Glasul Bucovinei, august 1923 (Anul 6, nr. 1323-1347)

1923-08-01 / nr. 1323

No. 1323 •GLASUL BUCOVINEI» INFOR/VIŢIUNI PERSONALE Dl. ministru Nistor a sosit AH aici, 31 Iulie c. la Cernăuţi venind din Bucureşti. STUDENŢEŞTI Mulţumită publică. — Societ. acad. ied. rom. »Academia Ortodoxă» aduce şi pe această cale cele mai vii mulţumiri tuturor oamenilor de bine cari au binevoit a participa în număr aşa de mare la serata dansantă aranjată Duminică, 29 Aprilie crt. în Storojineţ, contribuind astfel la buna reuşită morală şi materială a acestei serbări. Societatea aduce mulţumiri bine simţite îndeosebi I. P. C. Sale Păr. Protopresv, a decanatului Storojineţ, Teofil Sauciuc-Săveanu pentru bunăvoinţa ce a arătat-o primind preşedinţia de onoare, garantând astfel reuşita frumoasă a acestei serbări, apoi onor. Societăţi a Doamnelor Române şi tuturor societăţilor social-culturale din Storojifteţ, d-nei Maria Finevici, văduvă de preot, d-nei Bucicovschi, văd. de înv. sup., P. C. Sale Păr. G. Finevici, paroh, d-lui loan Zanea, primar al oraşului Storojineţ, d-lui Orest Pretici, cons. agricol, d-lui Petru Holubaş, adm. de spital, d-lui lancu Gherman, înv. sup., d- lui S. Bocea şef al serviciului P. T. T. d-lui Isidor Paladiuc secr. corn., d-lui I. Rusu, comisar, d-lui Clementie Bocancea, comisar, d-lui Ilarie Avram prof. şi d-lui Teodor Bejan, cancelist — pentru tot concursul benevol, găzduirea şi ospitalitatea româneasca, ce numiţii au arătat-o faţa de membrii societăţii teologilor cu prilejul acestei serbări. Au binevoit a suprasolvi urmatoarele persoane: I. P. C. S. Păr. Protopresv. Teofil Sauciuc-Săveanu 550 Lei; D. Dr. Iancu Flondor mare proprietar şi dr.ul Orest Prelici cons. agricol câte 200 Lei; d. Dr. Ştefan Brăileanu, prefect 150 Lei; P. C. S. Păr.G. Finevici paroh, d. Tomovici pretor, d. Văcăreanu căpitan de jandarmi, d. lonescu şef de gară şi C. S. Pâr. Valerian Gribovschi câte 100 Lei; d. Clementie Bocancea comisar 75 Lei; C. S. Pâr. Grigorie Lannovschi şi d. Vermeşan profesor, câte 60 Lei; d-nul Achner moşier, d. Rey prim-consilier, P. C. Sa Păr. Nicanor Văleanu, asist. protopr., C. S. Păr. Victor Percec paroh, d. Roşu profesor şi Isidor Paladiuc secr. corn., câte 50 Lei; P. C. Sa Păr. Şeşan paroh 40 Lei, d. G. Popescu rev. şcol., d. Ştefan Gribovschi dir. şcol., C. S. Pâr. Tit Tudan, paroh, C. S. Păr. Erast Hostiuc profesor, d-nul Iancu Gherman înv. supl. d-nul Ilarie Avram şi d-nul Bibi Popescu stud. teolog câte 25 Lei; P. C. Samâr, Maiec paroh, d-nul loan Zanea primar şi d-nul Silzer dir. de bancă, câte 10 Lei. Pentru acest gest mărinimos făcut în folosul societăţii, aceasta aduce cele mai călduroase mulţumiri. MILITARE Concurs de admitere la şcoalele militare de infanterie. — Concursul pentru ocuparea locurilor vacante la şcoale e pregătitoare de infanterie va începe la 5 August crt. şi anume: a) la Sibiu, în localul Sc. Preg. Of. Inf. No. 2; b) la Bucureşti: în localul Şc. Preg. Of. No. 1 (str. Izvor No. 145); c) la Iaşi: in localul Liceului Militar. Tinerii, cari doresc să îmbrăţişeze cariera militară şi voiesc să fie admişi în şcoalele numite, pot primi informaţiuni detailate la secţia V a Primăriei Cernăuţi (etajul 11, camera 69) între orele 10—11 dimineaţa. DIVERSE Cetăţean de onoare. — Comuna Straja l-a numit pe pâr. consilier Dimitrie