Flacăra Iaşului, septembrie 1976 (Anul 32, nr. 9307-9332)

1976-09-01 / nr. 9307

. FLACARA IAȘULUI OM—ETICI ! OM—ETICI • OM—ETICI • OM—ETICA Cele trei sunt. Satul le cunoaşte bine. Sunt trei la număr. Ba chiar patru, fiindcă surorilor în cauză le poate fi alăturată, fără teama de a greşi în privinţa atitudinii faţă de muncă, şi mama lor, Margareta C. din Aroneanu. Organele de anchetă penală întocmesc un dosar de trimitere în fa ___ ta legii a uneia dintre surori, Maria P. De altfel, ea a fost recent arestată, după ce, anul trecut, a ispășit o pedeapsă de 7 luni închisoare pentru aceeași culpă — întrerupere ilegală de sarcină. Acum, este cercetată și pentru furt în dauna avutului personal, lată, deci, că la 23 de ani, in loc să-şi asigure existenţa în mod demn, prin muncă cinstită (este şi mama unui copil în vîrstă de 6 ani), se complace într-un trai parazitar, care, mai devreme sau mai tîrziu, duce la infracţiune. Pînă a ajunge aici, Maria P. se făcuse cunoscută printr-o statornică prezenţă prin barurile ieşene. Melania C. cea mai mică dintre surori, are 18 ani. O vîrstă frumoasă, cînd cei de seama ei ştiu ce vor în viaţă, au un ţel şi luptă să-l realizeze, prin muncă şi învăţătură. Ea, însă, duce acelaşi trai parazitar, fie şi numai dacă ar fi să se acorde credit spuselor sale că se descurcă numai pe seama pensiei tatălui. Fără ocupaţie, ea este, la rîndu-i, în atenţia organelor de miliţie. — Am lucrat puţin, acum vreo doi ani, la I.L.F. laşi, dar nu era de mine. . . — De ce nu lucrezi la C.A.P. ? — Ce să facă aici ? Nu ajunge de lucru pentru noi — încearcă să o scoată din încurcătură mama sa. De lucru nu-i ?, ne răspunde Ilie Cazan, preşedintele cooperativei. Iată, umblăm prin sat şi nu găsim suficienţi oameni pentru selecţionarea griului de sămînţă. Avem nevoie de lucrători, mai ales de tineri, în zootehnie şi în alte sectoare. Adevărul este că acestor persoane nu le place munca (şi o altă soră a lor, cu copil şi despărţită de soţ, refuză să lucreze în C.A.P.). Iar tonul nu-l dă altcineva „ decît mama celor trei surori, care în 1975 n-a lucrat nici o zi. În acest an, a renunţat la întreţinerea porumbului pentru care semnase în primăvară angajament, pe motiv că participă la îngrijirea viermilor de mătase. In scurt timp, _____ însă, a abandonat şi munca de aici. Se constată că organele comunale în drept, conducerea cooperativei agricole în special au fost mult prea îngăduitoare faţă de aceste cazuri de sustragere de la muncă. Am reţinut intenţia comitetului comunal de partid de a acţiona atît în acest caz, cît şi în alte cîteva ce fac notă discordantă cu majoritatea covîrşitoare a cetăţenilor din comună, apreciaţi pentru hărnicie. GH. MIHALACHE „în societatea noastră, nimeni nu poate trăi fără muncă ; sustragerea de la muncă, traiul parazitar, realizarea de cîştiguri pe alte căi decit prin muncă proprie contravin principiilor eticii şi echităţii, sunt incompatibile cu natura şi ţelurile orînduirii socialiste“. (din Proiectul Legii privind încadrarea într-o muncă utilă a unor persoane apte de muncă). ÎN DEZBATERE . Proiectele de legi cu privire la recrutarea şi repartizarea forţei de muncă, la integrarea într-o activitate utilă a unor persoane apte de muncă Observaţii, propuneri La 16 ani, mă aflam pe şantier Trăim într-o societate în care munca reprezintă suprema cinste pentru om, într-o societate în măsură nu numai să proclame dreptul la muncă, ci să-l realizeze efectiv. In