Inainte, aprilie 1972 (Anul 29, nr. 8419-8444)

1972-04-01 / nr. 8419

1 ANUL XXVIII NR. 8419 SIMBATA 1 APRILIE 1972 4 PAGINI 30 BANI LA SFIRȘIT DE TRIMESTRU COMBINATUL CHIMIC Și al Angajate in efortul plenar realizării exemplare a prevederilor de plan fiind primul trimestru al celui de-al doilea an al cincinalului, colectivele Combinatului chimic craiovean raportează cu justificată mîndrie depășirea principalilor indicatori economico-financiari. Insușindu-și prețioasele indicații ale tovarășului Nicolae Ceaușescu, cuprinse în cuvîntarea rostită la Conferința pe țară a cadrelor de conducere din întreprinderi și centrale industriale și de construcții, colectivul I de muncitori, ingineri și tehnicieni, sub conducerea organizației de partid, a acțio i I.I.L. METALI LEMN CRAIOVA .■ Alături de colectivele aflate‘ție primele locuri în realizarea planului pe trimestrul I din ex.. __.se situează și cel al I.I.L.mSAși lemn I Craiova. Asigurînd o realizare ritmică a planului, înăturînd multe din neajunsuri, colectivul acestei întreprinderi raportează că saricinile s-au realizat la următorii indicatori : producție globală industrială cu 105 la sută, producția marfă — 1 107 la sută, producția marfă vîndută și încasată — 100,1 [ la sută. Indicatorul producttivității muncii a fost realizat conform prevederilor. ST. A. AUTOBAZA II CRAIOVA = încă un colectiv de muncă — cel al Autobazei 11 I Craiova — a raportat indeplinirea sarcinilor de plan I revenite pe primul trimestru I din acest an. Prin măsurile luate în cursul lunii martie I — organizarea schimbului III la autobasculantele de la I barajul Rovinari, prelungirea timpului de lucru al parcului de autovehicule, buna aprovizionare cu piese I și agregate de către I.T.A. S Craiova etc. — s-a reușit recuperarea restanțelor întregistrate în lunile ianuarie și februarie, fapt ce a făcut în final, ca planul la [ tone transportate să fie realizat în proporție de 101 la sută, iar cel de călători-kilometri să fie depășit cu 201 la sută. N. P. O nat mai ferm in valorificarea potențialului uman material, folosirea cu randașiment sporit a timpului și utilajelor, în obținerea unor produse de calitate superioară. Eforturile și capacitatea creatoare a vrednicilor chimiști s-au materializat în realizarea producției globale în proporție de 101 la sută, a producției marfă cu 105 la sută și a productivității muncii cu 100 la sută. Totodată, a fost îndeplinit planul livrării produselor la export (uree, butanol, nitrocalcar, poliacetat de vinil etc.). Rezultate meritorii au obținut colectivele fabricilor : uree I, uree II, amoniac I, azotat I, acid acetic și acid aldehidă. La înălțime n întilnire cu Mihnea Gheorghiu . Ieri, după-amiază, în aula Universității craiovene, a avut loc o întilnire a cadrelor didactice și studenților cu prof. univ. dr. M docent, Mihnea Gheorghiu, membru al C.C. al P.C.R., prim-vice- președinte al Institutului român pentru relațiile culturale cu străinătatea. Adunarea a fost prilejuită de aniversarea semicentenarului U.T.C. Cu această ocazie, oaspetele a evocat o serie de momente din activitatea revoluționară desfășurată de tineretul studențesc, sub conducerea U.T.C., în perioada de după cel de-al doilea răzb“■3boi mondial. ACTIVITATEA COMERCIALĂ LA NIVELUL CERINȚELOR ACTUALE în județul Dolj, an de an, s-au pus la dispoziția populației prin comerțul socialist cantități tot mai mari de mărfuri într-un sortiment variat și de calitate superioară, ceea ce a avut ca rezultat creșterea nivelului de trai reflectat prin sporirea volumului desfacerilor de mărfuri. Astfel, volumul de mărfuri desfăcut în anul 1971 crescut cu 18,3 la sută față de anul 1969, iar pentru anul 1972 se prevede o substanțială creștere față de anul trecut. MIRCEA POPA vicepreședinte al comitetului executiv al Consiliului popular județean Dolj Ridicarea activității comerciale pe o treaptă