Flacăra Iaşului, august 1979 (Anul 35, nr. 10211-10235)

1979-08-01 / nr. 10211

I FLACARA IAȘULUI-------——-----------------------—PAGINA A »11T) „în toate întreprinderile, la fiecare loc de muncă trebuie instaurate o ordine şi o disciplină desăvirşite în utilizarea combustibilului şi energiei electrice, o înaltă exigenţă in gospodărirea acestora“ (Din proiectul Programului — directiva de cercetare şi dezvoltare în domeniul energiei la perioada 1981-1990 şi orientările principale pînă în anul 2000) Judicioase măsuri pentru gospodărirea şi reducerea consumului de energie electrică, energie termică şi gaze naturale In presa centrală de ieri s-a dat publicităţii Decretul Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România privind stabilirea unor măsuri pentru gospodărirea judicioasă și reducerea consumului de energie electrică, energie termică și gaze naturale. Așa cum se precizează în preambulul Decretului, aceste măsuri au fost determinate de accentuarea crizei energetice pe plan mondial, de creşterea continuă a preţurilor la sursele de energie primară pe piaţa internaţiorală. Aceste măsuri au scopul să asigure un regim sever de economisire a energiei electrice, termice şi a combustibililor, introducerea unei discipline riguroase în acest domeniu şi eliminarea oricăror forme de risipă, precum şi o mai bună corelare a preţurilor combustibililor, energiei electrice şi termice. Trebuie menţionat faptul că preţurile şi tarifele la consumul de energie electrică pentru populaţie, stabilite în anul 1961, precum şi preţurile pentru gazele naturale au fost menţinute vreme îndelungată la acelaşi nivel, deşi pe plan mondial preţurile la materiile prime energetice, în special la pe- Vol, au cunoscut o vertiginoasă creştere, de 11 ori în 9 ani. Nivelul actual scăzut al preţurilor şi tarifelor pentru energia electrică, energia termică şi gaze naturale, a influenţat negativ orientareaconsumurilor în utilizarea raţională şi economisirea resurselor energetice puse la dispoziţie. In capitolul X al Decretului se stabilesc măsuri pentru normarea şi raţionalizarea consumurilor de energie electrică şi termică. Se menţionează că ministerele,celelalte organe centrale, comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, precum şi conducerile colective ale tuturor unităţilor socialiste de stat, cooperatiste şi obşteşti sunt obligate să ia măsuri pentru reducerea consumurilor de energie electrică în birouri şi celelalte spaţii administrative, cu minimum 40 la sută faţă de consumurile din anul 1978. Se vor lua măsuri de adaptare programului de lucru ast--------- « ---------fel încît activitatea personalului muncitor să se desfășoare, de regulă, folosind iluminatul natural. Pe baza acestui Decret se interzice utilizarea de către personalul muncitor a oricăror aparate personale consumatoare de energie in incinta unităţilor socialiste unde îşi desfăşoară activitatea. Temperatura de încălzire în halele industriale şi alte spaţii de producţie închise se limitează la maximum 16°C, iar în birouri şi celelalte spaţii administrative la maximum 18°C. In capitolul II sunt stabilite preţurile şi tarifele pentru energia electrică, energia termică şi pentru gazele naturale. Toţi cetăţenii au datoria să elimine orice formă de risipă a gazelor naturale, a energiei electrice şi termice, să acţioneze pentru a reduce consumul cu cel puţin 20 la sută faţă de anul 1978 şi să contribuie astfel la efortul general de satisfacere a nevoilor energetice ale întregii ţări. Preţurile şi tarifele pentru consumul de energie electrică, termică, şi gaze naturale s-au stabilit în mod diferenţiat, la un nivel de consum raţional determinat în raport cu numărul de persoane care compun familia şi mărimea locuinţei. In cazul în care se depăşeşte nivelul de consum raţional, urmează a se aplica un preţ sau tarif majorat. Noile preţuri şi tarife pentru energia