Glasul Bucovinei, septembrie 1921 (Anul 4, nr. 787-810)

1921-09-01 / nr. 787

«o 787 INFORMAȚIUNI POLITICE Turneul partidului național ardelean Partidul national român în arma înțelegere! intre d-nii Mariu, Vilda și Cicio Pop, își va începe tEmneurice politica în Banat, la 5 aan 8 Septembrie a. c. Prima adunare poporală se va ține la Lugoj, apoi la Timișoara și In celelalte pricipale orașe din Banat. " PERSONALE Ern Marți în 30 cor. d. Vintilă Brutana a părăsit Vatra-Dornei și a plecat apre București. * Ctm în Monitorul Oficial că d. Dumitrescu, foat mb inspector al siguranței a fost numit inspector general al polițiilor și serviciilor si doranței din Bucovina.3 Sincerile noastre felicitări. EXTERNE Moartea lui Wekerie, — Postul primmînîstru Wekerle, altmul șef al guvernului ungar înainte de revoluție, a Încetat din viață. Austria ocupă Ungaria de vest. — Trupele maghiare din Ungaria de Vest #’au retras la 21 a. c., conform ordinului guvernator din Budapesta. Jandarmeria si personalul vamal au părăsit frontiera veche în 28 a. c., iar in 29 August, ora 4 d. a., jandarmeria austriacă a intrat in teritoriul cedat de Ungaria. înfrângerea grecilor. — Din Smyrna se anunți: la lupta decisiv* ca s’a dat in fața Angorei. Grecii au fost infrânți și aruncați înapoi ca vr’o 40 kilometri. Ajutorarea Rusiei. Prima adunăre a comitetului de ajutor al Rusiei se va intreoi asasi la Qual d'Orsay. Doctorul Nassen, interviewit de un ziar din Riga a declarat că Societatea Națiilor a promis deschiderea unui credit de 10 milioane livre sterline dacă guvernul sovietic va primi condițiuniie pute de Liga Națiunilor. Moscova distrusă de incendiu, — Telegrame recente comunică că eu groasnic incendiu a distrus principalele cartiere din Moscova. De Valera președinte al republicei irlandeze. Dl. de Valera a fost reales președinte al rebublicei irlandeze — în această calitate el a respins oficial propunerile engleze. Lloyd George, s'a declarat gata si reia noui discuțiuni.î ȘCOLARE Liceul de Fete ortodox. — înscrieri e in toate casele de liceu și in clasele pregătitoare se vor face în zilele de 15 și 16, eventual și 17 Septembrie a. c., ln orele 8 — 10 a. m. și 3—5 p. m. Elevele, însoțite de părinți sau locotitorii acestora se vor prezentă cu certificatul de naștere și botez și cel din urmă certificat de studiu ( temere cari au aparținut în anul trecut licealei numai cu ultimul certificat). Taxele sunt: la clasele primare 5 și, pentru elevele vechi de liceu 7, pentru elevele nou înscrise în lei. Toate examenele de admitere în cl. 1—Vili, de corigenți și integrale ale amânatelor se vor ținea in aceleași zile (15—17) începând cu ora 10 a. m. Pentru lămurirea psbiicelui,D&cortnean se adaugă că Liceu de fete după tipul din vechiul Regal, etani e Liceul de fete ortodox, înseamnă ceea ce înseamnă de mult la noi Gimnaziu de fete de 8 clase cu dreptul la universitate. Scoala specială pentru prelucrarea Ieftinului din Câmpulung. Acest institut profesional de folos pentru propagarea meseriilor și industriilor din țară deschide ca 15 Septembrie 1921 deocamdată următoarele carturi speciale: a) Secția pentru tâmplarie (boierie) și strungării; b) Secția pentru sculptura și industria casnică; c) Secția pentru coșărcărit. La primire se vor legitima aspiranții cu 1. certificatul de naștere; 2. testimoniul de absolvire a acei școli primare. înscrierile vor avea loc in 13 și 14 Septembrie a. c. Etatea recerută cate dera 14 ani înaine. Elevi germani, dar sirguincioși și demni vor primi după putință supestii și ajutoare. „ DIN PUBLIC Pentru «Dreptatea» clericală. — «Dreptatea* ziarul averescan, trâmbițat ca amic al preoțimii, aduce senzaționala știre că «autoritățile din Suceava au reușit să inhațe o bandă de tâlhari. Din bandă făcea parte și un preot». Noi, suspectații neclericați nu știm nimic despre așa ceva și num fi adus niciodata această ofensă preoțimii. GLASUL BUCOVINEI Pag- 3 Poșta Redacției