Informatia Bucureştiului, august 1968 (Anul 16, nr. 4648-4678)

1968-08-02 / nr. 4653

PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNITI-VAD INFORMATIA ZIAR AL COMITETULUI MUNICIPAL BUCUREȘTI AL P.C.R. SI AL CONSILIULUI POPULAR AL MUNICIPIULUI BUCUREȘTI * * * ANUL XVI — Nr. 4653 4 PAGINI 30 BANI Vineri 2 august 1968 Relaţiile dintre două întreprinderi sunt, după cum se ştie, reglementate prin contractul economic. Venind la contractări, de exemplu, delegaţii comerţului cer fabricilor să realizeze anumite cantităţi de produse de care populaţia va avea nevoie. La rîndul lor, delegaţii întreprinderilor stabilesc, în raport cu posibilităţile concrete ale desfăşurării procesului de producţie cît anume şi ce anume vor putea executa. In final, după ce s-a ajuns la o soluţie comună, între cei doi parteneri se încheie un contract. Semnarea lui de către furnizori şi beneficiari înseamnă acordul deplin pentru toate, cele stipulate. De acum încolo, încălcarea uneia sau alteia din clauzele prevăzute va fi pasibilă de penalizări ce se voraplica vinovaţilor. Rigurozitatea disciplinei contractuale se justifică prin faptul că, orice abatere dă naştere la implicaţii nebănuite la prima vedere. Refuzul nejustificat al comerţului de a primi un produs după ce a fost realizat, înseamnă imobilizarea anumitor valori materiale cu urmări negative asupra desfăşurării ulterioare a procesului de producţie. Nelivrarea unor articole de către industrie, dă naştere la greutăţi în aprovizionarea populaţiei, la nerealizarea planului de desfacere stabilit. In contextul numeroaselor dificultăţi ce se pot ivi datorită neîndeplinirii contractelor „greutăţile obiective“, „cauzele neprevăzute“ etc. etc. nu sînt argumente de natură să stabilizeze relaţiile dintre furnizor şi beneficiar. „La 15 iulie — ne spunea , tov. ION PUMITRACHE, director coordonator al I.C.R.M. Bucureşti — furnizorii cu care am încheiat contracte, aveau mărfuri nelivrate însumînd 7,5 milioane lei. Datorită acestui fapt, noi nu am putut asigura întotdeauna un sortiment corespunzător de mărfuri. Dar nu numai atît. Se ivesc şi alte situaţii care grevează asupra cheltuielilor de circulaţie. Periodic, delegaţii întreprinderii noastre pleacă în ţară pentru... impulsionarea livrărilor de mărfuri restante. Adică insistăm pentru ca furnizorii să-şi respecte obligaţiile pe care ei şi le-au asumat“Î ntreprinderea „Metalurgica“ Bucureşti se află pe lista restanţierilor cu multe articole de uz casnic şi gospodăresc : dispozitive pentru stors roşii, suporturi pentru şerveţele, din aluminiu eloxat, tigăi cu coadă (din tablă neagră), maşini de tuns, raportoare, compase „Junior“, ligheane din tablă ş.a. Nici cele cîteva produse noi menite să contribuie la diversificarea actualului sortiment — bătătoare spumă, grătare friptură, un dispozitiv de tăiat cartofi pai — ce au avut ca termen de livrare sfîrşitul trimestrului II, nu au ajuns pînă acum în magazine. Ce anume a împiedicat întreprinderea să se achite la timp de obligaţiile contractuale ? Discuţia cu directorul comercial ne-a permis să stabilim mai multe cauze : s-au încheiat contracte cu comerţul pentru articole fără ca materia primă să fie, asigurată ; s-au încheiat contracte pentru mărfuri al căror proces tehnologic de producţie nu era definitivat ; o serie de articole n-au fost livrate comerţului datorită... neglijenţei. In întreprindere nu există o evidenţă precisă a executării contractelor, nu se cunoaşte cu exactitate ce anume trebuie expediat beneficiarilor într-o perioadă sau alta: tendinţa de a se acorda prioritate R. Groapă PC1Ct. a 3-a) I N RELAŢIILE FURIMIZOR-BENEFICIAR Contractul nu trebuie să constituie un act formal APROPO DE. COPIII GHEORGHE DINU Lăudabilă este grija de a asigura cetăţenilor liniştea necesară odihnei lor, cruţarea nervilor de cruzimea stridenţelor, baia de tăcere, de dorită şi firească