Informaţia Harghitei, aprilie-iunie 1974 (Anul 7, nr. 1894-1930)

1974-04-26 / nr. 1915

Pag. 4 ÎNCHEIEREA vizitei PREŞEDINTELUI REPUBLICII COSTA RICA (Urmare :3in pag. 1) salutat de şefii misiunilor diplomatice acreditaţi la Bucureşti, de persoane oficiale române care l-au condus la plecare. Un grup de pionieri oferă buchete de flori. Cei doi şefi de stat răspund cu multă prietenie aclamaţiilor mulţimii aflate pe aeroport. La scara avionului, luîndu-şi un cordial rămas bun de la preşedintele Nicolae Ceauşescu, preşedintele Jose Figueres Ferrer mulţumeşte încă o dată pentru primirea călduroasă ce i-a fost rezervată în ţara noastră. Cei doi şefi de stat se îmbrăţişează cu prietenie. La ora 16:15, aeronava cu care călătoreşte preşedintele Republicii Costa Rica decolează. încheierea convorbirilor oficiale Joi la amiază, s-au încheiat convorbirile oficiale între preşedintele Republicii Socialiste România, Nicolae Ceauşescu, şi preşedintele Republicii Costa Rica, Jose Brigueres Ferrer. Din partea română au participat Emil Bodnaraş şi Ştefan Voitec, vicepreşedinţi ai Consiliului de Stat, Manea Mănescu, primministru al guvernului, Emil Drăgănescu, viceprim-ministru al guvernului, preşedintele Comitetului de Stat al Planificării, Ştefan Andrei, secretar al C.C. al P.C.R., George Macovescu, ministrul afacerilor externe, Vasile Pungan, consilier al preşedintelui Republicii, Constantin Stănescu, ambasadorul României la San Jose. Din partea costaricană au participat : dr. Manuel Aguilar Bonilla, prim-vicepreşedinte al Republicii, dr. Jose Luis Orlich Bolmarcich, ministrul sănătăţii publice, Oscar Arias Sanchez, ministrul planificării, Franklin Aguilar, ambasador. Convorbirile dintre cei doi şefi de stat s-au desfășurat într-o atmosferă cordială, prietenească. Intîlnire de lucru Joi, preşedintele Republicii Costa Rica, Jose Figueres Ferrer, a avut o întîlnire de lucru cu Emil Drăgănescu, viceprim-ministru al guvernului, Vasile Malinschi, guvernatorul Băncii Naţionale a Republicii Socialiste România, Vasile Voloşeniuc, preşedintele Consiliului de administraţie al Băncii Române de Comerţ Exterior, Iulian Văcărel, prim-adjunct al ministrului finanţelor, şi Gheorghe Stroe, vicepreşedinte al Comitetului de Stat al Planificării. La întîlnire a participat, de asemenea, Oscar Arias Sanchez, ministrul costarican al planificării. cinifromat.LoL HARGHITEI Vizita oficială in Republica Socialistă România a primului ministru al Finlandei la invitaţia primului ministru al guvernului Republicii Socialiste România,joi dimineaţa a sosit în Capitală, într-o vizită oficială în ţara noastră, primul ministru al Finlandei, Taisto Kalevi Sorsa, împreună cu soţia, Irene Sorsa. Pe aeroportul Otopeni, premierul finlandez şi soţia sa au fost salutaţi cu cordialitate de primul ministru al guvernului, Manea Mănescu, cu soţia, Maria Mănescu, precum şi de George Macovescu, ministrul afacerilor externe, Florea Dumitrescu, Ioan Avram, Ion Cosma, miniştri, de membri ai conducerii unor ministere economice, Consiliului Culturii şi Educaţiei Socialiste, Uniunii Generale a Sindicatelor din România şi reprezentanţi ai Consiliului popular al municipiului Bucureşti. (Agerpres) in legătură cu încetarea din viaţă a preşedintelui Republicii Austria •Joi dimineaţa, la Ambasada Republicii Austria, tovarăşii Ştefan Voitec, vicepreşedinte al Consiliului de Stat, Manea Mănescu, prim-ministru al guvernului, Miron Constantinescu, preşedintele Marii Adunări Naţionale, Ion