Gazeta de Sud, aprilie 2000 (Anul 6, nr. 1546-1569)

2000-04-01 / nr. 1546

Traian Băsescu îl acuză pe Valeriu Stoica: „Din păcate, acest ministru de justiție utilizează forța instituției în scopuri politice“ în cadrul conferinței de presă de vineri a PD, vicepreședintele democrat Traian Băsescu a subliniat încă o dată necesitatea susținerii alegerilor locale pe 4 iunie, PD fiind pregătit pentru acest lucru. De asemenea, PD consideră că sunt suficiente 30 de zile pentru desfășurarea campaniei electorale, în vreme ce colegii de coaliție consideră necesare 45 de zile. Un alt subiect al conferinței de presă l-a constituit solicitarea ministrului justiției de ridicare a imunității parlamentare a deputatului PD de Vaslui, Alexandru Liviu Mera, „în sfîrșit, dl Stoica, în lupta sa anticorupție, a găsit vinovatul“, a spus ironic Băsescu, catalogînd drept penibilă abordarea ministrului justiției. Deoarece Mera a fost acuzat de calomnie în urma unor afirmații referitoare la unele privatizări din județul Vaslui, liderul democrat consideră că atenția ministrului Stoica trebuia să se îndrepte spre fraudele semnalate de deputatul PD în circumscripția sa electorală și nu asupra faptului că în demascarea acestor fraude „deputatul Mera a folosit la un moment dat o expresie mai mult sau mai puțin savantă“. „Bineînțeles, dacă Mera ar fi spus că nu știu ce parlamentar din Convenție a furat un «furculision» era bine, dar, dacă a spus că a furat furculițe e românește, și nu e bine“, a adăugat ironic Băsescu. Liderul PD a readus în atenție cazul prefectului PD de Brașov și al fostului senator Ciupe, care au fost arestați, după care li s-a dat drumul din lipsă de probe: „îi putem spune colegului nostru de coaliție Valeriu Stoica că nu va reuși decît să penibilizeze actul de justiție, încercînd să facă astfel de demonstrații. Din păcate, acest ministru de justiție utilizează puterea, forța instituției pe care și-a subordonat-o - și din greșeala noastră - în scopuri politice. Probabil, justiția românească trece prin cea mai neagră perioadă de la război încoace, în perioada lui Stoica. Mă surprinde că «vigilentul» ministru al justiției n-a analizat scutirile discreționare de plată și amînările la plată pentru sute de agenți economici, acordate chiar de un minister condus de un coleg al său. Sînt convins ca multe SRL cu activități în alcool au beneficiat de mărinimia exigentelor principii liberale“. „Probabil că îndreptarea justiției ar trebui să înceapă chiar cu ministrul justiției“, a punctat Traian Băsescu, adăugind: „Mai stăm alături de liberali numai pentru că avem un comandament major, să nu lăsăm un guvern minoritar și țara în dificultate într-un moment în care se desfășoară procese destul de importante pentru noi la UE. Practic, divorțul politic între noi și liberali s-a produs demult, să nu existe dubii“. PDSR își va lansa candidatul la Primăria Craiovei cu mare fast Ion Voiculescu, președintele PDSR - Dolj, se pare că va fi candidatul propus din partea formațiunii pe care o conduce pentru funcția de primar al Craiovei. în cursa pentru primărie au fost înscriși inițial șase candidați: Ion Voiculescu, Ion Călin, Eugen Magia, Nicolae Petre, Eugen Georgescu și Neculai Grigoraș. După mai multe luni în care pedeseriștii concurenți și-au demonstrat calitățile în fața alegătorilor și au încercat să „facă o figură bună în fața presei“, cel mai bun a învins. Pentru că pedeseriștii vor cu orice preț să cîștige fotoliul de primar al Craiovei, lansarea oficială a candidatului se va face cu mare fast în prezența reprezentanților de la centru. • Nicoleta ENE Cîștigătorii premiilor oferite de Gazeta de Suri in luna MARTIE Muntean Florentin -10.000.000 lei com. Sadova, sat Damian - Dolj Iordache Iulian - 10.000.000 lei Craiova, Craiovița Nouă, bl. 173c, sc. 2, ap. 5 Preda Ioana - 10.000.000 lei com. Perișor - Dolj Dragomir Alex. Mihai - 10.000.000 lei