electrică, energia termică şi gazele naturale livrate populaţiei intră în vigoare începînd cu data de 1 august 1979, în vederea compensării majorării preţurilor şi tarifelor la consumurile normate de energie electrică, energie termică şi gaze naturale şi asigurării creşterii retribuţiei reale cu 30-32 la sută, în capitolul al III-lea sunt stabilite măsuri corespunzătoare. Astfel, începînd cu data de 1 august 1979 se majorează fondul de participare la beneficii sau de premiere anual pentru întregul personal muncitor cu o sumă calculată lunar, diferenţiată în raport cu numărul copiilor aflaţi în întreţinere, astfel: — cei fără copii, 15 lei ; — cei cu un copil, 20 lei; — cei cu doi şi trei copii, 30 lei ; — cei cu patru şi cinci copii, 40 lei; — cei cu şase sau mai mulţi copii, 50 lei. Aceste sume se vor plăti la sfîrşitul anului odată cu acordarea participării la beneficii sau a premiilor anuale. In acest scop fondul de participare la beneficii și cel de premiere anuală se majorează la nivelul unui an cu 2 180 milioane lei, iar pentru 5 luni din anul 1979 cu 908 milioane lei. De asemenea, începînd cu data de 1 august 1979, pensionarilor din sistemul de asigurări sociale de stat, pensionarilor militari şi pensionarilor I.O.V.R. ale căror pensii nu depăşesc 2 500 lei lunar, li se majorează pensia lunară cu 15 lei, în afara majorării ce se acordă în etapa a îl-a. Suma aferentă acestei majorări la nivelul unui an este de 324 milioane lei. Conştienţi de importanţa măsurilor stabilite prin Decretul Consiliului de Stat, măsuri menite să stimuleze un consum raţional de energie electrică, energie termică şi gaze naturale, pe măsura cerinţelor epocii, în interesul dezvoltării pe baze sănătoase a economiei şi îndeplinirii programului de creştere a nivelului de trai al poporului, toţi oamenii muncii din patria noastră, în dubla lor calitate de producători şi proprietari ai mijloacelor de producţie, vor acţiona cu fermitate pentru onorarea integrală a prevederilor planului naţional unicde dezvoltare economică şi socială a ţării, pentru aducerea la îndeplinire a tuturor sarcinilor şi măsurilor necesare pentru aplicarea integrală a prevederilor acestui Decret. • • De pe poarta LA.S. „Avicola“ a ieşit şi autovehiculul JI-IL-6676, condus de Toader Berbecea. Izoterma frigorifică transporta, spre oraşul Tg. Frumos, trei persoane (Gh. Ursache, M. Babric şi Gh. Onofrei) şi... 10 pui sustraşi din întreprindere. Iată o manieră de risipă. De la Bucureşti la Iaşi şi retur, autovehiculul 23-B- 4942 (C.U.P.S.I.C.), a consumat în zadar zeci de litri de benzină. „Sacii cu granule P.V.C. nu au fost primiţi de I.P.M.P. Iaşi, dar nici ceea ce trebuia să iau de aici nu mi s-a dat. Aşa că mă reîntorc cu 600 kg în joc de 1,2 tone", ne-a spus şoferul Ioan Tofănescu. In compensaţia greutăţii, şoferul transporta ilegal şi... şase persoane. Cînd nu s-a închis peste tot robinetul risipei de carburanţi In ultimele zile, după publicarea Decretului privind unele măsuri pentru raţionalizarea consumului de carburanţi, am însoţit echipaje ale Serviciului circulaţiei din cadrul Miliţiei judeţene pentru a vedea în ce măsură s-a închis robinetul risipei de benzină şi motorină. Ne aflăm pe şoseaua Iaşi — Tg. Frumos. In cadrul „filtrului total“ sunt oprite mai multe maşini. Printre ele si cea condusă de Vasile Irimiţa (31-Is-4825, Autobaza 2), întrebat ce transportă, şoferul care se afla la volanul autocamionului cu o capacitate de 6,5 tone, a răspuns: „NIMIC. Tov. Mareş Ciurea, şeful transporturilor de la întreprinderea de stat «Avicola», m-a trimis pînă la Tg. Frumos pentru a aduce nişte cărămizi“. Oare de la această întreprindere spre abatorul propriu din oraşul Tg. Frumos, spre alte ferme din această zonă nu era nimic de transportat ? Greu de crezut. Autovehiculul de 1,5 tone Raîdanchrită (21-Is-4024, şofer C-tin Gilcă) al Asociaţiei economice