Păţan, viceprim-ministru al guvernului, George Macovescu, ministrul afacerilor externe, Ioan Avram, ministrul industriei construcţiilor de maşini grele, au exprimat, în numele preşedintelui Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, condoleanţe ambasadorului Werner Sautter,, în legătură cu încetarea din viaţă a preşedintelui federal al Republicii Austria, dr. Franz Jonas. S-a păstrat apoi un moment de reculegere în faţa portretului îndoliat al lui Franz Jonas şi au semnat în cartea de condoleanţe. de fotbal şi a Trofeul „Cupei campionilor europeni“ şi-l vor disputa formaţiile Bayern München şi Atletico Madrid. Fotbaliştii din München se califică pentru a doua oară în finală, eliminînd de data aceasta cunoscuta formaţie maghiară Újpest Dózsa, după un joc egali 1—1 în prima partidă şi victorie cu 3—0 în meciul retur. Evoluînd fără trei titulari (suspendaţi în urma incidentelor de la Glasgow), Atletico Madrid a învins cu 2—0 (0—0) pe Celtic. în finala „Cupei Cupelor“, este prezentă pentru prima oară o echipă din R.D. Germană, F.C. Magdeburg, care a eliminat cunoscuta formație portugheză Sporting Lisabona. Cealaltă finalistă este echipa A.C. Milan. în meciul retur cu Borussia Moechengladbach, milanezii au pierdut cu 0—1 (în urma unui autogol a lui Sabadini), iar victoria cu 2—0 obţinută pe teren propriu le-a asigurat calificarea, în sfîrşit, în „Cupa U. E.F.A.“, finalistele sunt două formaţii de reputaţie internaţională Feyenoord Rotterdam şi Tottenham Hotspur. Fotbaliştii olandezi au terminat la egalitate: 2—2 al doilea meci cu V. F.B. Stuttgart, dar victoria fusese de partea lor în prima întîlnire cu 2—1. Singura echipă engleză calificată într-una din finalele celor trei cupe, Tottenham Hotspur, a întrecut cu 2—0 pe Lokomotiv Leipzig, prin golurile marcate de Mac Grath și Chivers. Finala „Cupei campionilor europeni“ se va disputa la Bruxelles, la 15 mai, iar finala „Cupei Cupelor“ la Rotterdam, la 8 mai. Cele două meciuri ale finalei „Cupei U.E.F.A.“, se vor desfăşura la 22 mai (primul joc) şi 29 mai (partida retur). (Agerpres) ISM a Cupelor continentale desemnat finalistele NEW YORK (Agerpres), — în turneul internaţional de tenis de la St. Louis (grupa a II- a W.C.T.) s-au disputat primele partide din turul doi. Principalul favorit al concursului, australianul John Newcombe, l-a eliminat cu 6—3, 6—2 pe englezul Buster Mottram. Aleksandr Metreveli (U.R.S.S.) l-a învins cu 6—4, 6—4 pe Jaime Fulol (Chile), Ismail el Shafei (Republica Arabă Egipt), a dispus cu 6—3, 6—4 de Raul Ramirez (Mexic), iar Dick Creaiy (Australia) l-a întrecut cu 6—1, 7—6 pe Zeliko Franulovici (Iugoslavia). BELGRAD (Agerpres). — Cu trei runde înainte de încheierea turneului internaţional de şah de la Vrnjacka Banja, pe primul loc în clasament a trecut marele maestru sovietic Mark Taimanov cu 8 puncte, urmat de Sax (Ungaria) — 7 puncte şi trei partide întrerupte, Pîdevski (Bulgaria) — 7 puncte, Rajcevici (Iugoslavia) — 6,5 puncte (1), Dely (Ungaria) — 6 puncte (2), Rajkovici (Iugoslavia) — 6 puncte (1) etc. Maestrul român Victor Ciocîltea ocupă locuul 9, cu 5 puncte şi o partidă întreruptă. NEW YORK (Agerpres). — Au continuat întrecerile turneului internaţional de tenis de la Denver (grupa a IlI-a a Circuitului W.C.T.). Australianul Rod Laver l-a învins cu 4—6, 6—1, 6—4 pe italianul Antonio Zugarelli, iar englezul Mark Cox l-a întrecut cu 7—6, 6—2 pe neozeelandezul Onny Parun. Rezoluţia Consiliului de Securitate in problema