Flacăra Iaşului, august 1983 (Anul 39, nr. 11451-11475)

1983-08-02 / nr. 11451

PAGINA All-A In lumina hotărîrilor recentei Plenare a C.C. al P.C.R. La Autobaza nr. 1 — I.T.A. Analiză responsabilă — măsuri corespunzătoare Rezultatele bune înregistrate de colectivul Autobazei nr. 1 din cadrul întreprinderii de transporturi auto, în perioada trecută pînă acum din acest an, reflectă modul exemplar în care şi acest colectiv fruntaş s-a mobilizat pentru îndeplinirea importantelor sarnrci pe care le-a avut de îndeplinit. Dar, pornind de la un asemenea bilanţ, recenta plenară cu activul a comitetului de partid de aici a efectuat o responsabilă analiză. In spirit critic, muncitoresc, arătînd că „activul" bilanţului putea fi şi mai mare, dacă nu s-ar fi manifestat şi unele neajunsuri de ordin organizatoric, indisciplină, dacă timpul de lucru ar fi fost utilizat la maximum etc. Efectuînd această analiză în lumina hotărîrilor recentei Plenare a C.C. al P.C.R., care vizează aplicarea fermă a principiilor autoconducerii muncitoreşti şi autogestiunii, perfecţionarea mecanismului economico-financiar, precum şi sistemul de retribuire a muncii şi creşterea retribuţiei în acest cincinal, comuniştii Autobazei au pus accentul, cum era şi normal, tocmai pe aceste neajunsuri, a căror eliminare este o condiţie a îndeplinirii importantelor sarcini care revin unităţii. »■Legea cu privire la contractul-angajament, precum şi cea referitoare la perfecţionarea sistemului de retribuire a muncii şi de repartiţie a veniturilor oamenilor muncii aduc elemente calitativ noi, dar aplicarea lor practică — arăta tov. Constantin Munteanu, secretarul comitetului de partid —, capabilă să stimuleze hărnicia şi iniţiativa, trebuie să fie dublată de soluţionarea optimă a problemelor pe care le ridică activitatea noastră, de întărirea răspunderii fiecăruia". De la această idee a şi pornit, de altfel, analiza de care vorbeam, de la minusurile manifestate şi de la necesitatea descoperirii şi aplicării neîntîrziate a mijloacelor de sporire a nivelului calitativ al întregii activităţi. „Este cunoscută importanţa pe care o acordă conducerea partidului utilizării cu maximă eficienţă a carburanţilor, arăta Florin Irimia, şeful unei autocoloane. Şi noi am realizat un adevărat salt în această direcţie, dar va trebui ca de acum, chiar din aceste zile, să gospodărim carburanţii în aşa fel, încît cu adevărat să nu se mai piardă nici o picătură. Acesta este şi spiritul recentelor hotărîri ale Plenarei C.C. al P.C.R., şi aşa va trebui să acţionăm !“. Viaţa de partid L ______.... „Se mai întilneşte la unii şoferi ideea că pot „trage“ de maşini pînă „cad“, uitînd că astfel se produc adevărate pagube. Va trebui să discutăm cu fiecare dintre ei, să-i lămurim că maşinile sînt avuţia noastră, şi că aceasta trebuie exploatată în aşa fel, Incit să ne aducă venit maxim“, sublinia şi mecanicul N. Felea. „Comitetul de partid, noi toţi trebuie să avem mai multă grijă şi în domeniul aprovizionării, atenţiona D. Tudorache, şeful altei coloane. Se mai întîmplă să lucrăm în asalt din acest motiv, să neglijăm efectuarea la timp a unor reparaţii. In aceste condiţii nu vom putea aplica întocmai prevederile legilor pe care le discutăm, ale hotărîrilor de partid adoptate de Plenara de la sfîrşitul lunii iunie !“. „Egală ca importanţă cu activitatea şoferilor este şi cea a muncitorilor de la întreţinere, sublinia tehnicianul Ion Chiorăscu. Or, în acest domeniu, la noi, calitatea mai lasă de dorit, întreţinerea parcului nefiind totdeauna la nivelul dorit. Avem toate condiţiile să ne onorăm sarcinile, dar va trebui să nu mai „uităm” aceste probleme mici, însă cu efecte mari!