Informatia Bucureştiului, iunie 1987 (Anul 34, nr. 10449-10474)

1987-06-13 / nr. 10460

in favoarea pacii, împotriva cursei înarmărilor Salvgardarea oficii şi înfăptuirea dezarmării, în primul rind a dezarmării nucleare, ţelul suprem al omenirii, crearea unui climat de încredere şi conlucrare între toate ţările, continuă să preocupe în cel mai înalt grad opinia publică internaţională. Personalităţi politice, oameni de ştiinţă şi cultură, activişti sindicali şi oameni de bună credinţă de pretutindeni se pronunţă cu tot mai multă fermitate pentru eliminarea armelor nucleare din viaţa omenirii, a tuturor focarelor de încordare, pentru instaurarea unui climat de pace şi cooperare internaţională. RONN. — Occidentul nu trebuie să piardă şansa istorică de a participa la procesul dezarmării nucleare se arată Intr-un apel adresat ţărilor N.A.T.O. de Grupul de lucru „Pasi spre dezarmare* care reuneşte in rindurile sale militante pentru pace de diferite apartenenţe politice din R.F.G., relatează agenţia T.A.S.S. Lichidarea rachetelor cu rază medie de acţiune sovietice şi americane din Europa oferă posibilitatea ieşirii din cercul vicios al creşterii potenţialelor armelor de distrugere In masă. Un asemenea acord ar constitui un prim pas eficient spre reducerea arsenalelor nucleare se spune In apel. Analizlnd raportul de forte din Europa autorii documentului dezmint afirmaţiile potrivit cărora lichidarea rachetelor cu rază medie si a celor operativ-tactice ar duce la slăbirea securităţii R.F.G. şi a altor ţări. Ziua naţională a Regatului Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord Astăzi, poporul britanic aniversează ziua sa naţională. Dispunând de o puternică dezvoltare industrială şi de o agricultură avansată, Marea Britanie consacră în prezent însemnate eforturi pentru a răspunde cerinţelor revoluţiei tehco-ştiinţifice moderne. Ma ales în condiţiile actualei crize economice, care creează dificultăţi tuturor ţărilor, cercetarea ştiinţifică este implicatea direct în eforturile de redresare a economiei. In sentimentele de stimă şi preţuire ce şi le nutresc cele două popoare îşi găseşte expresie adevărul, confirmat de experienţa istorică, că deosebirile de orinduire social-politica de potenţial şi grad de dezvoltare nu pot constitui impedimente în calea afirmării şi extinderii unor raporturi fructuoase, atunci cînd există voinţa comună de a acţiona in aceasta direcţie, cînd la temelia raportărilor Interstatale se aşază principiile egalităţii în drepturi, respectului suveranităţii şi independenţei naţionale, avantajului reciproc, neamestecului in treburile interne. O contribuţie hotărttoare la această evoluţie favorabilă au avut întîlnirile şi convorbirile la nivel înalt de la Bucureşti şi Londra, în primul rînd vizita de stat pe care a efectuat-o în Marea Britanie preşedintele Nicolae Ceauşescu. Împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu, la invitaţia reginei Elisabeta a II-a şi a ducelui de Edinburgh. Documentele şi acordurile convenite au creat un cadru deosebit de favorabil extinderii conlucrării bilaterale, în interesul reciproc, al cauzei destinderii şi păcii pe continentul nostru şi în întreaga lume. costa RICA: expoziţia de carte româneasca SAN JOSE. — La Biblioteca Universităţii Costa Rica — San Jose a avut loc deschiderea unei expoziţii de carte românească La loc de frunte se află lucrări din opera social-politica a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, preşedintele Republicii Socialiste România. Sunt prezentate, totodată, lucrări ştiinţifice ale tovarăşei academician doctor inginer Elena Ceauşescu. Sunt expuse de asemenea lucrări de istorie stiinta, literatură traduceri in limba spaniolă si in alte limbi de circulaţie internaţională ale unor opere de autori români albume de artă, lucrări de prezentare generală a țării noastre. Orientul NEW DELHI. La New Delhi s-au încheiat lucrările unui seminar regional O.N.U. în problema palestiniană la care au luat parte delegaţi din ţări asiatice membre ale O.N.U. Participanţii şi-au exprimat ingri- jorarea faţă de situaţia periculoasă