comn. Celaru, sat. Marotinu de Jos - Dolj SC DISTRICT SRL (d. 1874) - 1.000.000 lei CI. București, bl. A16-16 Craiova Briac Ion (d. 1943) - 1.000.000 lei Craiova, str. Caragiale , Gheorghe Grigore (d. 0255) - 1.000.000 lei Craiova, Brazda lui Novac, bl. U11, sc. 2, ap. 9 Turcu Ion (d. 3260) - 1.000.000 lei Craiova, str. Borsec 5 PENTRU ABONAȚI Incepînd din această lună, la TOMBOLA ABONAȚILOR se vor acorda 20 de premii a cîte 1 milion de lei. Chitanțele de abonament se primesc direct la redacția ziarului din Craiova, strada Ioan Maiorescu nr. 10 sau prin Poștă, pînă în data de 15 a lunii următoare. Distribuitor autorizat de case de marcat CASE FISCALE .J| ^ BMC 3000 Made in Japonia SERVICE AUTORIZAT I Generalul de brigadă George Velicu și-a lansat cartea „Considerații privind desfășurarea strategică a forțelor armate ale României“ Generalul de brigadă dr. George Velicu, comandantul Corpului de Jandarmi Oltenia, a putut fi cunoscut vineri, nu în ipostaza sa obișnuită de om de arme, ci în cea de autor de carte, în foaierul Teatrului Național Craiova a avut loc lansarea lucrării sale „Considerații privind desfășurarea strategică a forțelor armate ale României“. Așa cum au caracterizat-o col. Păstaie și Viorel Forțan, editorul cărții, lucrarea generalului Velicu are meritul de a îmbogăți literatura de specialitate și de a prezenta un punct de vedere asupra problemei de strategie care poate fi luat în considerare de către specialiștii din domeniu. „Cartea este de fapt teza mea de doctorat și întruchipează mulți ani de muncă. Are un subiect incitant, reprezentînd un mod de abordare a problemei de strategie a armatei, în condițiile în care situația internațională și politica geostrategică sunt într-o permanentă schimbare. Calea găsită de mine nu este poate cea mai bună și nu reprezintă o soluție, dar este un început. Specialiștii în domeniu pot să analizeze problemele pornind de la această lucrare și pot să întocmească un studiu despre strategia unui stat care se numește România și care nu-și permite un efectiv al armatei foarte numeros și nici o dotare tehnică foarte modernă.“ Așa și-a prezentat singur lucrarea generalul Velicu. Tot vineri au mai fost lansate și lucrarea „Sindromul algic lombar“ al col.dr Gheorghe Lilea, precum și volumul de poezii de debut al mr. Constantin Mîndruță, „Urmă de lună“, alți doi slujitori ai acestei arme. Evenimentul s-a bucurat de o participare numeroasă. Au fost prezenți printre alții primarul Vasile Bulucea, președintele Consiliului Județean Dolj, Ion Voiculescu, prefectul Marian Jean Marinescu, parlamentarii Ilie Ștefan, Alexandru Brezniceanu, Cornel Boiangiu. • Doina GLIGĂ Doi tineri au murit și alți doi au fost grav răniți în urma exploziei unei bombe în Timișoara Doi tineri au murit și alți doi au fost grav răniți în urma exploziei unei bombe într-o mașină pe Calea Aradului din Timișoara. în noaptea de 30 spre 31 martie, autoturismul marca Alfa Romeo, gri metalizat, cu numărul de înmatriculare AR-01-KZV, a sărit în aer pe Calea Aradului din Timișoara. în mașină se aflau patru tineri, șoferul Ciprian Pasca (26 de ani), Dorin Vasi (25 de ani), care se afla pe scaunul din dreapta față, Cristian Cintean (20 de ani) și Florin Martin (24 de ani), care stăteau pe bancheta din spate, în dreptul intersecției dintre Calea Aradului și Str. Boemiei, mașina Alfa Romeo a sărit în aer. Plafonul a fost aruncat la peste 100 de metri, iar carcasa autoturismului a trecut pe contrasens și s-a oprit într-un pom. Pasagerul de pe scaunul din dreapta a fost proiectat de suflul exploziei pe asfalt. Șoferul, grav rănit, a murit la spital în urma unor leziuni grave la cap. Pasagerii din spate au ieșit singuri din mașină și au fost transportați imediat la spital. Cristian Cintea a fost dus vineri dimineață la Parchetul de pe lingă Tribunalul Timiș, pentru audieri. Cartea spune că nu știe nimic și că dormea în momentul accidentului. Pînă