Dan cetăţean de onoare pentru meritele sale atât pentru comună cât şi pentru biserică. O delegaţie de ţărani în frunte cu primarul i-au prezintat diploma de onoare. Pentru d-nii avocaţi, notari publici, funcţionari de administraţie etc. Se afla de vânzare «Mayerhofer, Handbuch für den politischen Verwaltungsdienst» în 8 volume dimpreună cu un index, aproape nou, în condiţii avantajoase. Informaţiuni la Administraţia ziarului. Atenţiune! Cu ziua de 15 August 1923 se va sista trimiterea ziarului acelor abonaţi, cari încă n’au achitat abonamentul pe anul 1922. Din Banila/Sirete. — Societatea culturală «Unirea» din Banila pe Sirete aranjează Duminică 5 August crt., cu cncursul soc. acad. „Junimea*, o petrecere poporală cu teatru, recitări şi dans. Se vor juca piesele: „Recomandaţie* comedie intr’un act, «Arvinteşi Pepelea», „Herşcu Boccegiul* şi se vor recita mai multe monoloage. Începutul la orele 3 d. m. Toţi bunii Români sunt invitaţi pe calea aceasta să participe. Îndărătnicia Germaniei. Ziarul «Le Matin» publică părerile d-lui James Graham, corespondent al presei britanice, după o şedere de 3 luni în Ruhr. «Germania a pierdut colosal în» ziua când dolarul s’a ridicat în câteva ore la peste 50 000 mărci. Ar fi fost o politică înţeleaptă din partea ei să capituleze, odată pentru totdeauna in ziua aceia; insă dimpotrivă ea I a mai făcut o sforţare suprema să înşele Anglia a- 1 supra situaţiei adevărate; şi cu toate acestea Germania tot nu a reuşit căci astăzi ne găsim în faţa unei noui căderi a mărcii; ier lucrătorii sunt din nou în imposibilitate să se hrănească pe ei şi familia lor». Răspunzând la acuzaţiile ce s-au adus împotriva trupelor franceze de ocupaţie, corespondentul britanic declară: «Nu ştiu nici o ţară, care gâsindu-se în faţa unei continue provocări germane să fi arătat o răbdare mai mare». De la Academia de înalte studii comerciale din Bucureşti. Rectoratul Academiei de Înalte Studii Comerciale şi Industriale din Bucureşti face cunoscut că înscrierea în Academie va avea loc în urma trecerii unui examen de admitere. Acest examen se va ţine în luna octombrie şi va consta din următoarele probe : noţiuni de chimie, aritmetică şi algebră, şi un examen asupra a două limbi străine. Din Vatra Dornei. Preţurile maximale pentru sezonul principal au fost fixate, după cum urmează : 1. Una baie acid resp. nămol înainte de masă 75 lei, după masă 65 lei. Pentru funcţionarii publici, ofiţeri etc. 40 lei (baia acid carb. resp. nămol). Una baie nămol pe picioare 25 iei. O procedură întreagă la idioterapie 30 lei. Una baie simplă de curăţire 15 iei. 2. Afară de preţurile fixate pentru oţelurile de lux, preţul camerelor la celelalte oţeluri cum şila particulari se mişcă între 1000—3000 iei la lună. 3. In ce priveşte alimentarea, staţiunea Vatra Dornei este cea mai ieftină, aşa costă întreţinerea unei persoane pe zi 40 — 80 iei. Vizitatorii, cari iau menajul acasă, pot primi alimentele după cum urmează: 1. lapte 5 lei; 1 kgr. carne 18 lei; 1 kgr. brânză 26 lei; 1 kgr. unt 60 lei etc. TELEGRAME Consiliu de miniştri Sinaia, 30 (Rador). — Ieri dimineaţa a avut loc un consiliu de miniştri. D-l Banu a raportat în chestiunea averilor bisericeşti din Basarabia Consiliul a decis să se deschidă acţiune publică împotriva vinovaţilor, aceştia deferindu-se