Inainte, octombrie 1972 (Anul 29, nr. 8574-8599)

1972-10-01 / nr. 8574

ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN DOLJ AL P.C.R.ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Valorificînd întreaga zi lumină, să grăbim recoltatul rodului toamnei! înfruntând cu stoicism timpul nefavorabil, cooperatoarea Mița D. Ciucu, din echipa a II-a a brigăzii a II-a de cîmp de la C.A.P. „1907“ Răcari, n-a lipsit nici o zi de la lucru în actuala campanie. Mița D. Ciucu și-a exprimat hotărîrea de a nu-și precupeți nici un efort pînă ce întreaga recoltă va fi pusă la adăpost și se vor încheia și însămînțările de toamnă. In actuala campanie, sudorul Constantin Răducă, de la S.M.A. Predești, a fost permanent prezent la datorie, reușind să contribuie, alături de ceilalți mecanizatori, la asigurarea funcționării, fără întrerupere, a tractoarelor și celorlalte mașini agricole. Fruntașul în producție Constantin Răducă, neprecupețindu-și timpul și eforturile a lucrat efectiv nu numai în timpul zilei, ci și noaptea — atunci cînd a fost nevoie. Ingrijindu-și bine mașina pe care lucrează și exploatînd-o rațional, mecanizatorul comunist Nicolae Guran, de la ferma nr. 4 Rozina a Î.A.S. Breasta, lucrează efectiv întreaga zi-lumină, reușind să se achite conștiincios de sarcinile încredințate. In actuala campanie, el se străduiește să realizeze și să depășească simțitor sarcinile stabilite în graficul zilnic de lucrări. Oameni ai muncii de pe ogoarele județului ! Timpul nu așteaptă. Orice zi, orice oră pierdută înseamnă diminuarea producției, a rezultatelor care vi se cuvin pentru munca asiduă depusă de-a lungul unui an întreg. Participați cu toții, de dimineața pînă seara, la lucrările de recoltare a legumelor, fructelor și porumbului, la semănatul culturilor de toamnă. Nimic din recolta acestui an să nu se piardă, nici o zi întîrziere la lucrările ce vor asigura producții sporite în anul viitor. Lucrătoarele Oțel Nicolița, Velidaris Constantina și Sîrbu Paraschiva, de la I.A.S. Breasta, ferma nr. 1, fruntașe la recoltarea sfeclei furajere Sarcină prioritară pentru lucrătorii ogoarelor fără îndoială, dintre lunile de toamnă, octombrie înscrie pe agenda de lucru a lucrătorilor din agricultură cel mai mare volum de muncă și, cînd spunem aceasta, ne referim atit la lucrările privind strângerea și depozitarea recoltei actuale ci și la pregătirea celei viitoare. Ploile abundente, care au cuprins cu cîteva zile in urmă întreg județul, au îngreunat în mare parte desfășurarea normală a lucrărilor de sezon. Aceasta a determinat, pentru etapa actuală, o anumită întîrziere privind stadiul lor de execuție. Iată de ce, îmbunătățirea vremii a creat condiții ca în fiecare unitate agricolă lucrările să se desfășoare cu maximum de intensitate prin mobilizarea la muncă a tuturor cooperatorilor și folosirea la întreaga capacitate a mijloacelor mecanice și a celor de transport, în ce direcții trebuie să se acționeze, ce lucrări sunt prioritare? Am avut în acest sens o discuție cu tov. ing. Constantin Glăvan, directorul general al D.G.A.I.A.A. „De fapt — sublinia tovarășul Glăvan — din punct de vedere al importanței lor, toate lucrările sunt la fel de urgente, specifice din această Condiții de toamnă impun însă să se acorde prioritate recoltării, în cel mai scurt timp, a produselor agricole cu grad ridicat de perisabilitate. Este vorba de strângerea strugurilor, a legumelor și a floriisoarelui pe cele circa 1000 ha care mai sunt de recoltat. La aceste lucrări, însilozarea furajelor se adaugă ca o acțiune de maximă