Gazeta Sporturilor, iunie 1938 (nr. 2780-2809)

1938-06-10 / nr. 2789

ANUL XV. Nr. 2789 DIRECTORI FONDATORI: E. EMILIAn și E. MUNTEANU DIRECTORI AL. MUNTEANU și N. PAPAGHEORGHE BIUROURILE. Strada Anghel Saligny No. 2. București Hotârirea Comitetului federal Comitetul federal sa pronunțat. Turneul de calificare a fost anulat. In locul acestei poveri pe care câteva grupări au dus-o greu în câtca existenții, au fost hotărâtă mai muri eliminatorii cari,, în 4 Duminici vor preciza restul echipelor, cari v ar alcătui viitoarea serie divizionară de 12 echipe. Soluția a fost hotărâtă de o ingenioasă sugestie a d-lui Alfred Fulga, care a găsit cel mai rapid procedeu de disputare a matchurilor acestea de baraj. Nu vom avea accesă de falsă modestie. Este — bineînțeles — meritul Comitetului federal, de a fi oficializat o hotărâre admirabilă, pentru existența diviziei naționale A.De ce — am ascundă însă — sub pleoapa unei discreții deplasate — că hotărîrea aceasta a fost pregătită de noi?... de ziarul nostru?... De aproape două luni, coloanele noastre flutură la loc de cinste o flamură cu o deviză repetată aproape zilnic: „Turneul de calificare trebue să fie anulat’". Am precizat argumentele pe cari susțineam necesitatea aceasta. Am scris: Am revenit. Am cerut și alte opinii. Am publicat intervievuri. D. ing. Cezar Popescu președintele grupării Juventus și d. ing. Haret, conducătorul Tricolorului CPPV ne-au susținut propunerile, prin declarații categorice, de mare prestigiu. In ziua ședinții „comitetului federal” am făcut un bilanț, al articolelor noastre preliminare și am ajuns la o concluzie pe care am semnat-o cu temeritate": „Turneul de calificare va fi anulat’’. O singură necunoscută prezenta pentru noi anularea „Turneului de calificare’’, viitoarea formulă. Nu știam dacă hotărîrea Comitetului federal va încorpora un plutonul Diviziei naționale A 12 sau 14 echipe. Necunoscuta aceasta a fost conturată. . Turneul de calificare — așa cum am menținut noi și cum am anunțat cu încredere până în ziua ședinții Comitetului federal — a fost desființat. Iar viitoarea divizie națională va cuprinde 12 echipe. Se pot găsi cusururi și vestei hotărîri. Pete sunt și în soate. Hotărîrea de Marți a Comitetului federal insă, răspunde admirabil nevoilor fotballului divizionar. A desființat în primul rând, canonul „Turneului de calificare” împotriva căruia s’au pronunțat pe rând toți conducătorii grupărilor orânduite să joace acest soiu de matchuri. A mărit, apoi, numărul viitoarelor echipe divizionare. De la 10 la 12. A dat posibilitate echipelor sortite să-și dispute dreptul de a intra în Divizia Națională A, să lichideze matchurile în 4 Duminici, iar grupele eeipelor, cari vor juca matchuri de calificare au fost întocmite astfel încât — prin calculul probabilităților — se poate întrevedea intrarea în Divizia națională A a echipelor divizionare clasate în locul 5, și a celor doi campioni ai Diviziei naționale B. Sunt acestea suficiente titluri, pentru ca hotărîrea de Marți seara a Comitetului federal, să solicite elogii și aprobare. In locul vâltorii Turneului de calificare, Comitetul federal a pus in existenta Diviziei nationale , o liniștire aproape completă, cu perspective de a rezolva cât mai echitabil ■ lupta grupărilor cari au nevoe să treacă examenul matchurilor duble de baraj, pentru a intra în plutonul divizionar. După săptămâni de militare pentru anularea „Turneului de calificare” și întocmirea unei serii divizionare de 12 sau 14 echipe, avem motive să privim cu satisfacție hotărîrea de" Marți a Comitetului federal. Campionatul național a fost din nou sortit gospodărește și va intra— din nou — în făgașul normal al activității sale. Era și timpul... George Fulga In pag. Gt ZIUA