“. „Aplicarea noului sistem de retribuire a muncii va fi ca un duş rece pentru toţi cei cu lipsuri în activitate, arăta şi economistul D. Săvinescu. Iar ca să nu suferim cu toţii, va trebui să-i mobilizăm pe aceştia, şi comuniştii sunt primii chemaţi s-o facă !“. „Adeziunea la noile şi importantele documente de partid şi de stat va trebui să ne-o arătăm prin fapte, spunea şoferul Ovidiu Paulescu. Lucrînd în acord global de aproape 20 de ani, eu m-am convins — cîştigînd aproape cîte două retribuţii lunar — de importanţa acestui sistem care stimulează pe cei harnici, dar care nu „convine“ celor care nu-s obişnuiţi cu munca, celor care nu-şi îngrijesc maşina, nu economisesc carburanţii. Noi, comuniştii, sîntem datori să acţionăm ferm pentru crearea unei opinii împotriva acestora din urmă, după cum trebuie să facem totul — şi plenara a arătat ce trebuie să facem — pentru ca noile legi să fie aplicate, şi la noi, corespunzător, din primul moment !“. Am preferat, stimaţi cititori, să consemnăm cîteva opinii ale comuniştilor de la I.T.A.—1, în locul unei relatări globale a plenarei comitetului de partid de aici cu activul, tocmai pentru a demonstra, prin cuvintele lor, că şi în acest domeniu, ca peste tot de altfel, noile reglementări au fost primite cu interes, cu satisfacţie, dar şi, mai ales, cu o atitudine responsabilă, de proprietari, producători şi beneficiari, cu convingerea de a acţiona în aşa fel încit acest an hotărîtor al cincinalului să fie un an al eficienţei maxime. Amplul program de măsuri adoptat de plenara la care am asistat, hotărîrea comuniştilor de a-l îndeplini reprezintă garanţia sigură a viitoarelor rezultate bune. CONST. PALĂDUŢA Forumul naţional al pionierilor Şi ultimele zile ale săptămînii trecute au fost întrebuinţate cu folos de către participanţii la Forumul naţional al pionierilor. Sîmbătă, de exemplu, după o dezbatere care a avut ca temă activitatea consiliilor şi comandamentelor pioniereşti privind îmbunătăţirea muncii politico-organizatorice, de mare interes s-a bucurat întîlnirea pionierilor-delegaţi cu oameni de ştiinţă, autori de literatură ştiinţifico-fantastică, redactori ai unor publicaţii de profil etc. Seara cultural-distractivă a încheiat un program atractiv şi instructiv. Duminică, participanţii la Forum au făcut un tur al municipiului Iaşi, prilej cu care au admirat numeroasele construcţii realizate în anii socialismului, cu deosebire după Congresul al IX-lea al partidului. Apoi, ei au fost oaspeţii cîtorva secţii ale Complexului muzeistic ieşean. Au vizitat muzeele din Palatul Culturii, Muzeul de literatură al Moldovei „Casa Pogor“, Expoziţia permanentă „Mihail Sadoveanu“. Manifestările sportive incluse in Daciada Forumului, precum şi un program artistic au încheiat încă o zi bogată din program. Ieri, a avut loc o dezbatere privind preocuparea consiliilor şi comandamentelor pioniereşti pentru educaţia comunistă, revoluţionară a pionierilor şi şoimilor patriei. Apoi, copiii s-au întîlnit cu poeţi, prozatori, critici, artişti plastici, muzicologi, cărora le-au adresat numeroase întrebări. Au răspuns cu drag scriitorii Dumitru Almaş, Iuliu Raţiu, Horia Zilieru, Ion Chiriac, muzicologul Mhail Cozmei, pictorul Dimitrie Gavrilean şi criticul Virgil Cuţitaru. Activităţile sportive şi un spectacol prezentat de colectivul Teatrului pentru copii şi tineret au întregit paleta manifestărilor de ieri. Participanţii la Forumul naţional al pionierilor vor fi, astăzi şi mâine, oaspeţi ai judeţului Neamţ, după care se vor întoarce la Iaşi. ,Oameni şi privelişti din România socialistă“ La Biblioteca judeţeană „Gh. Asachi“ a fost deschisă expoziţia de carte „Oameni şi privelişti din România, socialistă“, organizată în întîmpinarea zilei de 23 August. în vitrine sunt prezentate cărţi de reportaje