Adevărul Harghitei, ianuarie-martie 1990 (Anul 2, nr. 10-82)

1990-01-04 / nr. 10

Pagina a 2-a4 ianuarie 1990 DISCURSUL. D Univw din pag. I) Dorim să curmăm odată pentru totdeauna minciuna în practica economică şi de stat cu sancţionarea severă a tuturor celor ce vor încerca să o mai practice ! întreaga noastră politică economică şi socială trebuie să se bazeze pe cunoaşterea reală a lucrurilor, pe adevăr. Pentru a stimula unităţile agricole şi ţărănimea, în anul agricol 1990, Consiliul Frontului şi Guvernul au stabilit încă de acum cîteva măsuri practice : 1. Atribuirea de terenuri arabile în folosinţă agricolă îndelungată membrilor cooperativelor agricole din zonele de deal-munte şi preorăşeneşti, slab dezvoltate economic, precum şi altor locuitori din comuna sau satele respective. — Suprafeţele arabile se vor atribui persoanelor apte de muncă care pot lucra şi obţine producţii bune, fără a angaja forţă de muncă. — Suprafeţele de păşuni şi fineţe vor fi folosite ca păşuni comunale. Cooperativele agricole din aceste zone pot face acţiuni de cooperare, pe bază de contract, cu membrii cooperatori care doresc să preia animale în exploatare, cu condiţia să livreze minimum 70 la sută din producţia obţinută, unităţilor contractante. Animalele care nu se vor prelua prin aceste acţiuni de cooperare sau nu pot fi ţinute de cooperative pot fi vândute altor unităţi agricole. 2 Adunările generale ale cooperativelor agricole de producţie din celelalte zone ale ţării pot hotărî mărirea loturilor în folosinţă pînă la 5000 metri pătraţi, de fiecare membru cooperator, sau mecanizator şi alţi lucrători din S.U.A. cu obligaţia ca aceştia să efectueze volumul de muncă stabilit de acestea. De asemenea, adunările generale pot atribui loturi în folosinţă în condiţiile de mai sus şi celor care doresc să se întoarcă în sat şi să devină membri cooperatori. Adunările generale pot atribui loturi în folosinţă pînă la 2.500 metri pătraţi pe familie şi altor persoane care locuiesc în comune sau în oraşele învecinate şi nu sânt membrii cooperatori, dar care se obligă să plătească o taxă şi să cultive bine pămîntul. — Unităţile agricole de stat pot atribui în folosinţă lucrătorilor terenuri agricole de pînă la 5 009 metri pătraţi din suprafaţa proprie sau a unităţilor agricole cooperatiste sau de stat unde aceştia îşi au domiciliul stabil, cu aprobarea acestora; 3. în zonele cooperativizate, terenul aferent casei de locuit, anexelor gospodăreşti şi curtea din jurul acestora, constituie proprietate particulară a deţinătorilor, cu drept de moştenire şi înstrăinare. La stabilirea suprafeţei acestor curţi, se va ţine seama de situaţia existentă înainte de apariţia legilor nr. 58 şi nr. 59 din anul 1974. «Această suprafaţă, împreună cu lotul dat in folosinţă, nu va depăşi suprafaţa de 6000 metri pătraţi pentru deţinătorul casei de locuit. S-au stabilit, de asemenea, cîteva măsuri cu privire la vînzarea produselor. 4. Deţinătorii de terenuri în folosinţă agricolă sau în proprietatea particulară, pot să-şi vîndă în mod liber fără preţuri de mercurial produsele obţinute de pe aceste suprafeţe, atît pe piaţă cît şi pe bază de contracte încheiate cu unităţi specializate, în condiţii reciproc avantajoase. De asemenea, deţinătorii de animale şi păsări pot valorifica producţii şi produsele obţinute de la acestea, în mod liber şi fără preţ de mercurial dacă şi-au îndeplinit obligaţiile asumate prin contract. Tăierea bovinelor se poate face numai în abatoarele autorizate. 5. Statul, prin staţiunile de mecanizare a agriculturii şi alte unităţi ale sale, va sprijini pe toţi deţinătorii de terenuri agricole, prin executarea de lucrări mecanizate cu plata în natură şi în bani. Totodată, producătorii agricoli vor fi sprijiniţi prin unităţi specializate să-şi procure seminţe, material săditor, îngrăşăminte, substanţe de combatere, reproducători, material seminal, furaja, utilaje de uz gospodăresc şi să primească asistenţă tehnică. STIMAŢI COMPATRIOŢI, Situaţia moştenită de la vechiul regim — în economie şi în viaţa socială — este grea. în perioada următoare, vom avea de escaladat numerose greutăţi pentru a însănătoşi economia ţării. Va trebui să muncim cu încordare, uniţi pentru a asigura infrîngerea tuturor greutăţilor, reconstrucţia şi propăşirea economieinaţionale. Doar uniţi vom putea învinge în continuare. Este apelul pe care Frontul Salvării Naţionale, îl face întregii ţări, cu convingerea că el va avea un larg ecou în toate straturile populaţiei. Trebuie să fie clar pentru noi toţi, ca nu e suficientă înlăturarea tiraniei