D-lni Jr, Bodnarescu, preot-econom, Gcnata. Mulțumim pentru articol și l-am publica cu plăcere, dacă ar fi mai bine închegat ca formă. --------------------ca FINANCIARE Cursul leului în străinătate. — Leul nostru a fost cotat la bursa din Paris 13 centime. DIVERSE Pentru reconstruirea societății funcționarilor. — Funcționarii de la sectorul internelor asi trimis comitetului societății centrale a funcționarilor următoarea adresă : Subsemnații membri ai societății constată cu regret că activitatea societății in general și a comitetului Îndeosebi de un timp încoace nu dă roade de joc urmând că organizațiunea societății va trebui pusă pe o bază nouă, iar comitetul va trebui alcătuit din bărbați cari se vor dedica cu zel și abnegațiune promovării intereselor funcționărimii. In consecință cerem ca pe Duminica viitoare 4 Septembrie 1921, orele 11 a. m. să fie convocată o adunare generală extraordinară cu ordinea de zi: 1. Raportaj asupra gestunii; 2. Alegeri noni; 3. Propuneri pentru o eventuală dizolvare sau reconstruire a societății. Logodnă. — D. Zile Haideac, doctorand în „ București, 29 Damtar^ - România se va atașa drept și șef de birou clasa I s'a logodit cu d-șoara #,’anipor privitoare la darea de ajutor Rusiei în fomei Aurora Cârsteanu noastre. din Vicovul de Sus. Felicitările Legătura internațională cu Belgrad. Legătura internațională cu Belgrad se va face prin Biziaș-Biserica, Alba Semendia. Criza da transporturi și presa din București* . Ziarul „Adevărul“ se ocupă într-un număr recent de criza transporturilor din Bucovina și face următoarele reflexii. Criza de transporturi a devenit mai acută ca oricând: Vagoanele ce se pun la dispoziție pentru transportul lemnelor sunt ca și o picătură în mare, insă pentru a le obține și pe aceste trebne să sângere și grosar din pungă. Sânt întreprinderi, cari nu primesc nici un vagon, iar altele, in cari sunt amestecați și deputați guvernamentali primesc și sute de vagoane cu precădere. Se impun grabnice măsuri de îndreptare, pentru a se evita o mare catastrofă care amenință industria lemnului din Bucovina și care poate seca un puternic izvor de avere națională. Să se trimită de urgență deci vagoane și locomotive. Din Câmpulun. Din Câmpulung ne vine o plângere, că o funcționară de la Primărie, fiind protejata d-lui primar, nu vine pe la blurou decât între orele 9-1-10 și 4—5, deși orele de serviciu sunt 8—12 și 3-7. Astfel oamenii cari vin să plătească felurite taxe, află mai întotdeauna ași Maroniul închisă, pierzând vremea in zadar. Publicăm această informație, ca autoritățile in drept să poată lua măsuri de îndreptare. Pretențîi sârbești exagerate.— Citim în „Voința“ din Cluj. Unii din membrii comisianei pentru delimitarea frontierei dintre România și Jugoslavia a făcut următoaree declarațiuni asupra stadiului in care se găsesc lucrărie comisiaa el. Sârbii, contrar disposițiuaii tratatlui de pace, au ocupat in mod in arbitrar o parte din ținutul care ni se atribuiae și ni se cuvinea nouă. Astăzi Sârbii vin corpul pretenții cerându-ae adevărate sacrificii. Printre altele ne cercedarea defileului dela Baziaș și Orșova (Clisura). Cedarea acestul ținut ar fi pentru noi cea mai strașnică lovitură căci față de situația strategică a acestui ținut, ce er ina orice posibilitate de a ne apăra contra unei eventuale agresiuni“. Minunat a mai arasjat d. Tache Ionesco, ministrul nostru de externe legăturile cu Jigo-Slavis. Suntem curioși ce pretențiații vor ridica mai pa urmă Sârbii, pe carid. Trche Ionescu firește că se va grăbi să le îndeplinească pentru a nu sfărma „Mica Antantă“. Noui taxe de export . Direcțiunea generală a vămilor a fixat următoarele taxe de export pentru articolele de lemnărie: Cherestea de brad și traversa de brad, 10 ței metru cab; lemn cioplit, rătuntoaie (margini, capace) esență rășinoasă, 3 iei m c.; iemn de resonanță (brad) 250 iei m c.; lemn de foc 1 iei m. c.; trunchiuri de brad, 45 