Gazeta de Sud, aprilie 2012 (Anul 18, nr. 5205-5225)

2012-04-02 / nr. 5205

ACTUALITATE Q Luni, 2 aprilie 2012 • Gazeta de Sud LOTO 6/47 7,14,20,37,43,27 NOROC NOROC PLUS SUPER NOROC 3141581 635488 053832 y*/ I ® Marian Apipie Jamarian.apipie#gds.ro Persoanele asigurate sau cele care nu cotizează la sistemul asigurărilor de stat, care sunt victime ale unor agresiuni sau accidente de circulație, ar trebui să știe că, în cazul în care își retrag plângerea sau se înțeleg cu partea vinovată vor suporta din propriul buzunar cheltuielile de spitalizare. Iar acestea încep de la câteva sute de lei și pot ajunge la mii sau chiar zeci de mii de lei, în funcție de numărul de zile de spitalizare, de secția unde este internat pacientul, de investigațiile efectuate sau medicamentele administrate. La art. 313 din Legea nr. 95/14 aprilie 2006 privind reforma în domeniul sănătății se precizează că persoanele care prin faptele lor aduc daune sănătății altei persoane răspund potrivit legii și au obligația să repare prejudiciul cauzat furnizorului de servicii medicale, reprezentând cheltuielile efective ocazionate de asistența medicală acordată. Dacă, inițial, aceste sume ar fi trebuit recuperate „prin grija caselor de asigurări și constituie venituri ale fondului" (OU nr. 150 din 31 octombrie 2002), conform OU nr. 72 din 20 septembrie 2006, care a modificat articolul 313, „furnizorii de servicii medicale se subrogă în toate drepturile și obligațiile procesuale ale caselor de asigurări de sănătate și dobândesc calitatea procesuală a acestora, în toate procesele și cererile aflate pe rolul instanțelor judecătorești, indiferent de faza de judecată“. Cu alte cuvinte, spitalul este cel care trebuie să recupereze banii cheltuiți cu spitalizarea victimelor, iar pentru asta se constituie parte în procesele intentate agresorilor sau autorilor accidentelor rutiere, lucru care a îngreunat activitatea unităților medicale. PATRU JURIȘTI ȘI MII DE PROCESE La Spitalul de Urgență Craiova, unde ajung majoritatea cazurilor de agresiuni sau accidente, lucrează patru turiști. De când spitalele sunt cele care trebuie să recupereze banii în cauză, în sarcina acestora au intrat peste 4.000 de procese. Numai în acest an există deja pe rol 62 de dosare penale în care Spitalul de Urgență s-a constituit parte civilă în procesul intentat de victimă agresorului sau vinovatului de producere a accidentului rutier (care se alege cu dosar de cercetare întocmit de poliție). De fapt, din 2007, numărul proceselor în penal la care spitalul s-a constituit parte civilă a fost în continuă creștere: 169 în 2007, 223 în 2008, 346 în 2009, 306 în 2010 și 383 în 2011. Există și situații, mult mai multe, în care spitalul s-a îndreptat împotriva părții vătămate, fie pentru că aceasta nu a identificat agresorul, fie a ajuns la o înțelegere cu el și și-a retras plângere. Atunci apar dosarele civile, al căror număr se apropie de 3.000. „Spitalul trebuie să recupereze cumva banii cheltuiți cu victima și, pentru că vinovatul nu mai poate fi tras la răspundere, acțiunea se îndreaptă asupra persoanei vătămate; în prezent, există în jur de 3.000 de dosare civile în care spitalul este parte, fie deschise direct împotriva victimei, fie provenite din dosarele penale soluționate, dar care au lăsat latura civilă nesoluționată sau instanța a solicitat expres acest lucru“, susțin juriștii de la Spitalul de Urgență Craiova. „SPITALELE O SĂ SE TRANSFORME ÎN CASE DE RECUPERAT BANI" Pentru a-și face misiunea mai ușoară în fața instanței, la Spitalul Județean de Urgență Craiova victimele