Glasul Bucovinei, decembrie 1934 (Anul 17, nr. 4450-4467)

1934-12-01 / nr. 4450

Pag. 2 Subscrierile la împrumutul de înzestrare a Ţării Semnaţi în interesul DV, la împrumutul de înzestrare, sau prelungit cu i6 zile Inspecţiile d-lui ministru I. Nistor la Galaţi Miercuri d. a., la ora 3 şi jum., a sosit cu vaporul, venind de la Brăila, d. Ion Nistor, ministrul muncii, însoţit de d-nii: ing. Stavri Cunescu, directorul general al muncii; Enescu, directorul general al asigurărilor sociale; Stănescu, directorul personalului din ministerul muncii; Calciu, preşedintele Camerei de muncă şi Sorin Manolescu, inspectorul muncii din Brăila. La debarcader, d. ministru a fost întâmpinat de oficialităţile locale în frunte cu d-nii Constantin Ignat, prefectul judeţului, Dr Lazăr,primarul oraşului şi deputaţii Onose şi Caraman. De aci, cu maşina, d. ministru Nistor a vizitat oraşul, căminul de ucenici „Alex.. Cuza*1, inspectoratul muncii din strada Dom- nească, câteva fabrici de textile, Camera de muncă, Casa asigurărilor sociale şi bazinul Cherestelelor. D-sa a făcut promisiunile cerute pretutindeni, hotărând să intervină pentru re- izolvarea chestiunii muncitoreşti la Galaţi. Dl ministru al muncii a părăsit oraşul nostru, la ora 7 seara, plecând la Bucureşti. limii ifiul Hi Direcţia Minei de cărbuni Cozla, judeţul Caraş, a preavizat un număr de 160 lucrători mineri, urmând a fi concediaţi la 13 Decemvrie. Uniunea muncitorilor metalurgişti, prin d. Gherman, a înaintat d-lor miniştrii ai muncii şi comunicaţiilor un memoriu, cerând retragerea acestui preavis, întrucât Direcţia generală c. f. r. a acordat o cotă de 4 vagoane, tocmai în vederea menţinerei acestui număr de lucrători. In conferinţa care a avut loc ori la ministerul muncii, între d-nii prof. I. Nistor ministrul muncii, Gh. Gheorghiu, secretar general şi Şt. Cunescu directorul general al muncii s’a hotărât ca să se facă intervenţiile de rigoare. In caz de neacceptare, se va interveni ca respectiva cotă de 4 vagoane să se acorde altei societăţi, care se va obliga să angajeze şi pe muncitorii concediaţi. — ----••--- Dela Reun. muz. dram. „C. Porumbescu“ Suceava Reun. muz. dram. „Ciprian Porumbescu“ din Suceava a primit, mai zilele trecute, chiar din partea autorului, „La şezătoare“, operetă într’un act de C. Sandu-Aldea şi I. Borcia, muzica de Tiberiu Brediceanu, care a fost pusă în studiu. Conducerea muzicală: d-l Aurelian Isar, absolvent al conservatorului de muzică din Iaşi. Direcţia de scenă: dl Şt. Pavelescu. —»a.......... Interogatoriu d-lui general Dumitrescu La cabinetul special de instrucţie dela consiliul de război, după ce s’a luat, ori un supliment de interogatoriu d-lui general Dumitrecu, au fost audiaţi, în calitate de martori, d-nii general în rezervă Lobei, coloneii Marinescu şi Panaitescu din jandarmerie și căpitănii Anastasescu și Manolescu. Cea mai bună medecină este un păhărel de vin negru cu conţinutul tonic Hala de vin Geffner 16168 str. Avram Iancu 8. Gratar special sub conducerea unui specialist bucureştean. Gustaţi un păhărel Grasa de Cotnar 1931 din renumitele grădini a domnişoarelor Terente. GLASUL BUCOVINEI O ruşine a presei: oficiosul d-lui Mihalache în numărul de eri „Dreptatea“ oficiosul partidului naţional-ţărănesc continuă campania de denigrare a memoriei lui I.I. C. Brătianu. Niciodată în viaţa noastră politică nu s-a înregistrat un asemenea caz de decadenţă, ca memoria unor oameni, ca prin trecutul lor în serviciul naţiunii aparţin istoriei, să fie insultată de conducerea unui partid politic ce a avut răspunderea guvernării în această ţară. Din vreme ce câteva zile la rând în oficiosul acestui partid se etalează aceleaşi aprecieri triviale, desigur că partidul şi conducătorii lui sunt solidari cu atacurile. De altfel, nu surprinde pe nimeni o asemenea atitudine ce degradează pe cei cari o au, când este ştiut că partidul naţional ţărănesc prin tot trecutul lui n’a fost decât un instrument de scoborâre a nivelului vieţii mo- rale şi politice a ţării, în opoziţie, ducea campanii în străinătate împotriva statului iar la guvern a pa- tronat actele de devastare în patrimoniul moral şi material al ţării. Cu asemenea titluri de glorie, partidul naţional-ţărănesc, insultă, atacă şi porneşte la acţiuni disperate, pentru a-şi acoperi tovarăşii chemaţi să răspundă în