Inainte, iunie 1970 (Anul 27, nr. 7850-7874)

1970-06-02 / nr. 7850

* lÜlü 2 IUNIE 1970- ÄNUl 3SXVI-. >Sr. 7S5Q 4 pmmi ' 30 BANI HOTĂRÎREA Comitetului Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român și a Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România privind îmbunătățirea prețurilor de cumpărare a animalelor și produselor animaliere, precum și alte măsuri de stimulare a dezvoltării zootehniei In procesul de făurire a agriculturii socialiste, de creștere a producției vegetale și animale, zootehnia — ca ramură principală — a cunoscut o continuă dezvoltare. Ca rezultat al eforturilor financiare făcute de stat pentru crearea și lărgirea bazei tehnicomateriale a agriculturii, al activității depuse de țărănimea noastră muncitoare, au crescut efectivele de animale și păsări, s-a mărit producția de carne, lapte, ouă și alte produse animaliere ; față de anul 1960, producția globală a sectorului zootehnic a fost în 1969 cu 32 la sută mai mare. în aceeași perioadă, ca urmare a creșterii veniturilor bănești ale populației, ridicării nivelului de trai al oamenilor muncii, s-a sporit continuu consumul de produse animaliere. In comparație cu 1960, anul trecut volumul desfacerilor prin comerțul socialist s-a mărit la carne cu 38 la sută, la preparate și conserve de carne cu 94 la sută, la lapte de 3,2 ori, la brînzeturi cu 94 la sută, iar la ouă de 2,6 ori. Cu toate acestea, realizările obținute nu sunt încă pe măsura posibilităților de care dispune agricultura noastră socialistă, a nevoilor economiei naționale și a cerințelor de consum mereu crescânde ale oamenilor muncii. Creșterea continuă a populației țării, ridicarea nivelului de trai și a puterii de cumpărare a oamenilor muncii determină o sporire continuă a cerințelor de produse agroalimentare — îndeosebi de carne, lapte, ouă — în sortimente variate și de calitate superioară. Tocmai de aceea, ținînd seama de rolul zootehniei în dezvoltarea intensivă și eficientă a agriculturii noastre, precum și în îmbunătățirea continuă a aprovizionării populației, partidul și statul acordă o deosebită atenție acestei ramuri. Calamitățile naturale care s-au abătut recent asupra unei mari părți a țării noastre au provocat, după cum se știe, printre pagubele materiale deosebit de grave, pierderea unui mare număr de animale din proprietatea obștească și proprietatea personală a țăranilor. Revărsările de ape au distrus, de asemenea, importante cantități de furaje, numeroase construcții zootehnice, adăposturi pentru animale etc. — ceea ce impietează asupra dezvoltării zootehniei în zonele calamitate. In lumina Directivelor Congresului al X-lea al Partidului Comunist Român, plenara Comitetului Central din martie a.c. a adoptat un program național de dezvoltare a zootehniei și de creștere a producției animaliere. Acest program cuprinde un ansamblu de măsuri pentru dezvoltarea susținută a bazei tehnico-materiale a zootehniei, concentrarea și specializarea producției în unități de tip industrial, lărgirea bazei furajere, îmbunătățirea raselor de animale, atît în unitățile agricole de stat, cit și în cele cooperatiste. Pentru înfăptuirea acestor măsuri, numai în perioada viitorului plan cincinal, statul va aloca fonduri de investiții însumînd circa 20 miliarde lei, adică de patru ori mai mult decît în perioada 1966—1970. Cooperativele agricole de producție a prevăzut, de asemenea, alocarea unor fonduri însemnate din veniturile proprii pentru dezvoltarea sectorului zootehnic. Realizarea acestui program impune, în același timp, sporirea și o mai bună așezare a prețurilor de cumpărare a animalelor și produselor animaliere, precum și adoptarea altor măsuri de cointeresare a producătorilor agricoli, în vederea acoperirii cheltuielilor de producție și a asigurării unei rentabilități corespunzătoare, îndeosebi în creșterea bovinelor, vacilor de lapte și porcinelor. Pe această cale producătorii vor fi mai mult stimulați în mărirea efectivelor de animale, în obținerea unor producții sporite de carne și produse