Inainte, iunie 1978 (Anul 35, nr. 10326-10351)

1978-06-01 / nr. 10326

ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAM DOLJ AL P.C R. SI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN ANUL XXXIV NR 10 326 JOI 1 IUNIE 1978 4 PAGINI 30 BANI Astăzi se încheie prima etapă de majorare a retribuțiilor Pe baza hotărîrii Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., din decembrie anul trecut, privind reeșalonarea graficului de majorare a retribuțiilor in prima etapă — hotărîre adoptată din inițiativa secretarului general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu — începînd de la 1 iunie a.c. va beneficia de majorarea retribuțiilor personalul muncitor din industria cooperatistă, gospodăria comunală, de locuințe și alte prestări de servicii neproductive, circulația mărfurilor, învățămînt, cultură și artă, presă, edituri, radio, cinematografie, cultură fizică, uniuni, asociații și din celelalte activități care nu sînt nominalizate. Cu aceste categorii de personal muncitor se încheie etapa întîia de sporire a retribuțiilor oamenilor muncii — aplicarea măsurilor luate în acest sens fiind posibilă datorită bunelor rezultate obținute în economie, în creșterea producției și productivității muncii, a venitului național. Măsurile inițiate în urmă cu circa o jumătate de an, ca de altfel și cele mai recente referitoare la introducerea participării oamenilor muncii la beneficiile întreprinderilor, precum și proiectul cu privire la îmbunătățirea Legii retribuirii — care se înscriu pe l MARGARIT OLTEANU (Continuare în pag. a IX-a) Produse cu înalți parametri tehnici și economici La întreprinderea „Electroputere“ Craiova a fost finalizată construcția unui complex de mașini și aparataje electrice destinate echipării unui excavator de mare capacitate aflat în fabricația unității de profil din Brăila. Este vorba de două motoare de curent continuu de 190 kW, , un grup convertizor compus dintr-un motor sincron de 520 kW, un transformator de 200 kVA, generatoare de curent continuu de 115, 250 și 500 kW, o celulă de înaltă tensiune și un culegător rotativ de curent electric. Produsele respective, printre ai căror semnatari se numără inginerii Neculai Cristea, Paul Stavarache, Iancu Cojocaru, de la „Electroputere“, dr. ing. Ion Cioc, de la Universitatea din Craiova, au întrunit, datorită înalților parametrii tehnici și economici atinși, precum și originalității concepției, calificative foarte bune la probele de omologare. Peste prevederile planului îndeplinindu-și în devans sarcinile de plan și angajamentele asumate pe primele cinci luni ale anului curent, colectivul întreprinderii chimice Craiova a obținut, suplimentar, față de prevederile perioadei amintite, un volum de producție globală industrială în valoare de peste 6,6 milioane lei și un spor de producție marfă în sumă de aproape 5,5 milioane lei. In expresie fizică, lucrătorii unității au înregistrat, intre altele, în plus față de sarcini, peste 200 tone lacuri și vopsele și confecții textile în valoare de circa 400 000 lei. JURNAL DE CAMPANIE • JURNAL DE CAMPANIE Ampla mobilizare de fere la întreținerea culturilor CONTINUA ERBICIDAREA In fermele întreprinderilor agricole de stat Segarcea, Breasta, Sadova, Giubega se desfășoară, în ritm intens, acțiunea de erbicidare a porumbului cu Icedin. Sunt folosite, în acest scop, la întreaga capacitate, toate utilajele din dotarea unităților respective. Pină aseară, erbicidarea porumbului a fost efectuată, la nivelul întreprinderilor agricole de stat din județul nostru, pe 7000 din cele 8000 ha. Folosind cel mai chibzuit ferestrele bune de lucru în cîmp, lucrătorii întreprinderilor agricole de stat din județul nostru au încheiat prima prașilă la porumb pe cele 12 635 ha cultivate. La I.A.S. Segarcea, de pildă, pe măsura încheierii primei prașile pe cele 