Flacăra Iaşului, august 1977 (Anul 33, nr. 9592-9616)

1977-08-27 / nr. 9613

cPAGINA A IV-A-------—----------------—-------- PE MERIDIANELE GLOBULUI Manifestări consacrate sărbătorii naţionale a poporului nostru în cinstea zilei de 23 August, la Palatul Constituţiei din Delhi a avut loc o adunare festivă, organizată de Asociaţia de prietenie India—România, cu concursul Ambasadei române. O adunare festivă a fost organizată şi la Calcutta, sub auspiciile Societăţii culturale indiano—române din Bengalul de Vest. Sub auspiciile Consiliului Naţional Pakistanez al Artelor, în oraşul Rawalpindi a fost inaugurată o expoziţie de cărţi româneşti, în cadrul căreia, la loc de frunte, au fost expuse opere ale preşedintelui Nicolae Ceauşescu. Printre acestea se află şi lucrarea în limba urdu, in-,titulată „Nicolae Ceauşescu. România — realităţi şi perspective“. Tot la Rawalpindi, l.X 23 şi 24 august au avut loc „Zilele filmului românesc“, manifestare care s-a bucurat de un deosebit, succes. La sediul Comitetului Central, alSindicatului lucrătorilor din industria chimică şi petrochimică sovietică a avut loc o adunare festivă. O manifestare similară a avut loc şi la Direcţia feroviară Sud- Vest a capitalei sovietice, membru colectiv al Asociaţiei de prietenie sovieto- române. Adunări festive consacrate zilei de 23 August au avut loc, de asemenea, în Cehoslovacia, la întreprinderile C.E.D. — Siany şi T.I.B.AVATM Beroun, care întreţin relaţii de cooperare cu întreprinderi de resort din ţara noastră. Ataşatul militar al ţării noastre în Cehoslovacia, colonel Voicu Ţugurel, a avut o întîlnire cu militari dintr-o unitate din Praga a armatei cehoslovace. Tot în Cehoslovacia, Editura „Tatrán“ din Bratislava, în colaborare cu Consulatul general al României, a organizat o expoziţie de carte românească, în cadrul manifestărilor consacrate marii sărbători a poporului român, ansamblul folcloric „Hora“ din Suceava prezintă, în perioada 18—28 august, o suită de spectacole în cadrul Festivalului muzicii şi dansurilor populare ce se desfăşoară în localitatea Tilburg, din Olanda. Aniversarea zilei de 23 August a fost marcată prin organizarea unor expoziţii româneşti în diferite ţări ale lumii. La Brazzaville a fost organizată o „Săptămână a filmului românesc“, iar la Lusaka a avut loc o gală de filme româneşti. Cun prilejul evenimentului, la ambasadele României la Berlin, Brazzaville şi Lusaka au fost organizate conferinţe de presă. La posturile de radio şi televiziune din ţările respective au vorbit ambasadorul României în Republica Filipine şi însărcinatul cu afaceri a.i. al ţării noastre în Sri Lanka. Posturile de radio şi televiziune din Bangladesh, Ghana, Guineea, India, Iordania, Maroc şi Filipine au dedicat emisiuni speciale marii sărbători naţionale a poporului român. (Agerpres) Sesiunea Consiliului U.N.C.T.A.D. • ‘ : »}:«. I : i-; 1 ». . ' . CuvînUul reprezentantului României GENEVA 26 (Agerpres), în cadrul lucrărilor celei de-a XVII-a sesiuni a Consiliului U.N.C.T.A.D., la punctul „Aspectele comerciale și economice ale dezarmării“ a luat cuvîntul Dan Antonescu, reprezentantul României, care a subliniat atenţia deosebită pe care o acordă ţaranoastră problemelor dezarmării. Vorbitorul a subliniat că dezarmarea trebuie abordată ca parte integrantă a procesului instaurării noii ordini economice şi politice internaţionale. România, a arătat vorbitorul, se pronunţă pentru lărgirea şi intensificarea preocupărilor . U.N.C.T.A.D. în examinarea aspectelor economice şi comerciale ale dezarmării. • LAGOS La Lagos s-a încheiat vineri, după cinci zile de dezbateri, Conferinţa mondială de luptă împotriva apartheidului. La încheiere a fost adoptată o declaraţie împotriva apartheidului — un amplu document care subliniază, în esenţă, necesitatea intensificării luptei împotriva acestui adevărat flagel al lumii contemporane. .