Informaţia Harghitei, octombrie-decembrie 1987 (Anul 20, nr. 5544-5622)

1987-10-01 / nr. 5544

INFORMAŢIA HARGHITEI •N SPIRITUL EXIGENŢELOR NOII REVOLUŢII AGRARE ENTUL - componentă esenţială în practicarea unei agriculturi intensive, eficiente deea că o prezintă ,joc de agriculşi de la ască a aanume aprogrameadoptate în atuirii o■ii revoluţii eritor la r deţine ordial. vas .e inginer .ănescu, în care o aordonator al de cadastru, a teritoriului entelor, din calciului de caorganizarea te- Uj şi asolamente ta, să ne faceţi o •itare succintă a .ţiei existente în 'ţul nostru. • Mai întîi mă voi eri pe scurt la rolul i revine asolamentui în practicarea unei ariculturi moderne,tensive, eficiente. Aşadare o primă precizare a fi aceea că în agrcultura modernă, asolalentul a primit semnificaţia de principal sistem de valorificare şi ameliorare a terenurilor arabile ale unităţilor agricole şi fermelor, în sole unitare ca dimensiune şi amplasare, omogene din punct de vedere al condiţiilor pedologice şi agrochimice, de forme şi dimensiuni corespunzătoare exploatării; în acest cadru, asolamentul asigură deci, condiţiile organizatorico-teritoriale optime pentru concentrarea producţiei şi succesiunea plantelor şi, de asemenea, corelează elemente esenţiale precum: zonele de favorabilitate, profilul şi structura culturilor, cerinţele de exploatare, cerinţele derotaţie a diferitelor culturi, amplasarea centrelor de producţie zootehnice, concentrarea producţiei diferitelor culturi în suprafaţă compactă. — Revenind la întrebarea iniţială, să vedem care este stadiul de realizare a acestui cadru optim de utilizare a fondului funciar, ştiut fiind că pe parcursul actualului cincinal acesta trebuie să fie creat în toate unităţile de pe raza judeţului. — Conform planificării efectuate în acest sens, pînă la sfîrşitul anului în curs, din cele 74 unităţi agricole , un număr de 33 unităţi cooperatiste trebuiau să intre in posesia proiectelor de organizarea teritoriului şi asolamentelor. Dar, dacă In cursul anului trecut asemenea proiecte s-au întocmit pentru toate cele 13 unităţi programate, în acest an, instituţia republicană de specialitate — I.G.F.C.O.T. Bucureşti — din numărul planificat de 18 lucrări a contractat şi realizat doar 6, iar la acestea se mai adaugă încă două proiecte executate de specialiştii din cadrul oficiului nostru. — Din cele relatate de dumneavoastră se înţelege foarte bine faptul că este imperios necesar ca toţi factorii implicaţi să-şi unească eforturile, să acţioneze cu fermitate şi responsabilitate maximă pentru ca toate unităţile să intre cit mai repede în posesia proiectelor de organizarea teritoriului şi asolamentelor, iar pe de altă parte, se impune ca proiectele realizate, prin grija responsabililor cu utilizarea fondului funciar din cadrul consiliilor agroindustriale şi unităţilor agricole, a celorlalţi factori de răspundere, să fie materializate în mod corespunzător , numai astfel reuşindu-se a se asigura amplasarea culturilor la nivelul planurilor anuale şi realizarea unor producţii în consens cu cele stabilite pentru înfăptuirea obiectivelor noii revoluţii agrare. Alexandru ȚIFREA PROGRAMUL PRIVIND ORGANIZAREA TERITORIULUI Sesiunea Consiliului popular Judeţean IUrno,( din pogt) criticat, totodată, fenomenele negative ce mai persistă, precum lipsa de control privind scoaterile din circuitul agricol şi redarea la termen a suprafeţelor scoase temporar; neluarea tuturor măsurilor de cultivare integrală a terenurilor, de mărire a suprafeţelor agricole. S-a semnalat existenţa încă a unor mari suprafeţe arabile şi pajişti naturale neglijate, slaba preocupare pentru realizarea programelor de recupe'"'rare, de desţeleniri. Pe de altă parte, s-a subliniat necesitatea ca, importantele fonduri de investiţii alocate îmbunătăţirilor funciare să fie folosite raţional, pentru lucrări în complex, care să fie finalizate conform programelor, acţionîndu-se concomitent şi în direcţia opririi degradării unor suprafeţe. S-a accentuat că, singurul criteriu de apreciere a măsurilor întreprinse îl constituie producţiile vegetale şi animaliere realizate, ceea ce impune o mai eficientă prezenţă a consiliilor populare, ca titulare de plan în agricultură. în încheierea dezbaterilor a luat cuvîntul tovarăşul Aurel Costea, prim-secretar al Comitetului judeţean de partid, preşedintele Comitetului executiv al Consiliului popular judeţean. Accentuînd rolul deosebit