şi cucerirea libertăţii — cu mult mai grea este consolidarea acestor cuceriri şi activitatea practică pentru propăşirea ţării. Consiliul Frontului Salvării Naţionale, concom*- tent cu elaborarea proiectului noii constituţii legii electorale în vederea organizării a legi libere în primăvară, aşa cum s-a angajat, va acţiona în continuare atît pentru rezolvarea unor probleme concrete imediate ale vieţii economice şi sociale, în folosul oamenilor, cît şi pentru elaborarea liniilor directoare ale strategiei economice de perspectivă — pentru a pune economia ţării pe baze sănătoase, in concordanţă cu legile economice şi cu realităţile ţării noastre. O linie călăuzitoare în tot ce întreprinde Frontul Salvării Naţionale — trebuie să fie promovarea democraţiei în toate sferele vieţii sociale, o veritabilă participare a maselor la actul decizional şi controlul lor asupra factorilor de conducere. Vom promova, de asemenea, activ ideile programatice ale frontului privind realizarea unui larg pluralism politic, de natură nouă, nu bazat doar pe extinderea mai multor partide, ci pe o veritabilă afirmare a unui larg cadru democratic, în care să se poată afirma toate tendinţele, toate interesele şi toate valorile, să poată fi atrase la munca constructivă toate forţele creatoare ale ţării. In promovarea acestor idei nu sîntem sclavii nici unei ideologii, nici unor idei preconcepute, nici unor modele prefabricate. Dorim să purtăm un dialog deschis, continuu cu toate forţele, cu toţi cei interesaţi în propăşirea României, indiferent de culoare politică, de naţionalitate sau de convigeri religioase. Dorim să creăm condiţii optime pentru înlăturarea tuturor îngrădirilor, a tuturor surselor de tensiuni şi neînţelegeri, pentru o conlucrare cu adevărat frăţească între toate naţionalităţile care convieţuiesc pe teritoriul României, în viaţa internaţională. România se va afirma cu demnitate, ca promotoarea ideilor de pace şi colaborare internaţională. Ne vom respecta toate obligaţiile internaţionale atît faţă de vecini, cît şi faţă de tratatele şi organizaţiile internaţionale din care facem parte. Totodată, vom promova o largă deschidere spre lume, înlăturând toate îngrădirile impuse de vechiul regim, dezvoltăm activ colaborarea, în primul rînd cu ţările europene, dar şi cu restul statelor lumii CETĂŢENI ŞI CETAŢENE. Fie ca anul 1990, ultimul an al deceniului al nouălea al acestui secol, să marcheze în viaţa României, a poporului român, un veritabil salt într-o nouă etapă de progres şi bunăstare, o înnoire radicală în viaţa economică, socială şi spirituală a ţării. In numele Consiliului Frontului Salvării Naţionale doresc să exprim, şi pe această cale, tuturor* cetăţenilor României — tineri şi vîrstiici-sărbaţi, femei şi copii — La mulţi şi OV-V -— DECREJ-LEGE rUmare din 009 M că definitiv în străinătate de a plăti viteura, datoriile pe care Ie au faţă de stat, organizaţii Ş°ocialiste şi persoane fizice, precum şi de a resvru unele cheltuieli suportate de stat cu şcolarizarea lor, publicat în Buletinul Oficial nr. 95 din 1 noiembrie 1982. 13. Legea nr. 3 din 1983 cu privire la contractulangajament publicat în Buletinul Oficial nr. 51 din 9 iulie 1983. 14. Decretul nr. 96 din 1983 privind vînzarea produselor agricole de către producătorii individuali, precum și unele măsuri pentru asigurarea respectării preţurilor maximale de mercurial, publicat în Buletinul Oficial nr. 19 din 29 martie 1983. 15. Prevederile referitoare la obligaţiile de contractare şi livrare a produselor agricole, precum şi la planurile de cultură şi de creştere a animalelor, cuprinse în Decretul nr. 69 din 1984 privind contractările şi achiziţiile de produse agricole vegetale şi în Decretul nr. 70 din 1984 privind contractările şi achiziţiile de animale, păsări şi produse animale, publicate in Buletinul Oficial nr. 16—17 din 1 martie 1984. 16. Decretul prezidenţial nr. 208 din 1985 privind instituirea stării de necesitate şi a regimului militarizat în unităţile din sistemul energetic național, publicat în Buletinul Oficial nr. 50 din 18 octombrie 1985. 17. Legea nr. 3 din 1989 privind interzicerea creditelor din străinătate, publicat în Sernul Oficial nr. 14 din 25 aprilie 1989. 18. Art. 134 din Codul civil, introdus prin Decretul nr. 80 din 31 martie 1950, pentru modificarea art. 134, 139 și 166 din Codul civil, publicat în Buletinul Oficial nr. 31 din 31 martie 1950. 19. Art. 253 din Codul Penal — refuzul reînapoierii în țară. 20. Decretul nr. 358/1948 pentru stabilirea situației de drept a fostului cult greco-catolic. 