— Conferinţa O.N.U. în problema deserturilor — Terra numără în total l00 de milioane de km.p. de uscat. Din această suprafaţă, 100 de milioane km.p. sînt cultivabile, dar mimai 13—14 milioane cultivate efectiv, în ultimele cileva decenii, din vina omului, o suprafaţă însumînd 10 milioane ele km.p. a devenit mai mult sau mai puţin aridă, în condiţiile în care, datorită creşterii demografice, nevoile de hrană ale omenirii ,sporesc în fiecare an cu 2 la sută, mai accentuat în ţările în curs de dez- ___ voltare. Or, zonele semiaride, transformate în adevărate deserturi se află tocmai în aceste ţări subdezvoltate. De atfel, zonele de deşert şi semideşert ocupă circa o treime din suprafaţa globului. În- tr-un studiu efectuat, la cererea Organizaţiei Naţiunilor Unite, de Insti- — tutul american pentru cercetarea mediului înconjurător — „World Watch“ — se arata ca mai bine de 50 de milioane de oameni trăiesc în regiuni care se transformă treptat în deserturi din cauza utilizării necorespunzătoare a terenurilor. Studiul atrage atenţia asupra faptului că pe patru continente zonele de pustiu continuă să avanseze. Tăierea excesivă a pădurilor și suprasolicitarea solului sînt principalele cauze care favorizează înaintarea pustiurilor. Cir- 4 ca 650.000 km.p. de terenuri arabile s-au transfor- I mat în deserturi in sudul Sa-ibarei în ultimii 50 de ani. I In nordul Africii nisipurile ocupă anual o suprafaţă de peste 100.000 de hectare de păşuni şi de terenuri cultivate. Acelaşi fenomen se să-şi întindă tentaculele pe circa jumătate din suprafaţa ţării. Situaţia e similară şi în alte ţări africane care au şi aşa suprafeţe agricole limitate. Potrivit experţilor, deşertul saharian înaintează anual între 5 şi 10 km., transformînd în terenuri sterile mari suprafeţe roditoare. „De şase decenii — observa un expert al F.A.O. — procesul lent de transformare a Africii tropicale intr-un deşert s-a accentuat. Expansiunea culturilor prin procedeul rudimentar de pîrjolire a junglei, a degradat în mod progresiv vegetaţia, echilibrul natural“. Din 97 de ţări în curs de dezvoltare, în 61 se înregistrează un deficit substanţial de proteine. Numărul persoanelor afectate de subnutriţie şi foamete a 4tinge cifra uriaşă de 460 de milioane. Foarte mulţi din- tre aceşti oameni trăiesc în zonele aride sau semiaride ale globului. 4 Ofensiva deserturilor poate fi oprită, această ac-ţiune de stăvilire constitu- ţind o componentă importantă a eforturilor pe sca ţă mondială pentru rezol- t varea problemei alimenta- ţiei. Dar pentru aceasta se cer iniţiate acţiuni la scară , mondială. Aşa s-a născut ţ nerală a O.N.U. la sesiunea din 1974, care a stabilit con- t vocarea unei Con- ^ formte asupra combaterii deserturilor. „ Ea va avea loc, între 29 august şi 9 septembrie, în ca- pitala Kenyei. Con- ferinţa O.N.U. de la Nairobi va exa- 1 mina o serie de propuneri privind modalităţile de combatere , a înaintării nisipurilor în zonele de deşert şi semi- deşert, de fertilizare a de- şerturilor şi a terenurilor aride şi de îmbunătăţire a condiţiilor de viaţă ale populaţiilor din aceste re- giuni. Printre