Graiul Sălajului, august 2004 (Anul 15, nr. 3129-3150)

2004-08-31 / nr. 3150

31 august 2004 La Zalău. Integrarea europeană a început și cu... West Company EVOLUȚIE S.C. West Company Impex S.R.L. s-a înființat în anul 1993 și a fost prima firmă de profil din județ. Și-a început activitatea pe strada Sărmaș, într-o hală cumpărată la licitație de la fostul C.A.P.. Un an mai târziu, când a fost achiziționat primul aparat de tocat și pulverizat rășină, firma avea 12 angajați. Ulterior, devenind neîncăpătoare, hala de pe Sărmaș, a fost extinsă și s-a trecut la lucrul în trei schimburi. în 1999 s-a hotărât mutarea unității de pe Sărmaș în Crișeni, vis-a-vis de gara Zalău, unde s-a ridicat o nouă hală de producție. Concomitent, a fost construit un punct de lucru la Jibou. Astăzi, la S.C. West Company S.R.L. lucrează 94 de oameni: 62 în Zalău și 32 în Jibou. ACTIVITATE. PRODUSE în Zalău sunt produse căzi de baie, chiuvete, cădițe de duș de diferite tipuri și dimensiuni, iar vânzările la export au început din anul 2001. în Jibou se produc minipiscine cu hidro și aeromasaj, căzi cu hidromasaj, cabine pentru duș simple și cu hidromasaj, iar la export se... "duce" 80% din producție. Tot la Jibou sunt montate confecții metalice - schelete pe care se pun plăcile din fibră de sticlă. în total, la West Company se produc 87 de modele de produse din fibră de sticlă în diferite culori, din care 20 merg la export. FINANCIAR Ce înseamnă West Company din punct de vedere financiar? în perioada ianuarie-iunie 2004, cifra de afaceri s-a ridicat la suma de 24 miliarde lei, cu un profit brut de 3 miliarde de lei. Salariul mediu net în firmă este de aproximativ 150 de euro, iar angajații au și alte facilități. Un moment important în dezvoltarea unității a fost acela când s-au primit fonduri Phare, în anii 1999-2000, cu ajutorul cărora s-au ridicat halele și s-au achiziționat utilajele din dotare, în acest moment nu sunt contractate nici un fel de credite și nu există nici o datorie față de stat. Pentru toate comenzile se asigură transport gratuit în țară, cu cele 10 mașini din dotare (două tiruri Mercedes, un camion Ford,o dubiță Fiat Ducato, plus încă șase mașini mici). MODELĂRIE Potrivit informațiilor primite de la dl. Gavril Maghiar, director general al S.C. West Company, aici există o secție de "modelărie", unde anual sunt produse 2-3 modele noi, care sunt înregistrate la OSIM. "în 1997, un angajat al firmei, dl. Dumitru Biriș, a construit o mașină de fabricat placă ondulată din fibră de sticlă. Această mașină a fost prima de acest fel din România; în prezent, avem în dotare un utilaj, unicat în țară, care produce placă ondulată din fibră de sticlă în lungul ondulelor; în ceea ce privește confecțiile metalice, acestea sunt făcute după un proiect elaborat de Facultatea de Construcții din Cluj-Napoca. Ingineri din cadrul instituției de învățământ au făcut niște calcule de rezistență, toate lucrările ulterioare fiind executate pe schelete metalice care pot susține 200 de kg/m pătrat. Principalele obstacole întâmpinate de West Company sunt în număr de două: fiscalitatea excesivă și concurența neloială. Toate modelele nou create sunt copiate într-un timp relativ scurt, pentru concurență fiind mai ușor să copieze și să facă produse mai ieftine și mai slabe calitativ, decât să creeze. PLANURI DE VIITOR? MERCEDES! în viitor, aici se vor produce subansamble pentru utilaje de stingere a incendiilor și bare de protecție pentru autocare Mercedes. Pentru aceste autocare a început deja producția de platforme pentru scări de urcare, în acest moment, unitatea respectă toate normele de protecție de a muncii și de asigurare a calității care sunt în vigoare în Uniunea Europeană. Din acest punct de vedere, S.C. West Company Impex S.R.L. s-a integrat deja în Europa. MARIUS MOISI Soiuri performante de porumb și floarea soarelui pentru agricultori Agricultorii vor avea posibilitatea să-și aleagă soiuri de porumb și de floarea soarelui de mare productivitate, potrivit informațiilor oferite de directorul OJCA Sălaj, domnul Avram Pop. în acest scop, în luna septembrie, se vor evalua loturile comparative de porumb și floarea soarelui, loturi realizate cu semințele obținute de firmele Pioneer, Syngenta și S.C. Stațiunea de Cercetări Agricole Turda la Jibou, Sânmihaiu Almașului, Șimleu Silvaniei și Cehu Silvaniei. Evaluarea se va realiza în prezența agricultorilor interesați. Loturile au fost realizate de către aceste firme producătoare de semințe și de către centrele locale de consultanță agricolă. C.