Informaţia Harghitei, iulie-septembrie 1987 (Anul 20, nr. 5465-5543)

1987-07-01 / nr. 5465

Anul XX., nr. 5465 — pag. a 2-a INFORţia HARGHITEI Sporirea eficienţei economice — coordonată fundanttala a strategiei dezvoltării intensive a României sociale a) Creşterea eficienţei economice — direcţie majoră de acţiune in cincinalul actual, cerinţă primordială a progresului economico-social. Făurirea unei economii moderne, la nivelul socialismului multilateral dezvoltat este nu numai opţiune fundamentală în strategia dezvoltării şi progresului economico-social, ci şi o expresie sintetică a interdependenţei dintre eforturile materiale, umane şi băneşti. In concepţia partidului nostru, trecerea Româ“'B'iSi. *n rîndul ţărilor cu nivel"i3ft®diu de dezvoltare ecomxii'fiă — obiectiv fundame/'inf al actualului cincinal — trebuie să fie expresia preponderenţei factorilor intensivi, rezultanta creşterii eficienţei economice în toate sectoarele. Reflectînd accentuarea laturilor calitative ale dezvoltării, creşterea eficienţei economice este nu numai necesară, ci şi posibilă Aceasta deoarece în ţara noastră s-au făcut acumulări importante care au determinat o creştere considerabilă a avuţiei naţionale, realizîndu-se un potenţial tehnico-economic ce trebuie valorificat, în cel mai înalt grad, şi de un personal muncitor cu o bună pregătire profesională. Totodată a sporit experienţa în producţie, organizare şi conducere, sunt realizate condiţiile simbiozei dintre cercetarea ştiinţifică şi pro-, ducţie, în condiţiile economiei româneşti contemporane creşterea eficienţei economice reprezintă atît un obiectiv imediat, cit şi unul de lungă perspectivă, integrat obiectivelor strategice cuprinse în planurile de dezvoltare economico-socială, în programele pe termen lung, realizate la scara micro şi macrosocială, avîndu-se întotdeauna in vedere raportul ce trebuie să existe între efort şi efect, între potenţialul tehnico-economic existent şi nivelul de dezvoltare economico-socială. Condiţia aprecierii eficienţei este ca ea să reprezinte o concordanţă între rezultatele producţiei şi necesităţile reale ale economiei, rezultatele produceri trebuind să fie utile, servească direct sau indirect îmbunătăţirii calitatii muncii şi vieţii. Pe ansamblul economiei naţionala creşterea eficienţei CC°onomice se exprimă prin sporirea mai rapidă a venitului naţional în raport cu produsul social Nivelul eficienţei economice poate fi apreciat prin volumul resurselor avansate sau consumate pentru obţinerea fiecărei unităţi de venit naţional sau de producţie fizică corespunzătoare calitativ. In ansamblul căilor de creştere mai accentuată a eficienţei economice, un loc important îl ocupă reducerea costurilor de producţie, în general, şi în primul rind a cheltuielilor materiale. Aceasta se va obţine pe seama scăderii consumurilor specifice de materii prime, materiale, combustibil şi energie, modernizării tehnologiilor de fabricaţie, repreientării produselor, folosirii de înlocuitori. De asemenea, se urmăreşte o utilizare cit mai completă şi eficientă a capacităţilor de producţie. Sporirea eficienţei economice este indisolubil legată şi de aplicarea fermă a principiilor noului mecanism economico-financiar, de întărirea autoconducerii muncitoreşti şi autogestiunii, de perfecţionarea continuă a mecanismului de planificare ştiinţifică a costurilor de producţie pe unitatea de produs, servicii sau lucrare, de respectarea normativelor economico-financiare. In etapa actuală creşterea eficienţei economice este susţinută de un amplu proces de modernizare a structurii economiei .Raţionale, căutîndu-se asigurarea unui echilibrUV structural dinamic al e bonomiei, îndeosebi la nfVNÎul industriei, moder&‘zîndu-se mai ales ramurile ce asigură dezvoltarea celorlalte domenii p cum și a celor ce asigu-N ră o bază proprie de materii prime și independentă energetică. Sunt promovate ramurile de vîrf, ce asigură valorificarea celor mai noi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii. Baza unitară de acţiune, menită să conducă la creşterea eficienţei economice în toate domeniile o reprezintă programele speciale şi prioritare elaborate din iniţiativa şi sub îndrumarea hotărîtoare a secretarului general al partidului. Un astfel de program este cel al creşterii mai accentuate a productivităţii muncii, perfecţionarea organizării şi normării muncii, conform căruia principala atenţie trebuie acordată introducerii progresului tehnic, a noilor tehnologii şi modernizarea celor existente. Totodată se urmăreşte realizarea unor produse cu performanţe ridicate, care să satisfacă cele mai înalte exigenţe de ordin calitativ, sporirea eficienţei economice ne mai puţin fi concepută fără recunoaşterea internaţională a produselor. b) Necesitatea obiectivă a dezvoltării şi modernizării proprietăţii socialiste. In societatea socialistă, creşterea eficienţei economice este corelată procesului de sporire, modernizare şi perfecţionare a proprietăţii socialiste. în anii construcţiei socialiste s-au produs profunda mutaţii în ceea ce priveşte obiectul proprietăţii socialiste, avuţia "naţională ajungînd la peste 4.000 miliarde lei, fondurile fixe depăşind 2.800 miliarde, din care peste 45 la sută în industrie. Trecerea la o nouă etapă de edificare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate