Inainte, iunie 1950 (Anul 7, nr. 1667-1692)

1950-06-10 / nr. 1675

Să pregătim încheierea Mitei de învățământ de partid . Se apropie sfârșitul anului Școlar în învățământul de partid. Acest an a marcat noi pași înainte, în lupta Partidului nostru pentru lichidarea rămânerii în urmă în domeniul ridicării nivelului politic și ideologic al membrilor de partid. Atenția deosebită pe care Partidul a acordat-o muncii de propagandă s’a văzut în desvoltarea rețelei învățământului de partid, în crearea unor forme potrivite pentru cuprinderea largă a tuturor membrilor de partid, după nivelul pregătirii lor, dela cercurile de politică curentă până la universități de partid. Partidul nostru, organizatorul și conducătorul luptei pentru victoria socialismului în R. P. R., pregătește noi și noi bătălii care cer nu numai devotament și abnegație în muncă ci și pricepere pentru a aplica fără greșeală linia politică a Partidului. Iată, suntem încordați în marea bătălie pentru Plan, suntem la începutul uriașei campanii pentru un cât mai deplin succes al recoltării și colectării, bătălie de o deosebită însemnătate pentru desvoltarea ofensivei socialismului în țara noastră. In centrul atenției Partidului stă realizarea unui nou și mare pas pe calea transformării socialiste a agriculturii. Nu este oare limpede că cu cât comuniștii vor stăpâni mai bine principiile de bază ale științei marxist-leninist-staliniste cu atât vor înțelege și vor aplica mai corect linia politică a Partidului, cu atât mai mult vor transforma campania recoltării și colectărilor într’o campanie Jlîjditică de întărire a alianței clasei muncitoare cu țărănimea muncitoare — cu atât vor evita greșelile fața de țăranul mijlocaș și vor organiza cu succes lupta pentru izolarea chiaburului, deschizând astfel calea atragerii a noi și noi grupuri de țărani săraci și mijlocași pe calea gospodăriei agricole colective? Hotărît că da! In acest an masse largi de membri de partid au muncit cu râvnă pentru a-și însuși mărețele învățături ale științei marxist-leniniste. Se apropie de 200.000 numărul membrilor de partid care studiază în mod organizat. Cei care au studiat sârguincios văd nemijlocit rezultatele eforturilor lor, ei au astăzi o înțelegere mai adâncă a luptei de clasă pentru construirea socialismului în țara noastră, ei văd mai limpede încotro ne îndreptăm, simt mai puternici, mai hotărîți și mai pregătiți de a păși B și de a conduce pe ceilalți oameni ai muncii pe drumul cuceririi unei vieți fericite. Anul acesta este primul in care învățământul de partid a fost încadrat în sistemul anului școlar. Aceasta a contribuit simțitor la îmbunătățirea condițiilor pentru un studiu mai bine organizat și sistematizat, pentru un învățământ mai închegat, mai unitar. Studiul organizat pe baza anului școlar și-a arătat superioritatea in special în conducerea unitară a învățământului. De pildă, în jud. Brașov și Arad, toate cercurile de studiu al Istoriei P.C. (b) al U.R.S.S. au înaintat in tot cursul anului in acelaș ritm, găsindu-se la aceleași capitole. Astfel au putut fi pregătiți deodată și in mod temeinic toți propagandiștii asupra capitolului de studiat, ceeace a ridicat calitatea muncii de propagandă. *) Articol de fond apărut în ziarul „Scânteia“ Nr. 1754 din 9 Iunie 1950 Deși rezultate asemănătoare au fost obținute în multe organizații județene de partid, totuși mai există o serie de organizații județene în care munca de propagandă este subapreciată și unde organizarea și buna funcționare a studiului nu constitue o preocupare serioasă. De pildă cercurile de studiu al Istoriei P.C. (b) al U.R.S.S. care funcționează la Oradea ajunseseră la capitole diferite, unele rămânând la capitolul I — altele ajungând la capitolul VIII. Aceasta fără doar și poate fiindcă comitetul județean de partid a subapreciat importanța hotărîtoare pe care o are însușirea marxism-leninismului și a lăsat ca munca de propagandă să se desfășoare desordonat, la voia întâmplării. Atitudinea de