2700 ha cu porumb, s-a trecut intens la executarea celei de-a doua prașile. De altfel, pînă aseară, prașila a doua la porumb a fost aplicată la I.A.S. Segarcea pe mai mult de 400 ha. La I.A.S. Moțăței și Băilești, porumbul prășit pentru prima oară pe cele 2415 și, respectiv, 1836 ha este perfect curat de buruieni și plantele se dezvoltă normal. In vederea stimulării vegetației culturilor se aplică suplimentar și îngrășăminte chimice pe bază de azot în doze moderate. Pe întreaga suprafață cultivată cu porumb, amplasată în incinta irigată, au fost luate toate măsurile pentru a se aplica primele udări de îndată ce va fi necesar, au Început pen șiea a doua la porumb însilozatul furajelor — ACȚIUNE PERMANENTA Concomitent cu întreținerea culturilor și cu executarea altor lucrări de sezon, însilozarea furajelor se află în centrul atenției lucrătorilor de pe ogoare. Pe ansamblul județului, în cooperativele agricole de producție au fost însilozate, pînă în prezent, peste 160 000 tone, ceea ce corespunde cu aproape 80 la sută din cantitatea planificată a fi însilozată. Acțiunea continuă în majoritatea cooperativelor agricole, fiind conservată întreaga cantitate de masă verde care se recoltează. Remarcabil este faptul că, în această primăvară, transportul furajelor s-a executat cu remorci prevăzute cu supraînălțătoare confecționate în S.M.A. din județ. ------—•— — însemnări----*— Gospodarii din Dioști încă da la intrarea în comuna Dioști, privirea mi-a fost atrasă de o frumoasă livadă cu pomi, de ordinea și curățenia din fiecare curte și din fața fiecărei gospodării• în această primăvară, sute de cetățeni, in frunte cu deputații Gh. Tache, Ion Grigorescu, Despina Mitrache, Maria Rusu și alții, au participat cu însuflețire la diferite acțiuni de gospodărire și înfrumusețare a comunei. „Pe o lungime de 30 km drumuri, noi am transportat și împrăștiat circa 700 mc balast, am amenajat un parc în suprafață de 0,30 ha, am plantat pe străzi încă 1000 pomi fructiferi și diferiți arbuști ornamentali, s-au împădurit 5 ha cu puieți de salcim" — a ținut să precizeze tovarășul Iancu Mihail, vicepreședinte al consiliului popular comunal. Am constatat, de asemenea, că și la Dioști, organul local al puterii de stat acționează pentru creșterea dotărilor edilitar-gospodărești, așa cum s-a indicat la Conferința pe țară a președinților consiliilor populare. Astfel, pe Ungă sursa de apă existentă in spatele căminului cultural, care asigură deja alimentarea unor A. POPESCU «■a înainte de termen Acționînd energic în vederea pregătirii condițiilor pentru introducerea indicatorului „producție netă“, colectivul întreprinderii de celule prefabricate Băilești reușește, lună de lună, să-și depășească sarcinile revenite. Astfel, lucrătorii de aici au îndeplinit cu șase zile mai devreme obiectivele planului revenit pe primele cinci luni ale anului curent. Succesul a fost trat în condițiile în înregistare, față de sarcinile la zi, indicatorul producție s-a realizat în procent marfă de 104,6 la sută, iar planul producției de export a fost depășit cu 4.1 la sută. Ziua internațională a copilului Astăzi, în întreaga lume se sărbătorește Ziua internațională a copilului, a acelor tinere vlăstare către care se îndreaptă atenția Întregii omeniri progresiste, a acelora care, cu mintea și brațul, alături de părinții lor, mîine vor trebui să-și clădească o lume mai bună și mai dreaptă, să lupte pentru un viitor Căci, politica de discriminare rasială, asuprire mai fericită și dominație colonială promovată secole de-a rindul de unele state a dus la crearea de mari discrepanțe economice și sociale, la situații care pun în pericol dezvoltarea viitoare a omenirii. In multe regiuni ale globului, milioane și milioane de oameni trăiesc în mizerie, sunt lipsiți de cele mai elementare mijloace de existență. In țările în