Inainte, februarie 1974 (Anul 31, nr. 8987-9010)

1974-02-01 / nr. 8987

ANUL XXX NR 8987 VINERI 1 FEBRUARIE 1974 4 PAGINI 30 BANI 1 CINSTIM ANIVERSAREA ELIBERĂRII ȘI CONGRESUL PARTIDELOn întreprinderea de construcții căi ferate Craiova. Comunistul Zidaru Gheorghe, șef de echipă matrițerie, discutînd cu colegul de muncă despre montarea unui dispozitiv de la mecanismele de marcaj E.M. 2. Peste prevederi Lucrătorii cooperativei meșteșugărești „Deservirea" din Craiova au demarat în mod promițător în anul curent: în luna ianuarie, ei au realizat, peste prevederile graficelor, 70 000 lei la producția marfă, 10 000 lei la prestările de servicii către populație, iar livrările la fondul pieții au fost mai mari decât în aceeași perioadă a anului precedent. Rezultate demne de relevat au înregistrat unitățile de televizoare nr. 1 și 5, conduse de Constantin Teodorescu și Ion Cepoi, atelierul de giuvaergerie din Piața Gării, precum și colectivul de lucrători de la unitatea nr. 1 de ceasuri, optică și stilouri. . Obiective noi la Cetate Propunîndu-și repartizarea la fondul de dezvoltare a 32 la sută din producția netă, — cu 12 la sută mai mult decât anul trecut, membrii C.A.P. „Drumul lui Benin“ din Cetate au avut în vedere realizarea de noi și importante obiective de producție și sociale în localitatea lor. Fondurile investite vor fi folosite la efectuarea extinderii și definitivării lucrărilor de mică mecanizare în sectorul zootehnic, terminarea complexului pentru creșterea vacilor de lapte în capacitate de 648 capete și a lucrărilor ce revin unității în amenajarea sistemului de irigații Cetate — Galicea Mare pentru o suprafață de 2500 ha. De asemenea, se va încheia construirea complexului grădiniță — creșă — cămin, cu o capacitate de 150 locuri și se va construi o casă de odihnă într-o stațiune balneoclimaterică. Pentru specialiștii și intelectualii satului, îndeosebi pentru cei care lucrează în cadrul cooperativei agricole, se va construi un bloc de locuințe. fă /v In pag. a IV-a Actualitatea internațională "I Ritmuri alerte de execuție Lucrătorii șantierului numărul 1 al Trustului de construcții Craiova, care-și desfășoară activitatea în cartierul Craiovița Nouă, au atacat lucrările la un număr de șase blocuri, insumînd 240 apartamente. Ele fac parte din etapa C-D de dezvoltare a acestui ansamblu urbanistic. După cum ne-a informat tovarășul ing. Marin Pitică, șeful șantierului, lucrările se desfășoară în ritm deosebit de alert. Este prevăzut ca în zilele următoare să înceapă și montarea panourilor. In acest fel, constructorii capătă avans în executarea lucrărilor, ceea ce le va permite realizarea înainte de termen a sarcinilor de plan din acest al patrulea an al cincinalului. Economisesc energia electrică Aplicarea măsurilor stabilite în scopul reducerii consumului de energie electrică constituie o preocupare de prim ordin a petroliștilor de la Schela de foraj Craiova. In acest sens au fost create colective de control care urmăresc îndeplinirea sarcinilor asumate. Astfel, prin încadrarea agregatelor într-un factor de putere superior, evitarea funcționării în gol a motoarelor electrice și folosirea puterii lor nominale în funcție de adîncimea optimă a sondei. In cursul anului trecut, s-au economisit 114 874 kWh. Continuînd cu bune rezultate seria acțiunilor întreprinse în 1973, sondorii craioveni au redus consumul de energie electrică pe metru forat cu 30 kW/h, obținînd, în primele două decade ale lunii în curs, o economie de peste 5000 kWh. PRODUCȚIA NETA-indicator de evaluare mai exactă a efortului propriu în condițiile actuale, cînd în industria noastră au loc procese economice cum sînt: modificările rapide ale profilului producției, adîncirea specializării