urgență. Față de cele 250 000 tone cit este planificat a se însiloza în cooperativele agricole, realizările, sînt, pînă fcn prezent, cu totul nesatisfăcătoare. In această direcție trebuie să se acționeze imediat. Pengă combinele de siloz universale, trebuie să se treacă cu toate forțele la recoltarea manuală a porumbului pentru siloz, la transportul lui cu ajutorul atelajelor și tocarea direct la locurile de însilozare. In ce privește însămînțarea griului și recoltarea porumbului, întrucît aceste lucrări execută într-o perioadă mai marere de timp, nu se pune nici o problemă pentru încadrarea lor în epoca optimă. Aceasta însă, cu condiția recoltării cu prioritate a parcelelor cu porumb unde urmează griul, pentru a putea fi pregătite în scurt timp“. A. PALTIN (Continuare in pag. a V-a) Cooperatorii lucrează pe orice timp, dar C.S.F. Segarcea nu se ține de cuvînt Receptivi la indicațiile organelor județene de partid și de stat, cooperatorii din Bîrza și-au mobilizat toate forțele și mijloacele la executarea, pe orice timp, a lucrărilor agricole de sezon. Echipa condusă de Elena Răducioiu, de exemplu, a fost repartizată la recoltarea castraveciorilor, iar cooperatoarele din echipa comunistei Maria Dina au lucrat și noaptea la lumina felinarelor la recoltarea și sortarea roșiilor. Alți cooperatori s-au ocupat de sortarea și ambalarea cepei, fasolei verde, vinetelor și ardeiului. Roadele bunei organizări muncii, controlul permanent efectuat de către toți factorii de conducere, sprijinul multilateral acordat de comitetul comunal de partid, dar mai ales participarea efectivă la recoltatul legumelor a cadrelor tehnice, se materializează în faptul că la C.A.P. din Bîrza s-a terminat recoltarea legumelor. Astfel, s-au recoltat integral roșiile de pe 6 ha, ardeiul de pe 35 ha, fasolea verde de pe 5 ha, vinetele și castraveciorii de pe 10 ha. Muncind cu hărnicie, pe orice timp, cooperatorii din Bîrza au izbutit ca, paralel cu recoltarea, să execute, în cele mai bune condiții, și sortarea legumelor — ceea ce a permis realizarea unor venituri apreciabile. In munca de recoltare s-au evident. PAVELIU (Continuare în pag. a V-a) ?• 14HT Cooperatori din satul Secui, comuna Teasc, încărcînd ardei pentru piața Craiovei Foto : I. Petrescu DUMINICĂ 1 OCTOMBRIE 1972 anuk XXIX Nr- 6574 Ș PAGINI 30 BANI UN NOU AN UNIVERSITAR Ne aflăm, așadar, la startul unui nou an universitar. Iată unul din evenimentele care marchează afectiv viața spirituală elevată a Craiovei și, în general a celorlalte centre universitare , la mijlocul unei toamne pe cît de bogată pe atît de capricioasă, începutul învățămîntului studențesc punctează anotimpul cu un plus de vigoare și explozie tinerească. Dincolo de toate acestea, noul an universitar debutează pe fondul unei experiențe instructiv-educative pe care am putea-o numi edificatoare. Universitatea își începe activitatea sub semnul atmosferei mobilizatoare, profund angajantă, în spiritul documentelor ION CETATEANU secretar al Comitetului județean Dolj al P.C.R. Conferinței Naționale P.C.R. din iulie a.c. Cerinața progresului rapid, a modernizării in ritm accelerat a vieții noastre economice și sociale reclamă din partea învățămîntului superior o contribuție substanțială și hotărîtoare. Pentru că ea să fie îndeplinită este necesară, mai întîi, o rapidă adaptare a învățămîntului la climatul noilor cerințe. Integrarea operativă a specialistului în producție, cunoașterea detaliată și competentă a realităților economice presupune o prealabilă aclimatizare ce poate fi asigurată numai printr-o