Inainte, august 1971 (Anul 28, nr. 8212-8237)

1971-08-01 / nr. 8212

DUMINICĂ 1 AUG«1971 ANUI XXVH Nr. &m 6 PAGINI 30 BANI ADUNAREA GENERALĂ - EXPRESIE A UNUI ÎNALT ACT DE DEMOCRATISM SOCIALIST Analiza critică a probi ® maior care angajează activitatea viitoare Participanții la adunarea generală a lucrătorilor din cooperativa „Deservirea“-Craiova și-au dat seama de caracterul profund de lucru al acesteia, de spiritul democratic în care s-a desfășurat, de modul critic și autocritic de tutor problemelor analiză a ttdiscutate. Succesele acestui harnic colectiv, care are o sferă de activitate diversă, au fost amplu prezentate în darea de seamă a consiliului de conducere de către tov. D. Militaru, vicepreședintele cooperativei. Astfel, s-a reușit ca valoarea producției marfă să fie depășită cu 6,2 milioane lei, încasările la prestația către populație au fost mai mari cu 51 000 lei decât cele planificate, livrările la fondul pieții au fost depășite cu 207 000 lei. A crescut productivitatea muncii cu 25,2 la sută peste nivelul planificat. Sarcinile revenite la export, în primul semestru, au fost depășite, iar beneficiul planificat a fost mai mare cu 754 000 lei. Toate unitățile cooperativei au mășurat activități rentabile, deși ca obținerea acestor rezultate și-au adus din plin contribuția colectivele unor unități care dețin ponderea, atît ca număr de muncitori cit și ca volum al prestațiilor — secțiile : chimică — Pîrșani, lăcătușerie, fișele, televizoare, bobinaj, tapițerie. Cu acest prilej s-a evidențiat, în mod deosebit, colectivul secției nr. 1 tîmplarie, care a produs scrinuri oltenești pentru export. în acest sens, tov. C. Marica, brigadier la tîmplarie, a spus : „Noi am fost supuși unui examen dificil în acest semestru, acela de a lucra scrinuri oltenești pentru export. Primul lot de 450 bucăți scrinuri au corespuns din punct de vedere calitativ, fiind acceptate în totalitate de beneficiarul extern. În discuții, s-a arătat că toate aceste succese nu constituie o limită, existînd încă rezerve nevalorificate care pot conduce la realizări și mai mari, toți participanții angajîndu-se să depășească planul pe semestrul II, în proporții cuprinse între 5—10 la sută. O serie de vorbitori, printre care : N. LA,ZARESCU, responsabilul secției bunuri de uz casnic, C. RUȘE, șeful secției nr. 1 ceasornicărie, N responsabilul secției PLOSCARU, lăcătușerie. și alții s-au angajat, în numele colectivelor de muncă pe care le reprezintă, să depună in continuare eforturi susținute, pentru o cea mai bună deservire a populației prin prestarea unor lucrări de înaltă calitate. Referitor la deservirea populației din mediul sătesc, tov. ing. M. Constanti N. PETOLISCU (Continuare în pag. a V-a) Desen arhitectural craiovean : Brazda lui Novac Foto : I. Pavel Sesiunea Consiliului popular județean Ieri a avut loc, în sala Teatrului Național din Craiova, cea de-a opta sesiune ordinară a Consiliului popular județean — Dolj, la care au luat parte deputații consiliului popular, precum și un mare număr de invitați — deputați în M.A.N. din circumscripțiile electorale de pe raza județului, președinți ai comitetelor executive ale consiliilor populare orășenești și comunale, conducători de întreprinderi și instituții, activiști din partid și ai organizațiilor olești. De asemenea, au participat ca invitați tovarășii : prof. univ. dr. Ștefan Ștefănescu, directorul Institutului de istorie „Nicolae Iorga" din București, președintele secției de istorie și arheologie a Academiei de științe sociale și politice a Republicii Socialiste România, Vasile Mateescu și Marin Nichelcu, inspectori la Direcția generală pentru consiliile populare din cadrul Consiliului de Stat. Lucrările sesiunii au fost deschise de tovarășul Petre Gigea, prim-vicepreședinte al comitetului executiv al Consiliului popular județean. La primul punct al ordinei de zi, tovarășul Gabriel Ciupagea, vicepreședinte, a prezentat expunerea de motive și proiectul