aceste pro- ’ puneri figurează proiectele de creare a unor „centuri verzi“ la limitele de nord şi de sud ale Saharei şi din Peninsula Arabică, de stu- diere a proceselor de ex- t tindere a deşertului in America de Sud şi în Orien- tul Mijlociu, de administra- 4 re a parcurilor naturale şi a sistemelor ecologice fra- tile. Prin problematica sa, Conferinţa O. N. U. de la I Nairobi va marca o nouă- etapă a ofensivei omului împotriva deserturilor. , ţ RADU SIMIONESCU observă în Australia şi în Statele Unite, în 12 ţări situate în zone secetoase, producţia de cereale pe locuitor a scăzut, in ultimii 25 de ani, cu 49 la sută, îndeosebi din cauza extinderii deşertărilor. Este cazul, în special, al ţărilor limitrofe Saharei, în 1961, de pildă, o treime din suprafaţa, Sudanului era ocupată de deşert. De atunci, nisipul a înaintat constant, iar dacă procesul işi va menţine ritmul, s-ar putea ca pînă în 1985, deşertul • Mai bine de 50 de milioane de oameni trăiesc în regiuni care se transformă treptat în deşerturi • Deserturile ocupă o treime din suprafaţa globului • Transformarea nisipurilor în ogoare poate contribui la asigurarea hranei pentru 440 de milioane de oameni care suferă de subnutriţie. rezoluţia adoptată de Adunarea Ge- Redacţia str. Vasile Alecsandri nr. 8. Telefoane : secţia politică şi administraţia — 13286 secţiile economică şi agrară — 16433 ; secţia socială şi probleme de cultură — 14127. ■ Ci ***** întîlnire de lucru românobulgară SOFIA 26 (Agerpres). • în,zilele de 25 şi 26 august a avut loc la Ruse o întîlnire de lucru a tovarăşilor Leonte Răutu şi Andrei Lubanov, preşedinţii celor două părţi în Comisia mixtă ,guvernamentală româno-bulgară de colaborare economică şi tehnicoştiinţifică. Cu acest prilej a fost examinat stadiul de realizare a indicaţiilor date cu prilejul întrlnirilor dintre tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, şi tovarăşul Todor Jivkov, prim-secretar al C. G. al Partidului Comunist Bulgar, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Bulgaria. Relevîndu-se că pe linia acestor indicaţii s-au obţinut rezultate pozitive, au fost stabilite noi măsuri în domeniul cooperării economice şi al schimburilor de mărfuri dintre cele două țări. • LISABONA Primul ministru al Portugaliei, Mario Soares, a anunţat joi seara la posturile de radio şi televiziune o serie de măsuri cu caracter economic şi financiar. Printre acestea — relevă agernţia France Presse — premierul a menţionat stabilirea unui curs, fluctuant al monedei naţionale, precum şi reducerea cu • 10 pînă la 20,1a, sută,a unor cheltuieli bugetare. Totodată, şeful guvernului portughez a anunţat că vor fi majorate cu patru la sută dobînzile şi că vor fi sporite preţurile la combustibil. • ROMA Joi noaptea, de la baza Cape Kennedy a fost lansat un prim satelit italian de telecomunicaţii. Satelitul a fost plasat pe orbită cu ajutorul unei rachete „Delta“, de fabricaţie americană. • MOSCOVA Ministrul afacerilor externe al Uniunii Sovietice, Andrei Gromîko, a avut vineri o întrevedere cu senatorul american George McGovern, aflat într-o vizită în U.R.S.S. In cadrul convorbirii, informează agenţia T.A.S.S., au fost abordate probleme ale relaţiilor dintre U.R.S.S. şi S.U.A., precum şi unele probleme ale situaţiei internaţionale, inclusiv aspectelegate de limitarea cursei înarmărilor strategice şi dezarmării. • HAGA După ce premierul desemnat, Joop den U.vl, a anunţat că renunţă la mi- siunea încredinţată de a forma un nou guvern, regina