SPORTURILOR SE VA DESFĂȘURĂ AZI COTIDIANUL SPORTULUI ROMANESC MS. Regele «vând la dreapta pe comandant. Străjii Țării ascultă jurământul străjerilor. Marele Voevod Mihai trece în revistă cohortele de străjeri. Leclerc a rămas în București pentru a se ocupa de pregătirea boieurilor Angelmann, Anatol Moreion In vederea matthului de Sâmbătă seară Profesorul Leclerc, managerul campionului european Toma Aurel, care urma să se înapoieze la Paris, și-a amânat plecarea. Motivul acestei amânări este datorită faptului că a fost rugat să se ocupe de interesele francezilor Angelmann, Haut și a cubanului Moreton care boxează în gala viitoare de la Venus. Cei trei străini își vor desăvârși forma în vederea matchurilor de Sâmbătă sub îngrijirea iscusită a profesorului francez, în sala A.C.T. Rămânerea printre noi a profesorului Leclerc și faptul că se va ocupa de pregătirea boxeurilor străini cari participă la gala de Sâmbătă, mărește atractiozitatea ei și îi dă în acelaș timp asigurarea că vom vedea pe Angelmann, Haut și Moreton — devenit simpatic publicului bucureștean — în cea mai bună condiție și capabili de a ne arăta întreaga lor valoare. Se caută terenuri de rugby! C. R. și Viforul Dacia au găsit Comitetul federal s’a întrunit sub trei categorii, formalitate care iu președenția d-lui Grigore Caracosi s’a făcut încă. tea și în asistența domnilor: N Tănăsescu, Virgil Ioan, Al. Ghimpețeanu, I. Anastasiade, ing. Verucia și N. Popovici. S'a luat în discuție chestiunea diflcitului realizat la turneul european de rugby. Din calculele prezentate reese că față de încasări F. R. R.-ul a avut de suportat un difici de 300.000 lei dintre care 150000 au fost acoperiți în modul următor: lei 100.000 fondul de rezervă al F. R. R.-ului iar lei 50.000 subvenție acordată de către U. F. S. R. Rămâne să se mai acopere diferența de lei 150.000. Asupra acestei chestiuni au urmat discuțiuni și se crede că prin noi subvenții se va ajunge ca F. R. R.-ul să acopere în întregime obligațiunile sale. In urmă s’a trecut la demisiunile domnilor Ion Buzoianu din calitate de președinte al comisiunei districtuale și a d-lui Ion Popovici din calitatea de membru în comisiunea de judecată. Având în vedere caracterul irevocabil al acestor două demisiuni comitetul federal le-a primit. Pentru postul de președinte al comitetului regional a fost desemnat d. C. Beju. In urmă s’a invitat comitetul regional să închidă în mod oficial sezonul declarând campionii celor I TEMIS CLUB ROMAN ȘI VIFORUL DACIA AU TERENURI DE JOC In fata comitetului federal s’a discutat și chestiunea terenurilor. Urmează ca în principial cluburile singure să rezolve această chestiune. Deocamdată se poate vorbi de două terenuri: unul al T. C. R.-ului în șoseaua Viilor și al doilea al Viforului Dacia la Velodrom. T. C. R. urmează tratative cu gruparea R. C. 13 cu care se va asocia pentru amenajarea terenului. Stadiul Român de asemenea este în tratative. Gruparea roș-albastră însă are marele avantaj că în caz de nereușită tot se poate considera proprietara unui teren în comuna Bragadiru. La Berlin Drobny a învins pe Henkel! In concursul internațional de tenis de la Berlin, Drobny (Cehoslovacia) a învins în semifinală Pe jucătorul german Henkel cu 6:8, 8:6, 2:6, 6:2, 11:9. (64 game!) In cealaltă semifinală: Redl — Metaxa 6:1, 6:4, 6:2. Vineri 1O Iunie 1938 ABONAMENTE t Pe ud an .. . . . . ... . . LEI 1000 Pe șase luni....................... » 500 Institution, Cluburi și Proprietari » 2000 Un număr vechiu....................» I PUBLICITATEA DUPĂ TARIF 1 Direcția ..... 3.26.60 TELEFON I Administrația . . 3.26.60 Redacția . . .’ ■ 3.26. 