Flacăra Iaşului, august 1957 (Anul 13, nr. 3401-3425)

1957-08-01 / nr. 3401

-V. Nr. 3401 VIAŢA DE PARTID Să pregătim din timp deschiderea noului an şcolar în de partid ! Un avint puternic l-a dat muncii de propagandă, în ultimul an, Hotărîrea C.C. al P.M.R. „Cu privire la îmbunătăţirea propagandei de partid şi întărirea legăturii ei cu practica construcţiei socialiste“. Hotărirea a constituit un ajutor preţios pentru toate organele şi organizaţiile de partid în asigurarea unei munci de propagandă vii, legată, de sarcinile corcrete ale construcţiei socialiste. Rezultate mai bune ca în anii precedenţi în cursul anului şcolar 1956/1957 în cercurile şi cursurile învăţămîntului de partid, organizate pe lingă diferite întreprinderi şi instituţii ale oraşului Iaşi, s-au obţinut rezultate mai bune decit cele din anii precedenţi. In diferite forme de invăţămînt a fost încadrat un număr mai mare de membri de partid — cu aproape 500, — de candidaţi şi nerembri de partid. Mai mare atenţie s-a acordat organizării studiului învăţăturii marxist-leniniste în rîndul intelectualilor. De asemenea, în principalele întreprinderi şi şantiere, a sporit numărul cercurilor de economie concretă, în care au fost încadraţi ingineri, tehnicieni, maiştri, cadre de conducere. În tot cursul anului şcolar, Comitetul orăşenesc de partid Iaşi s-a preocupat îndeaproape de îndrumarea şi controlul organizaţiilor de bază, ajutîndu-le în conducerea învăţămîntului de partid, manifestând o grijă deosebită pentru calitatea lecţiilor şi buna desfăşurare a seminariilor, în vederea îmbunătăţirii continue a muncii de propagandă. „ Desigur s-au semnalat şi unele deficienţe în sistemul învăţămîntului de partid din oraşul nostru: lipsuri nemotivate ale unor cursanţi la predarea lecţiilor, schimbarea unor propagandişti de la un cerc sau curs la altul, nelegarea de multe ori a celor învăţate de realităţile concrete ale muncii ş.a. Aplicarea în practică a celor învăţate Demnă de relevat este preocuparea mai atentă ce au avut-o organizaţiile de bază în perioada pregătirii şi desfăşurării închiderii anului şcolar în învăţămîntul de partid. In perioada recapitulării, de exemplu, au fost organizate consultaţii colective, în total 162, pentru propagandişti şi cursanţi, la cabinet şi locul de muncă şi expuneri pe diferite teme ca : „Unele probleme ale situaţiei internaţionale actuale“, „Despre unele probleme ale dictaturii proletariatului’, „Despre unele probleme ale economiei socialiste“ ş a. Toate acestea au făcut ca semimriile recapitulative să se desfăşoare la un nivel mai înalt, în marea lor majoritate cursanţii prezentîndu-se bine pregătiţi la seminariile recapitulative. * Primele succese Ţinînd seama atît de experienţa pozitivă acumulată pînă în prezent cît şi de lipsurile ce s-au mai manifestat în unele cercuri şi cursuri, celeai multe organizaţii de partid au început de pe acum pregătiri în vederea deschiderii şi funcţionării în cele mai bune condiţni a noului an şcolar în învăţămîntul de partid. Urmărind a satisface dorinţa manifestată de numeroşi oameni ai muncii, membri şi nemembri de partid, de a se înscrie la diferite forme ale învăţă- învăţămîntuî mîntului de partid pentru a putea aprofunda mai temeinic învăţătura marxist-leninistă, anul acesta se va mări numărul de cercuri de studiere a Istoriei P.C.U.S. — la Atelierele CFR „Mie Bîntilie", la Dir. Reg. OPR, la fabrica „Ţesătura" ; — se va lărgi studiul economiei concrete prin orrganizarea de noi cercuri pe lîngă diferite întreprinderi şi şantiere. Lucrători din aparatul de stat, dornici de a-şi însuşi cît mai multe cunoştinţe din domeniul economiei politice, pentru a putea folosi cele învăţate în activitatea lor practică, de fiecare zi, au propus Comitetului orăşenesc de partid organizarea de noi cercuri de studiu a economiei politice. Astfel de cercuri vor lua fiinţă pe lîngă Sfatul popular regional şi orăşenesc, pentru lucrătorii care muncesc în domeniul financiar şi bancar şi în alte părţi. In majoritatea organizaţiilor de partid din oraşul Iaşi, cum ar fi la fabrica de ţigarete, ICET-tramvai, fabrica chimică nr. 2 şi altele, au fost selecţionaţi propagandiştii care vor fi trimişi la cursul de perfecţionare ce va fi organizat pe lingă Comitetul regional de partid, în cursul lunii august. Au fost stabilite formele învăţămîntului de partid, care vor fi organizate pe lîngă fiecare organizaţie de bază, şi recrutaţi propagandiştii care vor conduce cercurile şi cursurile respective. După cum subiniază Rezoluţia Plenarei C.C. al P.M.R. din 28 iunie — 3 iulie, organizaţiile de partid au datoria să lupte pentru intensificarea continuă a activităţii ideologice, de a lega mai strîns propaganda de problemele concrete ale construcţiei socialiste în ţara noastră, de a întări educarea patriotică a oamenilor muncii. Este necesar, în primul rînd, să fie încadraţi în învăţămîntul de partid, fruntaşi în producţie, care s-au evidenţiat în muncă, au dovedit dragoste de învăţătură şi interes în rezolvarea diferitelor probleme ale producţiei. O mai mare atenţie trebuie să acorde organizaţiile de bază activităţii lor în rîndurile intelectualilor. Lipsurile care s-au manifestat în unele cercuri şi cursuri ale învăţâmîntului de partid organizate pe lîngă diferitele instituţii de artă şi ştiinţă — cum au fost cele de la Teatrul Naţional, unde la un moment dat s-a întrerupt orice activitate în această direcţie, de la filarmonica „Moldova" de la Universitate ş.a., nu trebuie să se rrm repete. Iată de ce este necesar să se acorde din timp toată atenţia pregătirii şi asigurării celor mai bune condiţii de desfăşurare a studiului învăţăturii marxist-leniniste, în toate cercurile şi cursurile organizate pe lingă fiecare organizaţie de bază din oraşul nostru. I. CILIDEI Consumatorii constată (Urmare din pag. l a bune, vînzătorul a ripostat scurt: , f_a luat punga din mînă, a arun- Icat roşiile cît colo, spunând că altele nu are şi că dealtfel consumatorul respectiv nu era la prima sa.... abatere de acest gen. fi reţinuse figura dintr-o altă împrejurare asemănătoare. Cu alte cuvinte aceasta înseamnă : „Poţi să pleci, nu mai stau de vorbă cu dumneata“ Aşa să fie oare? Dorind să evite naşterea unui scandal, consumatorul s-a deplasat, ceva mai în sus, pe aceeaşi stradă la unitatea nr. 14. Acolo, vînzătorul Michel Pipic i-a ales, ce-i drept, roşii mai bune, dar a aruncat punga pe talger şi la recîntărire... lipsă o roşie. Sîntem siguri că tovarăşii din conducerea OCL Aprozar, aşa cum au ştiut să ia măsuri pentru îmbunătăţirea aprovizionării populaţiei în compartimentul respectiv, vor şti să ia măsuri corespunzătoare pentru a aduce pe aceşti vînzători pe o balanţă în stare de echilibru perfect. Coada la rasa, nimeni în raioanele de desfacere Aceasta nea fost dat să vedem, Intr-una