din Orientul Mijlociu şi au subliniat necesitatea reglementării urgente a conflictului din această zonă a lumii la baza căruia se află problema respectării drepturilor legitime ale poporului palestinian. Calea cea mai propice pentru instaurarea unei păci trainice în Orientul Mijlociu o constituie convoca Mijlociu rea unei conferinţe Internationale in această problemă sub egida O.N.U. si cu participarea tuturor pârtilor interesate, inclusiv a Organizaţiei pentru Eliberarea Palestinei. AMMAN. — La Amman au avut loc convorbiri între regele Hussein al Iordaniei şi primul ministru sirian, Rauf Al-Kassem, aflat in vizită in capitala iordaniană. Au fost discutate probleme privind ultimele evoluţii pe plan arab şi relaţiile de cooperare iordaniano-siriene, informează agenţia F.A.N.A. Pentru soluţionarea justă şi durabilă a problemei cipriote NEW YORK. — La recomandarea secretarului general al O.N.U., Consiliul de Securitate a hotărît prelungirea cu încă şase luni, pină la 15 decembrie, a mandatului Forţei O.N.U. de menţinere a păcii în Cipru. Pe de altă parte, Consiliul de Securitate a adoptat o rezoluţie cerind secretarului general al O.N U. să continue misiunea sa de bune oficii in vederea soluţionării juste şi durabile a problemei cipriote, informează agenţia T.A.S.S. LA PHENIAN s-a desfăşurat prima sesiune a Comitetului ministerial permanent pentru cooperare economică al ţărilor nealiniate. Înfiinţat la reuniunea la nivel înalt a mişcării din septembrie anul trecut de la Harare, Comitetul acţionează pentru promovarea cooperării economice între ţările nealiniate si un curs de dezvoltare în general pentru revitalizarea dialogului Nord-Sud mai ales la Naţiunile Unite. LA ÎNCHEIEREA SESIUNII COMISIEI MIXTE CHINO— TURCE pentru comerţ şi cooperare economică, desfăşurată la Beijing, au fost semnate o serie de documente, care prevăd creşterea valorii schimburilor comerciale dintre cele  ______ două ţâri pină la nivelul de 250—300 milioane dolari, în anul 1987, ceea ce echivalează cu un spor de circa 40 la sută faţă de anul anterior — relatează agenţia China Nouă. PESTE 50 LA SUTA DIN ŞOMERII ÎNREGISTRAŢI ÎN PORTUGALIA sunt tineri sub 25 de ani , au relevat reprezentanţi ai sindicatelor in cadrul unei conferinţe de presă care a avut loc la Lisabona. Cu acest prilej s-a anunţat că, la 27 iunie, In Portugalia va avea loc o zi de luptă a tineretului pentru dreptul la muncă. MINIŞTRII RELAŢIILOR EXTERNE din ţările Grupului de la Contadora (Columbia, Mexic, Panama şi Venezuela) vor trimite observatori la Conferinţa centroamericană la nivel înalt, consacrată continuării eforturilor de pace în America Centrală, programată să se desfăşoare în zilele de 25 şi 26 iunie, la Ciudad de Guatemala — transmite agenţia Prensa Latină, citind o declaraţie oficială dată publicităţii la Caracas. PARTICIPANŢII la cea de-a 23-a sesiune a Băncii Africane de Dezvoltare, desfăşurată la Cairo, s-au pronunţat pentru * . i. w&/ mfre ore/e o s/fi extinderea cooperării comerciale între ţările africane. A fost adoptat un document care propune crearea unei Bănci Africane de Export-Import, menită să impulsioneze schimburile pe pieţele externe. Totodată, a fost propusă o Conferinţă africană consacrată problemei datoriei externe a ţărilor Africii. ŢĂRILE CONSILIULUI DE COOPERARE AL GOLFULUI — Arabia Saudită, Bahrein, Emiratele Arabe Unite, Kuweit, Oman şi Qatar — se pronunţă împotriva intervenţiei din afară în treburile regiunii, se arată într-o declaraţie dată publicităţii la Abu Dhabi, citată de Gulf News Agency. Consiliul îşi exprimă sprijinul faţă de eforturile depuse în cadrul Consiliului de Securitate al O.N.U. in direcţia încetării conflictului dintre Iran şi Irak. SINDICATELE ŞI GRUPURILE ANTIAPARTHEID DIN MAREA BRITANIE au lansat o nouă campanie de colectare de semnături pentru eliberarea tuturor oponenţilor regimului rasist de la Pretoria care sunt ţinuţi in închisori în Africa de Sud şi Namibia. Campania a fost lansată pentru a marca un an de la instituirea stării de urgenţă în ţara apartheidului, în cadrul unei conferinţe de presă organizate cu