parchetului. Consiliul a luat apoi la cunoştinţă raportul comisiunii de delimitare a frontierei între România şi Iugoslavia. Raportul arată că toate diferendele au fost rezolvate definitiv spre satisfacţia ambelor ţâri Consiliul a decis, relativ la tratativele viitoare pentru rectificarea frontierei, că din partea comisiunii să se facă concesiuni numai în schimbul unor concesiuni echivalente. Apoi consiliul a decis să interzică ţinerea congresului studenţesc anunţat la Cluj. Conferinţa Micei înţelegeri Sinaia, 28. — Prima şedinţă a conferinţei Micei Înţelegeri a avut loc azi după amiazi la Sinaia. S’a procedat la un amănunţit schimb de vederi asupra situaţiunei generale şi s’a constatat un deplin acord asupra tuturor punctelor. Perfecta unitate a Micei Înţelegeri ca factor de pace şi de solidaritate s’a manifestat astfel, din nou, cu preciziune. Discuţiunea va continua mâine dimineaţă când se va trece la examinarea diferitelor chestiuni cari interesează mai deaproape Puterile Micei Înţelegeri şi pentru cari este necesar să se stabilească o atitudine comună. Sinaia, 30 (Rador). — Conferinţa Micei Antante a ţinut Duminica 29 c., două şedinţe. S’au discutat directivele principale în politica Alicei Antante faţă de Ungaria şi s’a stabilit un acord pentru ridicarea ipotecei de primul rang, prevăzută în tratatul de la Trianon, asupra averii statului ungar pentru plata reparaţiilor, cu condiţia ca garanţii precise sâ fie luate, pentru ca banii sâ nu servească înarmării contra vecinilor sau propagandei iredentiste. Conferinţa a constatat că Ungaria n’a desarmat şi că guvernul ei nu este în stare sâ înfrâneze activitatea societăţilor iredentiste, in chestiunea bulgară s’a stabilit sâ se continue raporturile de bună vecinătate câtă vreme nou! guvern de la Sofia va respecta promisiunile de pace. Conferinţa incâ nu s’a ocupat de intrarea Greciei şi Poloniei în Mica Înţelegere. Delegatul polonez Pilz a sosit azi din Varşovia. Dânsul nu are nici o misiune pe lângă Conferinţa ci numai pe lângă guvernul român, cu privire la raporturile polono-cehe. Asupra chestiunilor programului pentru sesiunea Ligei Naţiunilor şi asupra situaţiei economice din Europa centrală înţelegerea fu lesne stabilită, luându-se deriziunea de a observa o atitudine economică comună. Impresiunea generala e din cele mai bune. S’a constatat un perfect acord de vederi şi o strânsă solidaritate în toate chestiunile. Delegaţii au dejunat la Principele Carol ; la dejun a fost invitată şi d-na Take Ionescu. Seara a avut loc la hotelul «Palace» o masă de gală urmată de o recepţie şi muzică cu concursul lui Enescu. Mâine dimineaţă va avea loc şedinţa de închidere, prezidată de d.. C. Brâtianu. După amiazi delegaţii vor vi Pag. 3 zita terenurile petrolifere şi vor pleca la Bucureşti, unde vor depune fiori pe mormântul Eroului necunoscut. Sinaia, 30 (Rador). — Şedinţa de astăzi, prezidată de d. I. Brâtianu, a formulat definitiv condiţiunile Micei Antante pentru împrumutul Ungariei şi nota, care se va comunica guvernului ungar. De asemenea s’au discutat şi chestiunile privitoare la o apropiere economică între statele Micei Antante. S’a decis, ca viitoarea conferinţă să se ţină la Belgrad, în cursul lunei Octombrie, ţeasta a fost ultima şedinţă. La otelul «Palace», d. Duca a oferit un banchet reprezintanţilor