Iuliana a Olandei şi-a început vineri consultările cu principalii lideri poli,tici şi consilieri în încercarea de a depăşi actuala criză guvernamentală. • MANILA într-o alocuţiune difuza-,tă de posturile de televiziune din Filipine, preşedintele Ferdinand Marcos şi-a reafirmat vineri voinţa de a acţiona pentru normalizarea situaţiei politice din ţară, menţionînd, totodată, că, dacă situaţia se degradează, va fi obligat să menţină legea marţială. Declaraţia prezidenţială survine în urma unei manifestaţii antistatale, desfăşurată cu o zi în urmă, soldată cu răniţi şi cu arestări — informează din Manila agenţia France Presse. • WASHINGTON Poliţia americană a descoperit într-un garaj din oraşul Richmond, statul Rhode Island, o cantitate de 700 kilograme de marijuana. Aceasta a fost a cincea operaţiune antidrog întreprinsă în ultimele 11 zile în statul respectiv. Acţiunile s-ausoldat cu arestarea a 24 de persoane. • BOGOTA Unităţi militare au ocupat principala rafinărie a Columbiei din localitatea Barrancabermeja, situată în regiunea Magdalena, unde muncitorii de la întreprinderea de stat a petrolului „Ecopetrol“ au intrat in grevă, pentru a cere încheierea unei convenţii colective de lucru — anunţă agenţia Prensa Latina. • ROMA Lingouri de aur, bijuterii şi bani lichizi în valoare totală de 200 milioane lire italiene au fost furate în noaptea de miercuri spre joi, dintr-un tribunal din Bolzano, din încăperea rezervată păstrării probelor materiale. FLACĂRA IAȘULUI ! Jocurile mondiale universitare SOFIA 26 (Agerpres). Concursul de lupte libere, urmărit de un public numeros în sala „Festivalna“, a prilejuit afirmarea, sportivilor români din rîndul cărora patru s-au calificat în turneul final, asigurîndu-și o medalie, iar al 5-lea va participa, de asemenea, la disputa pentru primele locuri. O evoluţie remarcabilă au avut tineriiluptători Gheorghe Bîrcu, la categoria 52 kg, şi Ion Ivanov la categoria 90 kg, în turul 3. Bircu l-a învins prin tuş pe cubanezul Sanchez, iar în turul 4 l-a întrecut pe campionul Poloniei, Rudelski. La rîndul său, Ivanov a cîştigat la puncte în faţa lui Molnár (Ungaria) şi, înainte de limită meciul cu Jinger (S.U.A.). In limitele categoriei 62 kg Gigei Angliei a oblinut două victorii , consecutive în faţa canadianului Beyler şi cubanezului, Avladez. La categoria supergrea, Ladislau Simon în turul 3 l-a învins prin rus pe americanul Bowbley. Toţi aceşti patru luptători români vor intra în turul cinci, avînd posibilitatea de a schimba medalia de bronz într-una de argint sau de aur. La categoria 100 kg, Vasile Puşcaşu s-a calificat în turul 5, dar va trebui să obţină o victorie pentru a obţine medalia de bronz. In turneul final al competiţiei de polo pe apă, selectţionata României, prostind un joc foarte bun, a reuşit să învingă cu scorul de 6—5 (1—2, 2-0, 3—2, 0—1), formaţia Iugoslaviei. FELICITĂRI OANA, Adriana şi Costea urează părinţilor lor, Ana şi Constantin Petriciuc, cu ocazia împlinirii a 25 de ani de căsnicie, mulţi ani şi sănătate. VÎNZĂRI-CUMFARARI VÍND I.M.S. Popa Gheorghe, comuna Bivolari. Telefon 41, vînd casă în satul spineni, comuna Andrieşeni, judeţul Iaşi — Filip Vasile. VlND casă, 606 metri grădină. Fundacul Eternitate nr. 2, Iaşi. VlND „Simson“ cu atac original. Alexandru cel Bun, bloc E 3, scara A, apart. 29. VÎND casă pentru demolare. Strada Eeon Gheller 1. VlND casă patru camere, dependinţe, curte. Ţicăul de jos, 5 A. VlND convenabil mobilă bucătărie, recamier, reşou cu butelie. Mircea cel Bătrîn, bloc V 2, apart. 