Gazeta de Sud, decembrie 2008 (Anul 14, nr. 4200-4223)

2008-12-08 / nr. 4206

Atacul decibelilor Nervii a peste o treime din craioveni sunt tocați zilnic de zgomotul produs în traficul rutier de mașini și de tramvaie. Pe 17 artere din oraș, intens circulate, nivelul de poluare fonică atacă sănătatea oamenilor. Acestea sunt câteva din datele unui studiu de specialitate, comandat de primărie, pe baza căruia municipalitatea ar fi trebuit să acționeze pentru reducerea zgomotului. Cel puțin, așa ne-a cerut Uniunea Europeană. Termenul a fost depășit cu mai bine de jumătate de an, iar măsurile ce trebuie adoptate vor scoate bani buni din vistieria orașului. Printre soluțiile salvatoare se numără izolarea clădirilor cu panouri fonoabsorbante, asfaltarea cu materiale fine, amenajarea de zone verzi sau înlocuirea parcului auto al Regiei de Transport și a șinelor de tramvai. pagina. Traficul sufocant poluează atmosfera și ne macină nervii Jurnalistul Cornel Nistorescu este cercetat penal pentru vătămare corporală din culpă, după ce sâmbătă seară a provocat un accident în centrul Capitalei, în urma căruia Tiberiu Florescu, de 34 de ani, și o tânără de 24 de ani, care se aflau pe o motocicletă, au fost grav răniți. Accidentul s-a petrecut, potrivit polițiștilor de la Brigada Rutieră a Capitalei, în jurul orei 21.00, când ziaristul conducea un automobil BMW pe bulevardul Lascăr Catargiu din sectorul 1, dinspre Piața Victoriei spre Piața Romană. La intersecția arterei cu strada Gheorghe Manu, Nistorescu a întors mașina pe trecerea de pietoni, a trecut peste scuarul ce desparte sensurile de mers și a lovit motocicleta Honda condusă de Tiberiu Florescu; în urma accidentului, cei doi pasageri au ajuns la spital. Purtătorul de cuvânt al Spitalului Floreasca, Bogdan Oprița, a declarat că starea celor două victime este stabilă. Bărbatul a fost internat la Secția de ortopedie, iar fata a fost operată și este internată la Terapie intensivă. Ea a suferit o ruptură în zona abdominală, potrivit lui Oprița. Medicul nu a putut estima câte zile de îngrijiri medicale necesită cei doi pacienți. Nistorescu a fost testat cu aparatul etilotest, iar rezultatul a fost negativ. Polițiștii au explicat că sancțiunea pe care ar putea să o primească Nistorescu depinde de gravitatea rănilor suferite de victime și de numărul zilelor de îngrijire de care acestea au nevoie până la refacere. în cazul în care una dintre victime are nevoie de mai mult de 60 de zile de îngrijire, ziaristul riscă o pedeapsă cuprinsă între șase luni și trei ani de detenție. în cazul în care victimele au nevoie de până la 60 de zile de îngrijiri medicale, pedeapsa este de la trei luni la doi ani; în această ultimă situație, urmărirea penală este declanșată la plângerea prealabilă a victimelor, ceea ce înseamnă că Nistorescu ar putea scăpa de închisoare dacă părțile se împacă. Potrivit polițiștilor, ziaristul poate conduce în continuare, în baza unei dovezi emise de agenții de circulație, care i-au ridicat sâmbătă seară permisul. Newson Cornel Nistorescu, cercetat penal Director: Adrian VOINEA aftac Nr. 4206 | 12+16 pagini | www.gds.ro | Luni, 8 decembrie 2008 | Preț: 1 RON Cotidian a o serior de pretutindeni A Titlurile zilei EVENIMENT/ PAGINA 2 Distrigaz a lăsat Craiova cu cratere uriașe După ce a efectuat branșamente la conductele de gaz, Distrigaz Sud a lăsat gropi pe multe străzi din oraș. După ploile recente au apărut adevărate șanțuri în asfalt, spre disperarea șoferilor. Distrigaz le cere scuze craiovenilor SOCIETATE/ PAGINA 5 Statul dă afară din case cetățenii săraci Câteva zeci de persoane care locuiesc într-un bloc ce aparține Stațiunii de cercetare și dezvoltare legumicolă Ișalnița au toate șansele să facă Sărbătorile de iarnă în stradă. Blocul va fi scos la licitație pentru o datorie bugetară mare a stațiunii ECONOMIE/PAGINA 6 Dealerii auto trimit guvernul la luptă Confruntați cu o scădere dramatică a vânzărilor, dealerii auto din Craiova sunt sceptici în privința măsurilor anunțate joi de guvern de relansare a sectorului de autoturisme noi ADMINISTRAȚIE ȘI POLITICĂ/ PAGINA 7 Ciolaniada, faza pe partide Nici unul dintre cele trei partide, PD-L, PSD și PNL, nu vrea să renunțe la postul