Inainte, octombrie 1965 (Anul 22, nr. 6405-6431)

1965-10-14 / nr. 6416

Pagina 2 • έNAINTE La Casa pionierilor din Caracal Activitățile pionierești ce se desfășoară la casele destinate tinerilor purtători ai cravatelor purpurii încep la cîteva săptămâni după deschiderea anului școlar. De curând, Casa pionierilor din Caracal și-a deschis porțile, primind 750 de oaspeți. Anul acesta aici funcționează 13 cercuri. Cercul dramatic este nou înființat. La cercurile artistice, pionierii vor studia taina diferitelor instrumente, pași de balet și dansuri populare, arte plastice și arta dramatică. La cercurile tehnice: „Studiul mașinilor", „Micii electricieni“, „Mecanici agricoli", „Traforaj“ „Foto“, pionierii vor căpăta deprinși deri practice, noțiuni tehnice. Pe lingă aceste cercuri mai funcționează un cerc științific naturaliștic și cercul sportiv „Micii „Micii turiști". Oaspeții casei pionierilor sunt îndrumați de zece cadre didactice, care cu grijă împărtășesc din experiența lor, deschizindu-le orizontul, îndreptindu-le pașii, dirijîndu-le aptitudinile. Încă din primele zile frecvența este de sută la sută, început de bun augur pentru activitatea viitoare. Lucrări de microscopie în laboratorul de bacteriologie al I.S.I.P.M. Craiova Folosiți publicitatea ziarului „ÎNAINTE“ „Grupul de șantere construcții și instalații „Porțile de Fier" Tr. Severin. ANGAJEAZĂ conducători auto Se asigură condiții de cazare in camere comune a cite 8 locuri, cu confort ridicat. Masa este asigurată la cantina I.C.H. Gura Văii. Solicitanții se vor adresa Întreprinderii cu sediul in Tr. Severin, Bd. Republicii nr. 2, telet. 668, 654 și 26. în Editura politică a apărut: Volumul, recent apărut în Editura politică, reprezintă o culegere de studii despre probleme de bază ale istoriei poporului român. în cele patru capitole ale lucrării autorii redau într-o formă sintetică, pe baza valorificării concluziilor la care a ajuns știința istorică din țara noastră în lumina învățăturii marxist-leniniste, cele mai importante mente din istoria poporului moromân : „Formarea limbii și a poporului român. Apariția primelor state feudale pe teritoriul țării noastre" — autorul capitolului prof. univ. Gh. Ștefan , „Lupta poporului român împotriva exploatării și asupririi sociale și naționale, pentru independență“ — autorii capitolului conf. univ. Eugen Stănescu și candidat în științe istorice Ștefan Ștefănescu, „Anul revoluționar 1848 în țările române" — autorii capitolului conf. univ. Gh. Georgescu- Buzău și prof. univ. V. Cheresteșiu j „Formarea statului național român. Lupta poporului român pentru independență națională și progres social" — autorii capitolului prof. Adămloaie și conf. univ. Nichita Aron Petric. Lucrarea este destinată unui cerc mai larg de cititori și, în special, celor care studiază in diferite forme ale învățămîntului de partid, studenților din învățămîntul superior, cadrelor didactice din școala de cultură generală, tuturor celor dornici să cunoască problemele fundamentale ale istoriei patriei noastre. Mărturii de artă și de maturitate creatoare Două dintre sălile Muzeului de artă din Craiova găzduiesc o manifestare de artă devenită tradițională • expoziția regională din cadrul celei de-a IV-a Bienale de artă plastică. Sub îngrijirea Casei regionale a creației populare în principal, au fost adunate mănunchi cele mai valoroase reușite din ultimii doi ani, creații de incontestabilă valoare sau speranțe