desinteres față de studiu, lipsa de grijă pentru buna pregătire a propagandiștilor se vădesc deasemeni într’o serie de cursuri serale și cercuri de politică curentă in care problemele se desbat fie superficial, fie abstract, rupte de problemele de la locul de muncă și de sarcinile și acțiunile centrale ale Partidului. In unele organizații de partid controlul seminariilor e slab și sporadic și nu se aplică directiva de a elibera pe membrii de partid de alte munci în zilele rezervate învățământului. Iată de ce în răstimpul până la sfârșitul anului școlar de învățământ de partid trebue să aibă loc o îmbunătățire simțitoare a calității lecțiilor și a seminariilor și o intensificare a studiului din partea tuturor cursanților, elevilor, studenților. Pregătirea încheierii anului școlar trebue să fie făcută sub semnul îmbunătățirii frecvenței la cursuri, cercuri și alte forme ale învățământului de partid. Organizațiile de partid, conducătorii școlilor, propagandiștii, trebue să pună accentul asupra lămuririi elevilor în problemele centrale ale luptei Partidului nostru cum sunt lupta pentru Plan, pentru industrializarea socialistă a țării, problema transformării socialiste a agriculturii, precum și asupra problemelor luptei de clasă pe plan intern și internațional, asupra problemei păcii și a războiului. Să nu se uite că absolvenții vor putea desfășura o rodnică activitate pe teren numai dacă vor fi înarmați cu aceste cunoștințe esențiale în perioada actuală. In seminariile care se mai țin, sarcina principală este de a recapitula cunoștințele de bază, de a se vedea in ce măsură au fost ele asimilate și de a reveni asupra punctelor slabe. Deasemeni trebuesc organizate și sprijinite formele prin care elevii mai slab pregătiți să fie ajutați de către cei mai buni. In această perioadă, organizațiile de bază trebue să considere ca una din sarcinile principale controlul direct, sistematic și temeinic al felului in care se desfășoară studiul individual — metoda principală de însușire a marxism-leninismului. Faptul că in toate formele de învățământ vor avea loc seminarii generale de recapitulare a materialului studiat, trebue să facă pe elevi și studenți să-și organizeze temeinic și din timp studiul individual printr-o bună planificare a muncii, să se străduiască să asimileze cunoștințe legate de evenimente, de viață, evitând învățatul pe de rost „papagalicesc”. Școlile de partid nu constitue numai un izvor de învățătură; ele trebue să fie în acelaș (Continuare în pag. 4-a) PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI VAL ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN PMR DOLJ ȘI AL COMITETULUI PROVIZORIU JUDEȚEAN 5 ORĂȘENESC , Anul VII, Nr. 16754 PAGINI 4 LEI Sâmbătă 10 Iunie 1950 Gospodine, prin participarea activă la acțiunile Comitetelor de luptă pentru pace, prin grija deosebită pentru buna funcționare a dispensarelor, căminelor de zi, creșelor și terenurilor de joc, contribuții la făurirea unui viitor fericit copiilor noștri Pentru o recoltă îmbelșugată Elevii dela Școala Tehnică Mecanică Agricolă din Băilești repară 4 batoze în afara orelor de învățământ . In plasa Băilești munca de repararea și revizuirea uneltelor agricole se duce cu intensitate conform sarcinilor Partidului și Guvernului, pentru ca ele să fie gata la 10 iunie. Pentru a accelera mersul lucrărilor de reparare a uneltelor agricole și pregătirea mașinilor necesare campaniei de recoltare, școala tehnică mecanică agricolă din Băilești a primit să repare cu ajutorul tehnicienilor, inginerilor , batoze în afara orelor de sosire învățământ De-abia în curtea școlii elevii au și pornit harnici la demontarea lor pentru ca cele batoze date în reparație să fie terminate la timpul fixat de Hotărîrea Partidului și Guvernului, lucrându-se dacă va fi nevoie și noaptea. Sarcinile trasate de Hotărîrea C.C. al P.M.R. și a Guvernului R.P.R., privind pregătirea și executarea la timp a strângerii recoltei și executarea planului de colectări pe anul acesta