anesteziere pe care organismul şi-o impunedupă orele de muncă, după parcurgerea trepidaţiei marelui oraş, de destindere bine-venită. Eşti de acord cu imensele placate care te întîmpină la barierele de intrare în cetate, anunţînd : „Claxonatul interzis“ şi eşti de asemenea de acord cu dispoziţiile ce precizează că liniştea cetăţenilor trebuie respectată. Ai doar experienţa -- Uff! ~! megafoanelor, asurzindu-te cu pintece de care nu-ţi prea arde in momentul acela ; a radiourilor lăsate să se reverse pe ferestrele deschise vara de nepăsătorii vecini; a ambalării motocicletelor, ca să vorbim numai de astea şi nu şi de întoarcerea hurducată a chefliilor noaptea. Şi de altele nu mai puţin torturante, zgomote fioroase care zdrungăne văzduhul ca pe o tobă de tablă ruginită. Hai’ s-o spunem şi pe aceea dintr-o zi a săptămânii, la Şase dimineaţa, cînd mai ai o oră finală de somn, a infernalelor tomberoane municipale — ultima expresie a tehnicii — de colectat gunoaiele domestice. Recipientele de zinc sunt trintite cu nonşalanţă de cal-' dsrim, malaxorul maşinii sforăie ca un mastodont Şi macină, macină, chinuie bietul finiş de odihnă... Vreau însă, să consacru acest. „Apropo de...“ Unei alte hărmălăi şi masacrări a liniştii noastre. Aceea a plozilor trimişi să se joace pe stradă, să des(continuare in pag. a 2-a) • Consfătuire-instructaj la Ministerul Sănătăţii Zilele trecute, la Ministerul Sănătăţii — Direcţia plan financiar şi contabilitate s-a desfăşurat un instructaj la care au participat şefii serviciilor de contabilitate din direcţiile sanitare judeţene, şefii contabili de la spitalele mari din Bucureşti şi de la unele unităţi sanitare de interes republican. Au fost dezbătute probleme privind organizarea şi exercitarea controlului preventiv periodic şi curent în unităţile sanitare, disciplina contractuală şi de plan, organizarea activităţii financiare a direcţiilor sanitare judeţene, a spitalelor unificate, precum şi organizarea activităţii administrativ - gospodăreşti la circumscripţiile sanitare. Discuţiile şi concluziile s-au axat pe folosirea cît mai judicioasă a bazei materiale pusă la dispoziţia unităţilor sanitare. a p * * jf Trei zile s-a văzut. ARVAUX este o mică localităte belgiahă situată la sud de Liege. Cine a străbătut cu cîteva zile în urmă străzile acestui orășel a rămas profund impresionat, întîlnind la fiecare pas oameni în dublu exemplar. Ici un tînâr blond, cu ochi albaştri, serios, ţinînd de mină pe un altul cu care se asemăna ca două picături de apă. Mai departe, doi adolescenţi, aleiţi, de obraji rumeni, dolofani. Ii urmează in oraşul dublu două doamne în vîrstă avînd cocuri identice, ieşite afară din aceleaşi pălării. Din sens invers, două tinere distinse, atrag atenţia nu atit prin rochiile confecţionate din acelaşi material înflorat, cît mai ales prin asemănarea impresionantă a figurilor lor. Doi fraţi, de 70 de ani, în costume gri, cu ochelari şi cu părul cărunt sînt opriţi de cineva . — N-aveţi de povestit o întîmplare ? Dublu decit media mondiala AR, CE SE INTÎMPLA în acest oras ? se întreba corespondentul lui ,,Le Figaro", prezent în acele zile în localitate. Să existe acolo niște oglinzi miraculoase care (Continuare in pag. a 4-a) B Barvaux — Cum să nu, sar amîndoi. Unul, însă, o ia totuși înaintea celuilalt : „Fratele meu era salahor. Adesea mă punea să lucrez în locul lui Dar banii îi încasa , numai el“. Prezentarea unor noi produse de panificaţie In cursul dimineţii de azi ,cumpărătorii aliaţi în magazinul M.I.A. din str. Beldiman nr. 2 au avut surpriza de a primi citeţ o pungă de polietilenă cu paste făinoase, cu prilejul prezentării unor noi produse. Este vorba de sortimente ca spaghete, macaroane şi fazane realizate de Combinatul de s panificaţie din Iaşi, după un nou proces tehnologic, care conferă respectivelor produse finelc şi culoare mult mai plăcute. In