din ziile trecute la nul nr. 220 al OCL Aliment pe str. Cuza Vodă. In acest magazin există un raion de produse preambalate în care desfacerea se face direct de către vînzător. Pentru a evita aglomeraţiile frecvente în acest magazin — dealtfel permanent bine aprovizionat propunem să se studieze posibilitatea extinderii cît de cit a vînzării fără bani şi apoi treptat, reducerea postului de casier, aşa cum bine s-a procedat cu alt asemenea post care a existat în acest magazin. Credem că conducerea OCL Alimentara (director S. Bercovici) este de acord cu noi că este o situaţie puţin plăcută aceea în care vînzătorii aşteaptă, consumatorii stau la rînd la casă şi singura care munceşte este casiera. De ce să muncească numai casiera ? Un simplu svon ? Se spune că marţi 30 iulie a c, seara, consumatorii aflaţi în restaurantul „Iaşul“ au aşteptat prea mult pînă au fost serviţi cu halbele de bere pe care Ie comandaseră. După lunga lor aşteptare au fost puşi în faţa unei situaţii rare pe care pînă atunci numai o visaseră ; halbele de bere erau pline cel puţin pînă la semn. Atunci s-au lămurit consumatorii de ce aşteptaseră mai mult ca de obicei, ospătarii, preţuind halbele de la bar au aşteptat să se limpezească „gulerele“ de altă dată după care făceau completările, cerute mult de consumatori, în multe alte ocazii, dar nesatisfăcute niciodată. Este adevărat ce se spune că și conducerea TAPL. Iași (director Apetrei) a început să gîndească sau să aplice chiar o serie de măsuri împotriva celora care frustau pe consumatori fără rușine dar cu mult tupeu. ? E adevărat sau este un simplu zvon ? In curînd Se Va redeschide (I BRASERIA „MOLDO V — complet renovată — Se vor putea servi zilnic între orele 7—23 — grătar, bufet special, vinuri alese, bere. Citiți da car a lașului ?! FIACARA IAȘULUI Un nou tip de aparat de radio romînesc Aparatele de radio produse de fabrica Radio-Popular şi-au căpătat un renume binemeritat. Nu de mult fabrica a pus in producţie un nou tip de aparat de radio-popular, aparatul „Bicaz“ cu două lungimi de undă şi 3+1 lămpi. IN CLIŞEU, tovarăşa Fiorica Şotrin lacrină ce noul tip de aparat de radio. Consfătuire în problema poliomielitei pr . Şi In oraşul Iaşi a avut loc o consfătuire a specialiştilor din ţară in problema poliomielitei, la care au participat reprezentanţi ai Ministerului Sănătăţii şi Prevederilor Sociale, profesori universitari medici epidemiologi. Consfătuirea a fost axată în special pe tratamentul formelor inalte ale poliomielitei. In cadrul consfătuirii prof. dr. Marin Voiculescu de la I.M.F.București a prezentat un referat cu privire la tratamentul formelor înalte ale poliomielitei. Pe marginea referatului au luat cuvîntul numeroşi participanţi la consfătuire. Din expunerea referatului cît şi din discuţiile purtate s-au tras concluzii privind prevenirea şi tratamentul poliomielitei. Ziarul „Flacara leşului" , publică ANUNŢURI şi RECLAME ale întreprinderilor şi instituţiilor. Textul publicaţiilor va fi trimis pe adresa ziarului str. Mareşal Malinovschi (Palatul Cult turii). De asemenea ziarul deschide o rubrică de MICA PUBLICITATE : — PIERDERI de acte ETC. Informații suplimentare telefon 1209. TRACTORUL ROMÎNESC In condiţiile actualei dotări cu mijloace moderne a sectorului construcţii, tractorul e un auxiliar preţios al muncii. In dotaţia unităţilor Ministerului Construcţiilor şi Materialelor de Construcţii se