Glasul Bucovinei, octombrie 1921 (Anul 4, nr. 811-835)

1921-10-01 / nr. 811

women si jón nrmasescn In sala Teatrului orasenesc dată de: No. 811 GLASUL BUCOVINEI st- Pan- 3 INFORMIAŢIUNI POLITICE Demisia lui Argetoianu. Ziarele din Capitală afirmă că d. Argetoiano, ministrul de interne avereacaa imediat după întoarcerea sa in ţară va demisiona. Nu e sortit ca să înceapă primul descompunerea cabinetului. Cramponarea Averescanilor. — Declaraţiile prim-iu ministru la adunarea ţinută la Iaşi nuu alt efect decât că campania de rătturnare a luat o nuanţă şi mai categorică. Atitudinea precisă a partidului naţional din Ardeal şi persistenţa ţărăniştilor de a nu cobora nici intr’un caz cu actualul guvern, imping criza politică vertiginea spre descodământ. Declaraţiile cu duiumul prin care membrii partida ai poporului Îşi anunţă retragerea din partid, denotă că d. Avereseu se svbrcoleşte de-a surda să rămâe la conducerea ţării. Leul sofide, dar Avereseanîi fac risipă. Intr’an ziar din Capitali cetim: Exemplul dat de d. Titulescu, care a pus si se cumpere pentru ministerul de foarte 15 automobile Cadillac si 5 Forduri, in valoare de multe milioane, tocmai când se cer contribuabililor impozite noi, este contagioa. D. general Raşcan, ministru de războiu, a comandat telegrafic un număr de 9 automobile Steyr și 40 camioane „Fiat", tip de acum doi ani, ceea ce deasemenea reprezintă o cheltuială de câ eva milioane. După cum se vede, ia foc să se suprime cheltuielile provocatoare, ele sânt sporite și se fac cu o desla ■ voitură mdi accentuată de cât oricând... EXTERNE Duplicitatea bolşevică. Din legătură cu ultimele evenimente militare din Reala, agenţia Russpress ne Informează că Trotzki a publicat cn ordin de zi, ca o dată recentă prin care repetă câ Polonia şi România se prepară de a declara război Realei sovietice. Ordinul de zi dovedeşte pisă unde merge duplicitatea bolşevică, azi când la Varşovia d. Filairity tratează ca delegaţii Rusiei nu acord româno-mi. Acordul anglo-grecesc. — Intre guvernul din Londra şi cel din Atena a intervenit o complectă inţelegere privitoare la condiţianlie in care se va trata pacea grecotreă. ZIARISTICE Uniunea ziariştilor profesionişti persoană juridică. — Uniunea ziariştilor profesionişti la urma Îndeplinirii formalităţilor ceruta de lege asociaţunlior profesionale, şi-a căpătat personalitatea juridică. REDACŢIONALE Din cauze necunoscute Agenţia, «Damian» nu ne-a transmis telegramele obicinuite. STUDENŢEŞTI Cnosfătuira studenţească.Toţi studenţii in drept români, fără deosebire de culori care au fost înscrişi până’n present la facultate, sunt rugaţi să participe la o constituire. Duminică, 2 Octombrie 1921, ora 9 dim. in cabinetul soc. acid. „Junimea". MUZICALE Asociaţia muzicală „Tudor Flondor". Iţi va reîncepe în curând actvitatea. Acele persoane care doresc ai se înscrie ca membri activi trebuie să fie recomandaţi conform § 6 din statute, de doi membri ai asociaţiei pe cererea lor de primire, având a se supune şi unui examen informativ asupra aptitudinilor lor. Se vor primi înscrieri şi pentru secţia teatrală. Cererile de primire sânt a se adresa comitetului asociaţiei şi se pot preda unui membru din comitet la fiecare repetiţie. CULTURALE Trupa Ligii Culturale. — In localitate a sosit trufia Ligii Culturale de sub conducerea maeştrilor Lucia Calomeri şi Ion Armăşescu şi