pline de certitudini, aparținînd unor artiști plastici amatori din întreaga regiune. Expoziția actuală dovedește cu argumente puternice o creștere și o maturizare evidentă a artei plastice de amatori în ceea ce privește tematica, forma, modalitățile cele mai originale de expresie și — dacă vreți — o anumită specificitate de inspirație și de motiv, cu rădăcini locale. Impresionează cu adevărat faptul că artiștii plastici care expun la această Bienală au fost in totul receptivi la frumusețea și măreția construcției din jurul lor, au reacționat prompt, eficace și cu măiestrie la noutățile din viața regiunii. In acest sens, ar fi pilduitoare de amintit tablourile in ulei „Blocuri pe strada Severinului“ și „fn curtea blocului", realizate intr-un stil plin de distincție și pitoresc de tînărul artist plastic Mihai Trifan, un peisaj alcătuit de o elevă talentată — Mihaela Prișcoveanu, compoziția lui Adrian Abramovici „Chimie" (in care am remarcat o încinzătoare combinație de culori) și altele. Expoziția ne-a relevat un talent craiovean plurivalent, care are multe și însemnate reușite în pictură, sculptură și grafică; Goagă Milian. Printre altele, plac in mod deosebit grafica din ciclul „Luminița Oboga", tabloul în ulei „Blocuri turn" și „Capetele de băiat și fetiță", realizate in stil brâncușist, dar cu vădite note originale. Pe linia celor mai frumoase încercări de originalitate creatoare se înscriu și alți plasticieni amatori Geta Cioară surprinde pur și simplu, prin meșteșugul ales de a compune și a armoniza culori, in tablourile „Undeva“, „Se scufundă soarele" și „Violete“, ea creează nuanțe de o rară finețe și de un străveziu incintător. Prin coloristică și prin efectele date de o reușită amplasare a elementelor pictate in tablou se impune atenției generale și medicul C. Băianu, cu compozițiile sale florale, care amintesc de Luchian și trădează o sensibilitate deosebită, un simț al culorii și un gust estetic deosebit. O gamă variată de culoare, bogată în nuanțe, folosesc și pictorii Gabriel Fiertu („Maternitate“), Vsevolod Ostaficiuc (nu toate expuse), Ion Neațu lucrările („Peisaj"), dar mai ales medicul Ștefan Ciuculescu, in replici izbutite „ala Țuculescu"... Un alt medic de talent, atît in profesia sa cit și in preocupările de artă, Ilie Brăiuța, un interesant tablou expune „Urgența de noapte". Portretele abundă, dar nu toate afirmă o personalitate creatoare. Excepție fac lucrările : „Studentă“ de Gigi Anton, „Portret“ de Elena Nestor și... cam atît. In acest gen de artă trebuie căutate motive noi de forme noi, inspirație pentru o portretistică vie, atractivă, expresivă. Sculptura este reprezentată mai mult ca pînă acum in această nouă ediție a Bienalei. Lucrările tinărului tehnician Florin docilteu și ale lui Mihail Mavrig dovedesc un simț plastic deosebit și stăruințe încununate de ürese și autentic. Gheorghe Stoica aduce in expoziție cîteva lucrări de sculptură, dar mai ales prețioase tablouri gravate in aramă, alese din rîndul celor mai valoroase lucrări din expoziția sa personală, recent închisă. Deci, expoziția prilejuită de confruntarea pe plan regional din cadrul celei de-a IV-a Bienale răspunde exigențelor mereu ridicate și încununează talentul și stăruința multor artiști plastici amatori. Regretăm doar că din lipsa de spațiu — motiv invocat de organizatori — multe lucrări meritorii au rămas nearătate publicului. Socotim că la răstimpul a doi ani se poate