Ilustratiunea Română, 1936 (Anul 8, nr. 27-52)

1936-10-21 / nr. 43

In seara de 10 octombrie, marea sală a Operei din Viena era fastuos decorată şi luminată, ca pentru un eveniment de seamă. In faţa Operei se aliniaseră lungi şiruri de automobile luxoase, din cari coborau femei în rochii de seară, cu spatele şi braţele goale, cu bijuterii cari reflectau în mii şi mii de focuri luminile globurilor electrice. Doamnele elegante erau însoţite de bărbaţi în fracuri impecabile sau de ofiţeri din noua armată a Austriei, cu uniformele muiate în fireturi, cu trupurile strânse în tunici de culori vii. Alături de această strălucitoare paradă de elegante, se aflau, desigur, ochii larg căscaţi la defilarea celor câteva sute de răsfăţaţi ai soartei, cari puteau asista la balul cel mare de la Operă. Dacă după război, Viena şi în Se ştia că se iau hotărâri grave cu privire la viaţa statului şi cu toate acestea, muzica,antrenantă, îşi continua valsurile languroase, adevăratele valsuri vieneze, cari făceau să se legene in îndoiri leneşe trupurile înveşmântate în mătase şi lameuri ale frumoaselor vieneze. La ora 12 aapărut in sala de bal, doctorul Schusschnig, care, cu un calm desăvârşit, a deschis balul, conform tradiţiei. S-a scuzat însă şi a plecat din nou la consiliul de miniştri, care se întrerupsiese pentru o jumătate oră. Imediat după plecarea cancelarului, a apărut in sala de bal, prinţul Starhemberg, însoţit de familia sa. Idolul de altă dată al viemezitor a fost primit destul de rece. Prinţul a dansat câteva tururi de vals şi apoi, din loja sa, a urmărit până la sfârşit mişcarea din sală. Câteva minute a vorbit cu maiorul Fey, cu care se ştie că a avut o ruptură politică, plină de consecinţe pentru statul austriac. Nimic nu părea că se schimbase; cu toate acestea, la ora 8 dimineaţa, când ultimii dansatori părăseau sala de bal, ediţiile speciale ale ziarelor acrucean şinea că, in acea noapte de bal la Viena, s’a schimbat dintr’odatâ întregul aspect politic al Austriei. Cancelarul Schusschnig, tânărul blond cu ochelari, cu chip de student sărguincios, convinsese colegii săi de cabinet sa-i dea puteri depune in conducerea treburilor statului. Dr. Schusschng a devenit in noaptea de bai dela 10 Octombrie, dictator al Austriei. Totdeodată, pentru a Înfrânge dualismul pontic, care stânjenea progresul normal al Austriei, proaspătul dictator a decis in dramaticul consiliu de miniştri, care avea loc odată cu balul de la Operă, dizolvarea tuturor formaţiunilor para-mintare. Heimwehrul, Heimat schutzul, Ostmaerkische Sturnischaren şi Freiheitsbundul au fost astfel dizolvate. Prinţul Starhemberg şi maiorul Fey, cari asistaseră la bal, ştiau că organizaţiile lor vor fi dizolvate. Ordinul către aceste organizaţii, prin care cereau să se supue în linişte măsurilor guvernului, era de mult pregătit. La balul de la Operă asistaseră, ca să arate lumii că nu-i supărăaceastă măsură capitală a guvernului. Intr’o noapte de bal la Viena, s’a schimbat soarta politică a Austriei, în sunetele languroase ale valsurilor autentice de Johan Strauss... ,n treaga Austrie au rămas sărace, într’o groaznică criză financiară, capitala statului federal caută, pe cât posibil, să-şi păstreze vechea-i emfaza. E multă mizerie in Viena de astăzi, dar se află şi multă strălucire aici, in amintirea timpurilor defuncte. Balul de la Opera mare, a cărui tradiţie datează de peste 50 de ani, s’a ţinut şi în anul acesta tot la 10 octombrie, ca şi până acum. Balul de la opera din Viena e semnalul pentru deschiderea sezonului şi nu e vienez de seamă, care să nu ţină să ia parte la această inaugurare oficială a vieţii mondene a Capitalei. In marea sală,, luminată de candelabre imense, se îngrămădeau perechile de dansatori, iar în loji se aflau cele mai de seamă familii ale Vienei Opulenţa, bogăţia şi buna dispoziţie a acestei săli de bal, nu le puteau întrece nici balurile cele mai fastuoase ale Parisului sau Londrei. Pentru deschiderea balului se aştepta sosirea cancelarului Schusschnig, care totuşi întârzia să vie. Se zvonea că de la ora 5 după amiază, în palatul preşedinţiei, se ţinea un dramatic consiliu de miniştri ,sub preşedinţia d-lui Miklos, preşedintele republicii. Cu toate că în sala de bal, veneau mereu crainici cu veşti contradictorii de la preşedinţie, vienezii Mijloc, (stânga): Prinţul Starhemberg, la balul Operei, jos: Cel din nu-şi pierdeau buna dispoziţie dreapta e maiorul Fey, la acelaş bal Cel din dreapta e cancelarul Schusschnigg, noul dictator al Austriei Micul Hercule La New-York, provoacă senzaţie spectacolele unui copil negru, anume Harttz în etate numai de 9 ani. Copilul e supranumit Micul Hercule şi merită într’adevăr acest titlu. Exhibiţiile copilului - minune produc uimire în rândurile spectatorilor. Copilul, care e foarte voinic, încât face impresia unui băiat de 15 ani, îndoaie drugi de fier, ţine în dinţi butoaie cu bere, ridică 8 persoane în spinare şi pe braţe, etc. Toate aceste fururi de forţă pentru un copil de vârsta lui le face cu o uşurinţă suprinzătoare.