va da o serie deip reprezentaţii. Pentru primele 3 zile s-a stabilit următorul repertoriu: Sâmbătă / Octombrie orele 8 seara «Pentru Patriei» dramă militară în 2 acte de Henri Levandan, trad. de Lucia Calomeri. Duminică 2 Octombrie «Avocatul» comedie in 3 acte de Mario Morais, trad. de L. Calomeri. Luni, 3 Octombrie „Când femeia vrea comedie în 3 acte de Carol Goldonii. Reprezentaţiile încep precis la orele 8 seara şi nu la 9 după cum s’a anunţat pe afişe. Biletele se găsesc la fibrăia «Ostaşul Român». DIN PUBLIC O întrebare către I. P. Sa Mitropolitul Vladimir. — Am asistat in 26 Septembrie a. c., la trsmormântarea mult meritatului octogenar a protopresviterulul districtual şi parohslui Ioahim Patraş din Banila p. S. care, după cum am auzit din cuvântările rostite cu acea ocazie, a păstorit comuna aceasta prin 53 de ani şi a conduz protoprsviteratul Storoj neţalul prin 30 de ani. Preoţimea adunată, in frunte cu protopresvitera T. Stuciuc Saveanu ce-i drept, Na petrecut pe fratele său mai mare şi pe prepositul său cu pompă deosebită şi M-a at ultimele onoruri in mod de tot demn. Nevrând mă latreb, de nu era cu cale, I. P. Sa Mitropolitul (care a şi fost coleg acminarial ca defuncta!) ssa in ese de împiedecare fobitorul P. S. Sale Episcopul Ipolit, şi ce ostenească la Banila p. S. insoţit de un diacon şi un cor, şi aş iei să onoeze (mlicăre după moarte, căci cu l’a învrednicit în viaţi“ nici de titlul de a hipreavilor stavrofor) pa şeful unui ţinut judeţean, pe ssbstusl său? Astfel de tiruri se împărtăşesc rumii preoţilor avere scana la Ipţiu, Şandru, Tomoiagă, Gribovici, Clopârcă etc. (N. Red ) Un participant DIVERSE Victimile catastrofei dela Oppau — După ultimile ştiri primit din Oppau, cifra morţilor ar fi de 2000, iar a răniţilor de 3000. Pagubele ar fi de 200 milioane mărci. Până acum s’au scos de sub dărâmături numai 900 cadavre. Oficiul de închiriere — Pentru a Îndepărta calamitatea locuinţelor, care este azi la ordinea zilei, Ministerul de Interne a înfiinţat oficiile de Închiriere, care vor funcţiona in toată ţara potrivit normelor stabilite ce se vor aplica întocmai. De drept funcţionează şi in Cernăuţi ca Începere dela 1 Septembrie z. c. a.est oficia, sa iasă şi de fapt. Împrejurare de pe urma căreia au de sufrit pliţ !• Interesate, deoarece oficiului de locaţiani din localitate i s’a aplicat o astfel de restricţiane a atribuţieaior sale, că litigiul intre părţi este soluţionat de el numai in cazuri foarte reduse. Deci chestiunea locuinţelor cade la competenţa oficiului de inchiriere, care încă nu şi-a început activitatea, deşi este infiinţat. Problema mizeriei cu locuinţele fiind una din principalele desagramente sociale de la noi, se impune ca autorităţile in drept să ia de urgentă măsuri, ca oficiul da închiriere să funcţioneze de fapt in localitate. Pentru petrol francezii ne dau îmbrăcăminte — Comiliul de miniştri a autorizat ministerul de războia să închee o conveate cu guvernul francez ca un schimb al îmbrăcămintei pe care acesta ar procura armatei româneşti, ministerul să trimeată petrol românesc. Moartea profesorului I. Boşniag ( Er), in 29 Sept. a încetat din viaţă o etate de 65 ani profesorul Ion Başniag care a desvoltat o frumoasă activitate pe terenul şcoalei, înmormântarea va avea Ioc Sâmbătă, 1 Oct. c., la orele 3 d. a. Conduleanţele voastre întristatei familii. Institutul