Informaţia Harghitei, aprilie-iunie 2021 (Anul 33, nr. 6763-6796)

2021-06-30 / nr. 6796

• Pagina a 2-a • 30 iunie 2021 • Ziua silvicultorului la DS Harghita urmare din pag. 1 Directorul Direcţiei Silvice (DS) Harghita, ing. Cătălin Mutică, a declarat că în acest an evenimentul festiv dedicat acestei zile s-a organizat recent la Timișoara. Din 1991, singurul an în care nu s-a organizat această sărbătoare a silvicultorilor a fost 2020, datorită restricţiilor impuse de pandemie. Directorul DS Harghita a spus că nu este un eveniment doar al Regiei Naţionale a Pădurilor (RNP) - Romsilva, ci este al tuturor silvicultorilor din România. De 5 ani, această zi este celebrată printr-un eveniment comun, organizat de către RNP - Romsilva şi Asociaţia Administratorilor de Păduri. Asociaţia Administratorilor de Păduri este o entitate care reuneşte administratorii de păduri (ocoalele silvice private sau de regim), alţii decât RNP - Romsilva. Anul acesta, evenimentul dedicat silvicultorilor a avut loc cu respectarea condiţiilor igienico-sanitare, toţi participanţii trebuind să facă dovada vaccinului împotriva COVID-19. Printre participanţi s-a numărat şi ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, dar şi reprezentanţi din foarte multe asociaţii patronale, sindicate, inclusiv Agenţia Moldsilva (autoritatea administrativă centrală în domeniul silviculturii şi cinegeticii din Republica Moldova), alături de staff-ul RNP - Romsilva şi al Asociaţiei Administratorilor de Păduri, în cadrul acestui eveniment, participanţii au evidenţiat provocările multiple la adresa silviculturii româneşti, între care criza provocată de pandemia globală, turbulenţele de pe piaţa internaţională a lemnului, politicile europene în domeniu, dar şi adaptarea la schimbările climatice, cu accentul pe rolul jucat de păduri, înseamnă că masa lemnoasă a devenit o marfă foarte căutată, deoarece este o cerere foarte mare pe piaţa internaţională de cherestea şi elemente fabricate din lemn. „Resursa lemnoasă fiind mică, agenţi economici fiind mulţi, în ultima perioadă a crescut foarte mult presiunea pe produsele pe care le vindem noi, dar cel mai probabil şi pentru cele comercializate de proprietarii de păduri - composesoratele şi unităţile administrativ-teritoriale. Tendinţa este de creştere a preţului lemnului”, a spus directorul DS Harghita. în final, această creştere va duce la majorarea preţurilor produselor finite, motiv pentru care se vorbeşte despre turbulenţe pe piaţa internaţională. Totuşi, directorul DS Harghita a spus că pe anumite partizi, cu lemn bun, preţul într-adevăr a crescut peste noapte, dar la anumite sortimente a rămas neschimbat. „Se pare că în Europa şi nu numai populaţia a dat semnalul că se îndreaptă spre o folosire a materialelor de construcţii prietenoase cu mediul. Vreau să vă spun că folosirea lemnului este prietenoasă cu mediul, pentru că, dacă îl comparăm cu resursele pentru energie care folosesc combustibil fosil, pădurea e regenerabilă. Ciclul maxim la molid este de 100-110 ani. Amenajamentele silvice ne învaţă cum să construim o pădure în timp astfel încât să avem cantităţi repetitive în fiecare an şi pădurea să fie aceeaşi, unică, pe suprafaţa ei. Şi atunci, dacă se poate produce un material atât de bun şi fără să fie afectate cantităţile viitoare, mai mult decât atât să-i crească valoarea şi producţia, mi se pare normal ca să aibă şi un preţ, pentru că este o muncă la bază pentru a crea această resursă”, a spus interlocutorul. „Cu ocazia Zilei Silvicultorului, pot să spun faptul că suntem pregătiţi ca să facem faţă unei cereri de lemn la nivel judeţean, naţional etc. în condiţiile în care pe termen lung populaţia va creşte, cu atât mai mult munca silvicultorilor este şi va fi şi în viitor importantă”, a mai precizat ing. Mutică. Se intenţionează valorificarea fructelor de pădure în acest context şi în altă ordine de idei, directorul DS Harghita a spus că în acest an se va încerca şi valorificarea fructelor de pădure. Potrivit acestuia, printre resursele financiare ale RNP - Romsilva sunt şi produsele de altă natură decât lemnul, cum sunt fructele de pădure. Anul trecut, a continuat acesta, datorită mai multor factori, inclusiv pandemia, dar şi inexistenţa unor oferte bune pentru a oferi un preţ satisfăcător culegătorilor, direcţia silvică nu a colectat fructe de pădure. în fiecare an, o secţie a Academiei Române întocmeşte un studiu privind cantităţile de fructe de pădure care se pot recolta din anumite zone, inclusiv ciupercile de pădure. în urma acestui studiu se obţine o autorizaţie de mediu, „astfel încât să recoltăm fructe de pădure conform dispoziţiilor legale şi cu respectarea tuturor dispoziţiilor de mediu şi de biodiversitate impuse de Academia Română”. Conform acestui studiu, în acest an, DS Harghita poate să recolteze 40 de tone de afine, 201 de zmeură şi 201 măceşe. Ing. Cătălin Mutică a spus că, datorită pandemiei, la nivelul RNP Romsilva s-a luat măsura organizării de licitaţii electronice pentru masa lemnoasă, dar şi pentru celelalte produse. Astfel că şi pentru fructele de pădure se va organiza licitaţie electronică în data de 13 iulie, la nivelul RNP - Romsilva, pentru toate direcţiile silvice din subordine. „După 13 iulie vom şti viitorii beneficiari şi în funcţie de preţurile oferite ne putem organiza în teritoriu pentru a vedea dacă putem să punem la dispoziţie aceste cantităţi”, a conchis directorul CS Harghita. (Șt.P.) Tendinţa este de creştere a preţului lemnului în legătură cu turbulenţele de pe piaţa internaţională a lemnului, ing. Cătălin Mutică a spus că pentru CS Harghita Ce ne propunem? - dezvoltarea abilităţilor profesionale ale internilor în îndeplinirea atribuţiilor şi responsabilităţilor din domeniul în care se organizează programul de internship; - dobândirea de experienţă profesională, abilităţi practice şi competenţe; - facilitarea tranziţiei de la sistemul de educaţie către piaţa muncii; - posibilitate pentru a construi o carieră la Consiliul Judeţean Harghita; - cunoaşterea de către interni a specificului activităţii CJHR în cadrul căruia îşi desfăşoară activitatea, precum şi a exigenţelor acestuia. Cui ne adresăm? - Programul de Internship este dedicat absolvenţilor cu studii superioare care îndeplinesc criteriile de eligibilitate cerute pentru fiecare specializare; - căutăm 2 absolvenţi cu studii superioare care să ajute în demersurile Consiliului Judeţean Harghita, care poate să contribuie la dezvoltarea instituţiei cu capacităţile şi abilităţile sale profesionale. - căutăm tineri absolvenţi cu studii superioare în domeniul de arhitectură/ecologie/urbanism/ingineria mediului. Ce trebuie să ştii, înainte de a aplica: - Programul de Internship se desfăşoară pe o perioadă de 5 luni consecutive, iar durata timpului de muncă pentru un intern, pentru a desfăşura activitate în baza unui contract de internship, este de maximum 30 de ore pe săptămână, 6 ore pe zi, şi se stabileşte prin contractul de internship; - pe durata desfăşurării programului, internii vor primi indemnizaţia pentru internship, în valoare de 2.043 lei brut (6 ore/zi), şi se acordă proporţional cu numărul de ore de ac - cunosc la nivel mediu (B1/B2) cel puţin o limbă străină de circulaţie internaţională, conform standardelor europene de evaluare a competenţelor lingvistice; - utilizează, cel puţin la nivel mediu, soft-urile de procesare text, calcul tabelar şi prezentări, precum şi instrumentele de navigare pe Internet; - are capacitate deplină de exerciţiu; - are o stare de sănătate corespunzătoare postului pentru care candidează. Dosarul de internship va conține în mod obligatoriu (actele se depun în limba română): a) cererea de înscriere de mână la programul de internship/ concurs adresată conducătorului instituției publice organizatoare; b) copia actului de identitate sau orice alt document care atestă identitatea, potrivit legii, după caz; c) copiile documentelor care să ateste nivelul studiilor şi ale altor acte, care atestă efectuarea unor specializări, precum şi copiile documentelor care atestă îndeplinirea condiţiilor specifice ale postului solicitate de autoritatea sau instituţia publică; d) cazierul judiciar sau o declaraţie pe propria răspundere că nu are antecedente penale care să-l facă incompatibil cu postul de internship pentru care candidează; e) adeverinţă medicală care să ateste starea de sănătate corespunzătoare, eliberată cu cel mult 6 luni anterior derulării concursului de către medicul de familie al candidatului sau de către unităţile sanitare abilitate; f) curriculum vitae; g) o scrisoare de intenţie prin care candidatul să motiveze de ce vrea să participe la programul de internship şi să exemplifice în ce mod va contribui la parcursul său profesional după finalizarea programului. Concursul va avea loc la sediul Consiliului Judeţean Harghita (Miercurea Ciuc, Piaţa Libertăţii, nr. 1), după cum urmează: - proba scrisă va avea loc în data de 14 iulie 2021, ora 10:00; - proba de interviu va avea loc în data de 19 iulie 2021, ora 10:00. Dosarul de înscriere la programul de internship se depune la sediul Consiliului Judeţean Harghita (Miercurea Ciuc, Piaţa Libertăţii, nr. 5), Direcţia Resurse umane şi comunicare, camera 126, până la data de 07.07.2021, ora 16:00. Relaţii suplimentare se pot obţine la numărul de telefon 0266/20.77.00, interior 1408 sau 1406. Condiţiile de participare la concurs şi bibliografia se afişează la sediul instituţiei şi pe site-ul Consiliului Judeţean Harghita: http://judetulharghita.ro/recrutare.html.tivitate desfăşurată, Consiliul Judeţean Harghita, în calitate de organizaţie-gazdă, organizează concurs pentru ocuparea a 2 posturi în cadrul Programului de Internship în baza Legii nr. 176/2018 privind internshipul - perioada de activitate va fi considerată vechime în muncă şi vechime în specialitatea studiilor; - la finalul programului de internship, internul va primi un certificat de internship. Candidaţii la Programul de Internship al CIHR trebuie să întrunească cumulativ următoarele criterii de eligibilitate: - rezidenţa ori domiciliul în România; - cunosc limba română, scris şi vorbit; - nu au vechime şi nu sunt activi pe piaţa muncii; - studii universitare de licenţă absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă în domeniul de arhitectură/ecologie/ urbanism. Informația Hl.tgfatti