al folosirii integrale a pămîntului, vorbitorul a subliniat necesitatea unor măsuri susţinute, de mobilizare a tuturor factorilor, a cetăţenilor satelor, la realizarea programelor de îmbunătăţiri funciare, de ridicare a gradului de fertilitate a solului, desecări, îndiguiri, combaterea eroziunii solului, regularizarea cursurilor de ape, menite toate să contribuie la sporirea producţiei agricole. Eforturile deosebite ale statului, sumele importante investite — a relevat vorbitorul — trebuie să se soldeze cu efecte pozitive imediate şi de perspectivă. Pentru aceasta se impune reanalizarea, la toate consiliile populare a programelor speciale, aprobate, cu atenţie deosebită privind creşterea suprafeţelor arabile şi exploatarea lor raţională, inclusiv a celor desţelenite. Este necesară, de asemenea, efectuarea corectivelor ce se impun la încărcătura cu efective a păşunilor, pe baza învăţămintelor ultimilor ani. Se impune, pe de altă parte, ca lucrările de îmbunătăţiri funciare să se efectueze calitativ şi să fie recepţionate cu maximă exigenţă, să fie abordată mai cu curaj problema irigaţiilor în sisteme gospodăreşti, şi tratată cu maximă răspundere problema cultivării suprafeţelor apte producţiei, din incinta unităţilor economice. Avînd în vedere multiplele sarcini ale acestei perioade, trebuie acţionat cu fermitate pentru încheierea în bune condiţiuni a campaniei de recoltat şi a însăminţărilor de toamnă, pentru a întîmpina cu rezultate demne Conferinţa Naţională a partidului, alegerile de deputaţi şi apropiata aniversare a 40 de ani de la proclamarea Republicii. * Sesiunea a adoptat hotărirea privind încetarea mandatului unor deputaţi în Consiliul popular judeţean. S-a aprobat raportul comisiei de validare şi proiectul de hotărire privind validarea mandatelor deputaţilor Grigore Vasile Pop, Iuliu Fejeş şi Eugen Dacău, aleşi în cadrul recentelor alegeri parţiale. A fost adoptată hotărîrea privind alegerea tovarăşului Iuliu Fejes ca membru şi prim-vicepreşedinte al Comitetului executiv al Consiliului popular judeţean Harghita. Deputaţii nou aleşi au depus jurămîntul de credinţă. Sesiunea a ratificat o decizie adoptată de Comitetul executiv al Consiliului popular judeţean. Adunarea cetăţenească judeţeană (Urmare din pagiterii de stat. S-a relevat astfel că, răspunzînd înflăcăratelor chemări ale secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, oamenii muncii din judeţ au acţionat, într-o atmosferă de puternică angajare patriotică, înaltă răspundere şi exigenţă, pentru înfăptuirea sarcinilor ce revin judeţului din planul naţional unic de dezvoltare economico-socială. Eforturile politico-organizatorice se reflectă în rezultatele superioare anului trecut la producţia fizică, producţia marfă industrială, la producţia netă, beneficii, producţia şi livrările pentru export. Mica industrie, la rîndul său, depăşind şi ea planul producţiei marfă. S-a arătat însă deschis că realizările pe ansamblu nu sunt totuşi la nivelul posibilităţilor şi capacităţilor de care dispunem. Iar aceasta, datorită neajunsurilor şi deficienţelor în organizarea şi conducerea activităţii de producţie, în gospodărirea materiilor prime, materialelor, combustibilului şi energiei. S-a criticat şi situaţia din domeniul investiţiilor, planul nefiind realizat în nici o lună. La această situaţie a concurat şi faptul — subliniat în cadrul adunării — că nu peste tot s-a îndeplinit în mod corespunzător rolul stabilit prin lege consiliilor populare, de a controla îndeplinirea planului de către toate unităţile economice şi a lua măsuri pentru valorificarea deplină a resurselor existente. Lucru valabil, de altfel, şi privind agricultura unde din neîmplinirile şi neajunsurile manifestate trebuiesc trase concluziile cuvenite şi acţionat în cunoştinţă de cauză atît în pregătirea recoltei anului viitor, cit şi a condiţiilor de iernare a animalelor sub toate aspectele. Iar acestea, concomitent cu eforturile de a asigura livrarea cantităţilor de produse evaluate şi stabilite pentru fondul de stat. Sunt doar principalele aspecte abordate, care impun însă acţiuni energice, urmărirea exigentă a planurilor și programelor speciale, in care o implicare tot mai eficientă li se cere consiliilor populare în calitatea lor de organe locale ale puterii de stat. Anul XX., nr. 5544 — pag. a 3-a Actualitatea — I CALENDAR — Proclamarea Republicii Populare Chineze (1949). Sărbătoare naţională. — Proclamarea