Inainte, septembrie 1981 (Anul 38, nr. 11334-11359)

1981-09-15 / nr. 11346

(Urmare din pag. 1) de asimilare la țară a materialelor și echipamentelor. Felicitând colectivul unității pentru realizările obținute, secretarul general al partidului a cerut să se ia măsuri pentru creșterea gradului de integrare a produselor, pentru ridicarea nivelului tehnic și calitativ al acestora. Vizita de lucru continuă în zona industrială de est a Craiovei unde, în ultimii ani, au fost construite puternice unități industriale din ramura constructoare de mașini, aici lucrînd în prezent un colectiv muncitoresc echivalent numeric cu cel existent în întreg municipiul în anul 1970, înființată în urmă cu șase ani, la inițiativa secretarului general al partidului, întreprinderea de utilaj greu urmează să producă, în momentul intrării în funcțiune a tuturor capacităților de producție prevăzute în plan, o importantă gamă de mașini-unelte de mari dimensiuni, precum și utilaje tehnologice complexe destinate industriei metalurgice, de prelucrare a lemnului și a hîrtiei. In întîmpinarea tovarășului Nicolae Ceaușescu, a tovarășei Elena Ceaușescu a celorlalți tovarăși din conducerea partidului și statului, au venit Gheorghe Petrescu, ministrul industriei de mașini-unelte, electrotehnică și electronică, reprezentanți ai conducerii centralei de profil, membri ai consiliului oamenilor muncii al întreprinderii. Dialogul secretarului general al partidului cu factorii de răspundere, cu oamenii muncii de aici, cel de-al patrulea de la crearea întreprinderii, are în vedere aspecte esențiale ale producției, realizarea integrală a sarcinilor de plan, asimilarea unor noi tipuri de mașini-unelte grele, de mare complexitate tehnică, dezvoltarea în continuare a unității, înfățișînd aspecte din activitatea colectivului de muncă, ing. Gheorghe Gheban, directorul unității, prezintă conducătorului partidului și statului o serie de realizări tehnice. Intre acestea se distinge freza longitudinală cu portal, avînd lățimea mesei de 3100 mm, intrată deja ln dotarea unor combinate și întreprinderi de utilaj tehnologic, presele mecanice pentru ștanțări și matrițări, destinate întreprinderii de autoturisme de mic litraj „OLTCIT“, blocuri finisoare pentru laminoarele de sîrmă, alte utilaje pentru combinate siderurgice, unități de fabricare a hîrtiei, presa hidraulică pentru industria lemnului. Tovarășul Nicolae Ceaușescu s-a interesat Îndeaproape de caracteristicile tehnice și mașinilor-unelte performanțele realizate, cerînd să se intensifice ritmul executării noilor tipuri aflate la momentul de față în pregătire. Secretarul general al partidului a avut cuvinte de apreciere pentru buna organizare a fluxurilor productive, pentru modul în care s-a rezolvat problema iluminatului, pentru măsurile luate în scopul creării unor condiții optime de lucru. In secția de montaj este prezentată tovarășului Nicolae Ceaușescu, tovarășei Elena Ceaușescu, celorlalți tovarăși din conducerea de partid și de stat, o altă importantă realizare a muncitorilor și specialiștilor craioveni — strungul greu cu comandă numerică ce poate prelucra piese de mare gabarit, cu diametre de pînă la 2,5 m, avînd greutatea maximă de 150 tone. Secretarul general al partidului este informat cu privire la stadiul pregătirii fabricației celui dinți strung românesc gigant ce va putea prelucra piesele cu lungime de pînă la 30 m, în greutate de pînă la 300 tone și cu diametrul de prindere de 3 m. Totodată, sînt prezentate acțiunile inițiate de Consiliul oamenilor muncii pentru îmbunătățirea parametrilor tehnico-funcționali ai produselor și sporirea competitivității lor. Gazdele precizează că prin asimilarea în întreprindere a mașinilor-unelte și utilajelor tehnologice se asigură importante economii valutare. Tovarășul Nicolae Ceaușescu a indicat să se revadă programul de asimilare a noilor produse, în special a preselor de mare putere, în scopul realizării unor utilaje de capacitate sporită într-un timp cît mai scurt. In acest context, secretarul general al partidului a