animaliere și în livrarea acestora la fondul de stat. Traducerea în viață a programului de dezvoltare a zootehniei și creșterea cointeresării producătorilor vor crea condiții pentru dublarea, pînă în anul 1975, comparativ cu anul 1969, a producției și a fondului de stat la carne, lapte și ouă și, pe această bază, se va îmbunătăți aprovizionarea populației, creîndu-se în același timp, disponibilități sporite pentru export. Pentru o mai mare cointeresare a unităților agricole socialiste, a producătorilor cu gospodării individuale din zone necooperativizate și a membrilor cooperatori în sporirea efectivelor de animale, îmbunătățirea calității acestora și creșterea producției de carne, lapte, lină, ouă, în vedhirea stimulării eforturilor pentru dezvoltarea și mai intensă a zootehniei noastre. Comitetul Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român și Consiliul de Miniștri al Republicii Socialiste România. Hotărăsc: 1. — Majorarea prețurilor de cumpărare, la producător, cu începere de la 1 iunie a.c., la unele categorii de animale și la unele produse animaliere, după cum urmează : — La bovine adulte se majorează prețurile de cumpărare la animalele livrate la fondul de stat cu 1,70 lei/kg în vin la calitatea I și cu 1,40 lei la calitatea a II-a, pentru toți producătorii agricoli . — La porcine se majorează prețurile de cumpărare a porcilor livrați de cooperativele agricole de producție, membrii acestora și producătorii individuali, in medie cu 1 leu/kg in vin, în cadrul acestei medii, prețurile de cumpărare la porcii de carne livrați în vin la greutatea de 101—115 kg vor fi sporite cu 1,50 lei/kg ; — La lapte de oaie se majorează prețul de cumpărare cu 0,50 lei/litru ; — La lapte de vacă, în scopul stimulării producătorilor de a livra cantități sporite la fondul de stat, se majorează actualele prețuri de cumpărare pentru laptele livrat de cooperativele agricole de producție, de membrii acestora și producătorii individuali cu 0,45 lei/litru in cantitățile livrate in perioada 1 noiembrie-30 aprilie și cu 0,10 lei/litru in perioada 1 mai-30 octombrie. La întreprinderile agricole de stat se majorează prețurile de livrare cu 0,25 lei/litru în perioada 1 noiembrie-30 aprilie și cu 0,10 lei/litru în perioada 1 mai-30 octombrie. 2. — Se vor menține în continuare sporurile de preț in vigoare pentru livrarea animalelor in perioada de iarnă și primăvară. 3. — Se va acorda cooperativelor agricole de producție, membrilor cooperatori și producătorilor individuali o primă de 300—500 lei pentru fiecare junincă la prima fătare, diferențiat in funcție de calitatea și rata animalelor. 4. — Membrii cooperatori și producătorii individuali din zonele de deal și munte vor putea cumpăra anual de la stat următoarele cantități de porumb : — 100 kg porumb pentru fiecare vacă de la care se livrează statului pe bază de contract 700—1 000 litri lapte ; — 150 kg porumb pentru fiecare vacă de la care se livrează peste 1 000 litri lapte. 5. — Pentru tineretul bovin și porcii ce se contractează și livrează statului, producătorii vor primi în continuare cantitățile de porumb potrivit reglementărilor în vigoare. 6. — Incepînd cu anul 1970, țăranii cooperatori și producătorii individuali care contractează și livrează organizațiilor socialiste de stat sau cooperatiste tineret bovin vor fi scutiți de impozit pentru un număr de vaci egal cu numărul de viței contractați și Livrați. 7. — In vederea sprijinirii acțiunii de dezvoltare a sectorului zootehnic vor fi degrevate de impozite i — de la 1 ianuarie 1970, materialele pentru construirea de complexe și ferme de creștere și îngrășare a animalelor de tip industrial sau extinderea celor existente, precum și instalațiile de pregătire a furajelor care se realizează în cadrul programului ficțional privind dezvoltarea zooteti r’l «i sporirea producției animaliere : — de la 1 iunie 1970, utilajele și mașinile specifice procesului de producție în zootehnie ce se livrează cooperativelor agricole de producție și asociațiilor intercooperatiste. 