de hotărîre privind măsurile supuse dezbaterii și adoptării Consiliului popular județean, în vederea realizării integrale a planului de investiții pe anul 1971, a folosirii fondurilor din contribuția voluntară bănească a cetățenilor, precum și a altor fonduri necentralizate. Apoi, deputatul Cristei Bădescu, președinte al comisiei permanente, industrie locală, gospodărie comunală, construcții, sistematizare și drumuri, a expus raportul de avizare proiectului de hotărîre, făcind , totodată, și unele propuneri de completare. Pe marginea materialelor prezentate au luat cuvîntul deputații și invitații : Constantin Pîrvuică, președintele comitetului executiv al Consiliului popular orășenesc Filiași, Teodor Cocheci, directorul Institutului de proiectare județean, Constantin Deaconu, inspector, șef al Inspectoratului școlar județean, Gheorghe Adangiu, inginer șef al I.R.E. Craiova, Aurel Dincă, directorul Direcției județene de industrie locală, Achim Florea, președintele comitetului executiv al Consiliului popular comunal Măceșu de Jos, Adrian Gornoviceanu, directorul Trustului de construcții locale — Craiova, Teodor Smarandache, director adjunct al sucursalei Craiova Băncii de investiții, Mihai Buracheșin, secretar al Comitetului județean de partid. Prin intervențiile vorbitorilor, sesiunii i s-a imprimat un puternic caracter de lucru. Astfel, după ce au fost trecute in revistă realizările obținute în primul semestru al anului, s-au făcut unele referiri critice la aspectele negative care s-au manifestat pînă în prezent — calitatea nesatisfăcătoare a unor lucrări de construcții, întîrzieri în proiectarea unor obiective, elaborarea unor proiecte cu omisiuni etc — arătîndu-se că, prin luarea celor mai corespunzătoare măsuri, folosirea tuturor posibilităților existente, pot fi recuperate în întregime rămînerile în urmă, se poate imprima un ritm (Continuare în pag. a V-a) • PE ȘANTIERELE DE IRIGAȚII Specialiștii șantierului „Electromontaj“ al I.R.E. Craiova au terminat pichetarea liniei electrice aeriene de 20 kV de pe canalul E-7 din sistemul de irigații Bechet — Corabia. In final, această linie electrică destinată alimentării stațiilor de pompare de pe canalul E-7 va avea o lungime de circa 9 km. PANDELE ROESCU maistru, Sistemul de irigații Bechet — Corabia • UN MARE COMPLEX DESERVIRE IN VALEA ROȘIE. Colectivul de constructori aparținînd T.C.C., a început lucrările la unul din cele mai mari complexe de deservire din municipiul Craiova. Acest important obiectiv, este amplasat în cartierul Valea Roșie și va satisface necesitățile locatarilor din acest cartier și din zonele de locuințe învecinate. In scopul satisfacerii tuturor solicitărilor, acest edificiu cuprinde : complexul comercial propriu-zis, complexul UCECOM, o farmacie și un oficiu P.T.T. • INTUjNIRE V CU LOCURILE NATALE Astăzi, perișorenii vor trăi momente emoționante : fiii satului se vor reîntîlni cu locurile natale mult îndrăgite. Cu acest prilej, acești fii ai satului, de astă-dată oaspeți ai concetățenilor, vor participa la interesante acțiuni inițiate de organele locale de partid și de stat. Intr-un cadrul festiv, vor fi rostite alocuțiuni în legătură cu acest eveniment, vor avea loc vizite la obiective economice și social-culturale, vor fi înfățișate noile realizări ale Perișorului. CRONICĂ DIN ȘANTIERE Devin Iri de termene Dulgherii și tîmplarii din cadrul serviciului producție industrială, aparținînd Trustului de construcții industriale Craiova, au terminat cu cinci zile mai devreme ultimul lot de panouri și cofraje grele pentru beneficiarii din țară. La ora de față ei dau bătălia pentru executarea, cu trei zile mai devreme, a plafonului fonic pentru cantina Uzinei „Electroputere“. Depășirile de plan și îndeosebi lucrările în devans, executate in primul semestru al acestui an, ne îndreptățesc să credem că tîmplarii producției industriale nu-și vor dezminți cuvîntul dat. La dafene... Electricienii din echipa lui Ion