presei. Delegaţii vor părăsi astăseară Sinaia. Suveranii vor vizita Iugoslavia Bucureşti 30 (Rador). Vineri Suveranii vor pleca cu un tren special la Belgrad ca sâ viziteze familia regală Iugoslava. M. S. Regele va rămâne acolo două săptămâni, iar M. S. Regina numai câteva zile, plecând apoi în Franţa, unde va petrece în staţiunea balneară Saint-Lumaire, pentru a face o cură de câteva săptămâni. La Saint-Lumaire Suverana se va întâlni cu sora sa. Harding era sa fie victima unui accident naval New-York 29 (Rador). — Din cauza ciocnirii vaporului prezidenţial cu un torpilor american, starea lui Harding e destul de gravă însă fără primejdie. Rusia semnează convenţia Strâmtoriior . Roma 29 (Rador) — Reprezentantul sovietelor a fost autorizat sa semneze aici convenţia Strâmtoriior. Răspunsul belgian Paris 29 (Rador) — Aici a sosit răspunsul Belgiei, care împreună cu cei ai Franţei, va fi remis Luni dimineaţa guvernului britanic. Paris 29 (Rador) — Ziarele scriu că răspunsul Belgiei afirmă o politică identică cu cea a Franţei in chestiunea Ruhr. Criza din Germania Berlin 29 (Rador). - - Duminica a decurs liniştită, măsurile poliţiei împiedicând orice manifestaţie sub cerul liber. Aceiaş linişte s’a înregistrat în toată Germania şi în Ruhr cu excepţie numai la Neuruppin, unde manifestanţii au jefuit magazinele şi unde s’au produs ciocniri cu poliţia în faţa închisorii. S’au tras şi focuri de armă. Sunt 2 morţi şi mai mulţi răniţi. Londra 29 (Rador) — Camera comunelor începe mâine discuţia , chestiunea Ruhrului. DIN PUBLIC Dr. I. Morăreanu, reîntors din campania de combatere a sifilismului în regiunea Fundul-Moldovei- Şipote işi reia consultaţiunil pentru boalele genitourinare de piele şi sifilis cu 1 August a. c. Orele de consultaţie 2—4 d. m. în strada Flondor No. 43. Avertisment. — Însărcinat de clienţii mei, d-ni A. Haber, C. Haber şi M. Birnbaum din Stâneşti-de- Jos, avertizez prin prezenta pe oricine sa nu cumpere complexul de pădure în extinderea de 126 fălci, 26 prăjini, care aparţine proprietarilor Leonti Alexa Burac, Eudochia Burac, Gheorghe Ciberiac şi Maria Ciberiac nasc. Dumencu, adecă a parcelelor 1053 I 1, 1053 I 2, 1048, 1049 I 1 şi 1054 I 1 din comuna Româneşti, cari parcele au constituit înainte o parte din corpul domenical tabular Româneşti, plasa No. 274 a registrului pentru moşiile bucovinene. Aceste parcele împreună cu tot lemnul aflător de pe ele, le-au cumpărat clienţii mai sus numiţi. Spre asigurarea pretenţiunii clienţilor mei, valorificată în contra susnumiţilor proprietari pentru împlinirea contractului de vindere-cumpărare, tribunalul Suceava cu jurnalul din 28 Iulie 1923 Cg. I 47823 a încuviinţat reclamanţilor in contra proprietarilor pârîţi, administraţia judecătorească a acestui complex ca o dispoziţiune provizorie. Cu executarea acestei administraţii s’a început deja. Suceava, 28 Iulie 1923 Dr. M. Teich, avocat Oft grüfjfi imediat casa No. 8 din strada Coasta DeauGfüllerului (An der Lehne) din cauza desfacerii proprietăţii. A se adresa d-lui S. Ungureanu, P. T. T. Serv. tehnic, Cernăuţi. La institutul de arte grafice şi editură „Glasul Bucovinei“ se află de vânzare „Ordonanţa cu privire la părăsirea localurilor publice de consumaţie la orele de închidere din partea muştereilor“. Semnaţi părtaşii la BANCA .MESERIAŞUL ROMÂN“