Gazeta de Sud, ianuarie 2007 (Anul 13, nr. 3613-3637)

2007-01-03 / nr. 3613

Oltenii au jucat hora integrării Milioane de români au sărbătorit în stradă Revelionul și aderarea la Uniunea Europeană, sub focuri de artificii și participând activ la concertele în aer liber organizate în marile orașe ale țării. Fluturând stegulețe ale UE, cu sticlele de șampanie în mâini, oltenii au numărat secundele rămase până la trecerea în noul an, cu speranța într-un viitor mai bun. La București, Revelionul a fost sărbătorit de oficialii români împreună cu personalități ale Comunității Europene. Cele mai bune trupe românești au scos în piețele Universității și Revoluției sute de mii de persoane, care au cântat și au jucat până dimineața. pagina. Mii de craioveni au sărbătorit Revelionul și aderarea la UE în stradă Nr. 3613 / 14 pagini 1 www.gds.ro | Miercuri, 3 ianuarie 2007 [ Preț: 1 ROM  Titlurile zilei ACTUALITATE / PAGINA 3 Revelion „exploziv“ la kilometrul zero Milioane de români din întreaga țară și de peste hotare au sărbătorit pe străzi intrarea în 2007 și aderarea la Uniunea Europeană. La București, mai mulți oficiali europeni au petrecut alături de președintele Traian Băsescu și premierul Călin Popescu Tăriceanu primul Revelion al României ca membru UE Noaptea dintre ani a făcut fericite 16 familii de doljeni, în cele două spitale din Craiova, cel de Urgență și „Filantropia“, născându-se 16 bebeluși europeni în noaptea de Revelion și în prima zi a anului. La maternitatea Spitalului Județean Târgu Jiu, patru nou-născuți au fost aduși pe lume în ziua aderării la Uniunea Europenă, iar altul s-a născut pe 2 ianuarie. Primul eurobebeluș s-a născut pe 1 ianuarie, la ora 0.05, părinții săi fiind doi tineri din comuna gorjeană Câlnic. Lucia-Gabriela a cântărit la naștere 3,1 kilograme și este sănătoasă. „S-a născut într-o zi foarte importantă, care sperăm să îi poarte mult noroc. Amândoi, și eu, și soțul meu, suntem cât se poate de fericiți“, a spus proaspăta mămică. La Spitalul de Obstetrică și Ginecologie (SOG) din Râmnicu Vâlcea s-au născut șase bebeluși în prima zi a anului 2007. Imediat după trecerea dintre ani, o mămică din comuna Tetoiu, județul Vâlcea, a adus pe lume doi băieței. Tot șase copii - patru băieței și două fetițe - au venit pe lume și la maternitatea Spitalului Județean din Slatina. Primul bebeluș, un băiețel, s-a născut chiar la ora 1.00, în momentul în care România a intrat în Uniunea Europeană. IQdS) 32 de eurobebeluși în Oltenia România intră nepregătită în Uniunea Europeană, obosită de finișul lung în care a încercat să bifeze tot ceea ce ar fi trebuit să facă pendelete în ultimii patru ani. Politicienii puterii nu par însă prea interesați de viitorul imediat pe care ar trebui să și-l rezerve România ca stat membru al UE, iar o dezbatere serioasă pe această temă încă nu a început. Primul-ministru, deși invocă urgențele europene atunci când explică de ce nu vrea alegeri anticipate, totuși nu se ocupă serios nici de pregătirea instituțională, nici de strategii de repoziționare a țării pe piața comunitară. Leonard Orban, devenit comisar european din partea României, i-a avertizat nu de mult pe înalții oficiali de la București că preocuparea pentru viața internă „extrem de agitată“ în detrimentul intereselor europene riscă să afecteze viitorul comunitar al țării. De la 1 ianuarie 2007, la Bruxelles se vor lua tot mai multe decizii care privesc România, iar autoritățile autohtone ar trebui să se implice astfel încât consecințele acelor decizii să influențeze pozitiv România. De fapt, cel puțin 50 la sută dintre deciziile care privesc viața românilor se vor lua la nivel comunitar, iar guvernul nu are încă o viziune clară asupra felului în care se vor desfășura lucrurile, nu a creat un sistem de gestionare a afacerilor europene și nici o agendă de integrare pe domenii. Nu există o prognoză detaliată asupra impactului imediat pe care îl va avea integrarea asupra pieței muncii, asupra investițiilor, asupra pieței de capital, dar mai ales asupra întreprinderilor autohtone care nu pot intra în concurență cu cele europene. Nu există un plan de măsuri guvernamentale care să atenueze șocul aderării și nu au fost discutate modalitățile prin care pot fi ajutate societățile românești să facă