această ocazie s-a afirmat necesitatea ca guvernele occidentale să ia măsuri de constrîngere împotriva regimului rasist de la Pretoria şi, în acelaşi timp, ca opinia publică internaţională să-şi manifeste solidaritatea cu populaţia neagră majoritară din R.S.A. L. WASHINGTON a fost dat publicităţii un raport oficial cu privire la evoluţia schimburilor comerciale ale Statelor Unite în luna aprilie. Potrivit raportului, citat de agenţia E.F.E., balanţa comercială a S.U.A., a înregistrat în aprilie un deficit de 13,3 miliarde dolari. O mare parte a acestui deficit — 4,9 miliarde dolari — a fost înregistrată de S.U.A. în schimburile cu Japonia. De asemenea, S.U.A. au înregistrat un deficit de 2,3 miliarde dolari în schimburile cu Europa occidentală precizează raportul IN DOTAREA liniilor aeriene sovietice va intra un nou aerobuz — „11-96-300“, care va transporta 300 de pasageri cu viteza de croazieră de 850—900 kmh. Autonomia de zbor este de 9 000 de kilometri. Faţă de modelul anterior, „11-86“, noua aeronavă va fi mai uşoară şi va avea motoare mai economicoase, realizînd economii însemnate de carburanţi, relatează agenţia T.A.S.S. Instalaţiile moderne de pilotaj vor asigura automatizarea completă a zborurilor în cele mai dificile condiţii de timp şi in orice zonă a lumii. Echipajul navei va fi format din numai trei persoane — doi piloţi şi un inginer de bord. CAILE DE COMBATERE a producţiei şi traficului de droguri, ca şi a narcomaniei, ca fenomen grav antisocial, pe baza unor acţiuni concertate ale statelor membre, constituie tema de dezbatere a Conferinţei internaţionale privind consumul şi traficul ilegal de stupefiante care va începe săptămîna viitoare la Viena, sub egida Naţiunilor Unite. Recunoscînd amploarea fenomenului, creşterea alarmantă deopotrivă a traficului clandestin şi a consumului de narcotice, organizaţia mondială a creat în structura ei mai multe organisme al căror rol este să contribuie la lupta împotriva producţiei şi vînzării ilegale de stupefiante şi, în strînsă legătură, a consumului de droguri. din presa striigă Conferinţa internaţională privind S.I.D.A. Până în prezent, scrie agenţia T.A.S.S., potrivit estimărilor Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, există în lume peste 10 milioane de persoane infectate cu virusul sindromului imunodeficiemţei dobîndite (S.I.D.A.). Această cifră a fost comunicată de Jonathan Mann, şeful programului S.I.D.A din cadrul O.M.S., la cea de-aII-a conferinţă internaţională anuală care tratează această problemă. Nu există date precise pentru a putea determina procentul de persoane infectate la care maladia evoluează. Se ştie doar că la 20—30 la sută dintre ele simptomele bolii apar la cinci ani după ce virusul a pătruns în organism. Potrivit datelor, la sfîrşitul lunii mai erau înregistrate 51 535 cazuri de S.I.D.A. Într-Un număr de 113 ţări. Această cifră este însă mult sub nivelul real. În realitate, numărul acestora anul se apropie de 100 000 ai se dublează la fiecare opt luni. Ne putem aştepta ca pină în anul 1991 numărul bolnavilor să ajungă la trei milioane. Centrul naţional al S.U.A. pentru supravegherea bolilor a informat că pină la 25 mai în Statele Unite erau înregistrate 35 980 persoane bolnave de S.I.D.A., 20 798 dintre ele decedaseră. După cum s-a subliniat, însă, sunt infectate cu virusul acestei maladii circa 1,5 milioane de americani. Epidemia S.I.D.A. a dobîndit proporţii de-a dreptul catastrofale în ţările Africii centrale. Virusul bolii atinge anual circa 2 la sută din populaţia acestei zone, a afirmat I. S. Okware, şeful Comitetului naţional pentru S.I.D.A. din Uganda. El a exprimat temerea că, In scurt timp, unele ţări africane vor fi devastate de epidemia S.I.D.A. Valentin Pokrovski, preşedintele Academiei de ştiinţe medicale a U.R.S.S., a afirmat că specialiştii se aşteaptă ca această epidemie să atingă punctul culminant în anii 1989— 1991, iar şansele ca să fie elaborate măsuri eficiente de a combate virusul până în acel moment sunt aproape nule. Prin urmare, în prezent se pune accentul, pe educarea populaţiei în aşa fel încît