cerut ministerului și centralei de resort să asigure condiții pentru fabricarea, în anul 1984, a presei gigant de 40000 tone forță. S-a cerut, de asemenea, specialiștilor să asigure utilizarea unor tehnologii cît mai economicoase la executarea rolelor pentru laminoare, unde se consumă încă mult metal. Apreciind rezultatele obținute de tânărul colectiv craiovean, tovarășul Nicolae Ceaușescu a cerut să se ia măsuri pentru finalizarea într-un timp cît mai scurt a lucrărilor de investiții, pentru utilizarea judicioasă a spațiilor și a întregii capacități productive a întreprinderii. Vizita în unități economice de pe platforma de est continuă la „Electroputere“, stea de primă mărime în industria electrotehnică românească. Vizita în această unitate, care realizează într-o singură lună o producție industrială egală cu cea obținută în 1960 de întregul municipiu Craiova, începe la fabrica de mașini electrice rotative. Secretarului general al partidului 1 se raportează de către directorul întreprinderii, ing. Constantin Udrea, cu privire la modul cum au fost îndeplinite sarcinile și indicațiile primite la vizita precedentă efectuată la „Electroputere“, evoluția principalilor indicatori economici, stadiul îndeplinirii planului anual de producție, despre acțiunile inițiate pentru reducerea importului atît la,Electroputere“, cît și în unitățile cu care cooperează. Sînt, de asemenea, prezentate piese și repere, subansamble noi ori modernizate prin reproiectare pentru creșterea performanțelor tehnico-funcționale și reducerea consumului de metal, îndeosebi de cupru și aluminiu, materiale energointensive, de oțel, de alte materii prime și materiale, de energie electrică și combustibil. Sunt subliniate preocupările specialiștilor Centrului de cercetare științifică și inginerie tehnologică, ale specialiștilor, maiștrilor și muncitorilor din întreprindere pentru materializarea indicațiilor secretarului general al partidului. In acest context, tovarășul Nicolae Ceaușescu este informat că au fost elaborate programe speciale care vor asigura o mai bună folosire a suprafeței întreprinderii. Se precizează în această direcție faptul că pînă in prezent s-a eliberat și dotat tehnologic o suprafață de 25 000 mp, unde a fost realizată o creștere a capacității producției fizice de 840 bucăți motoare electrice și 410 milioane lei aparataj electric de înaltă tensiune. Analizînd macheta de dezvoltare în continuare a unității, tovarășul Nicolae Ceaușescu a cerut specialiștilor să revadă proiectele de amplasare a noilor obiective prevăzute, situîndu-le în strînsă conexiune cu fabricile existente, și asigurînd spațiilor libere o destinație cît mai rațională în viitor. In fabrica de mașini electrice rotative, se prezintă tovarășului Nicolae Ceaușescu diverse motoare electrice destinate autobasculantelor de 100 tone, precum și pentru acționarea unor instalații din industriile chimică, petrolieră, metalurgică, o serie de tehnologii moderne, care îi ajută pe constructorii de mașini de aici să realizeze produse de înalt nivel tehnic. Secretarul general al partidului este informat că preocuparea colectivului de aici pentru sporirea contribuției sale la satisfacerea cerințelor economiei naționale, pentru creșterea exportului și reducerea importului, s-a concretizat în ultimii ani la extinderea fabricației motoarelor de curent alternativ pînă la puteri de 2 500 kW și a celor de curent continuu pînă la 1250 kW, în asimilarea a 23 tipuri de motoare de curent continuu pentru acționări grele în industria metalurgică. Gazdele subliniază că în vederea ridicării parametrilor produselor a fost elaborat un amplu program de cercetare, la înfăptuirea căruia participă împreună specialiștii întreprinderii și ai Centrului de cercetare științifică și inginerie tehnologică, precum și de la unele institute politehnice din țară. De altfel, la sfîrșitul anului 1980, în întreprindere ponderea produselor noi și reproiectate a ajuns la 69,3 la sută, produsele și tehnologiile asimilate contribuind la creșterea productivității