zilele urmă, toate aceste, produse vor putea fi cumpănite de la magazinele, alimentare.. • MIROII LIBRARII In Editura pentru literatură semnalăm vulumele de dramaturgie ..TEATRU“, de Radu Stanca, — cuprinzând piesele : „Hora domniţelor“, „Ostatecul“, „Oedip salvat“, „Dona Juana” şi „Critis sau Gâlceava zeilor“ — precum şi „DAMNAŢIUNEA LUI ADAM“ de Deak Taifas. In aceeaşi editură, a ieşitde sub tipar cartea de versuri „ROD“ de Cezar Ivănescu. In Editura tineretului, încă o Culegere din poeziile lui Radu Cîmcel: „UMBRA FEMEII” Ca urmare a eforturilor făcute de statul nostru pentru îmbunătăţirea continuă a condiţiilor de locuit ale populaţiei, construcţia de locuinţe se desfăşoară într-un ritm deosebit. O imagine surprinsă zilele acestea în cartierul Colentina , primele blocuri din noua zonă de construcţii au ajuns la cota, finală. Foto : N. Dumitrescu A In dezbaterea Comitetului executiv al Consiliului popular al municipiului Bucureşti • DEZVOLTAREA ŞI ÎMBUNĂTĂŢIREA ACTIVITĂŢII BAZELOR SPORTIVE • PRESTAŢII CU CARACTER NEINDUSTRIAL PENTRU POPULAŢIE Azi dimineaţă, a avut loc o şedinţă a Comitetului executiv al Consiliului popular al municipiului Bucureşti, între altele au fost dezbătute unele probleme privind dezvoltarea şi îmbunătăţirea activităţii bazelor sportive, precum şi dezvoltarea prestaţiilor de servicii cu caracter neindustrial către populaţie. Astfel, după ce au fost trecute în revistă succesele obţinute în ce priveşte amenajarea unor complexe şi terenuri sportive — în cartiere, locuri de agrement, şcoli etc.— s-a analizat modul in care sunt folosite şi întreţinute acestea. S-a subliniat că în oraşul Bucureşti nu există încă o unitate specializată în construcţii, întreţinere şi amenajări de baze sportive. De asemenea, a fost scos in evidenţă faptul că numeroase terenuri şi baze sportive au primit în decursul ultimilor ani alte destinaţii. Pe baza materialului prezentat, Comitetul executiv a adoptat o serie de măsuri care vor conduce la îmbunătăţirea bazei sportive a municipiului. Se vor înfiinţa noi compleţi existenter xe sportive, extinse celete. Comitetul executiv a adoptat o serie de măsuri care prevăd : pe baza inventarierii tuturor bazelor și terenurilor sportive existente,pe teritoriul municipiului Bucureşti, se va întocmi o tematică de complexe (Continuare in pag. a 3-a) Şeful de echipă Mircea Rădulescu din secţia subansamble a Uzinei „Electrotehnica“ verifică bobinele de tip „Joantă" necesare căilor ferate. IN LEGĂTURĂ CU CRITICILE PRIVITOARE LA CURĂŢENIA ORAŞULUI .Să dăm şi „Salubrităţii“ cuvîntul In legătură cu aspectele consemnate cu prilejul anchetei „Salubritatea continuă să se comporte ca un... şcolar corijent“. I.S.B.-ul a ţinut să ne împărtăşească , prin intermediul tov. DAN SAVA, inginer şef al întreprinderii — cîteva dintre greutăţile curente. Se referă la prezent, dar se prefigurează, ca semne de întrebare încă fără răspuns şi în ce priveşte viitorul curăţeniei şi aspectului civilizat al oraşului. — Ziarul „Informaţia Bucureştiului’ -~ observa interlocutorul nostru — a criticat în dese rînduri activitatea întreprinderii de salubritate. Intr-adevăr, nu putem spune că observaţiile făcute n-ar fi întemeiate. Şi după părerea noastră, mai sînt încă datorii de plătit în ce priveşte ţinuta îngrijită, civilizată, a străzilor Capitalei. Recunoaştem că chiar noi, lucrătorii I.S.B.ului, nu ne achităm, întotdeauna cum se cuvine, de obligaţiile ce ne revin. De astă dată însă menţionînd, din capul locului, că nu ne propunem să invocăm nişte scuze... în apărare — aş vrea să relev cîtevaaspecte care ne împiedică să asigurăm Capitalei acea înfăţişare de toată lumea dorită. — S-ar părea că primul „obstacol“ este insuficienţa personalului desemnat să se ocupe de curăţenia şi întreţinerea străzilor. Dar, în condiţiile în care exigenţele cresc, constatăm că numărul acestui personal