intercooperatiste Hîrlău, a efectuat într-o zi de lucru un transport straniu , de la Hîrlău la Holboca căra un... butoi gol şi o roată de rezervă. De la I.A.S. „Iaşul“ spre Leţcani se îndrepta şi maşina 21-Is-5241. Sesizat de control, şoferul Ioan Condrea a oprit înainte de „filtrul total“ şi şi-a completat foaia de parcurs. Şi aceasta in prezenţa inginerului mecanic Maria Zaharia. Bineînţeles că şi acest transport însemna de fapt o plimbare păgubitoare. Aceleaşi cuvinte se pot spune şi despre autovehiculele 21-IS-5445 (S.M.A. Ciurea), 21-IS-6346 (Autobaza 2), 31- IS-7076 (T.L.H. Bucureşti, secţia Iaşi), 31-IS-7961 (S.U.T.P.S.I. Iaşi), 21-IS-1006 (C.A.P. Bălţaţi), etc. Şoferii acestora ne-au declarat In cor: „Dacă şefii ne trimit în curse cu maşinile goale...“. Dar care este responsabilitatea omului de la volan? De ce nu le amintesc factorilor de răspundere (dacă aceştia au uitat) că indiferenţa lor înseamnă încălcarea flagrantă a legalităţii ? Se impun măsuri ferme şi împotriva şoferilor care parchează maşinile la domiciliu şi le folosesc în interes personal. Exemplificăm : D-tru Lupaşcu (21-Is-3932, Autobaza 1) a parcat sîmbătă, 28 iulie, autovehiculul din dotare în comuna Movileni. In aceeaşi zi, la Gropniţa a fost parcată şi maşina 31-Iş-3716 (şofer Gh. Dinte) tot a Autobazei 1. In satul Horpaz, comuna Miroslava, deseori este parcat autovehiculul 31-Iş-4718 al T.C. ind. Mircea Lungu de la I.F.E.T. transporta în bena autobasculantei 31-Iş- 7594... 9 persoane. Dispunem și de alte exemple. Așadar, cadrele de conducere sunt datoare, neîntîrziat, să analizeze cu toată răspunderea cum sunt folosite mijloacele de transport și să stabilească, în spiritul Decretului Consiliului de Stat, măsuri radicale pentru a închide robinetul risipei de carburanţi. In cazul exemplelor sus-menţionate aşteptăm să ne fie comunicate sancţiunile date vinovaţilor. IOAN ŞCHIOPI)Foto : M. Croitoru ION NICULI la 31 iulie 1979 a încetat din viaţă Ion Niculi, cunoscut militant al mişcării muncitoreşti şi sindicale din ţara noastră. Născut la 7 februarie 1887, In, oraşul Iaşi, Ion Niculi a cunoscut de timpuriu, ca ucenic şi apoi lucrător tipograf, exploatarea capitalistă. Incepind din 1912 se încadrează activ în mişcarea muncitorească, participînd la numeroase acţiuni revoluţionare ale muncitorilor tipografi şi textilişti. A fost membru al Partidului Comunist Român din 1921. In anii 1925—1933 a activat în cadrul Blocului Muncitoresc Ţărănesc, precum şi în cadrul altor organizaţii de masă şi obşteşti iniţiate şi conduse de P.C.R. Pentru activitatea revoluţionară desfăşurată a fost de mai multe ori arestat şi întemniţat. După eliberarea patriei de sub dominaţia fascistă, i s-au încredinţat sarcini de răspuns COMITETUL FOŞTILOR LUPTĂTORI ANTIFASCISTI DIN REPUBLICA SOCIALISTA ROMANIA "*• Corpul neînsufleţit al lui Ion Niculi va fi depus în holul Casei de cultură a sindicatelor din Iași. Accesul publicului va fi permis în ziua de 1 august a.c., între orele de pe pe linie de partid şi de stat. După alegerile din noiembrie 1946, a îndeplinit funcţia de vicepreşedinte al Camerei Deputaţilor, iar după proclamarea Republicii a fost membru al Prezidiului Republicii. La Congresul din 1943 este ales membru al Comitetului Central al Partidului. In 1955 a fost ales membru al Comisiei Centrale de Revizie. In perioada 1953—1956 a ocupat funcţia de preşedinte al Comitetului executiv al Sfatului popular al oraşului Iaşi. Pentru meritele sale a fost distins cu înaltul titlu de bireu al Muncii Socialiste, cu ordine şi medalii ale Republicii Socialiste România. Ion Niculi va rămie in amintirea tuturor celor care l-au cunoscut ca un exempli de dăruire revoluţionară, de slujire devotată a idealurilor partidului şi poporului, a cauzei socialismului şi comunismului în patria noastră. COMITETUL JUDEŢEAN IAŞI AL P.C.R. 17—19 şi în ziua de 2 august între orele 10—12. Adunarea