Ș. Uniunea pentru Societatea Civilă - Filiala Sălaj (USC) Ești victima abuzurilor, a corupției, nedreptăților de orice fel? Adresează-te Uniunii pentru Societatea Civilă, filiala Sălaj, asociație nonguvernamentală care are ca scop eliminarea birocrației, a corupției și a abuzurilor de orice fel, în vederea atingerii de către țara noastră a standardelor cerute de structurile europene și euroatlantice. Adresa: Zalău, strada Gheorghe Lazăr, nr.2, apartament nr. 1. Audiențe: marțea și joia, între orele 10,00-14,00. Telefon/fax:613881 și e-mail: uscsalaj@yahoo.com. NOTĂ: îi rugăm pe cei care se adresează Uniunii să nu apeleze la ajutorul acesteia în cazuri clare de încălcare voită a legii, ca de exemplu cei condamnați sau sancționați pentru conducerea autoturismului sau orice autovehicul sub influența băuturilor alcoolice sau depășirea vitezei legale, trecerea semaforului pe roșu, neacordarea priorității etc. 4 Am primit la redacție întrebări care așteaptă răspuns în urmă cu 4 ani, citeam în presa locală o declarație a domnului director general Ioan Cioran, de genul "Dumnezeul meu este profitul" Am crezut atunci că, în sfârșit, Dumnezeu a trimis pe pământ un om în stare să salveze SC IRIFO SA de la dezastru. Constat, însă, din datele publicate de conducerea SC SAIFO SA că, după 4 ani, situația economico-financiară a societății nu pare să se fi îmbunătățit, dimpotrivă, aceasta s-a deteriorat, ajungând, sub înțeleaptă conducere, la o rușinoasă lichidare - chiar dacă voluntară. Din datele publicate în presă rezultă unele lucruri pe care nu pot să le pricep și anume: •Dacă în această perioadă, SC SRIFO SA a făcut investiții care au dus la o creștere economică (respectiv creșterea producției și a productivității muncii), cum este posibil ca aceasta să nu se reflecte și în rezultatele economico-financiare ale societății? Toată această creștere a fost alocată creșterii salariului mediu pe societate? •Dacă salariul mediu pe societate a crescut cu 50% în perioada profitabilului său management, poate domnul director general Cioran ne spune care este proporția între salariul domniei sale și salariul mediu al muncitorilor. (De asemenea, ar fi interesant să știm această proporție și sub managementul hrăpăreț al celorlalți directori). •Acceptând ideea creșterii producției și a productivității muncii, îi rugăm pe domnii și doamnele din conducerea SC IRIFO SA să ne spună modul de calcul și unitățile de măsură folosite (tone, lei, lei/kg, $, $/buc etc.). •Dacă producția a crescut - în condițiile în care personalul s-a redus la jumătate - se înregistrează o creștere spectaculoasă a productivității muncii, respectiv o dublare a acesteia. Or, salariile au crescut cu numai 50%, iar datoriile societății au crescut spectaculos în această perioadă. Se pune o întrebare firească: unde este restul de bani? (dacă acceptăm că modelul matematic "intrări = ieșiri" pentru care s-a acordat premiul Nobel este valabil și la SCIAIFO SA). •Având în vedere respectul domnului director general față de foștii și actualii salariați (ar dori oare ca acest respect să se întoarcă nealterat la dânsul?), îl rugăm să publice următoarele date care ne-ar ajuta să găsim răspunsul la precedenta întrebare: • Volumul plăților - prin compensare sau ordine de plată - către firma soțului doamnei Căcăină; •Volumul aprovizionărilor și desfacerilor prin firme intermediare; •Dacă are cunoștință despre aprovizionări și desfaceri cu firme în care membri sau apropiați ai familiei sale au interese? •Dacă au fost cazuri de livrări de produse finite la prețuri vechi (mai mici) după stabilirea noilor prețuri (mai mari), în această perioadă produsele rămânând în custodie la SC SAIFO SA. ZAMFIR BRÂNDUȘE Proiecte și bani # i în aceste zile se va decide soarta proiectului SAMTID. Finanțatorul, a spus, ieri, președintele CJ, dl. Tiberiu Marc, insistă ca împrumutatul să nu fie societate comercială creată prin asocierea comunităților locale. Pe de altă parte, se pare că există riscul de a pierde acest proiect cu finanțare externă, prin intenția de renunțare a Publiserv-ului