să ştie să evite riscul de a contracta boala ca şi pe măsuri de ordin juridic. In Uniunea Sovietică au fost diagnosticaţi 54 de bolnavi de S. I.D.A., a spus el. Dintre aceştia 16 erau locuitori ai U.R.S.S., fiind intr-un fel sau altul legaţi de un lanţ epidemic, iar restul, persoane de altă origine. In ce priveşte şansele de vindecare arată agenţia T. A.S.S., specialiştii consideră că este posibilă, intr-un viitor mai mult sau mai puţin îndepărtat, realizarea unui vaccin antig. I.D.A. INTERVENTIE CHIRURGICALA Oftalmologi din Georgia sovietică — informează agenţia T.A.S.S. — au efectuat recent o intervenţie chirurgicală neobişnuită, in sensul că pacienta. Henife Gurianidze, care urma să fie operată de cataractă, avea nu mai puţin de 108 ani. Cum analizele paraclinice atestaseră că starea de sănătate a pacientei este excelentă (o presiune arterială de invidiat chiar şi pentru persoane cu mult mai tinere şi o electrocardiogramă ca la... 25—30 de ani), medicii nu au găsit nici un motiv să nu efectueze operaţia necesară După aceasta, Henife Guranidze şi-a recăpătat vederea la ochiul supus intervenţiei şi speră ca peste vreo şase luni, in urma unei operaţii similare, să poată vedea şi cu celălalt. PREPELIŢE CARE VOR ZBURA IN COSMOS Specialişti de la Institutul de cercetări pentru creşterea animalelor din Nitra (R.S. Cehoslovacă) lucrează de mai mult timp la ameliorarea unor rase de prepeliţe, pregătindu-le drept sursă de ouă proaspete pentru cosmonauţi in spaţiul extraterestru. Cercetări prealabile, efectuate in cadrul aceluiaşi institut, au stabilit că prepeliţa japoneză nu numai că face anual pină la 320 de ouă, ci şi faptul că valoarea nutritivă a acestora este deosebit de ridicată, ele conţinind — în pofida dimensiunilor lor reduse — de 5 ori mai multe albumine decit ouăle de găină. Pe de altă parte, ouăle de prepeliţă nu provoacă alergii, ba, mai mult, consumul acestora are certe efecte antiasmatice. RELEU TV CU BATERII SOLARE in India — după cum relatează publicaţia Indian and Foreign Review — a fost făcut un pas important pe calea extinderii emisiunilor de televiziune pe întreg teritoriul acestui veritabil „subcontinent" asiatic. Specialişti din această ţară au pus la punct şi au montat, in localitatea Ra■ watbhata, din statul Rajasthan, un prim releu de retransmisie a programelor TV a cărui alimentare se face cu ajutorul unor baterii solare. Datorită caracteristicilor sale tehnice, instalaţia va putea recepţiona şi semnalele emise de satelitul de telecomunicaţii „Insat-1-B“, pe care le va retransmite pe canalele obişnuite. MEGAGALAXIE Trei astronomi americani (Susan Simkin de la Universitatea Michigan, Jaqueline Van Gorkom şi John Hibbard de la Observatorul din Socorro, New Mexico) și un astronom chinez (Hong Sun Su, de la Universitatea din Nankin) au descoperit nu de mult cea mai mare galaxie cunoscută pină in prezent, căreia i s-a dat numele de „Markarian 348“. După cum informează revista L’Express, este vorba de o megagalaxie în formă de spirală, aflată la o distanţă de 300 milioane de ani-lumină de planeta noastră, in direcţia cunoscutei constelaţii din emisfera boreală, Andromeda. TELEVIZOR EXTRAPLAT La corporaţia de radioteleviziune niponă „NHK“ a fost realizat, deocamdată sub forma unui model experimental, cel mai plat televizor din lume. Cu o diagonală a ecranului de 50 centimetri, aparatul are incredibila grosime de... milimetri. După, cum apreciază însă creatorii săi, acest televizor de tip „tablou“ nu va putea intra in producţia de serie decit cu 3—4 ani înainte de sfîrșitul acestui mileniu. L. G. findsctu fi administrat!» t cod IMU, str. «recount, or O—*5, lector l, pt PTTR i Central» telefonica IJ.fJ.71. Secția scrisori - juridic . iJ.fJ.71. Publicitatea cod .0709 stt 11 Decembrie " sector I, ol. PTTR t, telefon lt.IS.lt Abonamentele te fac Is toate oficiile poștale $1 difuzor!! din întreprinderi şi instituţii. Cititor!) din atrământe se pot abona prin ROM PRES PILATELIA Sectorul export-Import prea* PJJ Boa U—701, telez lOJJtorsfk Bucureşti, calea Oriviţei ar trasa Tiparul L P. „Informaţia* 1711 .