riguroasă organizare practicii productive. Numai a îmbinarea armonioasă a studiului teoretic cu experiența practică, într-un proces de permanentă interferență, poate garanta manifestarea plenară, eficientă și imediată a absolventului in procesul de producție. Experiența acumulată de Universitatea craioveană în această direcție, deși într-un timp relativ scurt, indică o direcție deosebit de fertilă care, stimulată, se va solda cu rezultate dintre cele mai interesante. Transferarea unor catedre pe platforma Uzinei „Electroputere“, efectuarea unor cercetări în colaborare cu G.U.A.M.E.C., Combinatul chimic și alte economice din județ, unități alcătuirea unui program judicios de practică productivă constituie cîteva din reperele acestei importante acțiuni. In același timp, cercetarea științifică va trebui să abordeze cu mai mult curaj, cu o necesară promptitudine problemele stringente ale vieții economice și social-culturale ale municipiului și județului, pentru că numai astfel își justifică, de fapt, rațiunea, numai în acest sens finalitatea ei devine cu adevărat eficientă. In cadrul Conferinței Naționale a partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu sublinia că „cercetarea trebuie orientată spre problemele de interes major ale economiei sunt dezvoltarea bazei cum de materii prime, perfecționarea utilajelor și mașinilor, fabricarea de noi produse." Realitățile social-economice și culturale ale județului, geografia lui dinamică, diversificarea oferă cercetării științifice un excelent cîmp experimental, o mare rază de acțiune, indică, de fapt, sensul major al preocupărilor sale. Considerăm că la Universitate s-a creat cadrul propice necesar acumulărilor cantitative oportune pentru înregistrarea unui salt calitativ, de substanță, cu efecte vizibile, în planul imediat al economiei. Se spune, și pe bună dreptate, că Universitatea craioveană este Una din cele mai tinere instituții de acest profil din țară ; desigur, chiar un atu se transformă asemenea într-o matură responsabilitate, fie și numai dacă ne gîndim că. (Continuare în pag. a III-a) ÎN ÎNTRECEREA SOCIALISTĂ înainte de termen Avînd ca principal obiectiv asigurarea unei producții de calitate și la termenele prevăzute muncitorii, inginerii și tehnicienii Atelierului de zonă C. F. R. Craiova desfășoară cu succes întrecerea socialistă în cinstea celei de-a XXV-a aniversări a Republicii. Ei au reușit, cu cîteva zile înainte de sfîrșitul acestei luni, să îndeplinească sarcinile de plan pe primele nouă luni ale anului curent, în proporție de 101,09 la sută la producția globală și de 100,16 la sută la producția marfă. De remarcat că, sporind productivitatea muncii cu 6,96 la sută peste prevederile perioadei, reducînd timpul de imobilizare cu 7,11 la sută, nici un lucrări vagon nu a necesitat de remediere în termenul de garanție stabilit pentru reparații. Concomitent au fost realizate — în opt luni — economii în valoare de 800 000 lei. Se cuvine să menționăm, cu acest prilej, aportul deosebit în muncă al membrilor brigăzii condusă de maistrul Constantin Stroe și al șefului de formație Gheorghe Iacob, muncitor cu înaltă calificare. D. BURLACU coresp. Ridicarea calității, pe primul plan Pentru îmbunătățirea calității produselor, în cadrul întreprinderii de prefabricate din beton Craiova au fost inițiate numeroase măsuri vizînd ridicarea parametrilor tehnico-funcționali a acestora. De curînd, stîlpii pentru linii electrice aeriene sunt executați cu împămîntări zincate la SE 4 și SE 8, ceea ce face să crească numărul beneficiarilor (efectiv cererile pentru acest produs nu pot fi onorate în totalitate). In cadrul aceluiași plan, s-a trecut la urmărirea în timp, de către specialiști ai întreprinderii, rii elementelor o comportăprefabricate la beneficiari. In cadrul ""..acțiunii fte aur, touriiare, la întreprinderea de industrie locală. Calafat a fost construiț și, recent, o mașină de tăiat sîrmă oțel lac. Folosirea noii mașinini este eficientă avînd în vedere că, anterior ei, tăierea se realiza prin presare sau manual. In paralel, a fost executată toată gama de Instalații de ardere pentru o centrală termică ce va intra în funcțiune la Poiana Mare. Tot în Poiana Mare, la secția tîmplărie a I.LA. Calafat a fost construit, prin forțe proprii, un circular pendulă pentru valorificarea deșeurilor din lemn. 30 OCCEMBRI! IERI AU INTRAT ÎN FUNCȚIUNE, PARȚIAL, NOILE CAPACITĂȚI DE PRODUCȚIE ALE UZINEI „7 NOIEMBRIE“ CRAIOVA In urma recepției făcute de către reprezentanți ai constructorului și ai beneficiarului, ieri au fost puse în funcțiune, parțial, noile capacități de producție ale Uzinei de mașini agricole „7 Noiembrie“ Craiova. Intr-o primă etapă vor funcționa o hală monobloc care grupează ateliere de prelucrări mecanice, debitare, sudură, vopsitorie și o hală de forjer parțial. Totodată, alături de obiectivele amintite, destinate fabricației curente, alte obiective vor asigura deservirea producției : centrala termică, stația de conexiuni, o parte din depozitul de laminate, stația de acetilenă, stația de compresoare — parțial, și altele. Aici va fi produsă toată gama de pluguri fabricate în țară, utilaje pentru pregătirea stilului în vederea însămînțărilor, precum și pentru recoltarea culturilor agricole, semănători. M. O. Șeful de echipă Mladin Viorel de la „Electroputere“ se ocupă cu deosebită pasiune de creșterea tinerelor cadre. Iată-1 în fotografie dînd explicații la doi dintre elevii săi Foto : P. Ciutureanu Conform programării, studenții joacă azi din nou în deplasare. Și unde ? — tocmai la Tg. Mureș, cu A.S.A., echipă care s-a profilat, se pare, în acest sezon pe victorii la scorul de 4-2 sau 4-1 (vezi Sportul studențesc și „U“ Cluj). Din nou, deci, un meci greu. Pe undeva, am, însă, parcă mai multă încredere în studenți. Le-am acordat-o și la Bacău și, cum bine se știe, au confirmat-o , cît pe-aci să vină de acolo cu ceva puncte. Pentru două, se mai trebuiau 10 minute de fotbal atent, ofensiv, iar pentru unul, mai puțin de un minut ! Dincolo de acestea, însă, echipa a arătat că „merge“ mai bine, că perspectiva locurilor 15 — 16 n-o incintă deloc. Și, dacă spre fruntea clasamentului nu le prea place să urce (deși cu puțină ambiție ar fi putut-o face deseori), pentru evitarea locului 15 (foarte posibil de ocupat duminică seara) și, în imediata perspectivă a locului 16, studenții trebuie să lupte cu toate forțele. Pe aceste locuri ei n-au mai fost de foarte mult timp. Și nu vrem să credem că acesta ar fi tributul ce trebuie plătit pentru... Campionatul european universitar, competiție care a dereglat, se pare, în mare măsură pregătirile echipei pentru acest sezon fotbalistic. Iată cîteva motive care mă îndeamnă să acord din nou încredere studenților în obținerea unui rezultat bun la Tg. Mureș. Este adevărat, acolo se cîștigă greu. Anul trecut, însă, după aprecierile cotidianului de specialitate „Sportul“, apreciere dată chiar în titlul cronicii, craiovenii meritau să cîștige. Oricum însă, chiar și egalul realizat atunci a fost un succes, mai ales că era primul C DRĂGUȚ (Continuare în pag. a V-a) AVANCRONICĂ FOTBALISTICĂ