de premier în urma negocierilor pe care le-au purtat în weekend. Ca să aibă prim-ministru, PNL este dispus să-l susțină pe Traian Băsescu la alegerile prezidențiale de anul viitor SPORT/ PAGINA 12 Săceanu, rămas pe dinafară Mijlocașul craiovean nu știe unde va juca de la primăvară, după ce Nicolo Napoli nu l-a inclus în planul său pentru retur 41, 22,13, 34, 3, 27 3095197 Rezultatele extragerii din 7.12.2008 Cum puteți ajuta la stoparea sustragerilor de energie electrică Detalii în interiorul ziarului "etrt"*"SC REMIA SRL (centura de Nord ocolitoare) LOTO 6/49 NOROC £ 6. La începutul anului 2009 un nou depozit pentru mărfuri alimentare refrigerate și congelate SmumEwmm Camitatî3.000 impunem la dispoziție spapi amenajate pentru birouri (1.000 mp). Tel: 0251.414.933 0722.542.202 effaitemine (cd 350539)--------------------------------------------------------------(cd 3bU/|------------------------------------------------- COMENTARIU Anul trecut pe vremea asta, se discuta în parlament proiectul de buget pentru 2008. Un proiect pe care îl catalogam încă de atunci drept nerealist, în care veniturile erau umflate cu pompa tocmai pentru a face față, din pix, cheltuielilor. Pentru că procentul cheltuielilor era mare, iar veniturile, oricât ne-am dori, nu pot crește prin ordonanță de urgență, doar pentru că așa spune proiectul de buget. în parlamentul anului 2007, proiectul de buget a ajuns cu o pondere a veniturilor în PIB de 39,6%. Rapid, a fost modificată ponderea la 39,3% și procentul de cheltuieli fiind de 42% din PIB, proiectul consemna un deficit de 2,7% din produsul intern brut. Adică statul urma, programat, să cheltuiască mult mai mult decât încasează, iar pentru diferența de peste trei miliarde de euro, să se împrumute. Că a fost un buget nerealist și prost făcut nu mai încape îndoială. Bugetul a fost rectificat deja de patru ori, iar finalul lunii decembrie va aduce a cincea rectificare, cea prin linia finală după 12 luni. Iar deficitul va fi mai degrabă mai aproape de 4% din PIB decât de 3%. Mă enervează însă tupeul și minciuna, în urmă cu două săptămâni, guvernul a rectificat pentru a patra oară bugetul, jurând că deficitul bugetar va rămâne la 2,3% din PIB. După numai două săptămâni, la finalul lunii noiembrie, deja deficitul bugetar a depășit 3% din PIB. Iar întrebarea-cheie este: ce naiba să se fi întâmplat în numai două săptămâni încât să obții mai puțin cu 800 de milioane de euro? Sau să cheltuiești mai mult decât îți programai cu 800 de milioane de euro? Răspunsurile diferă. Dacă îi întrebi pe cei de la guvern, o să îți spună că veniturile au fost mai mici decât anticipările, din cauza lipsei de lichidități din partea agenților economici. Din fericire, este doar parțial adevărat. Deocamdată, doar în mică măsură. Oricum, este o iresponsabilitate imensă să vii cu un astfel de pretext: că din cauza crizei nu încasezi cât trebuie. Practic, inviți agenții economici să vadă cât de prost colector de venituri ești și să își adreseze întrebarea: dacă alții nu plătesc, eu de ce aș plăti? De fapt, și aici, ca și în cazul crizei de nervi a ministrului finanțelor după ce parlamentul a adoptat majorarea salariilor profesorilor cu 50% (țineți minte, cea în care începuse să urle că deficitul bugetar se va duce la 7% din PIB și convoca CSAT-ul pentru a reduce deficitul bugetar), este doar o încercare penibilă, jalnică, de a pasa propriile nerealizări și incompetențe pe spinarea altora. Principalul motiv nu este neplata la timp a obligațiilor agenților economici, ci supradimensionarea exuberantă, irațională, a veniturilor. Acele procente despre care în urmă cu un an spuneam că erau umflate cu pompa. O vreme, minciuna a putut fi ascunsă nespecialiștilor. Execuția bugetară lună de lună, cu neefectuarea cheltuielilor de capital, a ținut bugetul pe plus. Asta, în prima jumătate a anului. Apoi au început să vină minusurile, venituri mai mici decât estimările mincinoase și cheltuieli mai mari. Și aici este a doua iresponsabilitate guvernamentală: când vezi că veniturile tale nu se ridică la înălțimea așteptărilor, de ce majorezi cheltuielile? Două răspunsuri: nu te pricepi sau minți. (continuare în pag. 7) Decembrie, ultimul tun (cd 34339) t -t