de doliu va avea loc, joi, 2 august a.c. la ora 12,30, iar înhumarea în aceeaşi zi la ora 13,30, la cimitirul Eternitatea din Iași. • • Realizări ale cooperaţiei de consum din planul anual de 400 000 de lei la prestări de servicii al Cooperativei de consum din comuna Scînteia s-au realizat pînă acum 260 000 de lei. Pe lîngă secţiile de prestări existente, s-a înfiinţat o secţie de tîmplărie, urmînd să se mai înfiinţeze una de tinichigerie şi o sifonărie. De asemenea, planul pe şase luni la achiziţii a fost realizat 100 la sută ; planul global al cooperativei, pe şase luni, a fost depăşit cu aproape jumătate de milion (110 la sută). Fruntaşe în muncă de mărirea avutului comunei Deleni, o mare contribuţie şi-o aduc şi femeile. Paralel cu aceasta, ele au un mare rol şi în ceea ce priveşte înfrumuseţarea. Astfel, în cinstea marii sărbători dela 23 August, gospodinele din Deleni şi-au propus să văruiască toate gardurile, sa transforme locurile special destinate In adevărate covoare vegetale şi cu flori. în cadrul acţiunii patriotice de colpetare a sticlelor şi borcanelor goale, ele au strîns deja peste 5 000 bucăţi. • • Schimb de La întreprinderea „Victoria“ a avut loc, în organizarea Consiliului tineretului muncitoresc din cadrul Comitetului judeţean al U.T.C., un interesant schimb de experienţă pe tema „Forme şi metode folosite de organizaţiile U.T.C. pentru îmbunătăţirea experienţă calităţii produselor". Am participat peste 70 de membri ai activelor U.T.C. din întreprinderile „Moldova“, „Victoria“, „Textila“, de confecţii şi I.T.P. Paşcani. Dialogul fructuos dintre cei prezenţi a fost urmat de o vizită în unitatea-gazdă. FELICITĂRI CU ocazia ieşirii la pensie, copiii Puiu, Lili, Carolina, nepoţica Roxana precum şi rudele apropiate urează mamei Ilaşa Hauiă Margareta „La mulţi ani“, sănătate şi fericire. SCHIMBURI DE LOCUINŢE SCHIMB două camere, bucătărie, dependinţe, curte, central pentru garsonieră. Telefon 48014, după ora 10. PIERDERI PIERDUT în autobuzul 27 portofel cu acte. Aducătorului recompensă. Strada Tudor Vladimirescu, cămin T 8, camera 123, Sadeh Aiaziz. DECESE GEORGETA, soţie, şi rudele apropiate anunţă cu durere încetarea din viaţă, la virsta de 92 de ani, a scumpului şi neuitatului lor ION NICULI. înrormîntarea are loc joi, 2 august 1979, la cimitirul Eternitatea. SOŢUL, copiii şi rudele apropiate anunţă cu durere încetarea fulgerătoare din viaţă a relei de a fost DONCIU EMILIA, fostă Teleman, 44 ani. înmormîntarea, joi, 2 august, ora 13, la cimitirul Sf. Vasile. Cortegiul funerar va pleca de la biserica Sf.,Constantin, din strada Palat. FRAŢII Petru, Mihai, Vasile, Costică, surorile Ileana, Speranţa, Olga, Marica, cumnaţii, cumnatele şi părinţii anunţă cu adinei durere încetarea din viaţă a scumpului lor MIRCEA BRATANOVICI, ai ani. Inmormîntarea. a»,(tel, 1 august, ora 12, la cimitirul Sf. Treime. AMALIA, soţie, dr. Socrate Holman, frate, Netty Haber, familia Feldsohiu, Witner Hugo şi prieteniS anunţă cu durere decesul scumpului lor LUIS HELMAN, fost inspector la Banca Naţională. înhumarea are loc astăzi, 6 august, ora 15, la Cimitirul evreiesc, unde este depus defunctul. FAMILIA îndurerată transmite mulţumiri tuturor celor ce au fost alături de ea şi au luat parte la marea durere pricinuită de decesul dragei lor, profesoara Elena Drăgan. LOCATARII blocului A S bis, Bularga, regretă moartea prematură a colocatarului Bratanovici Mircea şi transmit sincere condoleanţe familiei. COLECTIVUL de muncă, secţia utilităţi C.F.S., profund îndurerat de decesul prematur al colegului Bratanovici Mircea, transmite condoleanţe familiei. COLECTIVUL atelierului sortare schimbul B, fire 3, C.F.S., transmite sincere condoleanţe colegei Ciobanu Geta pentru decesul tatălui. COLECTIVUL secţiei scularie — întreprinderea „Tehnoton“ — transmite sincere condoleanţe colegului Donciu Constantin pentru pierderea mamei.