superioară, îndeplinirea in bune condiții a sarcinilor importante ce revin acestui sector în etapa actuală obligă. Comitetul Executiv al Consiliului popular județean, forurile comerciale, respectiv Direcția comercială și Uniunea județeană a Cooperației de consum, ■ să acționeze pe multiple planuri. Preocupările actuale ale acestora sînt îndreptate în cîteva direcții principale și anume : asigurarea unui fond de marfă cât mai corespunzător cantitativ, calitativ și sortimental, prin realizarea unei legături permanente v__" " cum și prin descoperirea unor surse suplimentare în vederea completării fondului de marfă ! cunoașterea nevoilor zilnice la principalele produse prin introducerea unui sistem informațional perfectat care permite să se afle în ce măsură relațiile contractuale sunt respectate pentru a se crea posibilitatea ca eventualele rămîneri în urmă să fie recuperate. Este semnificativ faptul că, procedîndu-se astfel încă din anul 1971, nu s-au înregistrat restanțe în livrări de la furnizori : la pîine, carne, produse lactate, ulei, zahăr, făină și alte produse. La nivelul Comitetului Executiv al Consiliului popular județean s-a constituit un comandament de aprovizionare din care fac parte principalii rizori locali, organizațiile lurcomerciale care, sub îndrumarea comisiei economice a Comitetului județean de partid, analizează săptămînal modul în care se desfășoară aprovizionarea și acționează operativ pentru îmbunătățirea acesteia. (Continuare în pag. a III-a) PE ȘANTIERELE T.C.I. CRAIOVA Mecanizarea lucrărilor grele se realizează și prin autoutilaje Nivelul atins de tehnică într-o întreprindere este condiționat în bună parte și de stadiul la care se situează mecanizarea lucrărilor grele și cu volum mare de muncă. Această acțiune are consecințe favorabile și asupra forței de muncă, prin diminuarea efortului fizic cheltuit, reducerea solicitărilor la care este supus organismul uman. Or, privind lucrurile printr-o astfel de prismă, se impuse abordarea cu maximum de atenție a mecanizării simple sau complexe pe șantierele de construcții unde se vehiculează un volum foarte mare și diversificat de materiale, unde punctele de lucru sunt dispersate pe o arie vastă și unde muncitorul lucrează în condiții deosebite, mai grele față de cele dintr-o uzină. Din discuția pe care am purtat-o cu tov. Vasile Negreț, președintele comitetului sindicatului din cadrul T.C.I. Craiova, am reținut că „problema mecanizării operațiilor grele a fost cuprinsă în nenumărate planuri de măsuri tehnico-organizatorice, multe dintre acestea fiind duse la îndeplinire. Mai ales în ultimul timp, în domeniul la care ne referim au fost aplicate parțial sau total măsuri care au condus la creșterea gradului de mecanizare a lucrărilor pe șantierele noastre. Dintre cele care au fost parțial transpuse în practică aș menționa introducerea paletizării și containerizării materialelor de construcție. De asemenea, pe linia mecanizării operațiilor de descărcare a agregatelor din vagoane, s-a întreprins ceva dar, încă, nu s-a ajuns la o soluție tehnică corespunzătoare. De altfel, aceasta este una din cele mai complicate probleme care, o dată rezolvată, ne-ar scuti de nenumărate neajunsuri“. Din analiza efectuată am reținut că, în cea mai mare parte, planul de mecanizare, stabilit la începutul anului trecut, a fost dus la îndeplinire, fiind chiar depășit la unele poziții. Astfel, pentru lucrările de săpături — șanțuri, gropi etc. — cele de nivelare a terenului, s-a redus aproape complet munca manuală, ele fiind executate mecanizat, cu utilaje adecvate. Transportul pe verticală s-a efectuat integral cu mijloace mecanice, la fel și montarea unor prefabricate. N. PETOLESCU (Continuare în pag. a III-a) 1 - I r ■ COLOCVIU DESPRE TINERET LA UNIVERSITATE In sala albastră a Universității din Craiova s-au desfășurat lucrările unui interesant colocviu intitulat „Angajarea și responsabilitatea socială a tineretului“, prilejuit de aniversarea a 50 de ani de la crearea Uniunii Tineretului Comunist. Cu această ocazie, în prezența unui numeros public — studenți, cadre didactice și invitați — au fost prezentate referate deosebit de instructive care au dezbătut probleme actuale din activitatea organizației de tineret. Dintre acestea amintim „Conducerea de către partid a organizației revoluționare de tineret — condiție fundamentală a activității U.T.C.