Graiul Sălajului, noiembrie 2014 (Anul 25, nr. 5706-5725)

2014-11-18 / nr. 5717

3 GRAIUL SĂLAJULUI e-mail: graiulsj@unisys.ro Fenomenul lohannis explicat de liderii politici sălăjeni & Eduard Farcaș Am cerut ieri opinia politicienilor sălăjeni pentru a afla care sunt, din perspectiva lor, motivele care au condus la rezultatul favorabil pentru Klaus Iohannis în detrimentul lui Victor Ponta în alegerile prezidențiale de dumincă. Marți -18 noiembrie 2014 ACTUALITATE www.graiulsalajului.ro Radu Căpîlnașiu spune că Ponta a pierdut pentru că a ajuns un Pinocchio Radu Căpîlnașiu, copreședintele PNL Sălaj susține că motivele pentru care a câștigat Klaus Iohannis au fost proiectele propuse și serozitatea. "Ceea ce a propus Klaus Iohannis cu sprijinul ACL s-a apropiat mai mult de așteptările românilor, Iohannis nu a propus decât ceea ce era normal. Un alt motiv pentru care a câștigat alegerile a fost seriozitatea cu care a tratat Iohannis problemele românilor și modul în care a reușit să transmită mesajul electoral", afirmă Radu Căpîlnașiu. Căpîlnașiu ne-a explicat și de ce a pierdut la o diferiță atât de mare Victor Ponta. "Victor Ponta și-a câștigat 'o reputație" de Pinocchio, pentru că nu a avut o constantă în rezolvarea problemelor și a ales să facă declarații doar ca să dea bine la public", spune Căpîlnașiu. Lucian Bode, Copreședinte PNL Sălaj alături de Căpîlnașiu, consideră că "votul exprimat ieri de românii de pretutindeni înseamnă pe deo parte amendarea minciunii, demagogiei și gestionării defectuoase a actului de guvernare, iar de pe altă parte un îndemn la responsabilizarea clasei politice și continuarea eforturilor de reformare și dezvoltare a statului". UDMR Sălaj vrea în Iohannis un președinte mediator UDMR Sălaj, prin vocea senatorului Vogh Alexandru, consideră votul de duminică ca fiind un vot îndreptat împotriva lui Victor Ponta, mai mult decât un vot favorabil lui Klaus Iohannis. "Părerea mea este că votul a fost unul împotriva lui Victor Ponta și a PSD, care se află de doi ani la guvernare, guvernare care ia generat numeroase nemulțumiri în rândul populației. De asemenea, din cauza evenimentelor petrecute în ultimul timp în diaspora s-a ieșit la vot pentru a da un vot negativ lui Victor Ponta, cetățenii României fiind nemulțumiți de modul în care s-au organizat alegerile", ne-a declarat senatorul UDMR, Vogh Alexandru. "Cred că Iohannis va aduce o oarecare liniște în viața politică și că va normaliza relațiile dintre Parlament, Guvern și instituția prezidențială. în ultimii ani aceste relații au fost de multe ori tensionate și România trebuie să scape de această tensiune, Iohannis trebuie să fie un președinte mediator, așa cum se spune și în Constitție, rolul președintelui este de a fi un mediator”, a mai afirmat Vogh. "Trebuie să vedem ce viziune are Iohannis pentru minoritățile etnice din România. Eu cred că este dispus să negocieze. Dacă a fost ales un nou președinte nu înseamnă că se va schimba și guvernul. Este prematur să vorbim de o schimbare a guvernului. Și când a fost Băsescu președinte am avut un guvern de stânga și președinte de dreapta", a afirmat Vogh Alexandru, senator UDMR. In PSD Sălaj e multă liniște N-am avut succes ieri în demersul nostru de a obține o declarație de la președintele PSD Sălaj Tiberiu Marc, care este și președintele Consiliului Județean. Am reușit în schimb să obținem câteva cuvinte de la prim vice-președintele PSD Sălaj, deputatul Iuliu Nosa, în legătură cu motivele care au dus la victoria lui Iohannis. Nosa a fost foarte scurt în declarații și nu a vrut să comenteze situația în județ județeană. "Nu sunt niște motive dinainte stabilite față de ceea ce s-a întâmplat la aceste alegeri. Este o decizie a electoratului, pe care noi o respectăm", ne-a declarat Iuliu Nosa. în țară a început un val de demiteri a liderilor PSD. Primul care și-a depus mandatul ca urmare a rezultatului din al doilea tur de scrutin a fost președintele executiv al PSD Maramureș, Călin Matei. L-am întrebat pe Iuliu Nosa asupra deciziilor care se impun în momentul de față în PSD Sălaj. "Nu cred că vor fi sancțiuni și demiteri la nivelul conducerii PSD Sălaj", a spus prim vicepreședintele PSD Sălaj, Iuliu Nosa. Alianța Creștin Liberală a dispărut Noul PNL Sălaj are conducere bicefală cu Radu Căpîlnașiu și Lucian Bode .er Viorel Varga Alianța Creștin Liberală (PNL+PDL) a încetat să mai existe devieri, 17 noiembrie, de la ora 00.00. Concepută ca o alianță de unică utilizare, ACL și-a trăit intens și am putea spune glorios misiunea, repurtând o victorie clară în turul II al alegerilor prezidențiale. Potrivit lui Paul Maghiu, purtător de cuvânt al PNL Sălaj, obiectivul alianței a fost participarea cu un candidat și un program electoral comun la alegerile prezidențiale din 2014, sau altfel , spus de a-l susține pe Klaus Iohannis în cursa pentru Cotroceni. începând de luni, partidele care compuneau Alianța Creștin Liberală se regăsesc în noul Partid Național Liberal. Paul Maghiu spune că Partidul Național Liberal a fost înregistrat la Tribunalul București pe data de 7 octombrie și a luat naștere