de orbi şi surdo-muji. Foştii elevi orbi , turdo-muji an durerea de a jeri moartea marelui lor amic şl primului Director domnelui loan Boşniag, carele roviise fondarea institutuli de orbi şi surdomuţi din Cernăuţi, unde copiii fără vedere respective fără arz primind un învăţământ special, pot deveni şi ei membrii utili ai societăţii omeneşti. Elevii numiti mai sus, cari ca cei mai profund regret participă la pierderea prietenele lor, aducerea stimatei doamne, Teofila Bossug, tot prinosul ior de cea mai adâncă condoleanţă.^’ Din O8tri 10.— Cabinetul de lectură „Luceafărul" din Ioc. (Cotei de jos) işi va ţinea adunarea generală ordinară in 2 |X 1921, cu următoarea ordine de zi: 1) Constitirea. 2) Alegerea comitetului. 3) incheierea unei case de cetire. 4) Eventuale. Teribilul uragan din Franța. Un puternic uragan s’a abătut in regiunea Correce producând pagube enorme. Orașul Brive a fost inundat, casele ruinate, drumurile, fabricile, podurile distruse. In regiunea Brive ■*nt pagube de peste 10 milioane. Populaţia a rămas fără adăpost in multe cartiere. Uraganul a devastat intregui ţinut in câteva ora. Mai multe mori de vânt cu dependinţele lor au fost isate de furtună lângă Jige. Viaductul Marst intre Tulle şi Corali s’a prăpuşit de pioaea torenţială. Trenul care trebuia să sosească la Talie, a fost oprit întâmplător în staţia Cornii. Numai astfel catastrofa a fost evitatt, căci la o distanţă de 500 metri vii duetul Murat se prăbuşi pe o lungime de 20 metri şi trenul ar fi căzut in prăpastie. Situaţia economică a României. Ministrul Hlotte a dat unui redactor al ziarului „Tribuna“, information asupra situaţiei economice şi financiare a României: „România are dificultăţi casiste prin război la care România a participat in deplina conştiinţă a sacrificiilor ce va avea si Ie facă pentru Ibertatea fraţilor şi altor naţiuni asuprite. Dacă străbnătutea ar cunoaşte pierderile române, ar fi mai Indulgentă faţă de România. Graţiei muncei neobosite, situaţia României s’a ameliorat z Iuie. Recolta actuală este excelentă. Ministrul Hottu a vorbit şi de reforma funciară şi a impozitelor şi a exprimat speranţa că naţiunea română va şti să fondeze o Românie bogată şi mare. Aniversarea luptelor din Dobrogea în Ceho-Slovacia. La 24 — 25 Septembrie se va serba a 5-a aniversare a bătăliilor din Dobrogea, de către legionarii cehi ce intrau in compunerea diviziei sârbe voluntare, care a luptat acolo. Relaţiunile noastre cu Sârbii. Trenul special care readucea In ţară pe Saversull României, a trebuit să aştepte 2 ore in staţiunea Jimboaia, pe teritorii regatului iugoslav, fiindcă autorităţile sârbeşti n’au permis transitarea vagoanelor regale cu locomotive sârbeşti, fiind nevoie să se trimită grabnic din Timişoara două locomotive româneşti. Deasemeai funcţionarii români cari intovărăşeau trenul regal n’au avut permisiunea să se scoboare din tren pe tot parcursul căilor ferate sârbeşti. Mulţumită publică, — D. profesor dr. I. Nistor a binevoit să doneze penttru biblioteca internatului de fetiţe rom, 39 cărţi de lectură, din cărţile pesed-date la dispoziţie de către Legaţiunea Italiană din Bucureşti. Direcţiunea internatului mulţumeşte pe calea aceasta atât d-lui profesor dr. Nistor cât şi numitei Legation. Din Putna. — La petrecerea poporală din Putna (28 Asgset a. c ) au binevoit a face asprasoluiri: Conventul mănăstirii