această lumină, consider a fi binevenite cele două proiecte de lege care, prin prevederile lor, vor fi în măsură să atragă în cîmpul muncii pe toţi cei tentaţi să ducă un trai parazitar. Ele ne stimulează şi pe noi, cei mulţi, să-i ajutăm tovărăşeşte, muncitoreşte pentru a se integra în efortul constructiv al ţării. In ce mă priveşte, la 16 ani, eram pe şantier. Am învăţat o meserie frumoasă de zidar, iar acum, după 12 ani de muncă, pot spune că sunt mulţumit. Cîştig bine, sunt apreciat. Lucrez într-o echipă fruntaşă, în care vin an de an tineri şi rămîn în mijlocul nostru, al constructorilor. PETRU BARABOI zidar la Trustul de construcţii Iaşi Mai întîi, aş ţine să subliniez faptul că proiectele de legi supuse dezbaterii stabilesc sarcini precise şi pentru unităţile socialiste în privinţa angajării şi integrării în muncă a persoanelor fără ocupaţie. Sancţiunile care se prevăd vor fi în măsură să evite refuzul nejustificat al unităţilor de a angaja unele persoane. — Art. 8 (alin. 2) al celui de-al doilea proiect să prevadă expres ca în cazul minorilor fără pregătire profesională, obligaţi să presteze muncă, aceştia să fie puşi să presteze activităţi de pe urma cărora să se aleagă cu o meserie. — In cazul aceluiaşi articol, să se precizeze modul în care se va acţiona în cazul unor persoane care evită munca și după prestarea unui an de muncă, la care au fost obligate prin hotărîrea judecătorească. GH. TEODOROVICI consilier juridic principal la C.F.S. Iași Consfătuirea interjudeţeană (urmare din pag. I) generale judeţene pentru agricultură şi industrie alimentară şi uniunile judeţene ale cooperativelor agricole de producţie, cercetători din staţiunile experimentate,, cadre didactice din învăţămîntul superior şi liceele agricole. " , Consfătuirea a fost organizată de Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, la indicaţia secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, cu scopul de a se prezenta sarcinile ce revin agriculturii în cincinalul actual şi a se stabili măsurile şi acţiunile specifice ce se impun în zona respectivă în vederea înfăptuirii programelor de dezvoltare a producţiei agricole, vegetale şi animale. Timp de patru zile, cei peste 1 700 de participanţi au dezbătut atît problemele majore ce se ridică în sectorul culturilor de cîmp, în hortiviticultură sau zootehnie, cît şi diverse aspecte legate de planificare, de organizarea muncii şi a producţiei, ori de activitatea economico-financiară. m . Pe lingă faptul că a jalonat principalele direcţii în care trebuie să se acţioneze în viitor, consfătuirea a prilejuit totodată un valoros schimb de experienţă cu unităţile fruntaşe din zonă. Cadrele de conducere din I.A.S.-uri şi S.M.A.-uri au făcut şi o vizită la Staţiunea experimentală agricolă de la Podul Iloaiei, li s-a prezentat expoziţia de maşini adaptate la condiţiile judeţului nostru de către o serie de specialişti, atît din sectorul de cercetare, cît şi din unele unităţi agricole de producţie ieşene. în cadrul consfătuirii au fost expuse, de asemenea, cele mai noi rezultate obţinute pe tărîmul cercetării ştiinţifice în ţara noastră şi pe plan mondial, pentru ca prin aplicarea lor la specificul fiecărui judeţ să se contribuie la modernizarea tehnologiilor în toate ramurile agriculturii. In încheierea lucrărilor consfătuirii a luat cuvîntul tovarăşul Constantin Dăscălescu, secretar al C.C. al P.C.R., preşedintele Uniunii Naţionale a Cooperativelor Agricole de Producţie. Duzii (urmare din pag.