se subţiază mereu. De ce ? —. In 1960, acest sector alsalubrităţii dispunea de 2 000 de oameni, iar în anul în curs — de numai 900. Salariile, care au crescut în perioada respectivă la mai mult decît dublu, ar fi trebuit — logic vorbind — ‘ să stimuleze interesul pentru o astfel de activitate. Şi totuşi, numărul celor dispuşi să îndeplinească această muncă scade de la un an la altul. Fenomenul se manifestă şi în alte mari capitale, explicaţia lui fiind lesne de presupus :■ tendinţa omului modern este de a se îndrepta spre o profesiune care incumbă o anumită calificare, o anumită specializare. — Şi, atunci, care credeţi că este soluţia ? —. Atât potenţialul numeric mereu diminuat al personalului angajat în Discuţie purtată de Cornelia Simionesci: D. Lăzărescu (Continuare in pag. a 3-a) Actualităţi în gospodăria comunală © 65000 m.p. zone verzi şi 400000 de flori © Balastarea a 94 de străzi in cartierele orăşeneşti şi 27 in comunele suburbane In centrul preocupărilor edililor oraşului, in aceste zile, se află activitatea de înfrumuseţare şi de bună gospodărire a cartierelor. In cinstea zilei..23- August oraşul va îmbrăca strai de sărbătoare. Se fac pregătiri pentru plantarea a încă 400 000 fire de flori şi, reamenajarea unei suprafeţe de peste 65 000 mp zone verzi. Vor fi încheiate lucrările de amenajare a 11 noi terenuri de joacă pentru copii şi a unui teren de sport. Printre alte obiective amintim: amenajareaplăt-balidelor axiale de pe bd. 1848, a scuarului din str. Bărăţiei, a spaţiilor verzi din cartierul Berceni-sud, zonei din parcul Tineretului. Vor fi terminate, de asemenea, lucrările la terenul de sport din str. Păunaşul Codrilor, precum şi amenajarea noilor spaţii verzi de pe magistralaNord-Sud şi şoseaua Bucureşti — Măgurele. Pe 14 artere ale oraşului vor fi refăcute peluzele — •cifoavliMlofr pe care vor fîplsultate aproximativ 100 000 fire de flori. Se vor intensifica lucrărilede reamenajare şi întreţinere a locurilor de agrement din pădurile Băneasa, Sna(Continuare I • Economii Ide 30000mc cherestea La Combinatul de industrializare a Lemnului-Pipera a fost pus în practică un nou sistem de fabricare a ambalajelor pentru mobilier, constind în eliminarea lonjeroanelor de asamblare şi înlocuirea acestora cu fîşii de plăci fibrolemnoase dure. Acest sistem a permis reducerea consumului de cherestea cu 40 la sută, realizindu-se astfel o economie anuală de 30 000 mc cherestea. T* CURIER 1 TURISTIC 9 în prezent în ţaranoastră se află mai multe grupe de studenţi din R.F. a Germaniei, care fac un studiu asupra arhitecturii şi artei. Ei au întreprins un circuit turistic vizitînd zone bogate în monumente de artă şi arhitectură: mănăstirile din nordul Moldovei şi Olteniei, principalele obiective turistice din oraşul Bucureşti ş.a. • Din Italia a sosit un grup de turişti — cercetători minieri — care va realiza un schimb dle experienţă profesională cu minerii din ţara noastră. Turiştii italieni vor vizita mai multe centre miniere printre care : Petroşani şi Poiana Rusca, precum şi oraşele Sibiu şi Bucureşti cu împrejurimile. Ieri, la Institutul de filozofie secţia estetică, a avut loc o masă rotundă pe tema „Obiectivitatea judecăţii de valoare“. Pornindu-se de la referatul prezentat de Adrian Rădulescu, şi-au spus cuvîntul prof. Marcel Breazu, I.D. Suchianu — critic cinematografic, Andrei Băleanu — critic teatral, Vasile Tomescu — muzicolog, Radu Bogdan — istoric de artă. Interesante puncte de vedere şi completări au adus în discuţie Grigore Smeu, Victor Maşek, Dumitru Matei, dr. Ion Pasca di. B I • Excursii A.C.R. 1 La sediul filialei A.C.R. București (telefon 13.75.36) se primesc înscrieri pentru două excursî! ce vor avea loc în prima jumătate a lunii septembrie: Cehoslovacia — R.D. Germană (11 zile) și Ungaria — Cehoslovacia — Polonia — R.D. Germană (16 zile). • BULETIN METEOROLOGIC INSTITUTUL