Putna 200 lei, d.SF. Dollberg 35 lei, P. C. S. Păr. Arhimandrit Voicinachi 25 lei, S. S. Păr. Negură 25 lei, consilier silvic Illut 25 lei, dr. Vilsenrad 25 lei, d. Zaremba 15 lei, d. Vasile Buba 10 lei, d. Coilbaba 10 lei, d. Profir 10 lei, d. R. Postatny 13 lei, d-nii Petre Pitic, A Schnitzer, Rochmann, dr. Iaschevici, G. Palea, inginer Schmiedt, Diez, Steiner, Bogdannic, Lt. Romano, Ion Babă şi d-na Gherman câte 5 lei. Reuşita acestei serbări culturale se datoreşte şi sprijinului dat de d. Mateescu, căpitan la reg. 3 Grăniceri, cât şi darurilor făcute pentru tombolă de oamenii de bine din Putna. Această muncă a ssigurat realizarea unei mulţumitoare reuşite morale şi a anul frumos venit bănesc. Comitetul aranjator aduce viile sate mulţumiri tuturor acelora cari n’au cruţat nici timp şi nici nu şi-au precupeţit manca şi birul in interesul acestei aerbiri. Complot bolşevic în Basarabia. din Comist jad. Tijghina a fost descoperită zilele acestea o bandă, bolşevică de complotişti. La aceştia s-au găsit 1000 de arme, 20 kg. de dinamită şi multe materiale de război. Sigsrzntz a arestat mai mulţi indivizd, toţi de naţionalitate bulgară. ■i *■ SPECTACOIUE Concertul Achron — Apreciatul pianist Achron, destul de blne cunoscut publicului din Cernăuţi va da In 30 Sept. $11 Oct. două concerte cu program ales şi variat. Primul concert va cuprinde numei creaţii ale compozitorilor ruşi, iar al doilea producţii din repertorai Internaţional. Cei ce cunosc fi apreciaţi aria adevărată custem Încredinţaţi că nu vor lipii deja aceste concert. Biletele se gătesc de vânzare la magasinul Klein, str. Regina Maria 17. Cârti şi reviste Am primit: Le Courrier Franco-Romain*. Analii No. 31 pe 13 Sept. cor, cuprinsănd, intre alte lucruri Interesante, un foarte judicios articol „La baisse du leu", datorită lui Arapu, atac*t comercial al României la Franţa. In editura „Cartea Românească" au apărut următoarele cărţi: Brito I. G. şi Caracudovici St. Geografia României piotru Clasa IIi Urbană şi Divizia III rurală (Anii 1) Lei 6 Butuleacu M., Aritmetica în Imagini pentru Ci. I. urb. şi Div. I. rar. Lei 4. Bilaban Gh. Algebra elementară de clasa IV-a Lei 8 50. Chitlara C. şi B/stn I. Carte de geometrie practică pentru cl. l-a a şcoalelor inferioare de meserii şi a şcoalelor Industriale de ucenici Lei 6.50. Leist L., Fibel, partea l-a Lei 5.25. Idem, Deutsches Lesebuch partea II-a Lei 8—• Sestishi An», Cura de limb* g*rmanâ, pentru clasa Vili liceală şi secundară Lei 19.—. Dragoş. Instrucţie civică, drept uzual şi economie politică, pentru cl. IV. secundară Lei 14.—. Birou de avocatură. In vederea aplicării noilor impozite şi pentru Înlesnirea contribuabilior Bucovineni dnn Avocaţi AS. D. Zahariea şi Casimir Dobranschi au înfiinţat in Cernăuţi Strada Rîca Maria (Rathausstasif) Nr. 17 E. L. un birou de avocatură. Brou! este pus sub preşedenţia d-lui Doctor C. Rădulescu, Avocat şi Profesor Universitar şi dă Consultation Juridice ocupându-se special cu: Facerea Declaraţiilor, şi susţinerea Contestaţiunilor, Apelurilor şi Recursurilor in Casaţie relativ la noile Legi de Impozite precum şi la Legea Oficiilor de închiriere. Anunţ Un tânăr comerciant român din Sirete in etate sub 30 ani doreşte cunoştinţa unei domnişoare de naţionaiiste români etatea sub 25 ani, cu o zestre de 2 OQOO lei. Adresa Postrestante »Crinul" Sirete. 2747 -se-