__I) bănoasă şi cu un produs mult solicitat de economia naţională. Asigurarea surselor de hrană, însă, cam bate pasul pe loc. Pe Ungă faptul că se acţionează timid pentru extinderea plantaţiilor de dud, se constată că unii ţărani taie duzii ce mai există în sate.. Iată de ce se impune ca, odată cu un plus de atenţie pentru evitarea unor asemenea acte, organele comunale şi conducerile de C.A.P. să acţioneze mai ferm pentru extinderea plantaţiilor (pe marginea drumurilor, în jurul sectoarelor zootehnice, pe unele terenuri degradate etc.). 5O de hectare de puieţi de dud ce cresc la Bivolari stau la dispoziţia celor interesaţi. 88 Realizări în construcţiile şcolare (urmare din pag. 1) grădiniţă cu orar normal, unde vor funcţiona 4 grupe cu 120 de copii, iar în Fîntînele şi pe strada Unirii, au fost amenajate, în localuri corespunzătoare, alte două grădiniţe, cu cîte 2 grupe fiecare. în construcţie se află o nouă şcoală cu 4 săli de clasă, în suburbia Boşteni. Prin realizarea acestor noi obiective şcolare, se va asigura cuprinderea în treapta I de liceu a tuturor absolvenţilor claselor a VIII-a, iar la învăţămîntul preşcolar, cuprinderea copiilor va fi într-o proporţie de peste 90 la sută. Reţeaua şcolară din Paşcani cuprinde în prezent 27 de unităţi, cu două licee — unul de cultură generală şi altul de specialitate — mecanic. In clasele I — XII frecventează peste 5 000 de elevi, iar cele 250 de cadre didactice sunt toate calificate. ■------- — INSTITUTUL POLITEHNIC IAŞI------—-------angajează : — inginer principal, specialitatea drumuri — inginer electromecanic pentru hala de producţie a Facultăţii de chimie şi inginerie chimică — administrator cămine — studenţi — funcţionar economic principal — lucrător comercial (achizitor cantină) — şef depozit — materiale. Condiţii: conform legilor nr. 12/1971 şi 57/1974. ■-------CONSILIUL POPULAR AL MUNICIPIULUI —~— IAŞI aduce la cunoştinţă următoarele : — La 30 septembrie a.c. expiră termenul de plată al impozitelor şi taxelor. După această dată se percep majorări ; — Proprietarii de apartamente construite prin O.J.C.V.L. datorează primele de asigurare şi taxa pentru terenul atribuit de la data recepţionării locuinţelor; — Persoanele care angajează muzicanţi pentru nunţi, aniversări etc.,, sunt obligate să obţină înainte de desfăşurarea petrecerii avizul circumscripţiei financiare. -- OFICIUL JUDEŢEAN PENTRU CONSTRUIREA----- ŞI VINZAREA LOCUINŢELOR IAŞI aduce la cunoştinţa solicitanţilor contractarea unor apartamente de confort I şi confort II, cu 2, 3 şi 4 camere, în cartierul Mircea cel Bătrîn, zonele Cerna şi BM I şes Bahlui, cu punere în funcţiune în anul 1976. Lista apartamentelor care se contractează poate fi consultată la sediul oficiului , astăzi, 1 septembrie 1976, între orele 7,00—15,00. Şedinţa de repartizare şi contractare va avea loc joi, 2 septembrie 1976, ora 9,00, în sala de şedinţe din str. Ştefan cel Mare nr. 47—49. ^ La această şedinţă pot participa atît solicitanţii ^ înscrişi la Oficiul de locuinţe, care nu au contractat sau angajat alte apartamente, cît şi solicitanţii ce doresc să contracteze din apartamentele afişate pentru contractare, chiar dacă nu sunt înscrişi pentru con- struirea de locuinţe. Solicitanţii vor prezenta la şedinţă buletinele de identitate (soţ—soţie) şi extrasul de cont pentru cei înscrişi, iar cei neînscrişi vor prezenta obligatoriu adeverinţe