curs de dezvoltare, de exemplu, rata mortalității infantile este de opt ori mai mare decît în țările puternic industrializate, subnutriția afectează aproape un sfert din numărul copiilor, iar cursurile unei instituții de învățămînt pot fi urmate numai de circa jumătate dintre copiii de virstă școlară. O asemenea stare de lucruri impune măsuri de urgență. Intre acestea, alături de multe altele, se numără și proclamarea anului 1979 — drept Anul internațional al copilului. In România socialistă, datorită grijii deosebite manifestată de partidul și statul nostru pentru creșterea și educarea tinerei generații, copiii se dezvoltă în cu totul alte condiții. Case de nașteri, grădinițe, școli, internate stau la dispoziția milioanelor de copii. Pentru fiecare elev din invățâmîntul preșcolar, din ciclurile primar și gimnazial, statul nostru cheltuiește anual circa 1700 lei, pentru fiecare elev de liceu — peste 3500 lei, iar pentru fiecare student — mai mult de 13 500 lei. Pînă în anul 1980, baza materială a invățămîntului se va extinde prin darea în folosință a 14 400 săli de clasă, 156 600 locuri în grădinițe, 138 600 locuri în internate școlare, 55 200 locuri de muncă în ateliere școlare, 12100 locuri în case de copii școlari. Iată de ce și astăzi, de ziua lor, șoimii patriei, purtătorii cravatelor roșii cu tricolor, ceilalți tineri ai României socialiste aduc prinos de recunoștință părintelui lor iubit — Partidul Comunist Român. Totodată, prin gîndul și fapta lor, sunt alături de ceilalți copii ai lumii, înfrățiți în marele front al păcii și prieteniei, progresului și civilizației generale. Concursul și festivalul interpreților cântecului popular românesc „Maria Tănase“ Al doilea concert-concurs Aseară, pe scena concursului, au evoluat 16 artiști amatori din numeroase zone folclorice ale țării, care au prezentat, în stiluri originale de interpretare, un repertoriu autentic, de expresivitate melodică mare și acuratețe poetică. Debutul serii a revenit lila CALARAȘI și DABULENI. In cursul zilei de ieri, publicul spectator din aceste două comune de pe Valea Dunării a aplaudat pe îndrăgiții soliști profesioniști Maria Ciobanu, Dumitru Fărcaș, Angelica Stoican și Maria Bararu, precum și pe cîțiva concurenți, reprezentanți ai județelor Harghita și Bistrița- Năsăud. Artiștii au fost anerei soliste Ana Nicu din Slatina, posesoare a mai multor premii obținute la diferite concursuri interjudețene, care a tălmăcit, cu mult fior artistic, o variantă a Baladei ciobanului și un vechi cîntec oltenesc. Alte trei soliste vocale, reprezentante ale județelor Mehedinți, Gorj și Dolj, au interpretat valoroase piese din folclorul oltenesc. Elenacompaniați de orchestra Școlii populare de artă din Craiova, dirijată din ing. Nicu Crețu. SA GALICEA ȘI MOȚATEI. Taraful Casei de cultură a municipiului Craiova, dirijat de I. Ivanovici, acompaniat, în două spectacole, pe soliștii profesioniști Benone Sinulescu, Ileana Sărăroiu, frații Petreuș și Petre Barbu.• Lătărețu, o descendentă din familia neuitatei Maria Lătărețu, și-a ales două sîrbe gorjenești, Anica Ganțu, din Drobeta-Tr. Severin, ne-a convins, încă o dată, de frumusețea cîntecelor de la interferența Mehedințului cu Banatul. Reprezentanta județului nostru, Aurelia Popescu, cu voce caldă, frumos nuanțată, a cîntat cu multă siguranță naturalețe o doină olteneasșică și o horă, culese de la bătrîni din comuna sa natală Fărcașu. Interpretele folclorului oltenesc au lăsat o frumoasă impresie publicului spectator. Ritmurile jocurilor legănate de pe Someș și ale doinelor de dor de pe meleagurile năsăudene ne-au fost transmise, cu multă sensibilitate, de Sînziana Todoran. O evoluție nota- PAICA MONDOC (Continuare in pag. a II-a) Spectacole în județ Ieri, la raionul cu discuri muzicale al magazinului „Mercur“, Ileana Sărăroiu a oferit autografe