face efortul de a acorda unei expoziții de acest fel încă o sală înțelegere să existe... TOMA FIRU Manifestări culturale Casa raională de cultură Gorj a organizat in ultimele zile o serie de manifestări cultural-educative in sprijinul țăranilor cooperatori. Astfel, la căminele culturale din comunele Peșteana-Jiu, Moi, Valea cu Apă, Roșia-Jiu, Negomir, Mătăsari și altele s-au organizat seri de întrebări și răspunsuri pe temele : „Dezvoltarea și apărarea avutului obștesc", „Ce este fondul indivizibil și cum este el folosit“. în această perioadă au fost utilizate cu mult succes seri de calcul, seri tematice și jurnale vorbite. VULPE PROCOPIE, coresp. Unitatea despre care scriem este foarte tînără. De la înființarea ei s-au scurs circa nouă luni. Mai precis, I.R.I.L. Craiova și-a început producția, cu unele greutăți inerente primilor pași, în ianuarie a.c. Și a pășit viguros în acest prim an Să argumentăm, folosind de viață, cifrele și laptele culese deunăzi de la Întreprinderea de industrie locală, al cărei sediu se află ia Făcăi, lângă Craiova. La capătul celor trei trimestre expirate din acest an planul producției globale se înscrie cu o depășire de 33 la sută. Cu despre productivitatea muncii— acest indicator esențial in activitatea unității, consemnăm numai lucruri frumoase. Indicatorul amintit a fost realizat pe cele nouă luni trecute în proporție de 125 la sută. Bune rezultate s-au înregistrat în răstimpul celor trei trimestre și la ceilalți indicatori de bază — producția marfă și prețul de cost. Oarecari greutăți s-au semnalat ln sectorul de morărit. Cele 28 de mori, care funcționează la sate, nu reușesc să-și realizeze planul de producție încredințat de conducerea unității. Cu toate acestea, adăugind sectorului industrial, sector de bază, activitatea morilor, pe total Întreprindere planul producției globale cunoaște o depășire de 2 la sută. Afirmam la început ca această Întreprindere nou înființată a făcut primul său pas viguros. Faptul se datorește și sprijinului nemijlocit, ca și îndrumării competente a Întregului colectiv de către organele raionale de partid și de stat. Ne-ar fi greu să conturăm profilul Întreprinderii. Am vizitat mai toate sectoarele, atelierele. Am fost martorii unei activități complexe. In sectorul metalurgic se produc lămpi fluorescente, dispozitive pentru unele instalații de înaltă și joasă tensiune, precum și alte repere. Funcționează la întreprinderea amintită o modestă turnătorie din bronz, aluminiu, fontă. Secția de Împletituri din papură, cu sediul în comuna Segarcea, produce o serie de sortimente pentru export — beneficiar CARTIMEX. Lunar, aici se confecționează și ies pe poarta atelierului, din mîinile celor 60 de muncitori, diferite sortimente împletite cu măiestre din fire de papură, mult solicitate peste hotare. Tîmplăria, împletiturile din răchită, secția de fîntini, apoi prestațiile în construcții către populație și instituții sînt ramuri de producție care aduc I.R.I.L. Craiova însemnate valori, satisfăcînd intr-o bună măsură cererile de consum ale populației. în atelierul mecanic pentru reparații utilaje s-au instalat în ultimul timp mai multe strunguri, un șeping, o presă mecanică de 6 tone și alte mașini și utilaje, care înviorează și mai mult activitatea de producție a acestei tinere întreprinderi din cadrul industriei locale regionale. „De curând — ne informatov. Valeriu Dahnovici, conducătorul tehnic al întreprinderii — a