69 LA TOULOUSE, ASTAZI întâlnește a doua ROMÂNIA oară CUBA Al 74-lea match al României 1900 cazul Cehoslovacia și Austria) numeroși adversari. ROMANIA LA PRIMUL CAMPIONAT MONDIAL Echipa României a luat parte la toate cele trei campionate mondiale (inclusiv acesta din Franța). In cele două de la Montevideo și Italia, reprezentanții noștri au făcut o figură excelentă. In 1980, repartizați în grupa III-a cu Uruguay și Peru, ne-am clasat la locul doui if din victoria repurtată asupra Peruului cu 3—1. Ne-au reprezentat atunci următorii jucători: România susține astăzi al 74-lea match internațional din carieră. Primul joc oficialrecunoscut de Pisa a fost în 1922, când reprezentanții noștri întâlnind la București la 8 iunie reprezentativa Iugoslaviei, a învins-o cu 2—1. A condus austriacul Retsburg care în ultimul timp (înainte de Anschluss) ocupa funcția de secretar general și selecționeur unic al Austriei în locul răposatului Hugo Meisl. Am întâlnit într-un scurt timp — ca să spunem așa —alți adversari de-ai noștri practică footballul din Echipa României a fost modificată în cinci posturi marea întrebare: vom juca împotriva Suediei ? La Toulouse, echipa noastră națională întâlnește astăzi pentru a doua oară echipa reprezentativă a Cubei. Miza victoriei este calificarea pentru sferturile de finală ale Cupei Mondiale. Matekal este greu. S’a rămus la prima ciocnire că reprezentativa Cubei nu este un adversar comod. In jocul de Dumineca trecută, nu România se poate plânge că a fost persecutată de neșansă. Să nu se uite că în minutul 90, Cuba era învingătoare virtuală, dacă Baratky nu trăgea un shot formidabil. Valoarea cubanilor este prin urmare, bine stabilită: «Misterul Cuban» a fost lămurit după 120 minute de joc. El înseamnă« joc iut« și dar-Pășim deci pe teren cu multă circumspecțiune. Acel 3-3 de Duminică, ne-a servit un duș din cele mai rece. Ne-am trezit la realitate!.." "Am văzut că echipa noastră are lacune. Lipsuri dureroase, care au necesitat o promptă operație. Șase noui jucători au fost introduși în echipă în locul acelor care au evidențiat o totală eclipsă de formă. Conducerea tehnică a înțeles că nu poate spera într’o victorie cu echipa care a jucat Duminecă. A apelat la schimbări, turnând mult oxigen în respirația acestei echipe. „ Jocul atât de slab de Duminecă ne-a arătat cu claritate tot ceeace nu corespundea. . . . i Noua formulă a liniei de atac probabil că va da mult mai mult randament. . . . ... ... . / . A fost introdusă aripa dreaptă a F. C. Rapidului, Baratky, Moldoveanu, Bogdan. Să sperăm că, de rândul acesta, vom izbuti să înlăturăm pericolul cuban. Miza victoriei este cât se poate de mare. Importanța ei va face ca disputa să fie aprigă. . . . . Să avem încredere că de rândul acesta, speranțele nu ne vor fi spulberate. > • : ; i ’• , be, Lăpușneanu, Steiner, Bifrger, Roi Vogi, Eisenbeisser, Covaci, Deșu, .Wetzer, Stanciu, Barbu. In fata Uruguayului, care a și câștigat proba mondială, i-am opus o echipă în care lipsea Steiner de-a vit în matchul cu Peru și perdut de atunci definitiv penttru football)' Stanciu a jucat half și Taco înlocuia pe Steiner. Performanța României a fost cât se poate de bună într-un lot atât de select cu Sud Americanii, GHINIONUL ROMÂNIEI LA TRIEST A doua cupă mondială In 1984, clasați în grupa X a lui Elveția și Jugoslavia, reușim să ne calificăm în dauna Jugoslaviei Iată și rezultatele înregistrate. • 24 Sept. 1933 Belgrad: Jugoslavia — Elveția 2-2 Beranek. 29 Oct. 1933 Berna: România: Elveția 2-2 Boekman. 