și cooperării, intensificarea laturilor calitative ale activității economice — cei doi indicatori „tradiționali“ — „producția globală“ și „producția marfă“ — nu mai pot răspunde pe deplin cerințelor de măsurare a volumului și dinamicii producției și productivității muncii. Pornind de la aceste considerente, preocupările au fost orientate în direcția găsirii unor astfel de indicatori, care să slujească în mai bune condiții la caracterizarea volumului activității productive. în ultimii ani, atenția a fost concentrată spre studierea avantajelor pe care ar putea să le prezinte folosirea unui indicator de activitate netă care, deci, să nu conțină cheltuielile materiale. Necesitatea unor asemenea studii a fost subliniată încă de la Conferința Națională a partidului, în 1967, la care se arăta că : „pentru a măsura mai exact eforturile întreprinderilor și aportul acestora la creșterea venitului național, este potrivit să se utilizeze și alți indicatori, ca de exemplu „producția netă". în acest scop, în cursul anului 1973 s-a experimentat — într-o serie de întreprinderi reprezentative din toate ramurile industriei — calcularea acestui nou indicator. Ce este de fapt producția netă ? Aceasta este un indicător sintetic prin intermediul căruia se măsoară, în expresie valorică, volumul activității productive, pe o anumită perioadă — lună, trimestru, an. El exprimă valoarea nou creată în activitatea productivă a întreprinderilor, incluzînd: salariile, contribuțiile pentru asigurări sociale, beneficiile, impozitul pe circulația mărfurilor — cuprins în prețurile de producție — precum și alte elemente ale plusprodusului. Din conținutul său reiese clar că acest indicator, spre deosebire de producția globală și producția marfă, cuprinde numai o parte a valorii producției, excluzînd din calcul cheltuielile materiale, elementul susceptibil de a influența în mod negativ verosimilitatea rezultatelor.. Ca urmare, producția netă nu este supusă , influențelor determinate de schimbările în structura organizatorică și în gradul d integrare a producției, în cooperarea dintre întreprinderi. Conf. univ. GHEORGHE TANASE Universitatea din Craiova (Continuare în pag. a IlI-a) Pregătesc răsadnițele C.A.P. Locusteni cultivă, în acest an, o suprafață mare cu legume — în cîmp și în solarii. De aceea, încă de pe acum, lucrătorii din sectorul legumicol se preocupă de pregătirea răsadnițelor. Concomitent cu lucrările ce se efectuează în sera înmulțitor, cooperatorii desfășoară o intensă activitate pentru amenajarea paturilor calde. Sub îndrumarea tehnicienei Maria Geicu, șefa fermei legumicole, în fiecare zi numeroși cooperatori participă la transportul materialului biocombustibil, la repararea tocurilor, ramelor, la amenajarea platformei pentru răsadnițe. Intr-o perioadă relativ scurtă, au fost transportate aproape 1200 tone de gunoi de grajd nefermentat, cu care s-au amenajat circa 2000 mp răsadnițe. La grădinița de copii nr. 7 Craiova. Primiri la tovarășul Nicolae Ceaușescu Ziaristul tunisian Abdallah al-Kahlaoui Tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, a primit la 31 ianuarie pe ziaristul tunisian Abdallah al-Kahlaoui, trimis special al ziarului „Al Amal“, organ al Partidului Socialist Desturian. La întrevedere a participat tovarășul Cornel Burtică, membru supleant al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R. Cu acest prilej, tovarășul Nicolae Ceaușescu a acordat un interviu cotidianului tunisian „Al Amal“. Editorul argentinian Guillermo Nolasco Juarez Tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, a primit joi pe Guillermo Nolasco Juarez, directorul Editurii „Juarez“ din Buenos Aires, împreună cu soția, doamna Dolores Juarez. In editura