început să producă o altă secție a noastră. E vorba de secția de perii pentru plantitere de mori și bidinele de zugrăveli. în numai 10 zile secția aceasta a adus in casa întreprinderii circa 18.000—20.000 lei" Aflăm că echipa de împletituri din papură condusă de Nicolita Tutunaru, Ion Ciobanu din echipa mecanicului șef, Ilie Zisu și Grigore Mitroi — lucrători la moara țărănească din Vîrvor, Ion Dină — șeful secției metalurgice și multi alți lucrători se situează in fruntea întrecerii socialiste pentru realizarea sarcinilor de plan la termen și de calitate. „Am luat-o. Cum s-ar spune de la... lingură și furculiță — ne mărturisea conducătorul tehnic. Acum, după cite vedeți, avem ceva realizări. Ele sintetizează munca noastră, a tuturor celor peste 260 de salariați, în viitor, de pildă in ’66, planul de producție al unității noastre va spori cu circa 30 la sută. Cu ocazia dezbaterii cifrelor de plan pentru anul care urmează, ne-am propus să realizăm o producție globală de peste 8.000.000 lei. Și o vom realiza. Unde este tinerețe, de bună seamă că este și elan. Priviți cîteva dintre noile noastre construcții". ...Trecând dintr-o secție în alta ne-am dat seama că optimismul ce-l stăpânea pe interlocutorul meu era comun. Fiecare muncitor se străduia să efectueze lucrări de bună calitate, să contribuie la ridicarea prestigiului mărcii întreprinderii. Ce-i drept, la ajustaj, reperul „balama" pentru lampa fluorescentă se executa cu o vădită diferență față de cotele admise, iar la montajul lămpilor, în loc de holtșuruburi se mai foloseau unele organe de asamblare neindicate, de pildă șurub cu cap exagonal, care la nevoie nu poate fi desfăcut cu șurubelnița, așa cum este indicat in norma de calitate. Dacă in viitor s-ar merge pe linia sporirii volumului lucrărilor la secțiile de iinimi, prestații in construcții, împletituri din răchită (trme, coșuri diferite, scaune, mese, suporțioon etc.) și s-ar acorda pentru maximum de atenție lărgirii sortimentului, aspectului estetic și de funcționalitate — întreprinderea raională de industrie locală Craiova n-ar avea decit de ciștigat. LUCIAN TRIȚA l.R.I.L. Craiova la început de drum AISIIMT întreprinderea industrială de stat „JIUL“ Balș angajează imediat prin concurs: — un maistru turnător. Condițiile de angajare conform H.C.M. nr. 1061/1959. Data concursului: 29 octombrie 1965. Informații telefon 18. I.R.I.C. Oltenia livrează numai în trim. IV 1965 cu prețuri reduse la unitățile de alimentație publică, cantine, spitale etc. următoarele păsări tăiate: — pui, găini calitatea I- “ 16 lei/kg. — „ „ „ II-a “ 14 lei/kg. — „ * „ HI-« ” 10 lei/kg. _ „ „ „ IV-a - 8 lei/kg. — gîște îngrășate “ 13 lei/kg. — rațe “14 lei/kg. Comenzile se primesc la serviciul desfacere IRIG Oltenia — Craiova. Informații telefon 5384. De asemenea oferă cantinelor spitalelor etc. uatură calitatea I la prețul de 13 lei kg. Pe teme ale muncii cu cartea Recent, la biblioteca comunală Stoenești, raionul Caracal, a avut loc un interesant schimb de experiență între bibliotecari. Cei prezenți au ascultat două referate pe tema: „Contribuția bibliotecii comunale la popularizarea și aplicarea în viață a documentelor celui de-al IX-lea Congres al P.C.R.", susținute de bibliotecarii Octavia Delcea din Stoenești și Elena Ghiță din Fărcașeie. Apoi, participanții la schimbul de experiență au asistat la desfășurarea unei activități practice la brigada zootehnică a cooperativei agricole de