“, „Educarea tineretului în spiritul noii atitudini față de muncă“, „Dimensiunea moral-politică și angajarea tineretului nostru în viața socială". In încheiere, tovarășul ADRIAN CIOBOIU, primsecretar al Comitetului județean U.T.C., a înmînat diplome și insigne jubiliare unor vechi militanți ai mișcării revoluționare și democratice de tineret, precum și membrilor activului U.T.C. din Universitate. ■ CONSFĂTUIRE PRIVIND ORGANIZAREA ȘTIINȚIFICA A PRODUCȚIEI ȘI A MUNCII La Cabinetul județean pentru problemele de organizare științifică a producției și a muncii din Craiova a avut loc o consfătuire de lucru la care au participat directori, ingineri șefi salariați din compartimenteși le și serviciile de organizare a producției și a muncii din întreprinderile locale, în cadrul lucrărilor a fost prezentat un amplu referat privind contribuția organizării științifice a producției și a muncii la îndeplinirea sarcinilor de plan pe anul 1971. Cu acest prilej au prezentat unele studii inginerii I. Solomon, T. Bărculeanu și P. Alexe. Materialele prezentate au fost urmate denteresante dezbateri. „J Vizita tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU în Republica Democratică Sudan Convorbiri oficiale Vineri, 31 martie, la Palatul Poporului din Khartum, au avut loc convorbiri oficiale între președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu, și președintele Republicii Democratice Sudan, generalul maior Gaafar Mohammed Numeiry. Au participat la convorbiri,din partea română : Ion Pățan, vicepreședinte al Consiliului de Minștri și ministrul comerțului exterior, Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, Bujor Almășan, ministrul minelor, petrolului și geologiei, Gheorghe Oprea, Ștefan Andrei, Constantin Mitea, consilieri ai președintelui. Vineri la amiază, președintele Consiliului de Stat, Nicolae Ceaușescu, împreună cu președintele Gaafar Numeiry au plecat spre localitatea Damazin, de unde și-au continuat călăGheorghe Șerbănescu, însărcinat cu afaceri ad-interim al României în Sudan, Vasile Răuță, adjunct al ministrului comerțului exterior. Din partea sudaneză , dr. Osman Abu Al-Gasim, ministrul cooperării și dezvoltării rurale, Ibrahim Moneim Mansour, ministrul economiei, Mahdi Mustafa, ministru de stat la Președinția republicii, Fakhradn Mohammad, adjunct al ministrului afacerilor externe, Ahmed Abdel Rahman Alakib, ministrul industriei și minelor, Suleiman Zabikes, ambasador, Mohammad Wlabdel Majid Ahmed, secretar de stat la Ministerul Comerțului. toria spre rezervația naturală Dinder. Cei doi șefi de stat sînt însoțiți de personalități române și sudaneze Întîlnirea tovarășului Ion Pățan cu Ibrahim Moneim Mansour Vineri după-amiază, tovarășul Ion Pățan, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, ministrul comerțului exterior al Republicii Socialiste România, a avut o întilnire de lucru cu Ibrahim Moneim Mansour, ministrul economiei Sudanului. Au fost discutate probleme legate de perfectarea unor înțelegeri privind cooperarea economică și tehnică, precum și schimburile de mărfuri pe anul în curs. "■k Ministrul minelor, petrolului și geologiei, Bujor Almășan, a avut o întrevedere de lucru cu ministrul sudanez al industriei și minelor, Ahmed Abdul Rahman El-Agib. Au fost discutate probleme de interes comun din domeniul minelor și al petrolului. Spre rezervația Dinder naturală Q Elevii Școlii generale din Ișalnița