sunt puse să dea o declarație pe propria răspundere, în prezența a doi martori, în care se constituie parte vătămată, identifică agresorul sau autorul accidentului de circulație și ia la cunoștință faptul că, „în cazul în care mă împac cu autorul faptei și acesta nu achită cheltuielile de spitalizare, mă oblig să le achit personal“. „Este o metodă internă, a noastră, pentru a putea demonstra în instanță că victima s-a declarat de acord cu plata cheltuielilor de spitalizare, în cazul în care renunță la plângere“, spun juriștii spitalului. Dar și așa procedura de recuperare a banilor este greoaie, iar unele procese durează și câțiva ani. „în ritmul acesta, spitalele o să se transforme în case de recuperat bani. Numărul proceselor este în continuă creștere, iar noi cheltuim bani și pierdem timp cu ele. Plus că sunt situații în care banii primiți de la Casa de Asigurări nu reprezintă costul real al spitalizării, iar în acest fel spitalul este cel care pierde și, implicit, bolnavii. Este foarte greu ca dintr-un buget limitat să suporți aceste cheltuieli și să mai ai bani și pentru toate necesitățile pacienților. Ar trebui o instituție specializată, creată de stat, care să urmărească în mod expres recuperarea acestor bani, iar spitalul să nu mai fie obligat să facă pe recuperatorul“, este de părere managerul Spitalului de Urgență Craiova, conf. dr. Florin Petrescu. Sumele de bani necesare pentru tratamentul victimelor agresiunilor sau accidentelor de circulație sunt plătite de Casa de Asigurări de Sănătate spitalelor, urmând ca acestea să recupereze într-un fel sau altul banii, fie de la agresor, fie de la victimă. Banii trebuie să se întoarcă la fondul asigurărilor de sănătate, dar uneori aceștia nu mai ajung, iar pierderile sunt suportate până lain urmă de cei care cotizează la sănătate. ^ . TM ASIGURAȚII AU CEL MAI MULT DE PIERDUT După ce cazurile sunt soluționate favorabil în instanță, apar dosarele de executare silită. Spitalul de Urgență are deschise în jur de 350 de astfel de dosare, iar cheltuielile cu executorul sunt suportate tot de unitatea medicală. „Pentru că sunt puțini cei care plătesc după ce le trimitem notificări, trebuie să apelăm la executori, iar problema este că toate aceste cheltuieli cad în seama spitaluli' spun juriștii de la spital. ""ți * în unele cazuri, banii nici nu se mai recuperează, pentru că persoana executată nu are posibilitatea să plătească, iar aici intervine pierderea din care cel mai mult au de suferit asigurații. „Sunt și dosare soluționate de executor cu proces-verbal de insolvabilitate, în această situație nu ai nici o posibilitate legală să recuperezi banii. Sau agresorul pleacă în străinătate și nu mai ai de unde să-l iei. Atunci banii sunt trecuți la pierderi, iar cei afectați sunt până la urmă asigurații, pentru că din fondul asigurărilor de sănătate se cheltuiesc „ bani“, susțin juriștii spitalului. Aceștia au oferit și un exemplu de cheltuială foarte mare pentru victima unui accident rutier care a stat la terapie intensivă în perioada 11 septembrie 2011 - 14 octombrie 2011, 21.709,43 lei, bani care trebuie recuperați de spital în instanță. Accidentele, paguba spitalelor Pentru orice victimă a unei agresiuni sau accident rutier, spitalele trebuie să recupereze de la vinovați banii cheltuiți cu spitalizarea Sumele de bani necesare pentru tratamentul victimelor agresiunilor sau accidentelor de circulație sunt plătite de Casa de Asigurări de Sănătate spitalelor, urmând ca acestea să recupereze într-un fel sau altul banii, fie de la agresor, fie de la victimă țD