față pe piața comunitară. Strategia postaderare de la Ministerul Integrării, în loc să fie preluată de guvern și adusă în fața opiniei publice pentru a fi dezbătută de întreaga clasă politică înainte de momentul 1 ianuarie 2007, pare abandonată din motive politice. Premierul Tăriceanu ar prefera să folosească documentele adoptate de PNL, nu strategia oficială făcută sub coordonarea ministrului democrat, Anca Boagiu, demonstrând o dată în plus,că pentru el interesele politice de partid primează asupra celor de stat. Această strategie ar fi trebuit să definească inclusiv ce fel de stat european va fi România, dacă va fi de partea țărilor care vor o Uniune Europeană politică sau de partea celor care preferă o Uniune Europeană economică. Ar fi fost normal ca aceste lucruri să țină primele pagini ale ziarelor, să fie tema întâlnirilor politice din ultimele luni și subiect de talk-show-uri la televiziunile naționale. Liderii partidelor din arcul guvernamental au fost însă mai ocupați cu împărțirea fotoliilor lăsate libere de conservatori și de luptele fratricide pentru influență și putere, în vreme ce primul-ministru a încercat să stimuleze optimismul românilor în prag de An Nou, spunându-le că decalajul față de celelalte state membre ale UE ar putea fi recuperat în următorii 20 de ani. (Ne)pregătirea României pentru aderare SOCIETATE/ PAGINA 5 Cereți cardul european de sănătate! Pentru asigurații sistemului public de sănătate anul 2007 vine cu un card european, cu noi reguli pentru medicii de familie care își deschid cabinete, dar și cu medicamente mai ieftine. în plus, finanțarea unităților de primiri urgențe a fost preluată de la 1 ianuarie de Ministerul Sănătății : ' * ECONOMIE / PAGINA B Hai privatizare în 2007. Trei mari societăți craiovene au intrat în 2007 cu mari dificultăți financiare și de acționariat. ELECTROPUTERE, AVIOANE ȘI DAEWOO așteaptă noi patroni. La aceste unități lucrează în prezent peste 7.000 de salariați SPORT/ PAGINA 14 Frntea și-ar fi dorit să continue In Bănie Instituțiile își reiau 99 activitatea . De astăzi, funcționarii publici se întorc la lucru. Aceștia au avut patru zile libere de Sărbători, de Crăciun pe 25 și 26 decembrie, iar de Revelion pe 1 și 2 ianuarie. Ministerele, primăriile și adminstrațiile financiare își vor relua programul normal de lucru. Tot de astăzi, și băncile își vor deschide porțile pentru clienți. De Sărbători, programul acestora nu a variat foarte mult de cel al funcționarilor publici, acestea fiind închise în primele zile ale noului an. (V.T.) Gaz mai ieftin, curent mai scump Prețul gazelor naturale pentru populație a scăzut, după 1 ianuarie 2007, cu 2,5%, ca urmare a eliminării impozitului de 7,4 euro aplicat la mia de metri cubi de gaz din producția internă, ieftinirea regăsindu-se în factura din luna februarie, potrivit NewsIn. Oficialii Agenției Naționale de Reglementare în domeniul Gazelor Naturale afirmă că prețul final reglementat va fi mai mic cu până la 5%, însă diferența dintre acest procent și cel cu care va scădea factura este reprezentată de acciza pentru gazele naturale, care a fost introdusă de la 1 ianuarie, potrivit noului Cod fiscal. Alt motiv al ieftinirii facturii la gaze naturale, potrivit ANRGN, este reducerea prețului de import al gazelor naturale, de la 1 ianuarie 2007, ca urmare a trendului descrescător al prețului barilului de țiței pe plan mondial. Ultima modificare a prețului gazelor naturale a fost operată pe 11 noiembrie, când factura pentru populație s-a majorat cu 8,5; în schimb, factura la curent a crescut de la 1 ianuarie cu 0,1 lei din cauza majorării accizelor, de la 0,39 euro la 0,52 euro pe MWh, prețul electricității rămânând neschimbat. Potrivit oficialilor ANRGN, pentru un consum mediu lunar de electricitate între 100 și 200 kWh, majorarea accizelor va duce la creșterea facturii cu o sumă foarte mică, cuprinsă între 0,07 și 0,1 lei. Ultima modificare a prețului la electricitate a fost operată pe 1 decembrie 2006, când tariful la energia electrică plătit de populație s-a majorat în medie cu 4,72%. (V.T.) lin,«.—»I Li. GAZETA de SUD angajează vAnzAtori VOLANT pentru Craiova Relații la telefon: 0251/413.100 GAZETA de SUD angajează DISTRIBUITORI ABONAMENTE pentru Lăpuș Relații la telefon: 0251/412.253