la operarea în orașele Jibou, Cehu Silvaniei și Șimleu Silvanei, intenție motivată de pierderile înregistrate în aceste localități. • Deși la București, în ședință de Guvern a fost discutată rectificarea de buget, încă reprezentanții CJ nu cunosc sumele care vor fi distribuite județului Sălaj. Se pare, că doar pentru domeniul social( pentru beneficiarii Legii 416/2001 și pentru însoțitorii persoanelor cu handicap) vor fi alocate sume mai importante, în aceste condiții, a apreciat dl. Csóka Tiberiu, vicepreședinte al CJ, vor trebui reevaluate cheltuielile pentru funcționarea autorităților locale până la finele anului. m M. A. MUREȘAN "VITRINA CU TROFEE" DIN BIROUL PRIMARULUI... (Urmare din pag. 1) în aceeași zi vom dezveli bustul poetului Petőfi Sándor, amplasat în parcul din fața Căminului cultural. Desigur, în cele două zile vom avea activități de varietăți și întreceri sportive, inclusiv zborul cu deltaplanul cu motor și derularea programului Caravana "Cortul verde", program de protecția mediului.După părerea multor sălăjeni, localitatea Crasna, în scurt timp, va întruni condițiile de a fi declarată oraș. în ultimii ani s-au derulat programe prin care Crasna a atras sume importante de la UE, programe care susțin, într-un anumit mod, drumul spre trecerea de la statutul de comună la cea de oraș a localității.Ne bucură aceste aprecieri, dar încă mai avem un drum lung de străbătut până ce Crasna va fi oraș. De fapt, nici nu dorim o asemenea titulatură fără a întruni toate condițiile. Nu vrem un statut care să nu aibă la bază realizări pe măsură. Prin efortul consilierilor, a crăsnenilor, în prezent se lucrează la introducerea alimentației cu apă (lucrare realizată în proporție de peste 30%), la canalizare (același procent de realizare) și așteptăm să se semneze contractul cu SCAMARAD ARAD pentru lucrarea distribuție gaz metan, lucrare în valoare de peste 52 miliarde lei, bani din concesionare, în acest scop, s-a constituit o asociație a viitorilor consumatori de gaz, cu peste 600 de cetățeni care au achitat diferite sume de bani, având, deja, în cont peste 6 miliarde lei. Și ar mai fi și alte realizări.Vă propun, totuși, să le enumerați... -în 2004, sunt în diferite stadii de finalizare: Sala de sport; rampa de gunoi la limita dintre comunele Crasna, Pericei și Vârșolț; aducțiune de apă în satul Marin, printr-un foraj la 280 m, în valoare de peste 5 miliarde lei; în Huseni, amenajarea unui cămin cultural prin transferul unei magazii a fostului CAP, pentru care avem un program de 40.000 dolari; se finalizează drumul dintre localitățile Ratin și Bic, în valoare de 75.000 dolari (pe 3 km), am finalizat drumul Crasna - Marin, printr-un program FRDS. Am depus o cerere de finanțare prin PCR, în valoare de 300.000 dolari, pentru relația de drumuri comunale în toate localitățile (faza I - 5 km și faza a II-a - 3 km). Totodată, am depus un proiect de asociere de comune: Crasna - Pericei - Bănișor, prin care se pot obține fonduri suplimentare pentru construcții de drumuri, ca de exemplu: Bănișor - Marin - Crasna, cu legătură la autostrada Brașov - Borș.Aveți un birou bine amenajat, cu multe flori și o vitrină cu trofee care ar face cinste oricărui club sportiv sau colecționar...în viață am un principiu, omul gospodar se cunoaște încă de la poarta casei sale. De aceea am avut în vedere amenajarea tuturor spațiilor din Primărie. Să știți că dacă personalul are condiții optime de lucru, va avea o atitudine pe măsură față de sarcinile de serviciu pe care le are. în aceeași idee am amenajat și biroul primarului. Cât privește "vitrina cu trofee", mă gândesc să o măresc. Diplomele și trofeele (cupe, plachete etc.) pe care le vedeți sunt și o oglindă a rezultatelor obținute în toate sectoarele, începând cu cele culturale și sportive și continuând cu activitatea școlară, economică ș.a.m.d. Este relaxant să constați că, în localitatea în care conviețuiești, sunt oameni harnici, pricepuți și dornici de performanță.Domnule primar, într-adevăr, aveți motive să așteptați cu satisfacție "Zilele Crasnei" și să sărbătoriți cum se cuvine împreună cu acești oameni harnici din Crasna. Mult succes.Vă mulțumim și vă așteptăm la Crasna, la sărbătoarea noastră. Puteți citi ziarul “Graiul Sălajului” și accesând pe internet adresa: www.unisys.ro/graiulsj