muncii, reducerea cheltuielilor materiale, a importurilor, precum și la lărgirea gamei de produse pentru ramuri de bază ale economiei noastre naționale. Sunt, de asemenea, evidențiate rezultatele obținute în conceperea și realizarea unor produse complexe, cum sunt substațiile de tracțiune urbane și cele pentru metrou, echipamentele de alimentare și acționare pentru instalațiile de foraj, acționările reglabile tiristorizate. Directorul unității precizează că în ultimii trei ani s-a reușit ca prin reproiectări și extinderea unor tehnologii avansate să se economisească 3 000 tone de metal, precum și însemnate cantități de alte materiale. Referindu-se la acțiunile întreprinse, gazdele precizează că în acest prim an din noul cincinal au fost introduse în fabricație motoare electrice din generația a treia, cu consumuri de materiale mai mici cu pînă la o treime, comparativ cu cele din prima generație, cu factori de putere măriți și consumuri mai mici de energie electrică în funcționare la beneficiari. Se vizitează în continuare fabrica de locomotive, unde sunt prezentate în diferite faze de fabricație locomotive Diesel-electrice de 2100 și 3000 CP cu parametri perfecționați de funcționare, locomotive electrice de 5100 kilowați, cu grad de integrare sporit și se dau explicații în legătură cu preocupările actuale ale colectivului de aici pentru realizarea unor tipuri noi de locomotive Diesel-electrice, locomotive pentru manevră grea cu un singur post de conducere. Tovarășul Nicolae Ceaușescu, tovarășa Elena Ceaușescu sunt invitați să ia loc la pupitrul de comandă al unor locomotive cu care prilej se dau explicații în legătură cu modernizările aduse sau în curs de execuție, cu programul de asimilare și modernizare al acestor produse în întregul cincinal 1981—1985. Cu acest prilej, tovarășul Nicolae Ceaușescu a cerut specialiștilor să acorde în continuare o atenție deosebită îmbunătățirii calității acestor produse complexe și să revadă modul de amplasare a utilităților din cabina de comandă pentru a se crea un spațiu mai mare celor care le vor manevra în timpul funcționării. In continuare, se prezintă tovarășului Nicolae Ceaușescu cele mai noi creații ale specialiștilor români în domeniul modernizării transportului: un vagon al primei rame electrice de 1870 kW pentru tracțiune suburbană aflată în fază finală de execuție, mijloc de transport mult mai economic și eficient pe distanțe mici, precum și un vehicul experimental cu motor liniar denumit „Romulin" care urmează să fie utilizat pentru transportul urban. Tovarășul Nicolae Ceaușescu a apreciat aceste realizări și a cerut conducerii întreprinderii și ministerului de resort să devanseze fabricația ramelor electrice astfel încît într-un timp rit mai scurt să se poată dota cu aceste mijloace de transport liniile de cale ferată din orașele despărțite de distanțe mici. In ce privește vehiculul „Romulin“ s-a cerut să se analizeze posibilitatea folosirii lui în zonele de centură ale marilor orașe din țară și îndeosebi ale Capitalei. Secretarului general al partidului îi sunt prezentate în continuare diferite tipuri de transformatoare de mare putere și speciale, create în ultima perioadă. In acest cadru, se evidențiază realizarea transformatoarelor speciale de 50 MVA pentru cuptoare cu capacitatea de 100 tone pe șarjă livrate combinatelor siderurgice din Tîrgoviște și Călărași, precum și a transformatorului de 30 MVA pentru cuptoare de 50 tone pe șarjă solicitate de întreprinderea de mașini grele București. Se subliniază faptul că au fost, de asemenea, asimilate și livrate transformatoare speciale pentru alimentarea oțelăriilor, pentru cuptoare cu arc și cu inducție, pentru electroliza aluminiului, transformatoare antigrizutoase pentru mine și pentru acționări reglabile cu tiristoare, eliminîndu-se complet importul la aceste grupe de produse. Un loc deosebit îl ocupă în expoziția prezentată cu acest prilej transformatorul de 1000 kW, realizat cu bobine din folie de aluminiu, tehnologie de vîrf în fabricația transformatoarelor prin a cărei