incidentelor libano-israeliene NAŢIUNILE UNITE (Agerpres). — Consiliul de Securitate, reunit la cererea Libanului pentru a examina situaţia creată de atacarea unor localităţilibaneze de către unităţi ale armatei israeliene, a adoptat, miercuri seara, o rezoluţie în această problemă. „Consiliul de Securitate, se spunea în rezoluţie, condamnă violarea de către Israel a integrităţii teritoriale şi suveranităţii Libanului şi cere guvernului israelian să se abţină de la alte acţiuni şi ameninţări militare îndreptate împotriva Libanului. Totodată, Consiliul de Securitate condamnă toate actele de violenţă, îndeosebi pe cele care se soldează cu moartea tragică a civililor nevinovaţi şi cere în mod expres tuturor celor interesaţi să se abţină de la orice alte acte de violenţă“, în rezoluţie se cere tuturor părţilor interesate „să se abţină de la orice acţiune care riscă să compromită negocierile vizînd instaurarea unei păci juste şi durabile în Orientul Mijlociu“. Rezoluţia a fost adoptată cu 13 voturi pentru (două neparticipări la vot). A luat sfîrşit criza guvernamentală fdelgiană BRUXELLES (Agerpres). — Criza guvernamentală belgiană, declanşată în urmă cu 96 de zile, a luat sfîrşit joi, prin anunţarea, de către premierul desemnat, Leo Tindemans (Partidul Social-Creştin) a listei noului cabinet minoritar bipartit, format din 19 miniştri şi şase secretari de stat. Actualul guvern este o coaliţie între partidele Social-Creştin şi Liberal, care deţin 102 din cele 212 locuri ale Camerei Reprezentanţilor. Pe lista noului guvern se remarcă prezenţa, în continuare, a miniştrilor Renaat Van Elslande (afacerile externe) şi Paul Van Den Boeynants (apărarea naţională) — care au deţinut aceste funcţii şi în coaliţia tripartită condusă de Edmond Leburton, pînă la demisia din 18 ianuarie a.c. Dintre celelalte nume înscrise pe lista guvernului amintim pe Willy De Clercq, căruia i s-a încredinţat conducerea Ministerului Finanţelor, Michel Toussaint la Ministerul Comerţului Exterior, Charles Hanin, la Ministerul de Interne. Albert Lavens a preluat conducerea Ministerului Agriculturii, iar portofoliul Ministerului Justiţiei va fi deţinut de Herman Van Der Poorten. Imagine din oraşul albanez Durres, în stingă sus, ruinele străvechii fortăreţe a oraşului, iar în dreapta, edificiul luminos al Palatului cultural al tineretului. ÎN CAPITALA ARGENTINEI a fost semnat un acord între întreprinderea „Chrysler Ferre Argentina“ şi întreprinderea cubaneză de comerţ exterior „Transimport“, informează agenţia Prensa Latina. Acordul prevede vînzarea către Cuba de automobile în valoare totală de peste 24 milioane de dolari şi asigurarea de asistenţă tehnică, piese de schimb şi servicii după vînzare, pe o perioadă de trei ani. LUPTĂTORII UNIUNII NAŢIONALE Africane Zimbabwe (Z.A.N.U.) au doborît, între 5 şi 21 aprilie, trei avioane aparţinînd forţelor armate ale regimului rasist rhodesian. 12 membri ai echipajelor celor trei aparate au fost ucişi. Potrivit comunicatului, luptătorii Z.A.N.U. au doborît, de la începutul acestui an, 13 avioane aparţinînd forţelor aeriene rhodesiene. ÎN LOCALITATEA IRANIANA Bandar- Shahpour, de pe ţărmul Golfului Persic, au început lucrările de construire a unui complex petrochimic ce va deţine prioritatea mondială în acest domeniu şi va costa peste un miliard de dolari. LUPTĂTORII FRONTULUI de Eliberare Naţională a Angolei au provocat trupelor colonialiste portugheze, în perioada 1 ianuarie—1 aprilie 1974, importante