8. — Fondurile necesare pentru majorarea prețurilor de cumpărare și acordarea celorlalte stimulente prevăzute se vor asigura parțial din veniturile statului. O anumită parte din aceste fonduri se vor acoperi prin majorarea prețurilor cu amănuntul, incepînd de la 1 iunie 1970. Astfel, prețul cu amănuntul la carnea de bovine se va majora în medie cu 1,85 lei/kg, iar carnea de porc în medie cu 1,35 lei/kg. Majorarea prețurilor se va aplica îndeosebi la sortimentele de carne de calitate superioară și specialități. Prețul cu amănuntul la laptele de consum va crește cu 0,20 lei/litru. Corespunzător se vor majora prețurile cu amănuntul la preparate și conserve de carne, precum și la produse lactate. Se vor menține actualele prețuri cu amănuntul la sortimentele de carne de calitatea a 11-a, slănină, untură și organe — cu excepția specialităților — precum și la toate subprodusele rezultate din sacrificarea animalelor. De asemenea, nu se vor schimba prețurile cu amănuntul la unele preparate și conserve de carne, la unt, smîntînă, lapte praf și înghețată. 9. — întreprinderilor agricole de stat și cooperativelor agricole de producție le revine sarcina să folosească din plin întreaga bază tehnico-materială și resursele de care ele dispun în vederea sporirii efectivelor și a producției animaliere, să livreze la fondul de stat cu mai multe animale și păsări, cantități tot mai mari de lapte, lună și ouă. în același timp, unitățile socialiste din agricultură trebuie să ia măsuri de îmbunătățire a organizării producției și a muncii în zootehnie, de reducere a cheltuielilor materiale și creștere a productivității muncii, astfel încît să se asigure în toate fermele și complexele de creștere a animalelor și păsărilor o activitate rentabilă, eficientă. 10. — întreprinderile Ministerului Industriei Alimentare și celelalte unități producătoare trebuie să livreze la fondul pieței cantitățile de carne și produse lactate prevăzute în planul de stat, să asigure aprovizionarea unităților comerciale cu sortimentele mai ieftine, în proporțiile stabilite prin plan, să exercite un control permanent , asupra respectării (Continuare în pag. a III-a). La ferm» de «tat Portărești zootehnia in plin proces de modernizare mehmic «we Din partea comandamentului județean de apărare împotriva inundațiilor Ca urmare a evoluției fenomenelor hidrologice, nivelul fluviului Dunărea a Înregistrat ieri, în continuare, o creștere pe tot parcursul zonei de la Orșova la Corabia. Pe rîul Jiu și celelalte rîuri interioare nivelul apelor scade, menținindu-se sub cotele de atenție. Suprafața totală inundată în județul Dolj ocupă 8959 ha, avînd o creștere, față de ziua anterioară, pe raza localității Ciupercenii Vechi, de 195 ha, în incinta Ghidici—Rast—Bistriț, diferențele de nivel intre coronamentul digului și luciul de apă se mențin între 110—209 cm ; în incinta Bistreț—Nedeia—Jiu, diferența de nivel între coronamentul digului și luciul apei este intre 2,07 la 2,49 m ; în incinta Jiu—Bechet, diferența de nivel intre coronament și luciul de apă este de 0,80—1,00 m, iar în Incinta Bechet—Dăbuleni diferența de nivel intre coronament și luciul de apă este de 0,70—1,10 m. In vederea preintimpinării pericolului, care ar putea fi provocat de unda de viitură ce se așteaptăsă apară pe raza Județului nostru, comandamentele comunale pentru apărarea împotriva inundațiilor trebuie să, ia, în continuare, măsuri de supraveghere atentă a lucrărilor ce se desfășoară pentru întărirea digurilor, apărării lor, astfel ca să nu fie afectate localități, bunuri materiale etc. Trebuie să existe o permanentă preocupare pentru mobilizarea oamenilor la punctele critice. Aceștia să fie pregătiți cu unelte de lucru și materialele necesare unei intervenții rapide și eficiente. Acolo unde se semnalează pericole, și dacă situația o va impune, trebuie să se intervină cu maximum de operativitate pentru evacuarea oamenilor, a bunurilor materiale, a animalelor ș.a. Vor trebui, in acest sens să fie asigurate, din timp, mijloacele de