află azi un bogat parc de tractoare romîneşti RD—35 şi UTCS, care şi-au dovedit — chiar în condiţii foarte grele de exploatare — calităţile excepţionale. Tocmai aceste calităţi i-au determinat însă pe tehnicienii constructori să-şi pună întrebarea: oare e raţional folosit tractorul numai ca mijloc de transport? N-ar putea servi şi la acţionarea a diverse utilaje de construcţii, înlocuind felurite mecanisme scumpe, complicate şi greu de procurat ? In planul de măsuri tehnicoorganizatorice pe acest an al Departamentului Construcţiilor a aparut pentru prima dată un element nou : introducerea şi extinderea folosirii echipamentelor de tractor. Dispozitive şi mecanisme care, acţionate de tractor, servesc la executarea unei game variate de lucrări de construcţii. Problema a fost luată în studiu, încă de acum doi ani, de către Institutul de cercetări ştiinţifice pentru construcţii din Bucureşti, cu concursul inovatorilor dinproducţie. Ca bază au servit tipurile de tractoare KD—35 şi UTOS (cu caracteristicile corespunzătoare tracţiunii pe şenile şi pe roţi) fabricate de uzinele ,,Ernst Talmann“ — Oraşul Stalin , ca direcţie a cercetărilor — nevoile imediate ale şantierelor. Rezultatele obţinute pînă în prezent, ca şi cele scontate pentru viitorul apropiat, îndreptăţesc aşteptările. Au fost proiectate, omologate ca prototipuri — şi în unele cazuri, realizate în primele serii — cîteva echipamente de lucru simple şi eficiente, care se adaptează la tractor fără a necesita modificări constructive esenţiale ale acestuia. Astfel, un troliu mecanic de 1.000 kg. forţă de tracţiune, montat pe puntea din spate a tractorului KD—35, dă posibilitatea utilizării a două mecanisme foarte eficace pentru lucrările de terasamente de volum mic: buldozerul şi sereperul. Primul are o lamă de 2 m. lăţime, care poate săpa pămîntul la o adîncime de maximum 15 cm. — cu o productivitatea la teren afinat de 1-2 ha. schimb şi cu o economie la costul operaţiilor* de nivelare de circa 30* la sută în comparaţie cu execuţia manuală. O realizare interesantă este macaraua tractată pentru KD—35. Putind ridica o sarcină maximă de 3 tone pînă la 7 m., ea s-a dovedit foarte utilă la manipularea a diferite materiale de construcţii, îndeosebi la montajul elementelor Pentru manevrarea vagoanelor de cale ferată normală pe liniile de garaj diin incinta şantierelor, a atelierelor de prefabricate, a depozitelor etc., s-a construit un locotractor prin adaptarea tractoruri RD-35, căruia i s-au demontat şenilele, roţile stelate şi cărucioarele de rulare, folosindu-se un angrenaj de roţi dinţata nema transmisia mişcării * şi un diapozitiv pentru deplasarea de viteze în ambele sensuri. Un asemenea locotractor poate remorca circa 100* tone. — utilaj universal de construcţii O. C. L. Produse Industriale oraş Iaşi vă invită să vizitaţi următoarele magazine de confecţiuni unde găsiţi un bogat sortiment de confecţiuni pentru bărbaţi, femei şi copii, cu plata în rate : mag nr. 15 din str. Ştefan cel Mare nr. 2, mag. nr. 150 din str. Ştefan cel Mare nr. 4, mag. Universal din strada Ștefan cel Mare Si mag. nr. 22 din str- Dr. Partion”. Veşti de la corespondenţii voluntari ★ De îndată ce treieră nouă recoltă, cei mai mulţi ţărani muncitori din comunele raionului Birlad, urmănit exemplul unităţilor agricole socialiste, predau la bazele de recepţie, cerealele contractate cu statul. Dintre aceştia, amintim