pierderi în oameni, tehnică şi material de luptă — anunţă un comunicat al acestei organizaţii, dat publicităţii la Kinshasa. Bilanţul pierderilor suferite de trupele colonialiste se ridică la 113 soldaţi ucişi, două vedete fluviale scufundate, un avion de recunoaştere doborît şi cantităţi însemnate de arme, muniţie, hrană şi medicamente capturate de patrioţi. IN ZILELE DE 23—24 APRILIE a avut loc la Budapesta consfătuirea reprezentanţilor cinematografiilor şi ai asociaţiilor de cineaşti din unele ţâri socialiste. Delegaţia română a fost condusă de Dumitru Ghişe, vicepreşedinte al Consiliului Culturii şi Educaţiei Socialiste. Participanţii au făcut un schimb de păreri cu privire la coproducţiile de filme. FORŢELE KHMERE de eliberare au declanşat joi, noi atacuri împotriva grupării inamice blocate la Longvek, localitate situată la aproximativ 40 kilometri nord de Pnom Penh. dideoozLuiţi VINERI, 26 APRILIE 16,00—17,00 Teleşcoală. 16,00 Matematică (Consultaţii pentru elevii clasei a VIII-a). 16,20 Biologie (anul III) Fiziologia inimii. 16,40 Pagini din istoria patriei : Arta şi cultura brîncoveneascâ. 17,30 Emisiune în limba germană. 19,10 Tragerea Loto. 19,20 1001 de seri . Povestea lui Rumcats. 19,30 Telejurnal. 1 Mai 1974 — sub semnul anului jubiliar. 20,00 România — anul XXX. Revistă social-politică Tv. 20.25 Film artistic : ,,Marea mascaradă“. O producţie a studiourilor americane. Premieră pe ţară. 22,20 — 24 de ore. (Hadid- ' Gj. Jflurti VINERI, 26 APRILIE 6,00—6,30 Pe teme cetăţeneşti . Din întrecerea patriotică pentru înfrumuseţarea şi buna gospodărire a satelor. Cîntece şi jocuri populare ; voce Gheorghe Mureşan, la vioară Mihai Botofei. 16,30—18,00 Cronica actualităţii. Cîntece din folclorul nou. Pe undele tinereţii : Tineretul, factor activ în realizarea cincinalului înainte de termen ; Tinere femei în munci de răspundere ; Studii care vorbesc despre tineri. Soli ai artei româneşti — Arii din opere. SÎMBATA, 27 APRILIE 6.00—6.30 Orizont economic: Succese în producţie în cinstea zilei de 1 Mai «La Filatura de lină pieptănată din Miercurea-Ciuc, întreprinderea textilă ,,Oltul“ din Sfîntu Gheorghe şi întreprinderea de faianţă şi sticlă din Sighişoara. Triptic solistic : Anda Câlugăreanu, Ricky Dandel şi Mátyás Eva. 16.30— 18.00 Cronica actualităţii. Parada soliştilor de muzică uşoară. Generaţii ale libertăţii . Un regizor din noua generaţie — N. Scarlat. Cîntă corul Studio al Conservatorului Ciprian Porumbescu. Magazin-radio. Quimicitagrafe. VINERI, 26 APRILIE MIERCUREA-CIUC — Cinematograful ..Transilvania“: Dincolo de nisipuri, film românesc în culori. Cinematograful „Harghita“: Evadarea, film cehoslovac. ODORHEIU SECUIESC — Cinematograful „Homorod“: întoarcerea lui Magellan, film românesc in culori. BALAN — Cinematograful „Minerul“: Şapte zile, film românesc în culori. CRISTURU SECUIESC — Cinematograful „Arta“: Despre o anume fericire, film românesc. GHEORGHENI — Cinematograful „Mioriţa“: Cu cărţile pe faţă, film american în culori, cinemascop. TOPLIŢA — Cinematograful „Căliman“: Poliţistul, film francez. BORSEC — Cinematograful „Borsec": Frumos, onest, emigrat în Australia, film italian în culori. Cinematograful „Izvorul“: Dreptul de a iubi, film francez în culori. BĂILE TUŞNAD Cinematograful „Oltul“: Fata din Istambul, film turcesc in culori. VLAHIŢA — Cinematograful „Fierarul“ : Monte Carlo, film american în culori, cinemascop. GALAUTAŞ — Cinematograful „Bradul“: Rond de noapte, film american în culori, cinemascop. (Qandar VINERI, 26 APRILIE 1943 — A murit Ioan Ciurea, cunoscut parazitolog (n. 1878). 