independenţei Republicii Cipru (1960). Zi naţională. — Proclamarea independenţei Republicii Federale Nigeria (1960) Sărbătoare naţională. — Proclamarea independenţei Republicii Tuvalu (fostele insule Ellice) (1978). Sărbătoare naţională. — Ziua internaţională a muzicii. DEZBATERI : Azi, de la ora 12, la U.F.E.T. Odorheiu Secuiesc, în organizarea Consiliului municipal al sindicatelor are loc dezbaterea cu tema „Tehnologii moderne de exploatare a pădurilor“. • In cadrul Studioului artistului amator, azi de la ora 19, la Casa de cultură a sindicatelor din Gheorgheni are loc dezbaterea cu tema „Valenţele educative ale teatrului contemporan“. EXPUNERE La Casa de cultură din Băile Tuşnad, azi, de la ora 18, va fi prezentată expunerea „Dezvoltarea intensivă — factor esenţial al progresului economic al patriei noastre“. DESCHIDERE FESTIVA Azi, de la ora 14, la întreprinderea de tricotaje din Miercurea-Ciuc are loc deschiderea festivă a ciclului complex de manifestări politicoideologice şi culturaleducative intitulat „Vibrează cînt de muncă-n ţară“, organizat de casa de cultură municipală in cinstea Conferinţei Naţionale a partidului. In programul de azi este prevăzut un simpozion dedicat măreţelor împliniri ale Epocii Nicolae Ceauşescu şi un spectacol de muzică şi poezie susţinut de actori amatori ai Teatrului popular Miercurea- Ciuc. SIMPOZION „Al de ani de eră cosmică“ se intitulează simpozionul care are loc azi, de la ora 14, la întreprinderea de tractoare Miercurea-Ciuc, dedicat împlinirii a 30 de ani de la lansarea primului satelit artificial al pămîntului. PROIECŢIE DE DIAPOZITIVE In cadrul ciclului „Boinănia pitorească“ la Casa de cultură din Băile Tuşnad, de la ora 11, vor fi prezentate, prin intermediul diapozitivelor, frumuseţile fără pereche ale Poienii Braşov. MASA ROTUNDA Azi, de la ora 18, la Casa de cultură a sindicatelor din Miercurea- Ciuc, in sala 49, are loc masa rotundă „Tendinţe şi orientări în arta plastică contemporană“ ALMANAH A apărut Almanahul „Cutezătorii 1988“, editat de revista pentru pionieri şi şcolari cu acelaşi nume, cărora li se oferă spre lectură pagini de istorie şi sport precum şi din alte domenii şi bineînţeles, benzile desenate. INSTANTANEE POATE CA TOTUŞIsă Revenim asupra semnalării pe care am făcut-o privind începutul punerii la punct a străzii Trandafirilor din Miercurea-Ciuc. Spunem şi acum ca şi atunci, că numai începutul es- te bun pentru că, nu ştim din ce motiv s-au oprit lucrările şi o porţiune din această stradă continuă să „etaleze“ nişte gropi de toată frumuseţea. Poate că, totuşi se va reveni şi treburile vor fi duse la bun sfirşit pînă la ... capăt. (I. Nete). O nouă cooperativă meşteşugărească la Vlăhiţa începînd de azi, în oraşul Vlăhiţa îşi începe activitatea noua Cooperativă meşteşugărească „Muncitorul“, care se adaugă la cele 13 cooperative meşteşugăreşti existente pînă acum în localităţile judeţului nostru. Am solicitat mai multe amănunte privind activitatea curentă şi de perspectivă a noii cooperative de la tovarăşa Ileana Kiss, preşedinta Uniunii judeţene a cooperativelor meşteşugăreşti . „ Noua cooperativă „Muncitorul“ din Vlăhiţa are drept nucleu unităţile din localitate, care pînă acum aparţineau de cooperativele din municipiul Odorheiu Secuiesc. — Care sunt unităţile cu care porneşte la drum noua cooperativă? — Profilul va fi mixt şi va cuprinde următoarele unităţi : confecţii mică serie, croitorie la comandă pentru femei şi bărbaţi, atelier de tricotat, coafură, frizerie, cosmetică, atelier de reparaţii auto, ceasornicărie, încadrat rame, geamgiu, reparaţii obiecte de uz, casnic şi gospodăresc, mică serie de încălţăminte, l’ croitorie, la comandă, din piele, reparaţii încălţăminte, în total 21 de unităţi şi 160 de lucrători. Consemnare de — In perspectivă, ce i se are în vedere ? 1 — în primul rînd 1 perfecţionarea activită- ţii unităţilor existente, iar mai apoi diversifi- 1 carea activităţilor pres- t tatoare de servicii către 1 populaţie în funcţie de cerinţele cetăţenilor. A- \ cum, la Vlăhiţa se află în construcţie un nou bloc prevăzut la parter , cu spaţii pentru unităţi- le noastre (513 mp). Vorbind tot de perspec- I tivă, aş mai aminti că ^ avem în vedere prelua- i rea unor activităţi pres- î tatoare de la întreprin- t derea de fier din locali- i tate, înfiinţarea unei secţii de construcţii, duţblarea capacităţii de producţie la secţiile de mică serie etc. ) Glico;feii3 CHIPER )