aplicare se obțin reducerea gabaritului și parametri tehnici și funcționali competitivi cu cei înregistrați de firme străine cu bogată experiență. Este prezentată, apoi, o importantă realizare a Centrului local de cercetare științifică și inginerie tehnologică — prima instalație electronică de cîntărire în hale industriale. Montată pe un pod rulant, instalația permite cîntărirea operativă și cu mare precizie a transformatoarelor electrice mari și a subansamblelor acestora, ceea ce creează condiții în vederea urmăririi reale și operative a consumului de materiale active și adâncirii analizei vizând diminuarea consumurilor specifice, reducerii cheltuielilor materiale ale produselor, cu implicații pozitive asupra realizării indicatorilor calitativi ai planului economic al fabricii. In laboratorul de înaltă tensiune al Centrului de cercetare științifică și inginerie tehnologică, sînt prezentate cîteva dintre cele mai noi și semnificative produse create în acest an, printre care se află transformatoare de măsură neconvenționale, instalația de încercare a echipamentelor electrice, diferite tipuri de traductoare, convertoare. Tovarășul Nicolae Ceaușescu, tovarășa Elena Ceaușescu sunt invitați să asiste la cea dinții probă efectuată în cadrul laboratorului de încercări la înaltă tensiune în aer liber a unui separator de 110 volți — primul de acest tip din industria electrotehnică, construit la indicația secretarului general al partidului. Inginerul Costin Rădulescu, directorul Centrului, informează că prin darea în funcțiune a acestui laborator se creează condiții pentru formarea unei cascade de transformatoare cu performanțe deosebite. In încheierea vizitei, tovarășul Nicolae Ceaușescu a apreciat bunele rezultate obținute în dezvoltarea și diversificarea producției, în creșterea parametrilor tehnico-funcționali ai produselor, cerînd conducerii întreprinderii să acționeze în continuare pentru sporirea prestigiului unității, pentru creșterea continuă a calității și competitivității produselor, astfel incît acestea să se situeze printre cele mai bune din lume. La plecarea din întreprindere, tovarășului Nicolae Ceaușescu, în semn de dragoste și înaltă stimă, 1 se Vizita de lucru a tovarășului MC1 înmânează ma produse repreciate în curs d „Electroputere“lectrică suburi kW și transf' 250 MVA.Mijloc de splendidă zi ditregul oraș a în întîmpinare Nicolae Ceaușivarășei Eleni Oameni ai mu profesiile, stud tineri și vîrstni dar întîlnire principale ale tru a-i saluta inimilor lor pe partidului și s ținut să-și exempționantele de a-1 avea di locul lor p țov. Ceaușescu, săi noștinței pentru face secretarii partidului, pri sa de fiecare a întregului nost O adevărată entuziasm, derească, în polic sionantă a lui ting nestemat din străbuni, portului și chiar, cu care ie tor locuri au î totdeauna oasp ,a malțiîor pas ckarite flori, le urări de bunătate și viați rurile și forme de amatori au șui. Din loc în oficială este sportivi, ale c armonioase, pli și virtuozitate, să sugereze tini Craiovei și a treg. Sînt extemor sionante ele stîlnirii cu tova Ceaușescu, ale prețuirii cu ea înconjoară, asigurui nostr ducător > . s. amiazi lucru a tovară Ceaușescu în l în unități agriducție și cerce Elicopterul survolează cîm din lunca Jiulu observă prezent mii și mii de țărani cooperat cuitori ai satei tarea culturilor melor și cules eliberarea terei și însămînțării se desfășoară susținut. In din buleni, se dist plantații de por vie create în terenurile nisipi parte necultivat nu prea îndepărnînt&Tipinar rului general au venit Angel viceprim-ministrului, ministrul și industriei an Ceaușescu, adjuntului agriculturiei alimentar Sîrbu, adjunct lui, șeful Dep. de îmbunătățiri Tovarășul Ceaușescu esti viziteze mai în de piersici, primii ani de a stațiunii. Deși an de producție bine, producînd kg la ha. Se tin plantații tinere soiuri diferite, o producție deo gată, fructele bine dezvoltate. Oprindu-se în vie de vie, tot Ceaușescu se densitatea butu, vire la soiurile consumul de focă și producții" Apreciijnii_ rez *