Foaia Noastră, 1988 (Anul 38, nr. 1-53)

1988-01-01 / nr. 1

VINERI 1 IANUARIE 1988 Anul 1987 tu Sunt convins că - prind neviind - la răscrucea dintre ani fiecare om, familie, întreprindere, județ și țară, adică in general fiecare micro și macrounitate face balanța realizărilor, pentru a vedea cum a fost anul trecut, ce a făcut bine sau rău, ce trebuie să facă altfel. Pe plan internațional în anul trecut s-au înregistrat mai multe lucruri pozitive decit negative. Și ce bine-i să constatăm astfel de lucruri! Deși s-au menținut și in continuare conflicte regionale, au existat neînțelegeri între state, totuși în 1987 s-au întărit unele tendințe favorabile, decisive pentru întregul climat mondial, îndeosebi în privința îmbunătățirii relațiilor dintre Est și Vest în general și a celor sovieto-americane in special. După eforturile permanente ale Uniunii Sovietice și ale celorlalte țări socialiste participante la Tratatul de la Varșovia, spre sfîrșitul anului dialogul est-vest s-a accelerat. După o pregătire îndelungată, dar detaliată și bine organizată, în ultima lună a anului trecut - după o perioadă de patrusprezece ani - secretarul general al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, Mihail Gorbaciov a efectuat o vizită in Statele Unite. Dincolo de întilnirea cu Ronald Reagan, președintele Statelor Unite, însemnătatea istorică a vizitei lui Gorbaciov la Washington constă in rezultatele concrete și - pînă in prezent - unice în felul lor. Este vorba de semnarea, la 8 decembrie, a Acordului între Uniunea Sovietică și Statele Unite ale Americii privind lichidarea rachetelor cu rază medie de acțiune și a celor operativ-tactice, acesta fiind primul acord de dezarmare din era nucleară a umanității. Dintr-un alt punct de vedere, însemnătatea acestui acord reiese și din faptul că el poate deschide și sperăm că intradevăr va deschide - calea spre ințelegeri comune și asupra altor probleme din domeniul dezarmării. Un fapt îmbucurător și, totodată, concret este că la cea de-a treia reuniune de la Washington - după cele ce la Geneva și Reykjavik - M. Gorbaciov și R. Reagan au convenit asupra unui acord principial cu privire la reducerea cu cincizeci la sută a armelor strategice. Să sperăm că acest acord va fi concretizat - prin semnătura secretarului general al P.C.U.S. și președintelui S.U.A. în timpul vizitei pe care urmează să o efectueze Ronald Reagan, președintele Statelor Unite al Americii la Moscova, în prima parte a anului 1988. Consider că nu exagerăm cind constatăm că la îmbunătățirea climatului internațional și-a dat contribuția după mărimea și potența sa și patria noastră, înainte de toate prin continuarea consecventă a politicii externe a partidului și statului, în centrul căreia au stat adîncirea prieteniei și colaborării multilaterale cu Uniunea Sovietică și celelalte țări socialiste. M. Gorbaciov și R. Reagan la reunirea de la Washington Margaret Thatcher, primul ministru al Marii Britanii intreținindu-se la Moscova cu secretarul general al P.C.U.S. La Beijing, întrevedere intre Todor Jivkov și Ceao-Teiang La Berlin ministrul de externe al U.R.S.S., Eduard Șevardnadze a fost prmmit si de Erich Honecker, secretar general al P.S.U.G. președintele Consiliului de Stat János Kádár si Eduard Sevardnadze la sediul C.C. al P.M.S.U. Károly Németh si Juan Carlos I regele Spaniei in Parlament Károly Grósz, președintele guvernului Ceao Te-rang, secretarul general al PC. din China pe aeroportul „Ferihegy” intimpinat de György Lázár, secretar general adjunct al P.M.S.U. Delegația maghiară condusă de János Kádár la consfătuirea Comitetului Politic Consultativ al Statelor participante la Tratatul d la Varșovia