producție pe tema: „Ce ne spune cartea de zootehnie despre îngrijirea animalelor pe timpul iernii". Cu acest prilej, cititorii din acest sector, printre care Dumitru Ivan, Nicolae Ivan, Mihai Udrea, Nicolae Ghergu, Ene Vinuța, au participat efectiv, împreună cu tehniciană Maria Ionescu, la activitatea practică. Bibliotecarii din comunele Gioroiu, Fălcoi și Gostavăț au împărtășit din experiența lor privind tema pusă în discuție. Expunerea planului de muncă pe trimestrul IV al bibliotecii din comuna Fărcașele a constituit, de asemenea, un punct de plecare în discuțiile ce s-au purtat asupra sarcinilor ce stau în fața bibliotecilor în perioada ce urmează. Asemenea schimburi de experiență se vor organiza și la bibliotecile din comunele Amărăștii de Jos, Dioști și Devesel, unde se vor prezenta temele : „Colaborarea bibliotecii cu căminul cultural și organizațiile de masă", „Cartea în sprijinul procesului de învățămînt", „Biblioteca în sprijinul învățămîntului politic și agrotehnic". C. NEAGOE, coresp. Campionatul regional de handbal ETAPA IV-a — RETUR Rezultate tehnice: MASCULIN: Știința Craiova — Progresul Bălcești 6—0; Tractorul Corabia — Sănătatea Caracal 25—15; Știința Circea — Tractorul Băilești 9—8; Progresul Strehaia — Victoria Vînju Mare 6—0; C.I.L. Tg. Jiu — A. S. Armata Craiova 10—17; Unirea Cărbunești — Electroputere Craiova 20—30; Dunărea Calafat — Autorapid CFR Craiova 17—30 FEMININ: Dunărea Calafat — Autorapid CFR Craiova 5—22; Sănătatea Tg. Jiu — Sănătatea Caracal 6—0; Școala sportivă de eleve — Tractorul Corabia 6—0. CLASAMENTE 1 Știința SERIA I MASCULIN Cv. 10 10 0 0 223 133 20 2. Autorapid Cv. 10 8 0 2 283 175 16 3. Sănăt. A atacat 11 6 0 5 211 195 12 4. Trad. Corabia 11 5 0 6 189 205 10 5. Trad. Băilești 11 4 0 7 215 221 8 6. Șt. Cîrcea 11 4 0 7 133 184 8 7. Dun. Calafat 11 4 0 7 147 225 8 8. Prof. Bălcești 11 2 0 9 112 175 4 SERIA II MASCULIN 1. Electroputere 8 7 0 1 209 136 14 2. A. S. Armata 8 60 2 126 88 12 3. Met. Tr. Sev. 8 503 186 152 10 4. C.I.L. Tg. Jiu 10 4 6 6 150 151 8 5. Unirea Cărb. 10 4 0 6 145 179 8 6. Prog. Streh. 10 3 0 7 111 197 6 7. Viet. V. Mare 8 20 6 69 93 4 FEMININ 1. Sănăt. Tg. Jiu 9 80 181 27 16 2. Autorapid Gr. 8 70 179 25 14 3. S.S. Eleve Cv. 9 4 14 71 65 9 4. Sănăt Caracal 7 3 13 39 48 7 5. Dunărea Calafat 9 30642 93 6 6. Tract. Corabia 90090 540 ETAPA VIITOARE MASCULIN: Progresul Bălcești — Tractorul Corabia; Sănătatea Caracal — Dunărea Calafat; Autorapid CFR Co. — Știința Circea; Tractorul Băilești — Știința Craiova; Victoria Vînju Mare — Metalul Tr. Severin; Electroputere Craiova — C.I.L. Tg. Jiu; A.S. Armata Craiova — Progresul Strehala. FEMININ: S.S.E. Craiova — Autorapid Craiova; Sănătatea Caracal — Dunărea Calafat. COJOCARU VLADIMIR coresp. Trustul regional de panificație Oltenia cu sediul în Craiova str. Lenin nr. 28 ANGAJEAZA — INGINER ȘEF ADJUNCT — specialitate constructor — INGINER MECANIC Condițiile conform H.C.M. Nr. 1053/1960. Informații la sediul întreprinderii între orele 7—15 AGENDA ZILEI TEATRU Teatrul Național, orele 20: GAIȚELE. CINEMATOGRAFE „Patria" (telefon 3850), filmul 1 Cineva acolo sus mă iubește, orele 11, 14,30; 16,45; 19 și 21,15; „Central“ (telefon 4029), filmul 1 Camera in formă de l„, o rele 11; 14; 16.30; 19 ? 