul emoţiilor şi senzaţiilor noastre cea mai stăruitoare este aceea de înnoire, în pragul fiecărui nou an ne încearcă presimţirea — himerică, uneori! — că viaţa noastră va cunoaşte prefaceri de mai bine, că vom trăi mai curat, mai frumos. E dramul de încredere, de speranţă şi de curaj, de care avem atâta nevoie spre a păşi către viitor!... GEORGE IANCU MINICRONICA MONDENĂ • Pe măsură ce apetitul protipendadei pentru petreceri crește, barurile, discotecile şi ciubulețele devin neîncăpătoare pentru cele mai năstruşnice party-uri. După o chermeză cu valuri de bere, amatorii de băuturi mexicane și-au dat întâlnire la... Tequila party", organizat de inventiva Cornelia Paloş de la „Café Cinema". Decernarea premiului pentru ,Cine bea mai multă tequila în timp de cinci minute" a fost urmată de asaltul ringului de dans, invitaţii disputăndu-şi locurile de pe lângă coşurile cu banane şi... baloane. Pe lângă nelipsitul, de-acum, Cătălin Botezatu, s-a remarcat prezenţa Indirei şi a lui Paltin Nottara, a numeroşi oameni de afaceri şi VIP-uri din lumea spectacolului. O chermeză pentru Lumea Bună, dar fără obişnuitul happy-end, cei mai înrăiţi consumatori de tequila au ajuns la... Spitalul de Urgenţă. Pe când o „Ţuică-party“... • într-o atmosferă intimă, fără surle şi tobe, actorul Gheorghe Dinică şi-a sărbătorit renunţarea la burlăcie. La Schitu Goleşti, din zona Câmpulung Muscel, celebrul actor s-a căsătorit cu superba Gabi Kino, patroana de la Bingo „Chez Gabi". Invitaţii, în somptuoasa casă a miresei, s-au ospătat din belşug cu bucate tradiţionale, stropite, bineînţeles, cu vinuri din podgoriile autohtone. O nuntă fără lăutari... Le dorim şi noi „Casă de piatră"! • în schimb, deputatul Bebe Ivanovici şi-a primit oaspeţii la restaurantul „Mon Jardin". La ceremonia căsătoriei sale cu domnişoara Geta, au participat doar rude, prieteni şi invitaţii nănaşilor, în persoana altor VIP-uri: doamna şi domnul avocat Adrian Pătraşcu. Irina Loghin a întreţinut dispoziţia debordantă a mesenilor şi ritmul horelor, iar Mache Sulamita şi Romică Ţociu (nume consacrate!) pe cel al „momentelor vesele". S-au distins Mircea Pavlu, Dan Claudiu Tănăsescu, Florentin Scaleţchi şi chiar Ioan Vasile Gringo. O atmosferă.. „gringo", cu băutură şi mâncare ca în poveşti. Cui îi dă mâna . Le urăm şi noi să aibă „Casă de piatră"! VALERIA FIUMON INFERNUL GLORIEI Nu e deloc o noutate, prin fiecare apariţie publică, prin fiecare gest, prin fiecare declaraţie a sa. Madonna urmăreşte cu obstinaţie să rămână capul de afiş al mass-mediei de scandal. Să trecem, totuşi, în revistă câteva din excentricităţile comise de năbădăioasa cântăreaţă doar în ultimul an. A afirmat, pe rând, că este bisexuală, că şi-a-nceput viaţa intimă în urma unui viol, că îşi doreşte un copil... din flori, ba nu chiar din flori, ci a alcătuit o lungă listă de... tătici pe care i-ar prefera: sportivi, actori, politicieni, că e deja gravidă în luna a noua, că se va mărita în curând, că nu se va mărita niciodată, că doreşte să devină preşedintele Statelor Unite, că doreşte să devină un preşedinte... planetar, a vrut să viziteze Vaticanul, a editat postare cu Fecioara Maria îmbrăcată într-o rochie a sa sexy, a bătut un ziarist care ar fi vrut să constate singur dacă vedeta şi-a injectat sau nu silicon, etc. etc... Un bilanţ de activitate extrem de bogat, nu? La care se adaugă şi lansarea câtorva cântece. Printre scăpări! ŞI ENGLEZII VOR IMPORTA CURENT ELECTRIC! ...