pe Maria V. Murgeanu din Zorleni care a predat 1.000 kg. gria, Ion Codreanu din satul Ciocani, Maratuda Brăescu, Cristea Codreanu, din Perieni şi mulţi alţii care au predat întreaga cantitate de cereale contractată. (De la I.UPU BUCHOLTZ) ★ Acum cîteva luni în urmă, membrii cooperativei de credit şieconomii din Puginoasa — Paşcani şi-au propus să contribuie fiecare cu bani şi muncă voluntară la ridicarea unui local pentru sediul cooperativei. Prin grija sfatului popular comunal li s-a repartizat îndată terenul, iar după cîteva săptămîni munca a început S-a transportat tantitatea de piatră necesară construcţiei, şi s-au făcut peste 3.000 chirpici. (De la ION PONEI) ★ Peste 100 salariaţi din Tg. Frumos au ieşit într-una din zilele trecute la strînsul recoltei la gospodăria de stat Păzboieni. Cu acest prilej ei au strîns spicele de pe suprafaţa de 20 ha. grîu, care au şi fost puse în clăi. S-au evidenţiat tovarăşii: Ilie Smintinică, Sofica Perja, Ioană Vincă şi alţii. (De la GH. SOTAU) •II*: Şi pionierii din satul Puşcaşi, raionul Vaslui au ieşit la strînsul spicelor de gnu, pe tarlaua întovărăşirii agricole din sat. In c t7va z'ls cei peste 8Qe pionieri ai strîns in urma secerata ihr, spicele râmase. * (De la EMIL FOTEA) Grădina publică va fi amenajată La redacţie neT a sosit o scrisoare în care ni se semnala că grădina publică din comuna Pocul-Iloaiei, raionul Tg. Frumos, nu este, amenajată şi îngrijită cum trebuie. Cercetînd relatările corespondentului, sfatul popular al raionului Tg. .Frumos a constatat că ele corespund realităţii. In scrisoarea de răspuns, precizează că „s-au luat măsurica grădina să fie amenajată și împrejmuită cu gard, chiar in vara acestui an. In acest scop s-a alocat din banii din autoimpunere suma de 20.000 lei". S-au luat măsuri pentru gospodărirea comunei Fiind în treacăt prin comuna Cîrpiţi, raionul Iaşi,, unul dintre corespondenţii voluntari şi, ziarului nostru a semnalat redacţiei faptul că aici podurile sunt stricate, în aceeaşi situaţie aflîndu-se şi drumurile din comună. Sfatul popular al raionului Iaşi, căruia i s-au trimis cele semnalate de corespondent ne-a răspuns următoarele : Sezisarea făcută, a fost justă, pentru care sfatul popular comunal împreună cu secţiunea raională, drumuri şi poduri au şi repartizat materialul lemnos necesar refacerii podurilor. In acelaşi timp s-au luat măsuri pentru mobilizarea cetăţenilor la efectuarea contribuţiei de muncă. PUBLICITATE «_««_**.«**CUM*«««« ««***«*****««*«*««*«*« Oferte de serviciu Cooperativa „Tehnica Confecţieii" Iaşi angajează două tovarăşe care ştiu să lucreze la maşina de remaiat ciorapi. Cei interesaţi se vor prezenta la sediul cooperativei din str. Smirdan Nr. 70. T.A.P.L.-laşi Angajează bucătari, grataragii calificaţi. Cei interesaţi se vor adresa la TAPL-serviciul producţiei. iMitistiiMH"Un „PROLETARUL" - IAŞI primeşte pentru tăbăcit de la instituţii şi de la cetăţenii particulari orice cantităţi de piei de oi, capre. Centrul de primire a pieilor se găseşte în strada Anastasie Panu nr. 36. T. A. P. L. IAŞI ANUNŢĂ : Intrucît lăptăria „DORNA“ s-a închis pentru renovare, aceleaşi preparate lactate se pot servi acum la restaurantul „BICAZ“, de la orele 7 pînă la 17. SEARA: grătar, bufet asortat, muzică. O. C. L. Alimentara Iași va oferă în unitățile sale un bogat sortiment de produse zaharoase. Programul radio pentru ziua de 1 august 1958 