21. Articolul 37 din Decretul nr. 210/1960 privind regimul mijloacelor de plată străine. CONSILIUL FRONTULUI SALVARI NAȚIONALE, ION ILIESCU Prin acest decret au fost abrogate reglementări privind : — situații in care se prestează muncă fără a fi plătită; — îngrădirea dreptului persoanelor fizice sau juridice de a dispune de terenuri proprietatea lor; — restricţii privind circulaţia terenurilor agricole, limitindu-se capacitatea de folosire a persoanei precum şi îngrădirea dreptului la proprietate al acesteia ; — limitări aduse desfăşurării activită ii unităţilor comerciale şi de alimentaţie publică ; — dispoziţii referitoare la munca forţatft interţjlsă aţii prin Pactul intern-rtimn;^, a, drepturilor civile şi oAVie, ci. şi prin convenţiile internaţiortale trdoptate în cadrul Organizaţiei internaţionale a muncii; — limitări ale dreptului unor categorii de persoane fizice de a încheia acte de vînzare-cumpărare sau donaţie ; — dreptul adunărilor generale din unităţile socialiste de stat de a hotărî desfacerea contractului de muncă al oricărui angajat, fără ca această hotărîre să fie supusă controlului instanțelor judecătorești ; — norme ce îngrădesc dreptul conducerilor unităților socialiste de a încadra personal în posturi devenite vacante îngreunîndu-le astfel desfăşurarea normală a activităţii. Posturile vacante se blocau neputindu-se angaja alte persoane ; — îngrădiri aduse dreptului fundamental al onului privind libera circulaţie ; — interzicerea producătorilor individuali de produse agroalimentare de a dispune de rezultatul muncii lor ; — instituirea de cote obligatorii pentru ţăranii cooperatori şi producătorii individuali, aducîndu-se astfel o atingere gravă iniţiativei particulare ; — încălcarea principiului liberei încheieri a căsătoriei aceasta fiind condiţionată de existenţa prealabilă a unei autorizaţii în cazul căsătoriei unui cetăţean român cu un străin ; — pedepsirea nejustificată a cetăţenilor care, nefiind de acord cu regimul dictatorial alegeau libertatea stabilindu-se într o altă ţară, precum şi a persoanelor care primesc şi deţin valută străină ; — interzicerea abuzivă a cultului greco-catolic, încălcîndu-se unul din drepturile fundamentale ale omului, libertatea credinţei. ION ILIESCU DECRETE-LEGE în perioada trecută de la apariţia precedentului număr al ziarului nostru, Consiliul Frontului Salvării Naţionale a emis : „Decretul-Lege privind constituirea, organizarea şi funcţionarea Guvernu-lui României“, prin care se statuează că Guvernul României, ca organ suprem al administraţiei de stat, exercită conducerea generală a activităţii administrative pe întreg teritoriul ţării, avînd obligaţia de a îndeplini obiectivele cuprinse în programul Frontului Salvării Naţionale, de a asigura executarea măsurilor stabilite prin decretele acestuia . „Decretul-Lege privind unele măsuri ca urmare a încetării activităţii sau reorganizării unor organe centrale şi locale de stat“, care stipulează dreptul personalului acestora de a primi drepturile băneşti timp de 3 luni şi obligaţia consiliilor teritoriale al Frontului Salvării Naţionale de a asigura încadrarea acestora potrivit pregătirii lor . „Decretul-Lege privind repatrierea cetăţenilor români şi foştilor cetăţeni români“, prin care se hotărăşte dreptul de repatriere, condiţiile redobîndirii cetăţeniei române şi drepturile de care vor beneficia persoanele care doresc repatrierea ; „Decretul-Lege privind înregistrarea şi funcţionarea partidelor politice şi organizaţiilor obşteşti în România“, al cărui text, datorită marelui interes pe care-l comportă, îl vom publica integral în numărul nostru de mîine. „Decretul Lege cu privire la organizarea adunărilor publice, care prevede că adunările publice sunt autorizate ca modalitate de manifestare a libertăţii de opinie şi de expresie, precum şi de organizare a participării cetăţenilor la viaţa publică a ţării, dar ele pot avea loc numai după înregistrarea lor cu cel puţin 48 de ore înainte şi cu respectarea cerinţelor privind desfăşurarea lor paşnică. DECRETE Prin decrete ale Consiliului Frontului Salvării Naţionale, au fost hotărîte : — Trecerea gărzilor patriotice şi a activităţii de pregătire a tineretului pentru apărarea patriei la Ministerul Apărării Naţionale ; — Desfiinţarea Departamentului Securităţii Statului ; — Desfiinţarea Comitetului Naţional pentru Ştiinţă şi Tehnologie, a Inspectoratului General de Stat pentru Investiţii-Construcţii, a Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calităţii Produselor, precum şi înfiinţarea unor ministere şi comisii. „ADEVĂRUL HARGHITEI"