Şi totuşi, excentrica interpretă de muzică pop sus-amintita este puternic rivalizată, în disputa asupra întâietăţii în presa de scandal, de către perechea princiară Charles-Diana. Astfel, după ce mai întâi viitorul rege şi-a demonstrat francheţea, curajul şi bărbăteasca demnitate în faţa... viitorilor săi supuşi, dar şi în faţa opiniei publice mondiale, recunoscându-şi infidelitatea, nici Diana nu şi-a lăsat superbia terfelită. Transmise la televiziune, la o oră de vârf, de către canalul BBC, confesiunile prinţesei de Walles, cum că şi-a înşelat soţul cu chipeşul maioraş, de la care lua lecţii de hipism, erau să provoace căderea sistemului energetic naţional, datorită supraîncărcării reţelei electrice cu milioanele de televizoare aflate în funcţiune. Pentru a se acoperi consumul suplimentar, au fost pornite grupurile de generatoare electrice de rezervă! Cât o priveşte pe regina Elisabeta a ll-a, s-a înfuriat atât de tare pe postul BBC încât s-a... mutat cu discursul de Crăciun pe alt canal! Cum viitoarele episoade ale partidei Charles-Diana se anunţă în continuare palpitante, englezii se pregătesc pentru importuri masive de energie electrică... VIAŢA DE... CÂINE Dacă francezii le-au dăruit americanilor Statuia Libertăţii — o copie care a făcut uitat originalul —, atunci şi newyorkezii stau permanent c-un ochi aţintit asupra parizienilor. Bunăoară, în capitala Franţei s-a deschis prima „baie publică" pentru câini: „stabilimentul“ oferă tot confortul pentru clientela canină, şampon care nu irită ochii, perii speciale pentru „coafat" blana, mese pentru uscat. Ei bine, New York-ul a consemnat şi el o premieră mondială prin inaugurarea serviciului de taximetre pentru câini. Confortul la concurenţă cu Parisul, pe parcursul deplasării vor beneficia de locuri special amenajate, parfumate, comode, putând, de asemenea, servi conserve şi oase. Luxul canin newyorkez pare, aşadar, în uşor avanta). De aşteptat replica franceză* BELLADONNA Primire "flacara" Sfârşitul anului trecut a marcat, alături de multele evenimente ale anului, şi acordarea prestigioaselor premii ale revistei "Flacăra", pentru anul 1994, cele mai vechi din presa românească. Ceremonia a avut loc la Clubul "Flamingo" din Bucureşti, recent inaugurat. Printre fericiţii laureaţi, cum ar fi Teodor Meleşcanu, Dimitrie Sturdza, Geo Dumitrescu, Alexandru Paleologu, Cristian Ţopescu etc., se numără şi doamnele Leopoldina Bălănuţă (premiată pentru tulburătoarea sa prezenţă pe scenă şi în viaţă), Georgeta Stoleriu (pentru ceea ce este ca artist şi ca dascăl) şi Reka Lazăr-Szabo (pentru împunsăturile sale de aur la floretă). Să le urăm în continuare multe succese, sănătate şi fericire ! EMINESCU Când apele timpului încep să se aşeze liniştite în albia anului abia născut, ne place să depănăm povestea omului cu destinul căruia ne contopim, rând pe rând, generaţii după generaţii. Eminescu înseamnă o iubire tragică, veche de când lumea, încărcătura ei de romantism, de sensibilitate, a fost însă deseori aruncată, de pe soclurile imaginaţiei noastre, în realitatea brută ce ne înconjoară pe toţi ori în aura magică a fiinţei lui de duh şi ţărână, spre care cu greu mai putem pătrunde. L-au divinizat şi l-au hulit şi atâta patimă s-a revărsat către el, toţi uitând că, năzuind spre lumină şi veşnicie, Eminescu a fost totuşi, înainte de orice, un om. A purtat naşterea sa semn de bunavestire pentru neamul lui, şi pentru aceasta, el a trecut prin zi şi prin noapte, a iubit şi a plâns, a visat şi s-a chinuit, cu moartea pre moarte călcând. Câteodatâ, pare departe de lumea noastră, pentru că îl aşezăm noi departe, deasupra, mult prea sus. Ne place însă mereu să-i depănăm povestea, începută ca o profeţie, în miez de iarnă şi sfârşită aici, pe pământ, într-o zi de vară fierbinte. Putem să credem că Eminescu e lacrimă, vis şi miracol, putem să visăm că Dumnezeu însuşi l-a făcut mântuitor de suflete, trecut ca un zbor în lumea umbrelor ce ne ocrotesc etern neamul. Dar, în parfumul de smirnă şi aducere-aminte, el mereu ne va apărea, ca să vorbească despre faptul că, înainte de orice, a fost un om, pe care destinul pământesc l-a unaom,« via,cin.,» dueroané ,1 mit. p8p£SCU