Foaia poporului, 1901 (Anul 9, nr. 1-52)

1901-12-08 / nr. 48

..Ajutor IX. Sifer la Duminecă, 25 Noemvrie (8 Decemvrie) 1901 Nr. 48 Prețul abosMUBientnlmi • £% oa as ........... 4 coroane. P» o jznuétüts do sa ■ .... 2 coroane. Pentru România 10 lei anas). Abaawsantole se fac la ..Tipografia“, soc. pa acţiuni, Sibiiu. Apare în fiecare Duminecă FA'SERATE se primesc te birou! administraţiuniel (strada Poplăcii nr. 16). Un şir garaond prima dată 14 bani, a doua-oară 12 bani a treia-oară 10 bani. Alegerile la comitate. In nr. 42 a! »Foii* am atras atenţiunea cetitorilor noştri asupra alegerilor la congregaţiunile comitatense. Am pus la inima fiecărui Român alegător să se folosească de dreptul acesta, călăuzit fiind numai de datorinţa, ce o are ca Român. Datorinţa aceasta, am zis, că ’şi-o va împlini numai dacă va alege ca membrii Români şi încă de aceia, cari să nu fie slujbaşi sau altminteri atîrnători de cei ce nu binele nostru îl voesc. Alegerile acestea s’au isprăvit. In cele următoare facem după rapoartele sosite o dare de seamă despre resultatele lor. In comit. Sibiiului, unde Românii trăesc în cele mai multe cercuri amestecaţi cu Saşii, a eşit lista română învingătoare în cercul Săliştei, cercul II-lea al oraşului Sas Sebeş şi cercul rural al Sebeşului. In cercul Nocrichiului, unde n’a fost până acum nici un Român, au reuşit de data asta cu unul. In p. Bradului s’au ales pe lângă Saşi şi 2 Români. La actul alegerii n’au luat parte cei îndreptăţiţi din comunele Porceşti, Poplaca şi Reşinari. In comit. Făgăraşului nu s’au schimbat lucrurile faţă de trecut. Au reuşit şi acum mai tot Români, dar’ mulţi dintre ei sânt funcţionari, aşa că în chestii, cari privesc interesele noastre naţionale, de puţin folos vor fi. Şi unde s’au încercat cu liste pur naţionale, n’au prea isbutit, din causa neînţelegerilor între fruntaşi, ceea ce s’a putut observa mai ales în cercul Scoreiului. Comit. Braşovului, în oraşul Braşov s’au ales In suburbiul Scheii Români. La Săcele încă au isbutit Românii să aleagă câţiva membrii, făcând o învoeală cu una din partidele maghiare. Comit. Târnava-mare. Aici Românii alegători sânt în minoritate (mai puţini) faţă de Saşi şi Maghiari, afară de aceea s’au dovedit, că unii Români îndreptăţiţi nici n’au fost incluşi în liste. Aici n’a fost ales nici un Român.... Comit. Hunedoarei. In cercul Orăştiei a'a ales conform pactului 1 membru român, în cercul Rolnozului numai Români, tot aşa în cercuî Dobrei, unde Românii s’au purtat foarte brav. In cercul Băiţei s’au ales 9 de ai noştri şi 1 străin, contele suprem, căruia Românii ’i-au dat voturile de milă. Mărturisim, că n’a fost creştinească mila aceasta. In cercul Baia-de-Criş lista română a căzut cu ruşine. Causa e, că alegătorii români nu sânt organisaţi, preoţii şi învăţătorii puţin s’au interesat Comit. Caraş-Severin. Aici au fost aleşi 74 Români, între cari mulţi funcţionari. In comit. Aradului au fost aleşi aproape 120 membri municipali români, mai mulţi de cum au fost în periodul trecut. Comit. Alba-infer. In cercul Abrudului au câştigat Românii 3 locuri. Slab s'au purtat alegătorii din Roşia, cari s’au făcut coadă la toporul străinului, în Blaj a reuşit lista noastră faţă de a străinilor. In cercul Barabanţ s’au ales 5 Români. In cercul Ighiului, unde pSnâ acum n'au fost Români, au reuşit 2, tot aşa în cercul