prin fuziunea cu PDL. Radu Căpîlnașiu, fost copreședinte al ACL Sălaj în calitate de președinte al PNL Sălaj, spune că va rămâne copreședinte și în noul Partid Național Liberal, până la sfârșitul anului 2016. Acest mod de organizare a fost aprobat de Tribunalul București la constituirea ACL, întrebat cum se simte în Partidul National Liberal. Lucian Bode, fost copreședinte al ACL din calitatea de președinte al PDL Sălaj, spune că se simte "foarte bine într-un partid al românilor, într-un partid de centru dreapta". "Până la începutul anului 2017 voi rămâne în continuare copreședinte. Primul obiectiv a fost atins. Cu sprijinul românilor care au fost eroi în turul doi, cu sprijinul noului PNL, dl. Klaus Iohannis a devenit președintele tuturor românilor. Urmează o perioadă foarte importantă în construcția acestui mare partid. Am certitudinea că prin multă muncă, seriozitate, disciplină și respect față de români putem pregăti victoriile necesare și firești din 2016", am încheiat Bode. Ce așteptăm de la președintele Klaus Iohannis Economie Prima speranță a alegătorilor lui Iohannis este economia, pe care candidatul dreptei a spus că și-o dorește funcțională. Acesta a promis restrângerea prezenței statului în economie și întărirea rolului de garant al drepturilor constituționale, dar și stabilirea unei date pentru aderarea la moneda euro în vederea disciplinării politicilor economice. Proaspătul președinte pledează pentru dezvoltarea pieței de capital. Iohannis intenționează să mențină cota unică de impozitare, pe care o consideră "o soluție corectă", dar și să se revină la TVA de 19 la sută, ca "o prioritate absolută". Noul președinte susține dscentralizare fiscală, punând capăt presiunilor la care primăriile sunt adesea supuse de către Guvern. Dar și întărirea structurilor de control și adaptarea lor la problematica locală. Pentru armată și apărare, Iohannis a promis că va da anual 2 la sută din PIB. Pentru sănătate și educație, Klaus Iohannis a promis că va garanta cei 6 la sută din PIB, conform legii. Peste șase milioane de alegători și-au pus încrederea într-o viață mai bună prin prisma abordărilor candidatului pentru care și-au exprimat votul. Peștean Infrastructură La capitolul infrastructură, Iohannis susține elalborarea unui Plan de Dezvoltare Durabilă pe 10 ani, cu obiective care pot fi acoperite prin fonduri europene , prin Acordul de Parteneriat, și cu cele care urmează a fi acoperite din bugetul de stat. Cât privește fondurile europene, acesta dorește crearea unui corp de funcționari de elită care să monitorizeze și să implementeze programele cu finanțare UE, dar care să fie plătiți la un nivel care să încurajeze performanța. Politică externă Pe plan internațional, Klau Iohannis și-a propus aprofundarea parteneriatului strategic cu Statele Unite, creșterea rolului, a greutății României în NATO și, mai ales, în UE, întărirea instituțiilor cu semnificație de securitate națională, un buget mai consistent al apărării, o armată mai puternică, servicii speciale cât se poate de puternice, nepolitizate. "Susțin necondiționat dezvoltările de securitate și politico-militare din cadrul NATO și sunt adeptul unei Politici Externe și de Securitate Comune în cadrul UE. Cred cu tărie că parteneriatul strategic cu Statele Unite ale Americii, alături de calitatea de membru al NATO și al UE, reprezintă, pentru România, elementul fundamental al politicii noastre externe și al strategiei naționale în domeniul securității", a declarat Iohannis. Diaspora Mesajul noului președinte pentru diaspora este că va crea un Consiliu Consultativ format din reprezentanții comunităților de români de peste graniță. Acest Consiliu va trebui să constituie cadrul în care vor fi dezbătute temele ce preocupă românii din afara granițelor și armonizate pozițiile instituțiilor. Reformă politică Promisiunile pe plan intern s-au axat pe o nouă modalitate de a face politică, Iohannis a anunțat o reformă de fond a legislației electorale, respectiv a sistemului de alegere a Camerei Deputaților, Senatului, președinților de Consilii Județene și primarilor, dar și modificarea legislației partidelor politice, atât în privința condițiilor de înființare a unor noi formațiuni, cât și a finanțării acestora. Justiție Iohannis spune că nu este de acord cu aministierea și nu va grația persoane condamnate pentru corupție. O altă promisiune este că va susține îmbunătățirea performanței DNA. Legat de ANI, Iohannis spune că este nevoie de stabilirea unui Cod al Incompatibilităților și Conflictelor de Interese, care să unifice legislația disparată în materie. Legat de măsurile anticorupție, Iohannis spune că va pleda pentru crearea, la nivelul Președinției, a unei platforme permanente de dialog și cooperare între toate partidele politice reprezentative, societatea civilă și instituțiile statului pe tema corupției. Securitate Iohannis promite și o schimbare a filosofiei serviciilor de informații, pentru trecerea de la o abordare specifică actualei etape, de contracarare a riscurilor și amenințărilor la adresa securității, către una puternic axată pe prevenire.