21.30; „30 Decembrie“ (telefon 5080), filmul: Corbii, orele 11 , 15 , 17, 19 și 21. „23 August“ (telefon 4448), filmul: Casa Ricordi, orele 10,45; 15,30; 17,30; 19,30 și 21,30 . „Tineretului“ (telefon 2228), filmul : Fernand Cow-Boy; „8 Mai“ (telefon 4285), filmul: O stea cade din cer, orele 16, 18 și 20. „Cultural“, filmul : Mofturi 1900. MUZEE Muzeul „Procesul luptătorilor ceferiști și petroliști din iunie—iulie 1934“ din Craiova, strada Severinului nr. 9, este deschis între orele 9—13 și 17—20. Muzeul de artă este deschis intre orele 10—13 și 17—20. Muzeul regional al Olteniei este deschis între orele 10—13 și 17-20. BIBLIOTECI Biblioteca regională Oltenia este deschisă între orele 8—20,30. Biblioteca Casei de cultură a sindicatelor din Craiova este deschisă intre orele 9—13 și 17—21. RADIO STUDIOUL DE RADIO CRAIOVA JOI 14 OCTOMBRIE 17.30 distractive. Vești din regiune. Melodi 18.00 Rubrica „Verticalele Olteniei“. Muzică la cererea ascultătorilor. 18.30 Poșta concursului. Muzică. 19.00 pentru sate. Din cuprins: Emisiuni „Cifri pentru darea de seamă“. Radioreportaj de la cooperativa agricolă din Gostavăț. Reportajul „Recorduri la culturile de cîmp“. Muzică BUCUREȘTI VINERI 15 OCTOMBRIE PROGRAMUL I 5.00 Buletin de știri. 5.00 Portativul melodiilor de estradă. 5.30 Gimnastica de înviorare. 5.40 Cîntece de viață nouă și jocuri populare. 6.00 Radiojurnal. Sport. Buletin meteo-rutier. 6.10 Mazurcă de Zarzyki. 6.15 La ordinea zilei în agricultură. 6.22 Melodii populare. 6 30 Anunțuri și muzică. 6.42 Recomandări din program. 6.45 Salut voios de pionier. 7.00 Radiojurnal. Sport. Buletin meteo-rutier. 7.15 Muzica ușoară interpretată de mici formații. 7.30 Sfatul medicului. Abuzul de carbaxin. 7.35 Uverturi la operete. 7.50 Melodii folclorice. 8.00 Sumarul presei. 8.08 Piese simfonice de mare popularitate. 8.30 La microfon, melodia preferată. 9.35 Muzică de cameră. 10.00 Buletin de știri. 10.05 Cîntă orchestra de muzică populară „Flacără Prahovei“ din Ploiești. 10.30 Radioracheta pionierilor (reluarea emisiunii din 12 octombrie). 11.00 Recital de operă, Ladislau Konya. 11.15 Teatru la microfon: „Anna Karenina“. 13.00 Muzică ușoară de Grigore Florian, Enrico și Radu Gheorghiu. 13.30 Fanciotti Pagini din opereta „O educație neizbutită“ de Ghabrier. 14.00 Buletin de știri. Buletin meteo-rutier. 14.08 Din folclorul muzical al popoarelor. 14.40 Cotele apelor Dunării. 15.00 Suita simfonică „Picturi de Grigorescu“ de Ion Hartulary-Darclée. 15.28 Fragmente din opera-balet „Sărbătorile Hebei“ de Jean Philippe Rameau. 16.00 Radiojurnal. Sport. Buletin meteorologic. 16.15 Din repertoriul violonistului Ionel Banu. 16.30 Din albumul melodiilor de estradă. 16.56 Concertul nr. 1 în mi minor pentru pian și orchestră de Chopin, solist Maurizio Pollini. 17.30 In slujba patriei. 18.00 Buletin de știri. 18.03 „Viața noastră înflorește“ — program de cântece și jocuri. 18.30 Radiosimpozion. 18.50 Varietăți muzicale. 19.30 Noaste bună, copii : „Băiatul și mătușica zînă“, poveste de Frunză. 19.40 Recital Bobby Victor Solo. 20.00 Radiogazeta de seară. Melodii de pretutindeni. 21.15 20.30 Părinți și copii. 21.30 „Doină, doină, cîntec dulce“ — propam de doine și jocuri populare. 21.45 Arii din operete. 22.00 Radiojurnal. Sport. Buletin meteorologic. a treia în Sol major 22.30 Sonata de Antonio Lotri. 22.40 Arii din opere. 22.55 „Un cîntec pentru tine“ — muzică ușoară. 23.50—23.55 Buletin de știri. TELEVIZIUNE JOI 14 OCTOMBRIE 19.00 Jurnalul televiziunii (I). 19.20 „Desene de copii“. 20.00 „Debuturi“. 21.15 Film „Gala Ricordi“, 23.15 Jurnalul televiziunii (II) și Buletinul meteorologic.