la înfrumusețarea comunei lor Foto : Ion Becheru 8 JURNAL DE CAMPANIE DEZVOLTAREA SUCCESELOR OBȚINUTE SOLICITA: • Folosirea intensă a tractoarelor pentru însămînțarea ultimelor JUUUI ICI OU I luat un OUUIV IUI • Operativitate maximă, utilizarea celor mai eficiente mijloace pentru menținerea umidității în sol • Grăbirea lucrărilor in legumicultură Concentrarea forțelor și mijloacelor pentru executarea la timpul optim a lucrărilor de sezon, intervenția rapidă și hotărîtă a organizațiilor de partid, manifestarea deplină a inițiativei conducerilor unităților agricole, a specialiștilor, se materializează în intensificarea ritmului pregătirii terenului și însămînțărilor, în îndeplinirea și depășirea vitezei zilnice planificate. In ultimele zile, ca urmare a folosirii tractoarelor în schimburi prelungite și in două schimburi, s-a putut recupera rămînerea in urmă și la semănatul culturii florii-soarelui. Pînă în seara zilei de 30 martie a.c., floarea-soarelui a fost însămînțată pe 22 728 ha din 27 777 ha ci reprezintă planul pentru cooperativele agricole. Un număr de 45 de comune, ce cuprind mai mult de jumătate din unitățile cultivatoare de floarea-soarelui, au încheiat această importantă lucrare. In momentul de față se impune un și mai viguros efort din partea mecanizatorilor pentru terminarea în 1—2 zile a celor peste 5000 de ha care, la data de 30 martie, mai rămăseseră de însămînțat cu floareasoarelui. Pentru a preîntîmpina efectele nefavorabile ale lipsei de precipitații și temperaturilor ridicate, însoțite de vînturi, mecanizatorii și cooperatorii se ocupă — în marea majoritate a unităților — de aplicarea tuturor lucrărilor menite să împiedice evaporarea apei din sol. Pînă în prezent, grăparea ogoarelor s-a executat pe 179000 din cele 197000 ha. Din compararea celor două cifre se constată, însă, că mai există o suprafață apreciabilă încă negrăpată. De aici concluzia că în unele unități în ciuda repetatelor și insistentelor indicații date de la nivelul județului — nu s-a înțeles importanța majoră, primordială pentru agricultură, pe care o au, in condițiile acestei primăveri, lucrările de menținere a apei în sol. Afirmtndu-și mai mult decit pînă acum capacitatea organizatorică, marea răspundere ce le revine pentru soarta recoltei, organizațiile de partid, populare, conducerile consiliile unităților agricole sunt chemate să dea dovadă de operativitate maximă în mobilizarea tuturor forțelor și mijloacelor la executarea, pe toate suprafețele, fără excepție, a lucrărilor de menținere a umidității în sol. Primăvara aceasta a oferit condiții deosebit de favorabile executării întregului complex de lucrări în legumicultură. Insă faptul că aceste condiții n-au fost valorificate așa cum trebuie constituie principala cauză pentru care unele unități sînt rămase în urmă cu plantarea legumelor. Pînă la 30 martie au fost plantate în legume pe suprafețe care cîmp nu reflectă nici pe departe tehnico-materială de care baza dispunem: experiența legumicultorilor noștri, eficiența măsurilor care s-au luat din timp de către organele județene. Paralel cu grăbirea lucrărilor în legumicultură trebuie acordată atenția cuvenită și executării noilor plantații. Or, pînă de curînd, au fost plantate abia 43 ha față de 265 ha planificate a se planta cu vii la această primăvară. Timpul înaintat, condițiile specifice acestei primăveri, interesul general al economiei naționale, al tuturor celor ce lucrează pe ogoare de a obține producțiile planificate, reclamă eforturi maxime, mobilizare efectivă, la toate nivelele, folosirea tuturor forțelor și mijloacelor, așa nicit să se asigure executarea fiecărei lucrări în epoca optimă și de cea mai bună calitate. A. FRIGIOIU In aceaste zile se însămînțează ultimele suprafețe cu floarea-soarelui. In clișeu: mecanizatorii din secția nr. X a S.M.A. Melinești la alimentarea semănatorior. Foto : Fl. Mahn