1792 — Rouget de LTsle a compus marşul revoluţionar „La Marseillaise“, devenit imnul internaţional al Franţei. 1798 — S-a născut pictorul Eugéne Delacroix (n. 13. VIII. 1863). 1920 — Au început luptele de eliberare naţională. 1964 — Constituirea Republicii Unite Tanzania, prin unirea Tanganicâi cu Zanzibarul, Ziua Unirii (16 ani). Situaţia din Portugalia LISABONA (Agerpres). — în cursul nopţii de miercuri spre joi, unităţi militare portugheze din capitală şi provincie au declanşat, împotriva autorităţilor guvernamentale, o largă acţiune insurecţională, intitulată „Mişcarea forţelor armate“, informează agenţiile internaţionale de presă. In urma ocupării punctelor strategice ale Lisabonei, a posturilor de radio şi televiziune, a încercuirii sediilor guvernamentale şi cazărmii Gărzii Naţionale. „Mişcarea forţelor armate“ a reuşit să obţină controlul asupra situaţiei din întreaga ţară, relevă agenţiile France Presse şi Associated Press. Un comunicat difuzat de postul de radio Lisabona la ora 17:25 G.M.T., reluat de agenţiile U.P.I. şi France Presse, a anunţat că fostul premier Marcello Caetano şi membrii guvernului său s-au predat în garnizoana de la Carmo (suburbie a capitalei), ocupată în urma unui asalt, unde îşi avea cartierul general Garda Naţională. Acelaşi comunicat anunţă, de asemenea, că majoritatea membrilor forţelor de poliţie şi ai unităţilor Gărzii Naţionale s-au predat, într-o proclamaţie dată publicităţii în localitatea Santarem la ora 12:30 (ora locală), reluată de agenţiile France Presse şi Reuter, a fost anunţată crearea unui guvern militar, care va avea ca misiune organizarea unei „etape de tranziţie“. Documentul menţionat informează, de asemenea, despre „organizarea de alegeri generale pentru desemnarea membrilor unei noi Adunări Naţionale Constituante, ale cărei puteri, decurgînd din caracterul său reprezentativ şi din desfăşurarea liberă a alegerilor, va permite ţârii să-şi aleagă în mod liber forma sa de viaţă socială şi politică". Un alt comunicat radiodifuzat, citat de agenţia France Presse, informează că fostul premier Marcello Caetano şi-a predat funcţia generalului Antonio de Spinola, comandant adjunct al forţelor armate portugheze, înlăturat în martie din această funcţie, în urma publicării lucrării sale „Portugalia şi viitorul“. în această lucrare, Spinola afirma că victoria militară portugheză în teritoriile din Africa este imposibilă, pronunţîndu-se pentru soluţionarea politică a războiului colonial. în proclamaţia menţionată se arată, totodată, că „guvernul forţelor armate a remis puterea unei juine a salvării naţionale căreia i-a cerut să aplice marile linii ale programului „Mişcării forţelor armate“, care va fi adus la cunoştinţa ţării prin intermediul organelor de informare, în cel mai scurt timp posibil“. „Este vorba, se spune în proclamaţie, despre un program „de salvare a ţării şi de restituire către poporul portughez a libertăţilor civice de care a fost privat“. Ultimele telegrame de presă anunţă că fostul preşedinte al Portugaliei, amiralul Americo Tomaz, premierul Marcello Gaetamo, precum şi foştii miniştri Silva Cunha, Moreira Baptista şi generalul Andrade E. Silva vor fi exilaţi în Insula Madera. Redacţia şi administraţia: Miercurea-Ciuc, str. 7 Noiembrie nr. 31. Telefon: 11300, 11826, 11034, 11633. Tiparul: Tipografia Miercurea-Ciuc. ANUL VII, ir 1915