1. VlND „Moskvici“ 408/412. Informații telefon 12556, orele 17—20. ASTRAHAN ca nou, mărimea 42, vînd urgent. Telefon 37708, după ora 12. DE vînzare casă pentru demolare. Strada Eremia Popescu, telefon 14414, orele 9—12. VlND casetoTon japonez .,A- ciko“, nou. Telefon 33052. orele 17—21. VlND motocicletă „MZ“ 250 cmc, str. Silvestru 7, etaj 4, apart. 1. VlND garsonieră bloc, cu gaze , aragaz, sobă teracotă. Telefoane 11315 , 32493. VÎND urgent „Renault Gördüli“, stare excepțională. Telefon 16270. . .■ SCHIMBURI DE LOCUINȚE SCHIMB apartament 2 camere, confort 1, str. Vasile Lupu 100, bloc C6, scara C, parter, apart. 2, cu apartament 3 camere similar, etaj 1—2, Tătarași — Stejar, orele 16—20. OFER apartament 2 camere Constanța, pentru similar Iași. Telefon 40464, interior 3. OFER garsonieră Bacău, pentru similar Iași. Telefon 35519, Becali. OFER apartament 2 camere proprietate, confort 2. Alexandru cel Bun, bloc C1, scara B, apart. 12, pentru similar confort 1. CEDEZ apartament trei camere, confort I, gaze, etaj II — Gheorghe Gheorghiu-Bcj. pentru similar apartament 2—3 camere Iași. Telefon Iași 39595. SCHIMB apartament nou, trei camere Suceava, pentru Iași. Telefon. Iași, 41008, după ora 20. ÎNCHIRIERI TINERI căsătoriţi, intelectuali, • căutăm garsonieră demobilată. Telefon 34596. STUDENT căsătorit, caut urgent cameră mobilată, bloc, intrare separată, centru, Podu- Roșu , Alexandru cel Bun. Telefon 39585. INTELECTUAL necăsătorit, caut cameră mobilată, telefon 39148. orele 14—20. OFERTE DE SERVICII CĂUTĂM persoană îngrijire copil 2 ani. Săulescu 33. CAUT persoană îngrijire copil. Telefon 30821, după ora 16. CAUT femeie îngrijire copil 2 ani, externă, 2 ore. Strada Alistar 7 (cartier Moara de Vini). PIERDERI PIERDUT diploma de 8 clase, eliberată de Şcoala generală nr. 1 Iaşi, pe numele Chelaru Constanţa. O declar nulă. PIERDUT foaie parcurs iu. 36563, eliberată de I.T.C.I., pe numele Pichiu Mihai. o declar nulă. pierdut carnet student, pe numele Bojică Dumitru. îl declar nul. DECESE ADÂNC îndurerată, familia anunţă stingerea din viaţă a iubitei şi neuitatei lor mamă şi bunică DIMITRIU ECATERINA, înmormântarea, duminică, 28 august, la cimitirul Socola. Cortegiul porneşte din str. Bucium 26, la ora 14: 5, A fi ISA, soţie, Rodica, fiică, Vasile, ginere, şi rudele apropiate anunţă cu adîncă durere moartea fulgerătoare a scumpului lor SEVASTRI VALENTIN GOGU, 50 ani. Inmormîntarea, astăzi, ora 14, la cimitirul Eternitatea, unde este depus. SOŢUL, fiicele, fiii, surorile, ginerii şi nepoţii anunţă cu adîncă durere încetarea din viaţă a scumpei lor soţie, mamă şi bunică BOLOHAN MARTA, 00 ani. Inmormîntarea, duminică, 28 august, ora 12 din Podul Iloaiei. DIVERSE COLECTIVUL Direcţiei judeţene de statistică anunţă cu profund regret moartea fulgerătoare a colegului Sevastru Valentin şi transmite întreaga compasiune familiei îndurerate. COLECTIVUL G.I.G.C.L. Iaşi transmite sincere condoleanţe şi ginduri de compasiune colegei Sevastru Larisa pentru pierderea soţului, economist sevastru Gogu, fiind alături de familia îndoliată. FAMILIA decedatului Petrescu Gheorghe mulţumeşte celor care au adus un ultim omagiu iubitului soţ şi tată. COLECTIVUL cadrelor didactice de la Liceul „Mihai Eminescu“ — Iaşi regretă încetarea din viaţă a distinsului coleg, prof. Alexandru Vasiliu, şi este alături de familia îndurerată. . Tiparul : întreprinderea poligrafică Iași, str. Vasia Alecsandri nr. 6. Telefon 14629.