iei m. c. fetrecerea poporală din Roșa. Hliala societății Doamnelor române din Roșa aranjează cu concursul socie?. acad. „Junimea“ Duminică in 4 Septembrie 1921 oree 3 p. m. in casa germană din Roșa o mare petrecere poporală cu teatru și dans cu concarul muzicei complete militare de la Regimentul No. 113 din Cernăuți. Reprezentarea teatrală va ava loc la oreie 8 scars, etapă care va urma dansul, iară pentru amatorii jocului de popier este aranjată o popieiiie excelentă. Grădina și sala de dans va fi iluminată. Onorata! public se invită călduros să bisavoeasca a participă cât de numeros ia această petrecere poporală în vederea scopului național și filantropie. Ventrui carat este destinat pentru ajutorarea copiilor germani dins școalele poporale din localitate. Telegrame Timbrul asistenței sociale desființat Bucuresti, 30 (Damian) — Timbrul asistenței se desființează la Septembrie. Va fi înlocuit prin noua lege a timbrelor. Convențiunea sârbo-română. ^ București, 30 (Daratato — Convențiunea sârboromână e dificitiv încheiată. Moreni din ministerul comunicațiilor și Caracostea au plecat la Belgrad. Vom ajuta Rusia înfometată tate. Vom trimite cereale, carne și făinoase. Congresul socialist în Capitală București, 29. (Damian).— Congresul partidului socialist se va ține la sfârșitul lunei Septembrie în Capitală. Vor participa toate sindicatele României întregite. Alegerea episcopului din Cluj Cluj, 30 August. — (Domian). Alegerea episcopului Ciuj tatai se va face la sfârșitul lui Octombrie. Alegerea părintelui Ioan e sigură. Ciocnire de tren în Italia Roma, 29 (Danian) — La Mignena s’a întâmplat o groasică ciocnire a unui tren de pasageri ce unul de marfă, 37 morți și 115 răniți. Ex regele Carol se stabilește în Spania Madrid. 29 (Damian) — Ex regele Carol se va stabili în Spania. Familia lui rămâne în Elveția. Delimitarea graniței româno-maghiare Oradea-Mare, 29 (Damian) — Comisiunea româno-maghiară a început preliminările lucrărilor delimitării fronturii cu Ungaria, adică aranjarea situațiunii moșiilor împărțite in două prin actuala frontieră. Tulburări în Potsdam. Berlin, 29 (Damian) — Ere au fost în Potsdam grave desordini. Cortegiul comandat cerea locuitorilor să dea jos drapelele ca colorile imperiului iar trecătorii cu ias gne monarhiste au fost grav bătuți. Deasemenea au fost atacate mai multe grupe de ofițeri. Poliția intervenind comuniștii, lăsând doi morți și un rănit, s-au liniștit. Revoluție în India. Cirruts, 29 (Damis) — Au sosit întăriri militare engleze in Tanur, Parabhan și alte socilități, cari au avut contact permanent era revoluționarii din Meinbar au fost evacuate de rebeili din Mopkhi cari s'au refugiat in munți. Consecințele asasinării lui Erzberger. Berlin, 29, (Dam’an). — Feneraliile lui Erzberger au fost celebrate în prezența unei mulțimi considerabile. Au participat toți miniștrii în frunte cu Fehrenbach. Socialdemocrații au lansat un apel populației uvrierei invitând o să manifeste mâine conura asasinării. Asasinatorii lui Eraberge g ’na au fostj incă prinși, deși s'a oferit un premiu de o sută de mii mărci. Facându-se demonstration in fața palatului imperial au fost ciocniri intre social-democrați și ofițeri. Doi răzărita Războiul greco-turc Constantinopole, 29 (Damian). Bătălia in jurel polițieiîic,r fortificate la sud de Ksukasan, nordest de Destrt sânt terminate. Grecii au luat eșec. Noi am trecut la contra de salva. Atena 29 (Damtan). Tedtok's a declarat că Grecii vor întra sigur la 5 Septembrie în Aogers. Guvernul din Spania a demisionat Lissabona, 29 (Damtan). Ministerul a demisionat. Criza e situația internâ și desistrul finanțist. CIMPTIMI AD la stat( ÎD Pensie> bucovinean, IUIUl IUA( 30 ani) cu 5 clase gimnaziale, cunoaște bine limba română, germană, ungară și rusâ în graiu și în scris cauta post la o întreprindere industrială. Oferte sub . Funcționare la administrația ziarului „Glasul Bucovinei* Cernăuți 8-2685