faţa ţării de faptele lor. Afacerea Skoda cu complicaţiile ei şi cu impresiunea făcută în opinia publică afost motivul deslănţuirii acestor elucubraţiuni şi monstruozităţi fără precedent în viaţa noastră publică. E o manifestaţiune deplorabilă şi tristă, dar nu mai puţin o manifestaţiune care denotă în ce stare de disperare se găsesc autorii şi patronii afacerilor necurate. Dealtfel, între solidarizareamorală cu afacerile nepotului d-lui Iuliu Maniu şi ţinuta din ultimele zile a oficiosului „Dreptatea“ este o con-, cordanță pe cât de perfectă, pe atât de odioasă. (Viitorul) . -------------------*------------- Primii membri ai delegaţiunei Sovietelor în Capitală Eri a sosit în Capitală d. Teodor Krikman, secretarul de legaţie al legaţiunei Sovietice, însoţit de un număr de funcţionari. D-sa a luat în primire localul legaţiunei Sovietelor din Calea Victoriei, unde se vor face pregătiri în vederea sosirei d-lui Ostrovschi, noul ministru al republicei vecine. D-l Th. Grikjmann a avut ori un prim contact cu ministrul nostru de externe. Data sosirii d-lui Ostrovschi nu este încă cu preciziune cunoscută. . --------------•«|------------- Răspunderea este a Ungariei Memoriul documentar iugoslav a fost depus în 281 XI la Geneva. Examinarea actelor, anexelor şi fotografiilor constitue, într’adevăr un rechizitoriu, de gravitate fără precedent în istoria relaţiilor dintre popoare, îndreptat împotriva Ungariei. Aceste dovezi sdrobitoare stabilesc răspunderile statului ungar în organizarea şi executarea atentatului odios dela Marsilia. In rezumat, memoriul documentar iugoslav precizează: 1. Că instrucţia teroriştilor era făcută de ofiţeri unguri. 2. Că s’a înlesnit o aprovizionare abundentă a lagărului terorist ceşi avea sediul la Janka Puszta, cu maşini infernale, arme, muniţii etc. 3. Că toţi teroriştii aveau asupra lor paşapoarte ungureşti. 4.Că alegerea criminalor a avut loc pe teritoriul ungar, dintre teroriştii cei mai bine pregătiţi în executarea atentatelor. 5. Că mijloacele considerabile financiare de care teroriştii dispuneau întreceau posibilitatea unei organizaţii private. In concluzie memoriul afirmă că atât atentatul de la Marsilia cât şi numeroasele acte teroriste petrecute în Iugoslavia — cari au costat nenumărate victime omeneşti şi imense pagube materiale—sunt rezultatul unei conspiraţii, a cărei întreagă răspundere o are statul ungar. --------------- --------------- Politica financiară a Belgiei 1 Din Bruxelles se anunţă că în şedinţa de ieri a Camerei, d. Thuns, preşedintele consiliului a răspuns diferitelor interpelări şi în special interpelării adresată de deputatul socialist Vandervelde, care arătase cu o zi mai înainte primejdiile ce pot decurge dintr’o politică de-flaţionistă şi de dictatură economică. Primul- ministru a arătat inutilitatea devalorizării, afirmi mând cu tărie cu francul belgian nu se află în pericol şi a promis că va sprijini organizaţiunile micilor depunători. Camera se va pro- nunţa astăzi asupra declarației ministeriale. Flori în asortiment bogat MMMBuchete pentru mirese aranjate cu gust Denozît Permanent de flori verzi și ** înflorite pentru ghiveci. Cununi din flori naturale și artificiale recomandă Florăria ,strobel“ str. Iancu Flondor 24. _____________________________________________ 16840 No. 4450 Un nou 30 Iunie în Germania La München a isbucnit revolta In cursul zilei de 29 I XI, s’au produs ciocniri pe străzile Münchenului, între armată şi populaţie. Fără a fi de o gravitate excepţională, ciocnirile au îngrijorat pe Fuehrer. Pentru astăzi a fost convocat consiliul marelui stat major. Va lua parte și generalul Göering. Atentat de cala ferată neizbutit Direcţiunea generală a căilor ferate a fost anunţată că s-a încercat un atentat de cale ferată pe linia Dorohoi—Iaşi. Trenul personal No. 544, condus de mecanicul Fazarovici, a fost oprit la km. 48-1-500, în apropiere de acul No. 1 spre staţia Şoldana, întrucât linia ferată, a fost deteriorată şi barată cu stâlpi de răifăcători, în scopul de a produce deraerea trenului. Garnitura a fost oprită pe loc timp de 22 minute, în care timp,, s’a curăţat şi reparat linia, putând continua cursa fără stricăciuni. Se fac cercetări pentru descoperirea răufăcătorilor. li â la Carte rece sau cald inel, băutura Lei 10. Restaurantul KLUG, strada Română No. 1. 1M451