Sudan fac parte din formațiile de „șor“ ale șantierului I.I.R. Craiova. Ei și-au adus contribuția la terminarea mai devreme a instalațiilor de forță și iluminat din majoritatea fabricilor combinatului chimic. Una dintre cele mai frumoase și pretențioase lucrări executate de ei este montarea aparaturii în stația dispecer șef. Acum măiestria și faima lor vor spori strălucirea prin terminarea și predarea primelor instalații de forță și lumină de la noul obiectiv — catalizator de mic tonaj. Pentru reușita acestui nou „examen“ electricienii sunt mereu la datorie X. ■' i "■ ' • MAGAZIN NOU LA URZICA MARE Prin contribuția cetățenilor, în satul Urzica Mare a fost construit un magazin al cooperației de consum. Participarea prin muncă voluntară a țăranilor cooperatori a făcut ca lucrările de finisare să se apropie de sfîrșit. Noul magazin va constitui un ansamblu comercial, putind găzdui un bufet și alte două încăperi pentru desfacerea mărfurilor industriale, metalo-chimice și alimentare. In cinstea zilei de 23 August, construcția va fi gata și dată în folosință. ft După ce a fost încheiată prima etapă de confecționare și montare a conductei metalice de aducțiune a apei pe 4 600 m, în diametru de 3635 mm, constructorii fabricii, de pe șantierul de irigații Sadova — Corabia, pregătesc noi coloși de oțel pentru a se putea monta, în a doua etapă, o coloană de aducțiune pe o lungime de 2880 m. în clișeu, executarea ultimelor puncte de sudură la un nou tronson metalic Buletinul irigațiilor  în săptămâna 26—31 iulie s-au irigat 9804 ha ■ Cooperativele agricole din Poiana Mare, Birca și Băilești au irigat toate suprafețele planificate ■ Culturile duble și succesive irigate cu prioritate în săptămina care se încheie azi, lucrătorii din întreprinderile agricole de stat Băilești și Giubega, precum și cooperatorii din zona sistemului de irigații Calafat — Băilești au intensificat aplicarea udărilor la culturile de porumb, sfeclă de zahăr, plante furajere și legume. Ca urmare a asigurării unui debit mai mare de apă furnizat de stația de pompare de la Basarabi, s-a reușit să se asigure apa pentru irigat la 9804 hectare cultivate cu porumb, sfeclă de zahăr și lucerna. Aplicînd în viață indicațiile comitetului județean de partid de a asigura schimbul doi la toate agregatele, astfel ca să se poată lucra 20 de ore din 24, multe cooperative agricole de producție și întreprinderi agricole de stat și-au depășit simțitor planul udărilor. Așa, de pildă, la cooperativele agricole „Viață nouă“ și „Timpuri noi“ din Poiana Mare, „1 Mai“ din Băilești și „7 Noiembrie“ din Birca, au fost udate cu 10—15 la sută mai multe suprafețe decât cele planificate. în acțiunea de combatere a efectelor negative ale secetei, specialiștii din întreprinderile agricole și cooperativele agricole au indicat udarea, cu prioritate, a suprafețelor ocupate de culturile duble și succesive. Analizele au indicat în ultimele zile că rezerva de apă din sol este aproape de plafonul minim. De aceea, conducerea sistemului de irigații a întocmit buletine de avertizare și a recomandat aplicarea udărilor la toate culturile și pe toate tipurile de sol. Semnificativ este și faptul că pentru săptămîna viitoare se prevede a se efectua udatul culturilor cu norme cuprinse între 600—800 mp de apă pe aproape 14 000 de hectare. DUMINICALE TINERI CRAIOVENI LA NANTERRE. Astăzi pleacă la Nanterre (Franța) un grup de 30 de tineri craioveni, în cadrul schimburilor culturale și turistice încheiate între Craiova și respectivul oraș francez. Tinerii craioveni vor vizita Parisul, orașul Nanterre, Valea Loarei, precum și coasta Atlanticului. Zilele acestea este așteptat un grup de tineri din Nanterre care timp de o lună va face o excursie în țara noastră. „ȚARA MEA FRUMOASA ȘI BOGATĂ“. Astăzi, la orele 10, la Casa de cultură a sindicatelor are loc o interesantă manifestare intitulată „Țara mea artistică frumoasă și bogată“. Cu acest prilej, va avea loc vernisajul unei