Uoarei. In cercul Vingardului din 13 membri 12 sânt Români, dar’ tot slujbaşi. Preoţii şi poporul au arătat puţin interes, căci din 331 alegători abia s’au presentat 160, dintre cari 60 au ţinut cu străinul. La Zlatna Românii au perdut un loc din causa neînţelegerii Buciumanilor. Comit. Turda-Arieş. In careul Iarei au căzut Românii cu câteva voturi, dar numai din causa abusurilor. Ziua de alegere a fost vestită numai cu 2 zile înainte, la alegere au adus şi nealegători, numai ca să trântească pe Români. Mai mult interes au arătat alegătorii din Câmpeni, Bietra, Certege şi Vidra. Câţiva preoţi şi învăţători nu au participat la alegerile municipale, dar’ la cele dietale, unde nu aveau ce căut?, da. Comit. Cojognei. In cercul Gelăului n’a putut reuşi nici un Român. Causa a fost în mare parte slăbiciunea Românilor. Tot aşa s’au întâmplat în cercul Vălăşutului unde diregătorii smulgeau listele cu candidaţii naţionali din măriile Românilor, cari, ca nişte oi, primeau pe cele străine. Ce dragoste au slujbaşii faţă de noi se vede şi din vorbele unui diregător, care a zis cătră alegătorii Români: »Pentru Români nu e loc în congregaţie !« Comit. Solnoc Dobăca. In cercul Ritegului a învins lista română. In cercul Capelnoc-Mănăştur au reuşit 4 Români, în al Făureştilor 2 Români şi încă 3 după naştere, dar’ nu şi după purtare. In cercurile acestea, unde partea cea mare a Românilor s’a purtat brav, s’au săvîrşit cele mai mari ilegalităţi şi terorisări, numai ca să-’i înspăimânte, ceea-ce însă n’a prea succes. FOITA. CURCANII. Scene militare, potrivite a fi predate de elevi și de juni. — Prelucrate după piesa dramatică cu acest titlu adini Or. Ventură. — Persoanele. Căpitan Lupu. Căpitan Coroiu. Ţară-Lungă Stan Şerban loan Neaşcu Andreiu fileu O sentinelă Alţi soldaţi. Scena I: Toţi soldaţii, afestă de căpitani. (E noapte. Focul arde. Soldaţii dorm împrejur, sentinela umblă (ţine post) în fundul scenei. La dreapta în fund puşti în piramidă.) Sentinela (întinzând puşca): Cine e? Stăi? Şerban (deşteptendu-se): Ce este ? Ear’ strigă sentinela. Iară Lungă: Va fi vre-un Turc desertor. Neacşu: Ce tot strigă de ne strică somnul, pare-că am avea mult de dormit ? Ţară-Lungă : Prost eşti, măi Neacşule! Nu ştii, că afurisiţii ăştia de Turci să apropie de liniile noastre, ridicând petece albe şi apoi ne iau la sigur. Andreiu: Să fiu eu în locul sentinelelor a-şi trage in ei fără a mai aştepta, ca să-mi răspundă. Şerban: Mânca’iar Hantatar de Turci, tocmai visam că eram acasă. Copiii să jucau în jurul meu şi eu cu spatele la vatră povesteam ce bătaia in care am fost Să fi văzut Ţară-Lungă, cum efiscau toţi gara la mine, (cătră Ţară-Lungă, care adormise) Mă t ai adormit? Uite-aci eu vorbesc şi ei adoarme. Apoi dacă dorm toţi, mai trag şi eu un puiu de somn. (Se culcă. O mică pausă). Sentinela: Cine-a i? Stăi? Stan (deşteptându se) : Ai auzit şiuole? Nicu : De când aud eu şi tu horcăeşti ca un lup sătul. Stan : Oare ce-o fi ? Nicu: Ce să fie ? Vre-un Turc. Stan : Mă duc pe brânci până acolo, să văd ce este. Andreiu: Stăi frate, pare că eşti recrut şi n’ai mai auzit sentinela strigând. Stan: Lasă Andreiu, tot aşa să mai strige focul, poate voiu găsi ceva uscături. (Basă), Ioan (deşteptându-se şi căscând): Pare-că să creapă de ziuă! Şerbane, nu-’i puţină apă în ulcior colo, să-mi şterg somnul de pe ochi? soldaţi