argentiniană ,,Juarez“ a apărut, în 1972, volumul „Nicolae Ceaușescu — Filozofia de pace a unei societăți contemporane", lucrare care s-a bucurat de mult succes. La convorbirea care a avut loc cu acest prilej a participat tovarășul Ștefan Andrei, secretar al C.C. al P.C.R. întrevederea s-a desfășurat într-o atmosferă cordială, prietenească. FESTIVITATEA DE PREMIERE A MUNICIPIULUI CRAIOVA Ieri, a avut loc, în sala Filarmonicii de stat „Oltenia", festivitatea înmînării premiului II atribuit municipiului Craiova pentru rezultate deosebite obținute în anul 1973 în întrecerea patriotică pe țară pentru înfrumusețarea și buna gospodărire a municipiilor cu o populație de peste 50 000 de locuitori. Au participat: tovarășul Petre Gigea, membru al biroului Comitetului județean Dolj al P.C.R., prim-vicepreședinte al comitetului executiv al Consiliului popular județean, Ion Găvozdea, vicepreședinte al Comitetului pentru Problemele Consiliilor Populare, alți reprezentanți ai organelor locale de partid și de stat, ai organizațiilor obștești, conducători de întreprinderi și instituții, numeroși deputați și cetățeni. Tovarășul ing. Vasile Bulucea, primarul municipiului Craiova, a prezentat o amplă informare privind realizările deosebite obținute de locuitorii municipiului nostru pe linia gospodăririi și înfrumusețării Craiovei. Intre altele, vorbitorul a relevat faptul că în 1973 s-au realizat obiective în valoare de peste 200 milioane lei, înfățișînd totodată un amplu program al acțiunilor edilitar-gospodărești ce urmează să fie înfăptuite în acest an, în numele Comitetului pentru Problemele Consiliilor misiei Populare și al CoS Centrale pentru = Organizarea și îndrumarea| întrecerii Patriotice, tovaărășul Ion Găvozdea a înseminat tovarășului Vasile Bulucea Diploma pentru j ocuparea de către municigului Craiova a locului III pe țară și un premiu în valoare de 600 000 lei. Au luat apoi cuvîntul deputa ții: Nicolae Andrei, Eugenia Negreanu, Emil Ștefu și general maior în reizervă Teodor Grigoriu, activist obștesc, precum și g ing. A. Zaharia, director gl P. AUREL (Continuare în pag. a IV-a) B Adunări generale ale cooperatorilor Măsuri chibzuite pentru anul producțiilor record Recent, cooperatorii de la Galicea Mare au dezbătut și aprobat în adunarea generală, după o fundamentare chibzuită, obiectivele de plan pentru 1974. Din expunerea cifrelor de plan a reținut atenția faptul că, în cultură neirigată, mediile producțiilor la hectar vor fi de 3 215 kg grîu și 4 900 kg porumb, iar în legumicultură se vor realiza 41 tone tomate în cultură forțată. Angajamentele cooperatorilor asumate în cadrul adunării generale prevăd producerea peste plan a 48 tone de grîu, 109 tone de porumb, 42 tone de legume, 150 tone de sfeclă de zahăr. Totodată, producția de struguri va fi mai mare cu 150 kg/ha față de cifra stabilită în adunarea generală. In sectorul zootehnic va spori numărul tineretului taurin la îngrășat cu 150 capete, iar al porcinelor cu 1 500 capete față de anul trecut, în acest fol, va fi posibil să se livreze peste obligațiile contractuale 15 tone de carne tineret taurin și 10 tone carne de porc. Din fondurile cooperativei agricole se va construi în acest an o grădiniță de copii și se va contribui cu 400 000 lei la lucrarea de alimentare cu apă a localității. Intre propunerile prețioase făcute de cooperatori în cadrul discuțiilor, reținem pe cea a lui Dudău I. Constantin în legătură cu defrișarea boscheților din punctul „Dealul viilor“ pentru a se reda agriculturii aproximativ 12 ha de teren. In cuvîntul său, Dudău M. Ion, angajîndu-se să depășească sarcinile de plan ce-i revin, cu 30 la sută, a propus măsuri concrete menite să ducă la evitarea fluc- M. CIUCA coresp.y (Continuare în pag. a IlI-a) CURIER COTIDIAN CONCURS „CINE ȘTIE CÎȘTIGA" Biblioteca orășenească, în colaborare cu Comitetul orășenesc U.T.C. Segarcea, a organizat un interesant concurs „Cine știe cîștigă" pe tema „Viața și opera lui Mihai Eminescu". Cei trei concurenți au dat răspunsuri foarte bune, demonstrând o temeinică pregătire umanistă. După concurs, tinerii spectatori au urmărit o interesantă expunere a medicului Ghiță Aurelian. EXPUNERI In organizarea Casei de cultură a municipiului Craiova sunt prezentate o serie de expuneri. Astfel, la șantierul energo-construcții de la Ișalnița, tov. Gh. Anghelescu, procuror, a făcut expunerea „Disciplina și jurisdicția muncii", urmată de dezbateri fructuoase. In cartierul 1 al municipiului, prof. Alexandrina Szabó a conferențiat despre „Necesitatea creșterii rolului conducător al partidului în etapa făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate“. CERC DRAMATIC Cercul dramatic înființat la liceul industrial energetic se remarcă printr-o bogată paletă de manifestări. Pe lingă pregătirea unor spectacole sub îndrumarea tînărului actor Dan Werner, de la Teatrul Național craiovean, conducerea cercului organizează o serie de întîlniri. Astfel, după ce în ultima parte a anului trecut invitatul cercului a fost popularul actor Amza Pellea, recent elevii s-au întîlnit cu menestrelul Tudor Gheorghe, care le-a oferit un frumos recital de balade. COSMETICA ’74 Azi și mîine, la unitatea de cosmetică „Venus“, din Valea Vlăicii, are loc un schimb de experiență de profil, organizat de U.J.C.M. Dolj, cu concursul UCECOM. Cosmeticieni din județele Vîlcea, Mehedinți, Gorj, Olt Dolj au prilejul să-și își bogățească cunoștințele de la cadre specializate peste hotare, astfel încît să satisfacă cu promptitudine cerințele. Luna cărții la sate începînd de astăzi, în județul nostru, ca de altfel în întreaga țară, se inaugurează cea de-a 14-a ediție a tradiționalei manifestări „Luna cărții la sate“. Pentru a veni în întîmpinarea interesului manifestat de cititori, am solicitat tovarășului Mircea Bărbulescu, șeful serviciului comercial din cadrul IJECOOP, să ne vorbească despre măsurile preconizate în vederea bunei desfășurări a amplei acțiuni, despre modalitățile de popularizare a cărții în această perioadă. Continuînd frumoasa tradiție statornicită în județul nostru — ne-a spus interlocutorul — s-au luat o serie de măsuri, din timp, în vederea unui start bun. Astfel, secția „Cartea prin poștă“ a întocmit peste 5000 de informări bibliografice cu titluri apărute recent în toate editurile. Liste de recomandări de carte social-politică și agrozootehnică s-au trimis la toate căminele culturale cooperativele agricole de prostrucție din județ. Pe lingă aprovizionarea curentă a librăriilor cu carte, două autocaravane vor desface noutăți editoriale atît în cadrul școlilor, cit și în diferite unități economice de pe raza comunelor și orașelor. In localitățile Bechet, Poiana Mare, Cetate, Plenița și Valea Stanciului se vor organiza librării școlare, unități ce vor fi deservite și gestionate de elevi, un experiment pe care îl dorim eficient și cu perspectivă de extindere. Aș vrea să subliniez că va crește numărul librăriilor și al standurilor permanente și ocazionale. In această perioadă se va inaugura librăria din comuna Desa urmînd ca, în cursul anului, să fie date în folosință și cele din Podari, Dioști, Drăgotești, Predești și Terpezița. Pînă sfîrșitul lunii februarie, nunumărul standurilor permanente va ajunge la 100. Va fi continuată acțiunea de formare a bibliotecilor personale, preconizîndu-se realizarea unui număr de peste 5000. Desigur, reușita acestei acțiuni de masă cu cartea PAICA MONDOG (Continuare în pag. a II-a)