care înfăţişează realizările de azi din România socialistă, oameni şi locuri ce au intrat în istoria contemporană a patriei. Expoziţia cuprinde, de asemenea, vitrine cu versuri despre România, lucrări din colecţia „Judeţele patriei“, cărţi de memorialistică şi de călătorie etc. Un program care va face pămîntul mai rodnic şi hambarele mai pline! Şi la C.A.P. Mogoşeşti se acţionează energic pentru sporirea recoltelor Ani in şir, cooperatorii dinMogoşeşti nu obţineau recolte pe măsura posibilităţilor. Desigur, cauzele erau multiple. Vinovaţi erau insă şi cei ce lucrau solul. De altfel, acest lucru a fost recunoscut şi de ing. Costică Haras, preşedintele unităţii. In ultima perioadă de timp şi la Mogoşeşti, ca urmare a indicaţiilor date de secretarul general al partidului, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, s-a declanşat o vastă acţiune de creştere a suprafeţei arabile, de gospodărire, ameliorare şi folosire raţională a întregului fond funciar, astfel incit cele 1928 de hectare de teren arabil au început să producă mai mult. S-au executat lucrări de afînare adîncă a solului, s-au amenajat canale de desecare şi pentru dirijarea apelor de pe versanţi, s-au executat lucrări pentru combaterea eroziunii solului. în zona Şanta, circa 32 de hectare erau ocupate cu vegetaţie de baltă, unde apa staţiona mai tot timpul anului. Vegetaţia de baltă şi excesul de umiditate au fost înlăturate, în prezent terenul fiind ocupat cu porumb care asigură o producţie de circa 10 000 de kg de ştiuleţi la hectar. Că de pe urma lucrărilor executate aici unitatea a avut numai de cîştigat, nu mai necesită nici un fel de comentariu. Lucrări de desecare au fost executate şi în şesul Iladîmbului. Prin construcţia unui canal pentru colectarea apelor cu o lungime de 1 800 de metri şi o secţiune de 4 metri, terenul de aici a fost în întregime cultivat cu porumb. Primul an, producţia de porumb a fost mai mică. In acest an însă, după cum apreciază specialiştii, in şesul Hadîmbului se vor obţine cu aproape 4 000 de kg de porumb ştiuleţi în medie la hectar mai mult decât în 1982. La toate aceste lucrări, ca şi la multe altele, cooperatorii din Mogoşeşti au primit un sprijin preţios din partea întreprinderilor ieşene de specialitate şi, în mod special, din partea I.E.E.L.I.F. Programul naţional pentru asigurarea unor producţii agricole sigure şi stabile, elaborat din iniţiativa tovarăşului Nicolae Ceauşescu, a fost primit cu viu interes şi de către mecanizatorii şi cooperatorii din această unitate agricolă cooperatistă. Aşa cum sublinia secretarul general al partidului, „Activitatea pentru realizarea acestui program va reprezenta o mare bătălie pentru învingerea unor greutăţi provocate de climă, pentru stăpînirea naturii. Avem acum posibilitatea să ne propunem realizarea unor asemenea lucrări, ţinînd seama de forţele materiale şi tehnice de care dispune societatea noastră socialistă“. „Analizînd programul pămîntului, in funcţie şi de posibilităţile imediate ale unităţii noastre, ne spunea inginerul Costică Haras, am ajuns la concluzia că putem realiza, cu investiţii minime, şi alte lucrări care să ducă la ridicarea potenţialului productiv al fiecărui hectar de pămînt“. In zona Slobozia — Voineşti circa 80 de hectare de păşune, cu mare exces de umiditate, vor fi redate arabilului prin executarea unor canale care vor dirija apele provenite din precipitaţii abundente, spre pîrîul Stavnic. Numai în această zonă, cooperatorii au făcut săpături, excavînd peste 700 m.c. de pămînt. Cum vor fi folosite apele colectate din desecări sau din precipitaţii ? Cooperatorii din Mogoşeşti au avut în vedere şi acest lucru. Au fost amenajate trei acumulări mici de unde se vor iriga în 1984 peste 