au fost însușite de întreprinderea V-a Regionala „Sovromconstrucții” din Craiova, care și-a intensificat munca pentru realizarea celor 4 silozuri, din Băilești, Portărești, Segarcea și Craiova, ca și magazia Ceremag din Portărești, dependente de această instituție. Terminându-se construcția silozului Băilești, s’a proectat ca zilele acestea să se facă probă cu cereale pentru încercarea mașinilor, a elevatoarelor și a cuplelor metalice. Această încercare a felului de funcționare poate să vadă puterea pânzei de cauciuc de la cele 4 elevatoare. Silozului de la Portărești i se fac lucrări de finisaj, iar montajul este terminat în proporție de 65 la sută. Magazia Ceremag de la Portărești de care se îngrijește întreprinderea V-a „Sovromconstrucții” din Craiova este și aceasta reparată in proporție de peste 40 la sută. Pentru această magazie există tot materialul necesar și ea va fi gata în cel mai scurt timp. Construcțiile silozului de la Segarcea sunt făcute în proporție de 85 la sută, iar a celui de la Craiova sunt de 75 la sută. Se lucrează intens pentru terminarea la timp a silozurilor din Dolj Plasa Filiași a rămas în urmă cu repararea mașinilor și uneltelor agricole In urma Hotărîrii Partidului și Guvernului, cu privire la pregătirea și executarea la timp a strângerii recoltei, în majoritatea plășilor din județul Dolj s’a intensificat munca de reparare a mașinilor și uneltelor agricole necesare campaniei de recoltare, pentru ca acestea să fie terminate până la data prevăzută de Hotărîre. Sunt însă unele Comitete Provizorii cât și comisii operative de la plăși, care nu și-au dat tot interesul ca mașinile și uneltele agricole să fie reparate până la această dată. De pildă, Comitetul Provizoriu cât și comisia operativă dela plasa Filiași, au dus muncă numai din birou, crezând că acțiunea se va desfășura dela sine, pentru ca în seara zilei de 7 Iunie să se afle cu următoarea situație. Din cele 5 batoze programate s’au reparat numai 2, din cele 7 tractoare programate s’a reparat numai unul, iar din cele 14 secerători simple nu s’au reparat decât 2. Organizația de bază, Comitetul Provizoriu, cât și comisia operativă de la plasa Filiași, trebue să intensifice munca pe teren, pentru ca aceste mașini și unelte agricole necesare campaniei de recoltare și treeriș să fie reparate în cel mai scurt timp. Numai așa vom asigura buna desfășurare a campaniei de recoltare și treeriș din acest an. In comuna Radovan reparatul mașinilor agricole este pe terminate Comitetul Provizoriu din comuna Radovan, ajutat mereu de organizația de bază a putut să mobilizeze întreaga țărănime din sat la lupta pentru terminarea la timp a pregătirilor în vederea campaniei de seceriș și ticeriș, încă din ziua de 7 Iunie, ei terminaseră de reparat 4 batoze, 3 locomobile, o secerătoare legătoare și 7 secerători simple, rămânându-le doar o singură batoză de reparat care va fi gata în curând. Restul de țărani muncitori din sat, împărțiți pe sectoare și pe ateliere de reparațiuni și-au înnoit roatele la care, legându-le cu fier nou de la cooperativă, și-au reparat carele și căruțele pentru a fi gata de recoltare. 60 ha. porumb și floarea soarelui prășite în 5 zile Angrenați în întreceri socialiste, muncitorii de la gospodăria agricolă de Stat Afumați Dolj, secția Giubega, după ce au terminat la timp și în bune condițiuni prașila I-a au trecut imediat la prașila II-a. Pe suprafața de 60 ha. a secției Giubega, însămânțată cu porumb și floarea soarelui s’a început prașila II-a pe ziua de 2 Iunie, iar pe ziua de 7 Iunie a fost terminată. In această muncă s’a evidențiat în mod deosebit șeful de echipă Giulescu Ioan care a depășit norma zilnic cu 135 la sută. TITUL STANESCU. Corespondent 1030 ha. cu porumb și floarea soarelui prășite în comuna Lipov In urma muncii de agitație dusă de organizația de bază și organizațiile de masfă din comuna Lipov Dolj, țăranii muncitori au pornit cu elan la prașila porumbului. Numai în câteva zile ei au prășit suprafața de 