transport necesare.. Din timp să se ia măsuri de asigurare a hranei pentru populația evacuată, adăpostirea ei, asigurarea asistenței medicale necesare ele. Vor fi luate, de asemenea, măsuri pentru cazarea și asigurarea hranei animalelor evacuate. Intr-o încleștare eroică de forțe, mii și mii de ostași, cooperatori, studenți fac tot ce este omenește posibil pentru ca digul să reziste apelor dezlănțuite Foto: FL. ROȘOGA Eroi au fost, eroi sînt încă De la tradiționala, euforica noastră mîndrie națională, sporită de ritmul contemporan al ascensiunii economicosocial-culturale spre cotele de vîrf ale civilizației moderne, prin înțeleaptă strategie politică a partidului, unită cu forțele mirifice ale poporului, am ajuns să fim cumplit loviți de trăsnetul calamităților naturii. O uriașă, catastrofală invazie de stihii, de nori negri in sinistre, interminabile eșaloane, au impinzit albastrul cerului românesc și potopul s-a dezlănțuit furibund, sălbatic, cu urlete înfricoșătoare, asupra județelor noastre, inundînd zeci de orașe, mii de sate, distrugînd sute de vieți omenești, prefăcînd vizuini și epave luxurianta vegetație și faună de pe întinsele, mănoasele cimpii, monumentalele construcții ale orînduirii socialiste, fabrici, uzine, devastind tot ce mintea și brațul omului au creat pentru binele și fericirea colectivității. Sbuciumat a fost, de-a lungul secolelor și al istoriei, traiul românului, trebuind să-și apere cu spada, cu flintă și cu buzduganul, vatra și ogorul de năvala cotropitorilor, înroșind cu singele sacrificiului suprem, brazda strămoșească. Acum iasă, în fața înfiorătoarelor dezastre, de o inedită, tragică proporție, cînd molodul apelor asasine, rostogolite cu viteză de bolid peste așezările umane, hohote draconic, implacabil, închipuiască-și oricine ci de greu este să infrîngi cerbicia, vitregia naturii, imensitatea neptunică a flagelului lichid, sa oprești virulența funerară a primejdiilor, ce se țin lanț fatidic, de mai bine de două săptămini. Și totuși, sfidînd urgia dementă a cataclismului, blindați de un titanic,, demiurgic curat, partidul, statul, masele muncitoare, armata, gărzile patriotice, tineretul utecist, națiunea întreagă, strâns uniți, ca o singură ființă, in jurul steagului celui mai înalt patriotism, dau un măreț, sublim, eroic exemplu de solidaritate umană și conștiință patriotică. Frontul de luptă împotriva noianelor, a valurilor răzvrătite, închegat la chemarea partidului, a ridicat cu abnegație și bravură, uimitorul „baraj al voinței unanime“, construind rapid puternice diguri pe distanțe kilometrice, reimprospătînd astfel ecoul vitejilor de la Mărășești: „Pe-aicea nu se trece!“ Cu mijloacele tehnice proprii și cele colectate din alte EUGEN CONSTANT (Continuare în pag. a III-a) Pe aici apele nu vor trece un țel spre care converg toate eforturile și pentru care bat toate inimile E duminică. La Bechet, de-a lungul digului ce stă stavilă în fața apelor dezlănțuite ale Dunării, e o forfotă rar întîlnită. Aici au venit să țină piept stihiei peste 8 000 de oameni. Privindu-i ți se impune o emoționantă imagine, aceea care înfățișează poporul nostru ca o unică și trainică familie sudată prin voința unanimă de a lupta cu dăruire și abnegație împotriva furiei oarbe a naturii. De-a lungul digului, acolo unde duminică, ca de altfel și în celelalte zile, au lucrat întreaga zi-lumină circa 1 800 de ostași, aproximativ 3 700 țărani cooperatori de la Bechet, Ostroveni, Călărași, Dăbuleni, Sărata și alte unități, 2 000 studenți și cadre didactice de la Universitatea din Craiova, sute și sute de autocamioane și utilaje, simți parcă bătăile unei uriașe și generoase inimi — inima poporului. Parcurgem kilometru după kilometru cele două compartimente ale digului... Ne întreținem cu specialiști, cu activiști de partid și de stat, schimbăm cîteva vorbe, cu militari, cooperatori, studenți. Toți, dar absolut toți, dau asigurarea că forțele oarbe ale naturii nu vor fi lăsate să se dezlănțuie. Asigurarea aceasta care răzbate din inimile și