METEOROLOGIC COMUNICAT Azi, la ora 8, in Bucureşti, temperatura aerului a fost de 16 grade. Maxima de ieri în aer a fost de 27 grade, iar minima din cursul nopţii de 11 grade.. Timpul probabil de mîine. Vreme frumoasă şi în încălzire. Cerul va fi mai mult senin. Vînt în general slab. Temperatura minimă 10—12 grade, iar maxima 29—31 grade. Pentru 4, 5, 6 august . Vremea va îi frumoasă și călduroasă cu cerul variabil, mai mult senin. In piața Obor, un loc amenajat special pentru desfacerea uneltelor de pescuit este vizitat cu interes de pescarii amatori. II 1 1 1 : I I II 1 1 II a i 1 1 1 1 III S 1 8 I I 8 1 II 8 i ii Servind vinuri de bună calitate reasca 19 este într-un decor de cramă, unitatea din calea Flosolicitată de consumatori. ULTIMELE ŞTIRI SPORTIVE • La turneele de volei de la Ciudad de Mexico vor lua pane l0 echipe masculine : U.R.S.S., Cehoslovacia, Japonia, România, R.D. Germană, Polonia, S . A., Bulgaria, Brazilia şi Mexic şi 8 feminine : Japonia, U.R.S.S., S.U.A., Coreea de Sud, Polonia, Cehoslovacia, Peru şi Mexic. 0 Finala „Cupei Ungariei“ la fotbal urmează să şi-o dispute M.T.K. Budapesta (2—1 cu V.S.E. Szeged) şi Honved Budapesta (1—0 cu Dózsa Pecs). % După înscrierea Elveţiei, 72 de ţări cu un efectiv de 405 pugilişti, vor lua parte la turneul olimpic de box de la Ciudad de Mexico. In campionatul unional de fotbal conduce Dinamo Kiev cu 33 de puncte (din 22 de jocuri), urmată de Spartak Moscova cu 30 de puncte (din 20 de inliiniri). is 11 II II I III 1 8g II 8 I III II Capacităţi suplimentare de cazare la stațiunea Mangalia lin 28 iulie a.c. constructorii întreprinderii nr. 12 a Ministerului Industriei Construcţiilor au dat în exploatare hotelul „Flamingo“ din noua staţiune internaţională Mangalia, care se realizează sub egida O.N.T. Hotelul, cu 444 de paturi, a primit în aceeaşi zi oaspeţi din ţară, precum şi din Austria, R.S.C., R.F.G., R . L, R.P.P. etc. Tot la 28 iulie a intrat în exploatare restaurantul „Olimpic“ care deserveşte oaspeţii hotelurilor „Flamingo“ şi „Olimpic“, ultimul, în stadiu de mobilare, uriând să fie în măsură să primească oaspeţi în jurul datei de 10 august a.c. Pînă la 23 August vor mai fi date în exploatare noile hoteluri „Metropol“, „Adriana“ şi „Capitol“, precum şi restaurantele „Capitol” şi „Metropol“. Constructorii şi instalatorii de pe şantierul Mangalia au mai dat în exploatare instalaţiile termice, două staţii de pompare şi patru posturi de transformare. Totodată au fost, terminate lucrările de amenajare a plajei şi de sistematizare pe verticală, de semănare a gazonului şi plantare de flori ornamentale. Măsuri difuzării pentru presei . Incepind de ieri, Direcţia de poştă a municipiului Bucureşti a organizat două trasee speciale pentru transportarea ziarelor direct de la Combinatul Casa Scînteii la unităţile de difuzare a presei, fară a mai trece pe la oficiile poştale. Astfel, unităţile de difuzare de pe lingă marile întreprinderi vor primi presa între orele 5 şi 6 dimineaţa. Intre beneficiari se află salariaţii uzinelor „Griviţa Roşie“, Fabricii de confecţii şi tricotaje- Bucureşti, uzinelor „Semănătoarea“ şi „23 August“, F.M.U.A.B., precum şi locuitorii cartierelor Titan, Militari şi Drumul Taberei, îmbunătăţirea . Suntem informaţi, de asemenea, că la toate unităţile de difuzare a presei au fost puse în vînzare în cantităţi suficiente noile hărţi turistice ale ţării. Pentru toţi absolvenţii care au dreptul să se prezinte la examen. Ministerul învăţămîntului anunţă că sesiunea de toamnă a examenelor de bacalaureat, precum şi a celor de diplomă la liceele şi institutele pedagogice de învăţători şi educatoare, se va desfăşura în intervalul 17 august — 1 septembrie a c. înscrierea candidaţilor se face pe bază de cerere, care se va depune la secretariatul liceelor (institutelor) unde absolventul a promovat ultima clasă (an) de învățămât.