SPICURI DIN PROGRAMUI. I 7.00 Buletin de ştiri şi sumarul presei centrale ; 7.07 Muzică ; 7115 Clubul curioşilor ; 7.40 Melodii populare; 8.15 Materiale din presă; 8.30 Muzică; 9.00 Muzică uşoară ; 9130 Ce ţi-a plăcut mai mult?; 10.00 Mari interpreţi ai muzicii lui Chopin; 10.40 Cîntă I Ion Cristoveanu; 11.00 Buletin de ştiri; 11.03 Muzică de estradă; 11.45 Radio Prichindel; 12.00 S'hita „Colţul copiilor“ ce Debussy; 12.45 Cîntece; 13.00 Buletin de ştiri; 13.05 Gîntă Puica Alexandrescu; 13.30 Muzică instrumentală interpretată de solişti romîni; 14.00 Cu cîntecul şi jocul din regiune în regiune; 14.45 Cîntece marinăreşti; 15.00 Buletin de ştiri; 15.05 Muzică uşoară; 15.28 Din muzica popoarelor; 16.15 Vorbeşte A Moscova ; 16 45 Voioşi cîntăm tinereţea; 17.00 Buletin de ştiri; 17.19 Melodii populare romîneşti; 17.30 Colegi ce şcoală; 18.00 Cîntă Alin Noreanu; 18.15 Medalion literar; 18.40 Pe aripile cîntului; 19.00 Buletin ce ştiri; 19.05 Actualitatea în ţările socialiste; 19.35 Jocuri populare romîneşti; 19.45 Răspundem ascultătorilor ; 19 55 Noapte bună, copii*; 20.10Cronica cinematografică; 20.20 Muzică de estradă ; 21.00 Jurnalul satelor; 21.40 Muzică populară romînească ; 22.00 Buletin de ştiri şi sport; 22.30 Lucrări premiate, scrise, de tineri compozitori romîni în cinstea Festivalului de la Moscova.; 23.30 Muzică uşoară; 23.52—23.55 Buletin de ştiri. CINEMATOGRAFE La Iaşi: Maxim Gorki 1—4. VIII. Jocul cu viaţa; Ilie Pintilie 1—4.VIII. Romeo şi Julieta ; Tineretului 1—4.VIII. Salonul Nr. 9; I. Creangă î—4.VIII. Muntele bătut de vînt; At. CFR Ilie Pintilie 1—4/VII. Feroviarul. La Hirlău: cinema Lumina 1—4.VIII. Don Juan. La Huși: cinema Rodina, »» 1—4.VIII. Rîpa dracului La Bîrlad: cinema 23 August — l—5.VIIL Intrrun magazin universal: grădină — 1—4.VIIL Ana Zachea La Pd. Iloaiei: cinema 30 Decembrie — 1—4.VIII. Moara cu noroc La Tg. Frumos: cinema Victoria — 1—4 .VIII. Frumoasele nopţii La Vaslui: cinema I. C. Frimu — 1—4.VIII. Cazul pilotului Marecz: grădină — 1—4.VII. Evadaţii. Cooperativa meşteşugărească „Tehnica Confecţiei‘' *azi vă invită să vizitaţi cu încredere centrele de comandă unde se execută ireproşabil orice fel de îmbrăcăminte pentru femei, bărbaţi şi copii, după ultimile jurnale de modă. De asemenea se execută în cele mai bune condiţiuni lucrări de lengene, blănărie, cojocărie, plăpumărie, broderie şi ceaprazărie. Centrele de comandă din str. Ştefan cel Mare Nr. 52 şi Republicii nr. 35 execută confecţiuni pentru femei. Centrele de comandă din str. Ştefan cel Mare Nr. 52—54—23 din str. Cuza Vodă nr. 1 din str. Republicii nr. 13,20,28 şi din Bdi, 30 Decembrie 12, execută confecţiuni bărbăteşti, şi taioare de femei. Cetăţenii din cartierul Aurel Vlaicu îşi pot confecţiona orice fel de îmbrăcăminte la atelierul de confecţii din str. Aurel Vlaicu nr. 72 Cetăţenii din cartierul Ilie Pintilie şi I.G. Parhon îşi pot confecţiona orice fel de îmbrăcăminte la atelierele de confecţiuni din str. Ilie Pintilie nr. 115 şi I. C. Parhon nr. 29. Centrele de comandă din str. Cuza Vodă nr. 1 execută orice fel de lucrări de lenjerie pentru femei, bărbaţi şi copii, de asemenea se execută și lucrări de broderie. La centrele de comandă din str. C. Negri nr. 20 se execută lucrări de blănărie și cojocărie. fig. S-* Top pe răuva . Muncitorul“ anunţă deschiderea unui birou de dactilografie în oraşul Iaşi pe strada Vasile Allecsandri Nr. 1. .