29 Aprilie 1934 București: România — Jugoslavia 2-1 Langenus. Precum se vede în cel de al trei«» lea Campionat, Elveția ia parte de asemeni, în urma victoriei cu 2-0 asupra Portugaliei la Milano, Iugoslavia repartizată în grupa IHM cu Poloni și Norvegia a fost eliminată de polonezi cari s-au calificat în urma unei strălucite victorii cu 4-0 la Varșovia. II Sârbii, — la Belgrad — n’au putut recupera acest avantaj. Odată calificați pentru proba finală, tragerea la sorți ne dă drept adversar pe cehi. j (Continuarea în pag. IV-a) CLASAMENTUL GRUPEI Uruguay 2 2005:0 4 România 2 1 0 13:5 2 Peru 2002 1:4 • CLASAMENT România 2110 4:32 Elveția 2020 4:4 2 Jugoslavia 2011 3:4 li 204.000 spectatori au asistat la prima etapă a Cupei Mondiale La matchurile primei etape a campionatului mondial au asistat 201.000 spectatori, și anume: Germania — Elveția 55.000, Franța — Belgia 11.000, Italia — Norvegia 35.000, Brazilia — Polonia 25.000, România — Cuba 15.000, Ungaria — Indiile Olandeze 13 000, Cehoslovacia — Olanda 10.000 de spectatori. Dumitru Hrenciuc a câștigat Cursa Restaurației Ultima etapă Brașov-București a revenit lui Niculae Ion Zapu Chiff reportajul în pagina ll-a. Aii, pe Hipodromul Băneasa-Trap Intr’un cadru festiv Cel mai mare concurs hipic international din Europa Reprezentanții a 8 națiuni, la start Opt țări, din tot cuprinsul Continentului, își vor avea reprezentanți în marele concurs hipic international a cărui inaugurare are loc astăzi pe hipodromul nostru. M. S. Regele, a binevoit să acorde înaltul Său patronaj acestei manifestații sportive de proporții continentale. Cea mai splendidă aureolă a fost oferită astfel realizării pentru care au obosit atâtea energii. Și cel mai superb prestigiu a fost adăugat acestui eveniment, al cărui răsunet răzbate cercurile sportive din tot cuprinsul Europei. Nu facem anticipație. Nu știm dacă vremea va fi clementă și va pune vestmânt festiv acestei inegalabile sărbători sportive. Sperăm. Sperăm pentru eforturile d-lui general Ilasievici, a cărui înțelegere superioară pentru hipism a înlesnit realizarea celui mai frumos concurs hipic, din câte au fost realizate în Europa. Sperăm pentru frumusețea concursului, a cărui importanță solicită o diademă de raze, pe întinsul nesfârșit al Cerului. Sperăm pentru sacrificiile făcute de Federația Equestră română ale cărei eforturi au învins pe rând rezistențe mari și și-a cucerit un prestigiu tânăr și biruitor Sperăm pentru cadrul acestui concurs, căruia protivnicia vremii i-ar întuneca proporțiile și i-ar ciunti din frumusețea pe care se cade s-o arate. Oricum ar fi însă, Concursul de astăzi marchează o etapă de splendidă realizare sportivă. Opt țări își vor avea astăzi reprezentanți, în Capitală, să lupte bărbătește pentru recompensa unei victorii care va pune pe fruntea învingătorului cunună de lauri, iar țării pe care o reprezintă îl va oferi cadoul unei bucurii de frumoasă ținută sportivă. Va curge sângele mai viu, în vinele concurenților. Se vor strânge mâinile mai tare, pe dârlogi. Se vor încleșta pulpele spai viguros pe chingi, tjir ochii vor adulmeca mirajul biruinții și vor sta fixi pe drumul obstacolelor. Nu va putea fi evitată emulația. Dar emulația aceasta se va opri la granița care duce spre adversitate. Prieteniile nu vor fi clintite de bărbăția luptei. Aceleași mâini cari vor strânge întâi dârlogii cailor, se vor strânge apoi să felicite pe învingători. Ochii cari vor fi încruntați la început pe calea obstacolelor, se vor însemna apoi, ca să privească prietenoși pe câștigători. Í. Dintr’o emulație cu aspecte dârze la început, se va lega apoi mai strânsă, mai definitivă, prietenia care leagă pe concurenți și țările pe cari le reprezintă. Iată ceea ce va flutura — ca scop — deasupra scopului material al întrecerii. Iată adevărata biruință pe care o va aduce concursul care începe astăzi, și în numele căreia —, reprezentând dorința unanimă — eștm astăzi înaintea concurenților cu un prietenesc și ospitalier. «Bine ați venit...». I. MATAK Loc. Tropescu unul din reprezentanții echipei României