hotărîrea miilor și miilor de oameni de pe dig are drept acoperire munca. Se muncește peste tot cu pasiune, cu dăruire. Oamenii apără cu îndîrjire, prin eforturi, adesea eroice, întregul dig pe toată lungimea lui. Un fapt emoționant. In noaptea de 30 spre 31 mai, la kilometrul 5,200, cîțiva ostași au observat că taluzul digului se umezește, apoi a început să țîșnească apa. Au pornit imediat să zbîrnîie telefoanele, au intrat în empisie stațiile de radio. Oancea Locotenent-colonelul era datorie. Apele mîloase în continuă creștere (la data de 31 mai a.c., orele 16, ajunseseră la 770 cm, deci cu 11 cm peste cota maximă a viiturii din aprilie), se infiltraseră prin dig și provocaseră un grifon. Pericolul era evident. Orice clipă prețuia mult. Pe baza măsurilor stabilite operativ de către comandament, un veritabil stat major al conducerii vastei acțiuni pentru consolidarea digului, au pornit către kilometrul 5,200 toate forțele umane și materiale de care era nevoie. Printr-o muncă epuizantă, s-a reușit de grabă ca digul să fie consolidat, iar apele să cedeze neputincioase în fața voinței și hărniciei. Ostașii loan Vîrtic, Alexandru P. Ujică, Dumitru Trandafir, loan Floroian, Ilie Deac, ca și mulți, mulți alții, și-au făcut pe deplin datoria. O datorie sfîntă pentru patrie, A. FRIGIOIU (Continuare în pag. a III-a) Din îndemnul conștiinței 11 Greaua încercare prin care a trecut populația din regiunile sinistrate a generat în inimile și conștiința întregului nostru popor gesturi de profund umanism și generozitate, de plenară solidaritate cu cei aflați în suferință. Impresionantele ofrande bănești, în obiecte de îmbrăcăminte sau produse alimentare sunt mărturii de netăgăduit ale unui ajutor frățesc dăruit cu mărinimie celor loviți de stihie. Intr-o scrisoare primită la Comitetul județean Dolj al P.C.R., primul secretar al Comitetului județean Satu Mare al P.C.R., adresează calde mulțumiri tovarășei Veronica Droasca, din Craiova, pentru gestul atît de uman de care a dat dovadă, oferindu-se să întrețină în locuința ei o bătrînă, pe timp nelimitat. Și la redacția ziarului nostru s-a primit un mare număr de scrisori emoționante, printre care cele trimise de Valeriu Osiac din Seaca de Pădure, Dumitru Georgescu din Craiova, Calea Severinului, bloc nr. 8, în care se exprimă dorința de a primi copii pentru îngrijire pe perioade nelimitate. Aceste gesturi pornite dintr-un profund umanitarism sunt expresii vii, spontane, menite să întindă o mină caldă, frățească unui bătrîn sau unui copil, unui bărbat sau unei femei aflați în suferință. Acestea se adaugă la miile și zecile de mii de dovezi de neprețuită omenie, generatoare de speranță și caldă îmbărbătare. Transmițînd tov. Veronica broasca mulțumirile adresate de Comitetul județean Satu Mare al P.C.R., apreciind nobilele sentimente umane ale tuturor celor care s-au oferit să găzduiască persoane sinistrate, le aducem la cunoștință că vom informa prin coloanele ziarului nostru, la timpul oportun, asupra posibilităților și modalității de realizare a dorințelor exprimate în scrisorile lor. ST. A. Grațierea unor persoane din zonele afectate de calamități Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România a emis un Decret privind țierea unor condamnați grata pedepse privative de libertate, amenzi sau sancțiuni contravenționale, care locuiesc în județe lovite de calamitățile naturale și au gospodăriile grav afectate. Grațierea pedepselor privative de libertate, de o gravitate mai redusă, a unor pedepse pecuniare, ca și neexecutarea unor sancțiuni contravenționale dă posibilitate celor grațiați să revină la gospodăriile lor și să contribuie la înlăturarea efectelor calamității. Cei condamnați la plata unor sume de bani prin grațierea acordată își vor putea concentra eforturile materiale spre refacerea bunurilor personale distruse. Adoptarea acestui decret constituie un act de umanitate și de sprijin moral pe care statul nostru îl acordă familiilor unor condamnați, greu încercate de recentele calamități. (Agerpres)