soţ—soţie cu funcţia şi venitul realizat. —------ÎNTREPRINDEREA „TEHNOTON“ IAȘI---------angajează urgent: — electricieni, categoriile 3—5 ; — lăcătuşi mecanici, categoriile 3—6 ; — un dulgher, categoriile 2—4 ; — tîmplari, categoriile 2—4 ; — un tinichigiu, categoriile 2—5 ; — un zidar, categoriile 2—5 ; — electronişti (absolvenţi de şcoli postliceale şi liceu industrial) ; — sculeri-matriţeri, categoriile 4—6 ; — 5 muncitori necalificaţi (bărbaţi) ; — un instalator tehnico-sanitar. Condiţii: stagiul militar satisfăcut ; domiciliul în municipiul Iaşi. Relaţii, zilnic, la serviciul P.I. R. M., între orele 12,00—15,45, la telefon: 35660, interior 195 sau 161 -----PAGINA A III3 msieoRuss \ Fraţii Bîrlescu Printre angajaţii Staţiei „Salvarea" Iaşi se află şi trei feciori ai săteanului loan D. Bîrlescu, din comuna Gorban. loan, Grigore şi Mitache Bîrlescu şi-au ales aceeaşi profesie : şoferi. Toţi suntexemplu de comportare (în societate şi în familie), de corectitudine şi de iniţiativă. Sunt respectaţi de întregul colectiv al staţiei, întrucît răspund la orice chemare din zi sau noapte. Mihai Buzilă corespondent ! Pensionari, atenţie ! Sună la uşa apartamentului, i se deschide, iar individul care i se înfăţişează locatarului, îi zîmbeşte, adresîndu-i-se cu cuvintele: „Sînteţi pensionar, nu ? Ei bine, trebuie să ştiţi că vi s-a calculat greşit pensia pe ultima perioadă, şi urmează să primiţi o diferenţă de 2.000 lei“. După care escrocul cere, chipurile pentru timbre, 50—100 lei. Şi pensionarul în cauză plăteşte. In felul acesta au fost escrocaţi cîţiva pensionari ieşeni. Aşadar, atenţie pensionari, nu deschideţi uşa oricui ! ^ „Musafirul“ nepoftit . ------------------ 1 Nu se împlinise încă anul de I cînd a fost eliberat din închisoare (august 1975) şi Valentin Virlan — 23 de ani, str. Rufeni nr. 9, Iaşi — şi-a adus aminte de vechea-i „meserie“ şi hoţia. De curând, după ce a , consumat o însemnată cantita- te de alcool, s-a strecurat într-o locuinţă de pe strada Cometei nr. 1 bis şi a încercat să fure. Surprins de gazde, le-a ameninţat cu o pereche de foarfeci. A fugit pe terasa ţinut bloc din apropiere, dar pînă la urmă a fost prins şi trimis în judecată.  Un şef impulsiv . Funcţia (era şef al unei echipe de tîmplari la Fabrica mixtă) îl făcea adesea pe Costache Enache să creadă că îi este îngăduit orice. Aşa a ajuns să lovească un membru al echipei. Desfacerea contractului de muncă al lui Costache Enache a fost o măsură firească, luată de conducere. \ ------------ TEATRUL DE STAT DE OPERETA —----------- • DIN BUCUREŞTI organizează luni, 6 septembrie 1976, concurs, in condiţiile Legii nr. 12/1971, pentru ocuparea următoarelor posturi: — soprană primadonă — june comic — subretă — instrumentişti : vioară, violă, cello, ghitară, trompetă — balerine, balerini — maestru corepetitor balet — sufleur — corişti , alto, tenor, bas. Informaţii, la telefon 13 63 48 și 14 11 87. -J LICEUL PENTRU ALIMENTAȚIE PUBLICA-------IAȘI face înscrieri la Şcoala profesională comercială cu durata de 1 an pentru meseriile de : — BUCĂTARI — COFETARI—PATISERI. Se primesc absolvenţi ai treptei I de liceu. înscrierile se fac la sediul şcolii din str. Max Wexler nr. 9. Informaţii suplimentare se pot primi la telefonul şcolii — 16238. —--—-----ÎNTREPRINDEREA DE CONSTRUCŢII-----------" CAI FERATE IAȘI cu sediul în staţia C.F.R. Nicolina angajează imediat, pe o perioadă determinată de patru luni , un economist.