în acest moment a fost exclusă varianta unui atentat și sînt luate în discuție două ipoteze: fie bomba a fost adusă la Timișoara pentru a fi vîndută, explozia producîndu-se accidental, fie bomba se afla în mașină și unul dintre pasageri a încercat să o verifice, producînd deflagrația. Pentru că a rămas părăsită de mulți ani „Casa lui Brâncuși“ din Parcul Central a devenit adăpostul copiilor străzii în Parcul Central din municipiul Tîrgu Jiu a fost construită cu mulți ani în urmă o clădire din care urma să emită un post de radio. Mai tîrziu, aici a fost organizată o expoziție brâncușiană și localnicii au numit clădirea „Casa lui Brâncuși“. Chiar dacă acum nu mai e decît o casă părăsită și parcă bîntuită de fantome, locuitorii gorjeni tot așa o numesc. Teodora Ciobanu, directoarea Centrului de Cultură și Artă Constantin Brâncuși, a mărturisit: „Iarna trecută, casa din parc a ținut locul căminului copiilor fără casă. Au făcut focul pe mochete, au dezlipit pozele din interior și au desenat toți pereții. Acum a ajuns o casă devastată și toți oamenii, cînd o privesc, nu văd altceva decît o simplă casă părăsită. Acum există un proiect de reparație și restaurare a clădirii, însă avem nevoie de fonduri. Acest proiect va fi pus în discuție în consiliul local și dacă vor fi aprobate fondurile necesare, în maximum 60 de zile vom reuși să transformăm clădirea într-un punct de documentare și informare în domeniul brâncușian“. Constantin Crețan, purtătorul de cuvînt al primăriei, a menționat că pentru realizarea acestui proiect este nevoie de peste 27.700 de dolari. • Mariana CRĂETE Senzații tari în miez de noapte Show erotic cu spumă și șampanie AMĂNUNTE ÎN PAGINA 3 Cu basca pe ochi ieșirile la scenă deschisă ale lui Valeriu Stoica, recunoscute pentru stilul lipsit de spectaculozitate, însă insinuant cît încape, și-au primit ieri un „capac“ formidabil de la impetuosul democrat Traian Băsescu. Modul în care liderul democrat i-a azvîrlit mănușa ministrului justiției arată că între cele două partide, cale de împăcare nu mai există. De altfel, faptul că atacul liberal asupra democratului Alexandru Liviu Mera (inițiat cu prea multă grabă și fără cine știe ce argumente la temelie) are antecedente eșuate în cazurile prefectului PD de Brașov și senatorului Ciupe vine în sprijinul afirmațiilor lui Traian Băsescu, care spune că Valeriu Stoica nu visează decît democrați prăjiți pe pîine. Orice s-ar spune, cererea de ridicare a imunității unui parlamentar care a fost acuzat de calomnie, privită în contextul „vitejiilor“ cu care ne-au obișnuit membrii legislativului, pare o glumă de prost gust. Sau, cum spune vicepreședintele democrat, o abordare penibilă venită din partea primului reprezentant al justiției românești, Valeriu Stoica n-a făcut decît să irite și mai mult spiritele și așa agitate de pendularea agasantă a liberalilor de la o extremă la alta a politichiei românești. Apecierea că, în lupta dumnealui cu corupția din țară, ministrul Stoica a găsit, în sfîrșit, un vinovat nu este deloc o ironie gratuită din partea liderului PD, avînd în vedere că în acest domeniu activitatea justiției s-a mărginit mai ales a scăpa printre degete marii acuzați de afaceri murdare și a prinde în închipuitul năvod al legii numai plevușcă lipsită de paravan politic. Cum necum, în România anului 2000, imaginea justiției a rămas aceea de instituție intangibilă, la care numai norocul sau relațiile sus-puse pot aduce dreptatea. Iar faptul că însuși ministrul justiției aruncă arcanul tocmai după cel care a strigat „Hoțul!“- fie ele reale sau nu motivațiile politicestrică și mai rău echilibrul cucoanei legate la ochi cu balanța în mînă, îndreptarea justiției ar trebui să înceapă chiar cu ministrul justiției, opinează Traian Băsescu. Și, pe zi ce trece, se observă că liderul democrat nu e departe de adevăr. • Florin RÎNDAȘU «1^ î»»« TI» - C<yriI>lA]y AI M»Mg.Bir«"«