70 de hectare de teren ocupat cu porumb. Totodată, pe pîrîul Iravastia se va amenaja o acumulare de circa 7—8 hectare cu o capacitate de peste 1 milion de m.c. de apă care va asigura în 1985 irigarea unei suprafeţe de 80 de hectare. Din programul privind creşterea potenţialului productiv al pămîntului de la C.A.P. Mogoşeşti nu vor lipsi lucrările de afînare adîncă a solului, asemenea acţiune fiind planificată a se executa anual pe 100—130 de hectare. Se va menţine în stare bună agroterasele de pe cele 150 de hectare, iar toate lucrările se vor efectua numai pe curba de nivel. Se demonstrează hotărîrea cooperatorilor din Mogoşeşti de a nu-şi precupeţi eforturile pentru obţinerea unor recolte superioare, sigure şi stabile. DUMITRU GRINEANU -FLACĂRA IAȘULUI „Luna filmului românesc“ In întîmpinarea marii sărbători naţionale de la 23 August, întreprinderea cinematografică judeţeană organizează în perioada 1—28 august a.c. „Luna filmului românesc“. In această perioadă, la cinematografele din Iaşi, Paşcani, Hîrlău şi Tg. Frumos vor avea loc acţiuni cultural-educative de evocare a luptei antifasciste şi antiimperialiste, de omagiere a actului istoric de la 23 August 1944. Dintre acestea menţionăm „Săptămâna filmului de evocare a revoluţiei de eliberare naţională şi socială antiimperialistă şi antifascistă de la 23 August 1944“ , „Săptămîna filmului de evocare a luptei pentru pace“, medalioane cinematografice dedicate unor mari actori ş.a. Vor avea loc expuneri şi dezbateri privindrolul educativ al filmului, urmate de prezentarea unor creaţii din cinematografia românească și universală. De la Ministerul Educaţiei şi Învăţămîntului Deschiderea anului de învăţămînt 1983/1984, pentru preşcolari, elevi şi studenţi, va avealoc la 15 septembrie 1983. Răspundem scrisorilor trimise redacţiei : C. Macovei, Şoseaua Naţională nr. 42 T, bl. A 3. Sectorul de arhitectură, sistematizare şi disciplina în construcţii ne informează că la cererea cetăţenilor din zonă s-a aprobat amenajarea parcării auto pe terenul situat în zona blocului D 3, cu autorizaţia nr. 155/1983, Lucica Diaconu şi alţi 9 semnatari ai scrisorii. Sesizarea a fost anchetată de către Inspectoratul, comercial de stat care a constatat justeţea celor semnalate de dv., cît şi alte abateri de la regulile comerţului. Pentru faptul că şeful de unitate, Gh. Vamă, de la magazinul nr. 31 al I.C.S.M.A., n-a pus în vînzare întreaga cantitate de produse, a fost amendat cu 500 de lei. Pentru alte deficienţe constatate în unitate, au fost sancţionate, cu amendă contravenţională, Maria Berzuc, casier (700 lei), vînzătoarea Euigenia Covaşă (1 000 lei), Luminiţa Tudor (300 lei). Şi Elena Chelaru, satul Frenciugi, cornutna Şcheia. Trustul pentru mecanizarea agriculturii ne răspunde că dosarul pentru stabilirea pensiei a fost înaintat la Oficiul de pensii şi asigurări sociale. Pentru neglijenţa manifestată în completarea dosarului, colectivul compartimentului de contabilitate al S.M.A. Scînteia a fost sancționat disciplinar cu toată severitatea. El A Lucaci, str. Bradului nr. 14, bl. B 1, sc. A, et. 3, ap. l. Comitetul executiv al Consiliului popular municipal ne face cunoscut că, în conformitate cu prevederile Decretului 21/ 1981, se interzice executarea de modificări constructive la blocurile de locuinţe chiar în faza de proiectare. Deci, nu vi se poate satisface cererea. jg V. Ghiban şi alţi cetăţeni din comuna Tătăruşi. Pentru orice probleme care privesc combaterea bolilor şi dăunătorilor la plantele din gospodăria dv., vă puteţi adresa Centrului de protecţia plantelor din Paşcani, str. Morilor nr. 12, telefon 61215, sau Inspectoratului pentru protecţia plantelor Iaşi, str. Dumbrava Roşie nr. 3, telefon 11309. A. ALEXANDRU.