1.030 ha. porumb din suprafața de 1.125 ha, programată, urmând ca până la 10 iunie cel mai târziu să termine și prașila II-a a culturilor de porumb și floarea soarelui. VLAD RAILEANU. Corespondent Țărănimea muncitoare din Corabia (R-ț) își valorifică produsele ei prin cooperativă Prin munca de lămurire dusa zi de zi în mijlocul maselor de țărani muncitori de către agitatorii de Partid, țăranii muncitori din Corabia Romanați au înțeles că cooperația este singurul mijloc de valorificare al produselor între sat și oraș fără a mai fi speculați de foștii bandiți din trecut. Astfel în decursul lunei Mai s'au valorificat la cooperativa din Corabia următoarele cantități de produse țărănești: Semințe de floarea soarelui 14.705 kgf., brânză 1645 kgr., ouă 8034 bucăți, porumb 4435 kgr., grâu 440 kgr., fasole 320 kgr. precum și 695 păsări vii. Tot prin cooperativă țăranii muncitori din Corabia au primit cantități importante de produsa de care ei aveau nevoe. Sămânță borceag, 13.000 kgr., sămânță de sfeclă furajeră 800 kgr., sămânță de linte 14.000 kgr., cartofi de sămânță 9000 kgr. și alte produse pe care țăranii muncitori din Corabia le-au primit la timp și din belșug. ȘTEFAN ROȘCA Cores D. U. F. D. Ristele din Șimnic întâmpină Congresul cu Zilele trecute în sala căminului cultural din comuna Șimnic, s’au strâns peste 40 de femei țărance muncitoare, încadrate in UFDR. pentru a discuta ciar să întâmpine Congresul U.F.D.R. ce va avea loc între 14—16 Iunie. Inițiativa luată de tov. Bercea Elena pentru a repara cele două fântâni din raza comunei a fost primită cu însuflețire de toate femeile din sală, care și-au luat angajamentul că vor munci cu toate la repararea și curățirea acestor fântâni. Așa muncesc ILF.D.R.-istele din comuna Șimnic Dolj, pentru a întâmpina Congresul cu realizări frumoase în muncă. CRIHANA GEORGETA. Coresp. Cărbune in contul lunei Noembrie Datorită unei mai bune organizări a muncii, prin întocmirea graficului și contgraficului, minierii din echipa lui Barta Iosif au reușit să scoată zilnic de 3 și chiar de 4 ori mai mult cărbune peste programul fixat. De curând Barta Iosif, împreună cu tovarășii lui de muncă Muszka Alexandru și Balia Iosif II, au început să scoată cărbuni în contul lunei Noembrie. De la 3 la 10 răsboaie simple 2 Iunie să lucreze la 10 răz In cinstea Congresului UFDR, muncitoarea Țurcanu Elisabeta I de la întreprinderea „Țesătura’* din Iași, care lucra până acum la 3 mașini a început din ziua de Comemorarea marelui savant sovietic Miciurin La casa Universității, sub auspiciile Institutului Român pentru relațiile culturale cu străinătatea și ale societății de științe naturale și geografie din R.P.R., a avut loc conferința doctorului Alice Săvulescu, despre „Influența Zilele trecute a fost montată și pusă în funcțiune la Sovromtractor Brașov o a doua mașină de frezat metalele, după modelul celei existente la secția modelărie a uzinelor. La această mașină pot fi efect Comitetul Provizoriu al județului Bihor a lucrt măsuri pentru înființarea punctelor sanitare la 700 de locuri de tieeriș. S-a hotărît înzestrarea fiecărui minet sanitar mitete* «»* boaie simple. Și alte muncitoare au reușitsă producă mărfuri de calitate și să mărească numărul războaielor la care lucrează științei miciuriniste asupra desvoltării agrobiologiei”. Tot cu prilejul comemorării a 15 ani de la moartea lui I. V. Miciurin, s’au mai ținut conferințe a arcuz < e cuivă ARLUS și la biblioteca centrală Universitară, toate o serie de operațiuni care până acum erau făcute cu mâna, și care necesitau un timp mai îndelungat. Astfel productivitatea muncii la atelierul de modelărie al uzinelor Sovromtractor Brașov a crescut cu 30-40 la sutămente pentru primul ajutor. Responsabilii de trusă vor fi mecanicii de batoze, cari vor urma un curs de inițiere, pentru a putea da ajutoare imediat in caz de accidente. O nouă mașină de frezat modelele construită la Sovromtractor-Brașov 700 puncte sanitare pe lângă batoze, in județul Bihor