expoziții de fotografii care surprinde aspecte din peste 50 de localități ale țării ; în același timp, imprimate pe bandă de magnetofon, vor putea fi ascultate versuri și cîntece patriotice. Seara, în cadrul unei reuniuni muzical-distractive, va "fi“vizion&it fuumil „Stanila vie“ — o producție a cineclubului Casei d de cultură a sindicatelor*» “ CUPA LA OINĂ — FAZA PE JUDEȚ. Astăzi la Birca se desfășoară o atractivă manifestare sportivă — Cupa la oină — faza pe județ. La startul întrecerii vor participa, printre altele reprezentativele comunelor Birca, Dăbuleni, Afumați, Gîngiova .MEDALION „ENRICO CARUSSO“. La orele 11, Casa de cultură a municipiului organizează medalionul „Enrico Carusso“ care, pe lângă o expunere susținută de prof. Rodica Lepădat privind viața și creația marelui cîntăreț, va mai cuprinde și audiții din opera sa.EXCURSIE LA CALAFAT. Casa de cultură a studenților din Craiova organizează, astăzi, o excursie la Calafat la care participă 40 de studenți aflați în practică în unități economice craiovene. Studențiii vor vizita muzeul orașului, portul și diferite obiective de interes turistic. ÎN JURUL MESEI ROTUNDE Scenele artei amatoare ,avanposturi conștiinței Arta amatoare. Un termen familiar, o realitate profund specifică vieții spirituale a societății românești contemporane. O realitate pentru a cărei permanentă dezvoltare partidul și statul nostru n-au precupețit și nu precupețesc nici un efort. O bază materială generoasă, un sistem organizatoric alcătuit de principii științifice, o continuă grijă pentru diversificarea formelor și modalităților, pentru cuprinderea unor mase cât mai largi — caracterizează strădaniile depuse în ultimii ani, strădanii ale căror rezultate s-au vădit mai ales cu prilejul diverselor acțiuni de amploare (concursuri, festivaluri etc), mișcarea artistică de amatori apărînd ca un element cu largă audiență în rîndurile oamenilor muncii, ca o realitate de cit de utilă, pe atît de necesar a fi perfecționată în sensul unei cit mai strînse racordări a conținutului și formelor ei la necesitățile actualei etape de dezvoltare a societății noastre socialiste In acest sens, înțeleptele Propuneri de măsuri și strălucita Expunere privind îmbunătățirea activității educativ-ideologice, prezentate de către tovarășul Nicolae Ceaușescu partidului, întregului popor, pun și în fața mișcării artistice de amatori, a fiecărui membru de partid, a fiecărui om al muncii angrenat în această mișcare, sarcina unei analize lucide și aprofundate, in scopul sporirii eficienței educației politico-ideologice a tuturor sectoarelor activității cultural-artistice de amatori. In județul Dolj, în municipiul Craiova, domeniul de care ne ocupăm aici cunoaște frumoase tradiții , el a înregistrat, de-a lungul anilor, succese răsplătite nu o dată cu distincții supreme în competițiile cu caracter republican. Pornind de la ideea că atît elementele tradiționale cit și succesele obținute se cer — az; mai mult decît privind — consolidate și dezvoltate, ne-am axat prezenta investigație publicistică pornind de la următoarea întrebare cu caracter general : „Ce sarcini se desprind, pentru activitatea imediată și de perspectivă a mișcării artistice de amatori din județul nostru, în lumina Propunerilor de măsuri și Expunerii tovarășului Nicolae Ceaușescu ?“ Fiecărei acțiuni — un țel ideologic-educativ limpede, ferm, eficient Un prim interlocutor ne-a fost tovarășul VINTILĂ TURCU, secretar al Comitetului municipal de partid — Craiova. Incercuind, în răspunsul său, principalele aspecte ale problemei, tovarășul Turcu ne-a spus : „Prin însăși esența ei, mișcarea artistică de amatori este o mișcare cu caracter popular, iar modul în care această mișcare s-a dezvoltat în anii socialismului este un mod profund revoluționar. Atît sub aspect cantitativ cît și calitativ. Căci nu este nevoie să faci prea mari investigații cu caracter istoric pentru a vedea că și pe acest tărîm — ca pe atîtea altele — orînduirea noatră, înțelept călăuzită de poli- Anchetă realizată de DORU PETREANU (Continuare în pag. a V-a) ale formării socialiste • PENTRU FRUNTAȘII CAMPANIEI AGRICOLE Pentru membrii cooperativelor agricole de producție Podari, Livezi și Braniște, fruntași în campania de recoltare, a avut loc o manifestare special organizată la Casa de cultură a sindicatelor. După felicitările transmise de tovarășul Lupu Gheorghe, secretar al Comitetului municipal Craiova al P.C.R., au urmat un film realizat de cineclubul casei de cultură a sindicatelor și un concert prezentat de o formație a sindicatului Comitetului de linie C.F.R. Craiova. Azi va informam despre Condițiile de transferare a elevilor In ultima vreme pe adresa redacției au sosit numeroase scrisori în care se solicită lămuriri privind unele probleme de organizare a învățămintului : transferări, condiții de Înscriere, admiterea la licee etc- Periodic, începînd de astăzi, vom da răspuns la aceste probleme, beneficiind de explicațiile tov. prof. C. Deaconu, inspector școlar șef la Inspectoratul județean de învățămînt. Menționăm mai întîi, că elevii din anii II—IV de la liceele de cultură generală Se pot transfera numai la începutul anului școlar, cu acordul conducerilor celor două licee. Aceasta, în cazurile cînd părinții și-au schimbat domiciliul, cînd elevul este orfan și lipsit de posibilitatea de a fi întreținut de familie, sau este suferind de o boală care necesită tratament ce nu poate fi efectuat în localitatea în care a frecventat liceul. In cazuri bine motivate, elevii se pot transfera și în timpul anului școlar, de regulă la încheierea trimestrului I sau II. Elevii din anul I se pot transfera la un alt liceu numai în cazul cînd, după susținerea concursului de admitere, părinții și-au schimbat domiciliul stabil. Cei care au promovat clasa a IX-a sau a X-a a școlii generale se pot transfera în anul XI, respectiv III la cursurile de zi ale liceului de cultură generală, numai după promovarea examenelor de diferență și in limita locurilor libere, baza ordinei descrescătoare pe a mediilor generale. Transferarea elevilor de la liceul de specialitate la cel de cultură generală se poate efectua, în toți anii de studii, înainte de începutul anului școlar, cu avizul conducerii liceului de specialitate la care au frecventat cursul, după promovarea examenelor de diferență, dar în limita locurilor libere anul respectiv și în ordinea desîn crescătoare a mediilor.Transferarea elevilor de la liceele de cultură generală la cele de specialitate se poate face numai la începutul anului II, cu avizul conducerii liceului la care au frecventat cursurile și după promovarea examenelor de diferență la obiectele de specialitate și efectuarea lucrărilor practice. Relații suplimentare se pot obține de la toate liceele de specialitate și de cultură generală. Organizarea concursului de admitere la licee în sesiunea septembrie Concursul de admitere la licee în sesiunea de uzină se va desfășura, așa cum s.a mai anunțat, între 1—10 septembrie a.c. In județul Dolj se va organiza, concurs de admitere la următoarele licee de cultură generală : Liceul „Nicolae Bălcescu“ (pentru secția de educație fizică) ; Liceul „Frații Buzești ; Liceul „Nicolae Titulescu" ; Liceul „Tudor Arghezi“ ; Liceul din Băilești ; Liceul din Filiași ; Liceul din Segarcea ; Liceul din Birca ; Liceul din Cetate ; Liceul din Cornu ; Liceul din Dioșt ; Liceul din Galicea Mare ; Liceul din Melinești ; Liceul din Plenița ; Liceul Poiana Mare ; Liceul de muzică din Cra • FINAR METALIC LA C.A.P. RAST Printre preocupările de sezon ale consiliului de conducere al cooperativei agricole din comuna Rast se numără și asigurarea bunei conservări a furajelor pentru iarnă. Pentru aceasta, a fost construit un fînar metalic cu o capacitate de 240 tone, care, în viitor, va fi prevăzut și cu o instalație de dirijare a curenților de aer pentru uscarea și recondiționarea fînurilor în timpul depozitării.