implică cerinţe calitativ noi în procesul dezvoltării proprietăţii socialiste şi în manifestarea calităţii de proprietar, fiind necesară întărirea conştiinţei de proprietar socialist, şi sporindu-se participarea responsabilă a oamenilor muncii la realizarea practică a principiilor autoconducerii muncitoreşti şi autogestiunii economico-financiare c) Sarcinile organelor şi organizaţiilor de partid, a organizaţiilor de masă şi obşteşti privind stimularea iniţiativei şi capacităţii creatoare a colectivelor de oameni ai muncii pentru creşterea eficienţei economice. Obiectivul creşterii eficienţei economice şi întăririi proprietăţii socialiste poate fi atins numai printr-o intensă activitate organizatorică şi politico-educativă, desfăşurată de organizaţiile de partid, de masă şi de către consiliile oamenilor muncii. Această activitate trebuie să conveargă în primul rind spre ridicarea nivelului tehnic şi calitativ al produselor, fiind necesară crearea de produse cu înalţi parametri, comparabili cu cele mai bune realizări pe plan mondial. Trebuie să crească fiabilitatea produselor, să fie redusă greutatea acestora precum şi consumurile de materii prime şi energie, să le fie sporit randamentul şi diminuate cheltuielile de exploatare şi reparaţii. Se cere reproiectarea produselor, înlocuirea celor depăşite, perfecţionarea tehnologiilor de fabricaţie, cultivarea răspunderii pentru calitate. In domeniu! creşterii productivităţii muncii prevederile se referă la realizarea, în 1990, în industrie, a unei productivit de două ori mai marcat în 1985. In acest s este necesară Povarea largă a cesului tehnic, perimarea tehnologiilor fabricaţie, îmbunată, organizării produc şi a muncii, creşte calificării personalul muncitor, cointeresa, materială şi dezvolta conştiinţei socialist ceea ce priveşte recrea cheltuielilor miari şi a costurilor o producţie este necesar educerea consumurilor,, materii prime, comijbil şi energie — caţă majoră pentru Cerea eficienţei econiee. O atenţie mare ebuie acordată recitării şi refolosirii terialelor şi energiei, această bază realizat se importante rest,. Valorificarea superară a materiei prim şi materialelor, la mare loc de muncă, prim şi dezvoltarea accentuată a ramurii şi subramurilor ce gură o prelucrare surioară, la nivelul econoiei naţionale, va duc de asemenea, la spirea eficienţei activitii productive. Pentru colectivele de carpi ai muncii, buna spodărire a fondurile sunt cerinţe de o dosebită importanţă pentr buna organizare producţiei, respectur disciplinei, maniserarea largă şi aplicare iniţiativei creatoar, aplicarea unui regh sever de economii, folosirea gospodăreasc a fondurilor de prducţie şi băneşti sunt cerinţe de o deosebită importanţă ce trebuie să stea în atenţia muncii politico-educative şi organizatorice din fiecare unitate. 1._______■ - CONSULTAŢIE ÎN SPRIJINUL CONVORBIRILOR RECAPITULATIVE DIN ÎNVŢăMÎNTUL POLITICO-IDEOLOGIC DE PARTID - a Harghita Lacu Roşu — la altitudinea : ===nuniiM . . i . . . .1 . turistica exigenţelor turiştilor ..,în salba de staţiuni mult căutate în sezonul estival se înscrie şi Lacu Roşu. Staţiune climaterică permanentă, aşezată într-o depresiune străjuită de munţii Suhardu Mare şi Suhardu Mic, la o altitudine de 980 m, cunoscutul loc de odihnă şi refacere oferă condiţii minunate de petrecere agreabilă a concediului de odihnă. Climatul este indicat în tratamentul asteniei, surmenajului, convalescenţelor cu stare generală bună, hipertiroidei, a urmărilor după tuse convulsive etc. — Suntem pregătiţi cum se cuvine, ne spunea tovarăşul Miklós I Ioan, directorul întreprinderii climaterice Lacu Roşu, pentru ca cei care vor opta să-şi hotărîţi ca prin serviciile oferite turiştilor din ţară şi de peste hotare, să răspundem celor mai exigente pretenţii. Tocmai în acest sens ne-am îndreptat toate eforturile în pregătirea staţiunii pentru actualul sezon estival. Aş aminti aici punerea, din timp, la exterioară, reîmprospătarea propagandei turistice etc. Toate vilele, cabanele şi căsuţele sunt în măsură să asigure condiţii excelente de cazare pentru aproape 800 de turişti, cit este ca, paritatea staţiunii noastre. Sigur că, în acţiunile întreprinse de personalul nostru am avut în vedere şi asigurarea ordinii şi curăţeniei, tot mai buna gospodărire a acestui loc de odihnă şi agrement. Nu-i lipsit de interes să amintim că în pregătirea actualului sezon estival s-a avut în vedere asigurarea, pe toată perioada de vară, a unei aprovizionări corespunzătoare, diversificarea meniurilor precum şi a serviciilor oferite turiştilor. Am completa preocupările amintite cu interesul manifestat din partea factorilor de răspundere pentru diversificarea agrementului oferit celor sosiţi în staţiune. Şi am aminti aici numeroasele acţiuni cultural-distractive ce urmează a fi organizate, diverse, atractive, precum şi excursiile ce vor avea ca obiective de vizitat lacul de acumulare de la Bicaz, monumentele de artă medievală din centrul Moldovei, diferite localităţi cu monumente istorice din judeţul nostim etc Gheorghe CHIPER petreacă concediul de punct a bazei materiale odihnă sau tratament existente, prin efectuaîn staţiunea noastră să rea lucrărilor de igienise simtă cit mai bine. zare, renovare şi mo-Aş zice eu. că, sintem dernizare. interioară şi